Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

2009-05-06 Ekerö IK:s Sponsorpolicy. 2009-05-06 Ekerö IK:s nio Intäktsområden A.Aktivitetsbidrag från Stat och kommun B.Medlems- och sektionsavgifter.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "2009-05-06 Ekerö IK:s Sponsorpolicy. 2009-05-06 Ekerö IK:s nio Intäktsområden A.Aktivitetsbidrag från Stat och kommun B.Medlems- och sektionsavgifter."— Presentationens avskrift:

1 Ekerö IK:s Sponsorpolicy

2 Ekerö IK:s nio Intäktsområden A.Aktivitetsbidrag från Stat och kommun B.Medlems- och sektionsavgifter C.Sponsorsamarbete D.Lotterier E.Kaféverksamhet F.Stipendier G.Hyra ut anläggningar och lokaler H.Driftersättning I.Övrigt

3 Sponsorkategorier  Klubbsponsorer  Utses av Föreningsstyrelsen  Får ej kontaktas av Sektioner och träningsgrupper  EIK:s största klubbsponsorer utses även till huvudsponsorer under förutsättning att det samlade värdet av samarbetet av EIK bedöms till ett värde av mer än innevarande år  Sektionssponsor  Utses av respektive sektionsstyrelse  Får ej kontaktas av den egna sektionens träningsgrupper  Lag/träningsgruppssponsorer  Hanteras av grupperna Sponsorer och dess sponsorkategori ska tydlig framgå i Sportnik. Föreningsstyrelsen, Sektionsstyrelserna och Träningsgrupperna ansvarar för att detta sker för resp sponsorer

4 Klubben Sektioner Träningsgrupper Föreningsstyrelsen - Utser ett antal Klubbsponsorer/Företag - Dokumenterar FS-Reklamobjekt - Beslutar tillsammans med sektionerna vilka reklamobjekt som FS ska sälja - Förhandlar samarbetsområden och reklamobjekt med Klubbsponsorer - Informerar om sponsoravtal - Fördelar medel enl fördelningspolicy Sektionsstyrelserna - Dokumenterar Sektionens reklamobjekt och stämmer av med FS vilka FS hanterar - Utser Sektionssponsorer/Företag - Förhandlar samarbetsområden och reklamobjekt med Sektionssponsorer - Meddelar riktlinjer till Träningsgrupper Klubbsponsorer Sektions- och Lagsponsorer Träningsgrupper/Lag - Informeras om Policy, Klubb- och Sektionssponsorer samt berörda objekt - Förhandlar samarbetsområden och reklamobjekt med Lagsponsorer och meddelar sektionsstyrelsen Rutin

5 Reklamutrymme (skyltar, web, kläder, utskick etc) 2.Utnyttja EIK:s logo eller varumärke (kassar etc) 3.Varor eller tjänster till EIK (Swedbank etc) 4.Arbetsinsatser av EIK mot varor/tjänster/pengar 5.Penningbidrag 6.Medlemsrabatter och EIK får del av rabatt (Klubbkort) 7.Sponsor får utnyttja anläggningar eller lokaler för egna evenemang C. Sponsorsamarbete områden

6 Sponsorobjekt Något som Föreningen, en sektion eller en träningsgrupp kan sälja:  Reklamplats: t.ex. plats på web, skyltplats etc  Varor el tjänster till EIK  Utrustning  Varor man får som sen kan säljas  Mot ersättning eller varor utföra arbete  Reklamutdelning  Städa  Etc

7  Föreningen centralt (Föreningsstyrelsen)  Skylt utanför Träkvistavallen  Skylt på Kafé  Medlemsutskick  Hemsida  Fotbollssektionen  Ställ och overallreklam senior/junior  Ställ och overallreklam ungdom  Reklam Träkvistavallen  Fotbollsskolan: Reklam på utrustning  Cuper: Skyltar Ekeröcupen, Knattecupen  Fotbollens Dag  Reklam på lotter  Hemsida  Etc  Ishockeysektionen  Ställ och overallreklam senior/junior  Ställ och overallreklam ungdom  Skyltar i hall  Ismaskin  Innebandysektionen  Ställ och overallreklam senior/junior  Ställ och overallreklam ungdom  Skyltar i hall  Bordtennissektionen  Badmintonsektionen 1. Reklamutrymme (ex reklamobjekt)

8 Utnyttja logo el varumärke Exempel  Logo på butikers kassar  Logo i skyltfönster  Logo i annonser

9 Varor el tjänster till EIK Exempel  Butik säljer lotter åt föreningen  Vinster el vinstuthämtning lotter eget lotteri  Cafévaror  Utrustning  Anläggningsmaterial  Företag gör Arbetsinsatser  Anläggning  Etc  Banktjänster  Lokaler (t.ex. för konferens)

10 Föreningen gör arbetsinsatser Exempel  Butiker  Inventering  Packa kassar  Dela ut reklam  Sälja mot provision  Hjälpa till vid evenemang

11 Penningbidrag Exempel  Vid utskick  Insamling Kampanj

12 Medlemsrabatter EIK:s medlemmar erbjuds rabatterade priser och EIK får del av rabatt

13 Anläggningar Sponsorer utnyttjar EIK:s anläggningar vid personal- eller kundevenemang

14 Mall status Klubbsponsorer

15 Fördelning av medel från sponsorer  Föreningsstyrelsen  Arbetsinsatser oavkortat till de träningsgrupper som gör insatsen  Övriga intäkter fördelas enl FS beslut  Sektionsstyrelserna  Fördelar enl sektionsstyrelsens beslut


Ladda ner ppt "2009-05-06 Ekerö IK:s Sponsorpolicy. 2009-05-06 Ekerö IK:s nio Intäktsområden A.Aktivitetsbidrag från Stat och kommun B.Medlems- och sektionsavgifter."

Liknande presentationer


Google-annonser