Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack 2015-11-25 Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack 2015-11-25 Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund."— Presentationens avskrift:

1 D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack 2015-11-25 Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund

2 2 Vilka är vi? Mattias Holmlund Driftansvarig fram till 2012, nu Ladok3-drift, teknisk support kring bl.a. produktionssättningar. Projektledare för utvecklingen av Emrex samt ett annat EU-projekt som heter Erasmus Without Papers – EWP. Jenny Sandqvist Utvecklare och testledare i Ladok Nouveau fram till 2014, Nu en del av supportorganisationen i nya Ladok samt webbmaster för www.ladok.se

3 3 Drift av nya Ladok Nya Ladok är en nationell och central installation Driftuppdraget för detta utförs, på uppdrag av konsortiet, av ITS, Umeå Universitet består av 3 ingående delar Systemdrift Applikationsdrift Support

4 4 Systemdrift och Applikationsdrift Systemdrift Drift och underhåll av den hårdvara som nya Ladok använder. Applikationsdrift Driftrelaterade arbetsuppgifter kopplat till applikationer och andra programvaror som är kopplade till dessa.

5 5 Nya Ladok och driftuppdraget i siffror 4 systemleveranser från Ladok3-projektet Årsredovisning (Produktionssatt) Resultat (Pågående produktionssättning) Uppföljning (En första acceptanstest denna vecka) Totalen (x antal leveranser A-I) 6 miljöer per leverans (lärosäten har tillgång till 4) Acceptanstest 2 testmiljöer, ny version, befintlig version Produktionsmiljö Utbildningsmiljö

6 6 Nya Ladok och driftuppdraget i siffror. forts Hårdvara ~120 virtuella servrar ~220 virtuella cpu:er ~1.000 Gigabyte arbetsminne ~10 Terabyte (10.000 Gigabyte) disk 4 lärosäten i produktion för Årsredovisning 20 lärosäten i produktion för Resultat 36 lärosäten som kör Informationskonvertering i MIT Varav 16 kom igenom i måndags

7 7 Produktkarta

8 8 Integration med nya Ladok

9 9 REST, Feeds och Uppföljningsdatabas Ett gemensamt system, nationell gemensam databas Tjänstegränssnitt : REST och Atom feeds SQL mot uppföljningsdatabas Informationsobjekt Inloggning sker med hjälp av certifikat Rättigheter hanteras precis som för en vanlig användare. Principer och riktlinjer för integration mot Ladok finns beskrivet i Wiki Principer och riktlinjer för integration mot Ladok

10 10 Inloggning mot nya Ladok Inloggning i nya Ladok sker mer hjälp av autentisering m.h.a. Swamid. Varje medlemslärosäte har en egen IDP – identity provider kopplad till Swamid IDP:n släpper något som kallas EPPN Står för EduPersonPrincipalName Eppn Innehåller kontonamn kopplat till en användare på ett specifikt lärosäte. [mashnd93@umu.se]

11 Frågor så här långt ?

12 N ATIONELL S UPPORT FÖR N YA L ADOK Jenny Sandqvist ITS, Umeå universitet

13 13 Nationella supporten Nationell support på ITS i Umeå (2nd line) på uppdrag av Ladokkonsortiet - Gäller ej gamla Ladok (Nouveau – LpW) Alla lärosäten har egen 1st line support - Användare kontaktar först den lokala supporten som i sin tur får kontakta 2nd line om det behövs. Nationella supporten hjälper till med allt från ”Hur gör man”- frågor till driftrelaterade problem/önskemål. - I resultatleveransen i kombination med befintliga driftcentraler Även kravönskemål kommer in den vägen - Vidarebefordras till Ladok3-projektet

14 14 Jira Jira stängd för inrapportering sedan mitten av sept - Används ändå av projektet för MIT-ärenden och kravönskemål - Sök som vanligt i Jira innan rapportering - Färre användare kan rapportera nu, gå via 1st line istället Ärenden som gäller kravönskemål, registervård eller någon MIT-miljö överförs vanligtvis till Jira av Nationella supporten. - Rapportören får mejl med länk till aktuellt Jira-ärende

15 15 En väg in (för ALLA typer av ärenden gällande nya Ladok) - www.support.ladok.se www.support.ladok.se ServiceDesk Plus

16 16 Ett antal användare per lärosäte (endast till personal inom 1st line support). Den lokala kontaktpersonen ansvarar för beställning av nya användare samt att rapportera användare som ska bort ur SD+. Även viktigt att anmäla förändrade roller eftersom SD+ är vår master till vilka som är lokala kontaktpersoner samt lokala objektägare på lärosätena. Man kan inte se andra lärosätens ärenden. De flesta kan dessutom default bara se sina egna ärenden, men man kan göra en behörighetsbeställning att få se lärosätets alla ärenden. ServiceDesk Plus

17 17 För det mesta ska man välja något av alternativen under Problemkatalog/Rapportera problem. Rapportera problem = gäller levererad version (test el skarp) - d.v.s. i dagsläget Resultatleveransen eller Uppföljningsleveransen MIT-ärende/Registervård = Skickas till projektet (Jira) Till öppen frågestund = Kravönskemål som skickas till projektet (Jira) ServiceDesk Plus

18 18 Tjänsteärenden: (Tjänsteärenden kan inte överföras till Jira.) ServiceDesk Plus

19 19 Under kategorin Integrationer finns i dagsläget följande: ServiceDesk Plus

20 20 Användarhantering i SD+ finns i en egen kategori ServiceDesk Plus

21 21 Kunskapsdatabasen, återfinns på två olika sätt ServiceDesk Plus Kommer inte att ersätta wikin, ej till för generell kunskapsinhämtning Kan exempelvis innehålla aktuell information om frågor som vi får in ofta som vi kan hänvisa till Mest ett arbetsredskap för supporten

22 22 Länkar Nationella supportens confluence-sida: https://confluence.its.umu.se/confluence/display/Publik/Nationell+support https://confluence.its.umu.se/confluence/display/Publik/Nationell+support Driftsinformation: https://confluence.its.umu.se/confluence/display/Publik/Driftsinformation https://confluence.its.umu.se/confluence/display/Publik/Driftsinformation Inspelat utbildningstillfälle kring nya supporten och ServiceDesk Plus: https://connect.sunet.se/p6lun52yee3/ https://connect.sunet.se/p6lun52yee3/ Presentation kring användandet av ServiceDesk Plus: https://confluence.its.umu.se/confluence/display/Publik/Nationell+support?preview=/5309 492/102072354/Ladoksupport%20- %20ServiceDeskPlus%20ur%20ett%20anv%C3%83%C2%A4ndarperspektiv.pdf https://confluence.its.umu.se/confluence/display/Publik/Nationell+support?preview=/5309 492/102072354/Ladoksupport%20- %20ServiceDeskPlus%20ur%20ett%20anv%C3%83%C2%A4ndarperspektiv.pdf

23 Frågor?


Ladda ner ppt "D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack 2015-11-25 Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund."

Liknande presentationer


Google-annonser