Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Träningsplan 2015 IKK P-05. IKKs Värderingar IK Kongahälla är en fotbollsförening som vilar på ideell basis. Vårt huvudmål är att kunna erbjuda den som.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Träningsplan 2015 IKK P-05. IKKs Värderingar IK Kongahälla är en fotbollsförening som vilar på ideell basis. Vårt huvudmål är att kunna erbjuda den som."— Presentationens avskrift:

1 Träningsplan 2015 IKK P-05

2 IKKs Värderingar IK Kongahälla är en fotbollsförening som vilar på ideell basis. Vårt huvudmål är att kunna erbjuda den som vill en möjlighet att spela fotboll. Vi är en förening med starkt utåtriktad och socialt präglad verksamhet och det vi gör skall bygga på LAGANDA OCH KVALITÉ. Föreningen får sin drivkraft genom den spelglädje, sociala gemenskap och kamratskap som visas av spelare, ledare, föräldrar och övriga medlemmar i klubben. Vi är emot all slags mobbning, våld, rasism, vandalisering, och droger och ser det naturligt att klubbens engagemang i dess frågor uppfattas som ett komplement till vad samhället i övrigt för att motverka den sortens destruktiva krafter. Vi vill och skall verka för att vår förening blir så framgångsrik som möjligt såväl idrottsligt som socialt. Våra framgångar i fotboll bygger i första hand på hur vi tar hand om våra egna ungdomar och ger dem möjlighet att utvecklas. Det skall vi, som förening göra genom att ta ansvar för en väl fungerande organisation, ett gott ledarskap och välutbildade tränare. Föreningen har som krav att varje aktiv spelare tar sitt personliga ansvar för sin idrottsliga utveckling. Vi skall ha ett starkt representationslag, som vi kan vara stolta över, var det än ligger i seriesystemet. Att nå en sådan position kräver en bred och väl fungerande ungdoms - och juniorverksamhet, där de olika nivåerna i föreningen fungerar som kommunicerande kärl.

3 POLICY FÖR IK KONGAHÄLLA IK Kongahälla hälsar Dig och Din familj välkommen till vår förening. För att du skall veta vilken målsättning vi har inom IK Kongahälla och vilken policy vi arbetar efter, överlämnar vi denna information till Dig och Din familj. Mobbing, trakasserier, sexuella övergrepp, rasism och svordomar. – Samhället påverkar föreningslivet. Olika destruktiva strömningar i samhället såsom mobbing, våld, rasism och svordomar hör inte hemma inom idrottsrörelsen och är något som IK Kongahälla inte accepterar. Det är allas vår skyldighet - tränares, spelares, ledares, funktionärers, föräldrars och styrelsens - att kraftfullt motverka sådana negativa yttringar. Nolltolerans Göteborgs fotbollsförbund – IK Kongahälla har antagit och följer de regler som gäller för ”Nolltolerans” och som innebär att fotbollens Fair Play omsätts i praktisk handling.Nolltolerans IK Kongahälla:s spelare och ledare ställer upp på följande: – Vi följer fotbollens regler. – Vi fuskar inte till oss fördelar. – Vi respekterar domarens uppfattning. – Vi tycker domare och motståndare är fotbollskompisar. – Vi hejar och stöttar vårt eget lag och hånar inte motståndarna. – Vi uppmanar inte till fult spel. – Vi hälsar och tackar alltid varandra före och efter matchen. – Vi arbetar för att hålla fotbollen drogfri. – Vi har ”stil” på och utanför planen.

4 Trivselregler (förslag) Vi kommer i tid med rätt utrustning Vi respekterar varandra och lyssnar när någon pratar på samlingar På träning och match INGEN skall behöva höra negativa kommentarer från lagkompisar, ledare eller föräldrar. Alla gör sitt bästa för laget, stöttar varandra och har roligt tillsammans Vi kommer i tid med rätt utrustning Vi respekterar varandra och lyssnar när någon pratar på samlingar Varje spelare spelar och tränar för att det är roligt och för att utvecklas som spelare. Andras förväntningar är mindre viktigt. Om en spelare eller ledare inte är fullt frisk och/eller i balans så skall det meddelas innan träning eller match startar. Vid träning Två pauser/träning på ca 2,5 min för att dricka, få ner pulsen och socialisera med kompisarna. Övningarna bestäms av tränaren, eventuella synpunkter på övningarna lämnas efter träningen. På träningen är det fullt fokus på de övningar som valts ut. Vid match Alla skall få chans att spela lika mycket Alla skall få spela på alla positioner Eftersom alla gör sitt bästa är vi nöjda med vår insats efter matchen oavsett vad resultatet blev.

5 Översiktsplanering Träningar/vecka – Måndag och fredag kl. 18:30 – 20:00 på Skarpe Nord (preliminärt) – Samling 18:15, alla byter om i omklädningsrummet och har all utrusning på plats vid 18:25, då startar träningsgenomgång börjar. – 18:30 går vi ut på plan och börjar träningen – Efter träningen duschar vi gemensamt i omklädningsrummet (eller?) 2 Lag i två serier – La Liga – Premier League – 4 grupper om 7 barn roterar under säsongen i serierna 4 Cuper – Påskcupen 6/4 – Majcupen 1/5 – Skepplanda Cup 6/6 – Frölunda Cup 15-16/8

6 Spelförståelse Spelarna skall kunna: 1.Ha överblick av vad som händer på plan för att alltid vara beredd och se nästa steg (2014) 2.Medspelare skall göra sig spelbara så att bollhållaren alltid har två alternativ att passa. (2014) 3.Värdera när man kan driva och när man bör passa (2015) a)Driv om det är fri yta framåt b)Utmana din motståndare och passa när han är nära för att skapa utrymme åt dina medspelare 4.Förstå skillnaden på rättvänd och felvänd spelare (2015) a)Rättvänd är vänd mot motståndarnas mål b)Felvänd har ryggen mot motståndarnas mål c)Målet är att passa till rättvända spelare på motståndarnas planhalva (se Barcelona Tiki-taka)

7 Spelidé 7-manna Det skall alltid finnas minst två alternativ för bollhållaren. Detta ställer krav på medspelare att göra sig spelbara hela tiden. Grundidéen för uppspel Målvakten rullar ut bollen till en back Backen passar framåt till en medspelare eller backkollega eller tillbaka till målvakten. Medspelare rör sig både i sidled och djupled för att bollhållaren skall få nya passningsalternativ Passa gärna till fri yta, dvs dit en spelare är på väg eller kan ta sig Om det är fritt går det fint att driva bollen framåt och passa när motspelare närmar sig Pass framför mål skall bara ske om det är fritt och med ordentlig fart på bollen.

8 Teknikträning 2015 Bästa åldern att lära in fotbollsteknik är 8-12 år. Bra teknik fås genom att repetera moment tills det sitter både isolerat och funktionellt (i spel). Svenska Fotbollförbundets teknikfilmer går igenom grunderna för de vanligaste momenten. Svenska Fotbollförbundets teknikfilmer P-05 kommer att fokusera på följande under 2015 – Lära känna bollen Fobolls-WO – Driva Driva Transportera boll till fri yta med kontroll Vrist, insida, utsida, sula Boll nära om motståndare nära och kropp mellan boll och motståndare – Passning Insida, utsida och vrist Rätt adress och hastighet – Mottagning Teknikfilm: mottagning, grund – svenskfotboll Teknikfilm: mottagning, grund – svenskfotboll Teknikfilm: mottagning, fot – svenskfotboll Teknikfilm: mottagning, lår – svenskfotboll – Finter Teknikfilm: fint och dribbling, passningsfint – svenskfotboll Teknikfilm: fint och dribbling, passningsfint – svenskfotboll Teknikfilm: fint och dribbling, skottfint - svenskfotboll Teknikfilm: fint och dribbling, balansfint - svenskfotboll Teknikfilm: fint och dribbling, tvåfotsdribbling – svenskfotboll Teknikfilm: fint och dribbling, överstegsfint – svenskfotboll Teknikfilm: fint och dribbling, överstegsfint – svenskfotboll Teknikfilm: fint och dribbling, rotationsfint – svenskfotboll Teknikfilm: fint och dribbling, rotationsfint – svenskfotboll Teknikfilm: fint och dribbling, Cruyffint – svenskfotboll Teknikfilm: fint och dribbling, snurrfint - svenskfotboll

9 Tumregler 1.När vi har bollen skall vi inte bli av med den. Om det väl händer, spring och vinn tillbaka bollen direkt. 2.Som back skall du sträva efter att vara mellan bollen och ditt mål. 3.När vi har bollen skall du alltid göra dig spelbar 4.När motståndarna har bollen skall vi krypa in mot mitten av plan och pressa ut motståndarna. 5.Det är ok att känna sig trött, om vi följer ovanstående så är motståndarna ändå tröttare. Du klarar mycket mer än vad du tror. 6.Ät ordentligt redan på frukosten på en match eller träningsdag och fyll på ordentligt under dagen. Se medicin-vetenskap/traningslara-fysiologi/at-ratt-fore-under-och- efter-fotbollsspel/ för rekommendationer.http://fogis.se/antidoping- medicin-vetenskap/traningslara-fysiologi/at-ratt-fore-under-och- efter-fotbollsspel/ 7.En 10-åring behöver omkring timmars sömn för vila och återhämtning. Källa

10 Träningsplan 2015 (ex. på träning 90 min) Färdiga träningar hämtade från Spelarutbildningsmatrisen)Spelarutbildningsmatrisen – Teknik – Anfallsspel – Försvarsspel MomentTidsåtgångIntensitet Uppvärmning (ex. driva boll på led eller linje och rusher)10min1-3 Förstärkt ADR10min1 Teknikträning (ex. fotbolls-WO, passa 2och2 eller 3och3, kvadraten)10min1-2 Paus med vatten2,5min0 Småplansspel med mål eller drivmål, gärna 3-touch med 1-touch för mål15min2-3 Teknikmoment (spelbarhet, spelavstånd, passning, finta, väggspel, skott eller nick)15min2-3 Paus med vatten2,5min0 Spel (fritt eller styrt, ex. bara 3-touch, fria korridorer på kanterna,15min3 Nedvarvning5min1

11 Referenser Fotbollens spela, lek och lär (Fogis) Fotbollens spela, lek och lär Spelarutbildningsmatris (se nivå 2, 9-11 år) Spelarutbildningsmatris

12 Träningskalender (ej klar) MånadSpelmomentTeknikmoment 1Teknikmoment 2 AprilMottagningMottagning - Insida/utsida (bollmottagning 2 och 2, 3 och 3, Kvadraten 4+1) Medtagning (insida, utsida, bröst, lår) Driva med riktning- och tempoväxlingar MajSpelbar Spelbar (Kvadraten 3+1/6+2, spel 4+2, 5+5 fritt eller med begränsning ex. driva över motståndarnas kortsida, uppspel, två tillslag) Skott grundkursMålvaktsträning grundkurs JuniVäggspelVäggspel (Träna på att hålla bollen inom laget, spel där mål gills bara efter 5 passningar med kontroll) Finter (passningsfint, skottfint)Skott och försvarsspel inklusive målvaktsträning (frispark och hörnor med/utan försvarare) JuliSommarlovLäxa: Bli vän med bollen (spela, latcha, trixa, ha kul med boll) Läxa: Träna inlärda finter och lägg till CruyffintenCruyffinten AugustiSpelavstånd Spelavstånd (Kvadraten 3+1, spel med begränsning ex. två touch, mål genom att driva över motståndarnas kortsida, fria korridorer, begränsade spelarzoner, 4-konsmål, mål gills bara efter 5 passningar) Finter (balansfint, tvåfotsfint, överstegsfint) Skott och försvarsspel inklusive målvaktsträning (kontring med/utan försvarare) SeptemberSkott Skott Insida/Vrist ()Driva med fart och riktningsväxlingar (slalombana med avslut) Bli vän med bollen (fotbolls- WO, passning, medtagning) OktoberSpelbar Spelbar (spel med fria korridorer, mål gills bara efter 5 passningar) Medtagning (insida, utsida, lår och nick) Bonus: Finter (rotationsfint och snurrfint)

13 Tips till tränaren Tekniska moment – Visa – Förklara – Visa – Öva Spelmoment – Visa – Pröva – Förklara – Öva Arbetsmodell – Vad? Ex. Kvadraten 3 mot 1 – Varför? Ex. Träna spelbar, passning och mottagning – Hur? Ex. Spelbarhet 1.Ex. Bollhållaren skall alltid ha 2 passningsalternativ 2.3:e man (den som varken passar eller tar emot) måste alltid röra sig ur passningsskuggauch gör siga spelbar. 3.Påbörja rörelsen tidigt, gärna i samband me Passa 1.Passningens hårdhet. Hårda passningar kommer oftare fram men är svårare att ta emot. 2.Passningens riktning. Genom att passa på mottagerns främre (närmsta) fot signalerar detta ett tillbakaspel medans en passning på bortre fot signalerar medtagning. 3.Maskera passningen. Genom snabb anläggning (kort bakåtpendel) samt att hålla blicken uppe och anpassa passningen efter motståndarens agerande ökar chanserna att passningen går fram. Mottagning 1.Möt alltid sidställd och i vinkel. 2.Använd medtagning (1:a touch där man tar med sig bollen i någon riktning) med insidan eller utsidan av foten. – Organisation/Anvisning Ex. 4 spelare, 1 boll, Kvadrat 6*6m. 3 spelare passar bollen mellan varandra och en jagar. Vid brytning eller om bollen går utanför linjerna så byter jagaren med den som missar. Var noga med att hålla er innanför linjerna. 2 tillslag Grundläggande förutsättningar för bra anfallsspel – 4S – Spelbarhet – Spelavstånd – Speldjup – Spelbredd Vid inlärning av nytt moment – Börja isolerat (utan motståndare) och avsluta funktionellt (spel) Prata till spelarna med solen i ögonen och vinden i ryggen

14 Fitness träning 10 min ADR med knäkontroll och snabbhet Organisation - Anvisning: Aktiv Dynamisk Rörelse (ADR) förstärkt med knäkontroll och snabbhet. Inlärningsmoment: För ökad rörlighet, styrka, kroppskontroll och snabbhet. Hur (lära sig): Aktiv Dynamisk Rörelse (ADR) används som en del i uppvärmning. Aktiv Dynamisk Rörelse innebär AKTIV innebär att du själv med egen muskelkraft förflyttar eller rör en kroppsdel. DYNAMISK innebär att du endast momentant befinner dig i ytterläget i motsats till statisk där du konstant kan befinna dig i ytterläget. RÖRELSE är helt enkelt att du rör en kroppsdel och därmed ökar rörelseförmågan i muskel och led. Aktiv Dynamisk rörelse används i uppvärmningssyfte. Knäkontroll är en uppsättning av 6 st övningar för fot och knäled samt bålstabilitet. Snabbhet genom start, stopp och riktningsförändringar. Genom att utföra Knäkontroll och snabbhet i samband med uppvärmning och ADR gör man det till en regelbunden och återkommande del av träningen. Variationer: Innan behöver musklerna vara grundvarma. Detta uppnås lämpligen med jogging, hopprep eller enklare bollövningar. Utför gärna övningarna i en ring med rörelse in- och ut mot/från ringens mittpunkt.

15 Aktiv Dynamisk Rörelse (ADR) förstärkt med knäkontroll och snabbhet består av 3 delar (A-C) A.Aktivt Dynamiska Rörelser för: 1.Fotled 2.Vad 3.Baksida lår 4.Framsida lår 5.Ljumske 6.Höftböjare 7.Sätesmuskel 8.Mage 9.rygg B.Förstärk med Knäkontroll! 1.Enbensknäböj 2.Bäckenlyft 3.Knäböj på två ben 4.Plankan 5.Utfallssteg 6.Hopp/landning C.Snabbhet. Ledaren leder och spelarna följer: 1.Löpning med näsan inåt - framåt och bakåt. 2.Hoppa i sidled - Start och stopp åt båda hållen 3.Löpning i sidled - Start och stopp åt båda hållen 4.Löpning med näsan inåt - med riktningsförändring hö alt vä. 5.börja inifrån - Maxlöpning ut

16 Länkbank Passa som Barcelona – https://www.youtube.com/watch?v=lGuaQ1khn2k https://www.youtube.com/watch?v=lGuaQ1khn2k

17 Kvadraten 1 Syfte: Möta bollen (5 pers) A B C D

18 Kvadraten 2 Syfte: Spelbar (4-5 pers) E B C A D

19 Kvadraten 3 Syfte:Medtag och pass (5 pers) E B C AD

20 Kvadraten 4 Syfte:Driva med uppsikt (4-5 pers) E B C A D Starta när personen framför kommit till nästa kona.

21 Kvadraten 5 Syfte: Finta och passa (4-5 pers) E B C A D A och B startar samtidigt, finta när ni nästan möts.

22 Träningsplanering IKK P Träningstillfälle - rullande VeckaJämn veckaUdda vecka FokusTeknik, Fart, många touch, spelbar ÖvningTisdagFredagTisdagFredagLänk eller kommentar Uppvärmning (3 moment/träning, alla tillsammans): kl 17:05 (15 min) Driva boll i straffområde eller på linje, gärna lite längre löpningar så de blir lite tröttaxxxx Passningar 2 och 2, bredsida hö / vä, med mottagning / direktpassx x Passningar 2 och 2 runt två koner x xhttp://www.youtube.com/watch?v=O3ENxBs2zi4 Stationsträning: kl 17:20-18:15 (5 x 10 min) Station 1 (går att dela på två om många deltagare och ledare) Bollkänsla och koordination del 1 (fotbolls-WO: passa mellan fötterna, sula sedan insida ) x xhttp://www.youtube.com/watch?v=wDKetsLSnjk Bollkänsla och koordination del 2 (fotbolls-WO: V i en massa varianter) x xhttp://www.youtube.com/watch?v=XZUphhp9Eho Finter del 1 (vändningar med insida, utsida, sula) x Finter del 2 (överstegs- och kroppsfinter) xhttp://www.youtube.com/watch?v=wcyiMCd0wo8 Målvaktsträningx x Station 2 (går att dela på två om många deltagare och ledare) Ajaxövningen (4 pers i varje triangel)x x Välj beroende på antal Kvadraten 3 pers x x Kvadraten pers x xSom nedan, men den som inte har bollen skall göra sig spelbar. Kvadraten pers x xhttp://www.youtube.com/watch?v=PwKhhniS0uk Kvadraten pers x xSom ovan men två som jagar. Kräver större avstånd mellan konerna. Station 3 (kräver ingen ledare efter några gånger) Skottövningskombinationx x Skottteknik x x Station 4 (Ett eller två lag beroende på antal deltagare, totalt 6-10 personer) Spel (max tre touch)xxxxDet gör inget om det blir fyra touch, utan det viktigaste är att de släpper bollen efter de fått kontroll på bollen och hittat en väg framåt. Gemensam avslutning (alla tillsammans): Kl 18:20 Slalomstafett mellan konerx x Idioten med tre bollar som placeras på linje med 5m mellanrum och hämtas/lämnas en och en. x x Se uppdaterad version på laget.se:


Ladda ner ppt "Träningsplan 2015 IKK P-05. IKKs Värderingar IK Kongahälla är en fotbollsförening som vilar på ideell basis. Vårt huvudmål är att kunna erbjuda den som."

Liknande presentationer


Google-annonser