Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Google Analytics Tiina Thölén. Vad, Varför och Hur?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Google Analytics Tiina Thölén. Vad, Varför och Hur?"— Presentationens avskrift:

1 Google Analytics Tiina Thölén

2 Vad, Varför och Hur?

3

4 n

5

6

7 Vad mäter Analytics? Klick Sidvisningar Tid Mål Besökare Delningar Läs mer >>>

8

9 När en webbsida laddas räknas det som en sidvisning 3 sidvisningar A+B+C = 3 sidvisningar A + B och sedan A igen = 3 sidvisningar

10 Ett besök (en session) är den tid du stannar på en hemsida – oavsett hur många sidor du tittar på. När du stänger din webb läsare eller är inaktiv i mer än 30 minuter räknas det som en avhoppning (exit). 2 besök 3 sidvisningar

11 En besökare identifieras via Google Analytics besökar-cookie 1 besökare 2 besök 3 sidvisningar Visitor ID + Tid för första besök = Unik besökare

12 Ännu ett exempel… ABC AB BesökareBesökSidvisningar 113 BesökareBesökSidvisningar 125

13 Ännu ett exempel… AABCC 6 Sidvisningar 3 Unika Sidvisningar Sida A31 Sida C21 Sida B11 A

14 Nya vs Återkommande

15

16

17 Bounce-rate

18 Om mål 4 typer av mål måladress (url) tid på webbplats sidor per besök en händelse

19

20 e/prenumeration/etidn ing se/trysubscriberForm.aspx

21

22

23 Goal 4 typer av mål Webbadressmål Besökets längd Sida/besök Händelse

24

25 Profiler och konton

26 25 Google Analytics accounts per login (Google username) Added as an administrator to unlimited Google Analytics Accounts. 2 user permissions – Användare eller Administratör det behöver inte vara en G-mail adress men det krävs ett Google Konto Google Analytics IQ Lessons 6/18

27 Spara alltid en profil med ALLA WEBBPLATSDATA Skapa sedan en som du kan ha som lekstuga… Du kan ha så många profiler som du vill… Du kan dela valfri profil, med eller utan filter till valfri användare

28

29

30 Anpassade rapporter

31

32

33

34

35

36

37 Google Trender Läs mer >>>

38

39 se

40 Google Analytics ANALYSVERKTYGEN Läs mer >>>

41  Väljer du de rätta sökorden? Väljer du de rätta sökorden? Väljer du de rätta sökorden?

42  Kammar din målsida hem affären? Kammar din målsida hem affären? Kammar din målsida hem affären?

43  Hög avvisningsfrekvens? Hög avvisningsfrekvens? Hög avvisningsfrekvens?

44  Verktyg för att skapa webbadresser… Verktyg för att skapa webbadresser… Verktyg för att skapa webbadresser…

45

46 Till sist en ”halkkörning”


Ladda ner ppt "Google Analytics Tiina Thölén. Vad, Varför och Hur?"

Liknande presentationer


Google-annonser