Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015."— Presentationens avskrift:

1 Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015

2 Incheckning Vad heter du? Vad fick dig att komma hit idag? Vill du vara här?

3 Varför en incheckning?   ♪    §  ♯  För att läsa hur man gör en incheckning:

4 Tecken på jobbiga samtal Brainstorm

5 Varför blir samtal jobbiga?

6 Projektion i samtal

7

8 Hur konflikter kan uppstå när det som vill komma fram trycks ner

9 Motståndslinjen Nedsättande beteckningar av motparten används öppet Negativa omdömen om motparten i egna kretsar Bortförklaringar Kommunikation blir formell Öppen protestKrig eller separation Skämt på någons bekostnad Lobbying Direkt kommunikation upphör Sabotage Alliansbildning – grupper på sociala medier Hot om skada Hot om protestaktion MOTSTÅNDET BÖRJAR VISA SIG PÅ OLIKA SÄTT KOMMUNIKATION FÖRSÄMRAS KONFLIKTEN BLIR SYNLIG

10 Motståndslinjen en variant Nedsättande beteckningar av motparten används öppet Negativa omdömen om motparten i egna kretsar Bortförklaringar Kommunikation blir formell Öppen protestKrig eller separation Skämt på någons bekostnad Lobbying Direkt kommunikation upphör Sabotage Alliansbildning – grupper på sociala medier Hot om skada Hot om protestaktion Källa: Myrna Lewis Thomas Jordan

11 Maskning Skvaller Bortförklaring Kommunikation blir formellÖppen protestKrig eller separation Skämt på någons bekostnad Skitsnack Lobbying Kommunikation upphör Sabotage Källa: Myrna Lewis

12 LUNCH

13 Neutralitet grunden till verktygen En övning

14 Neutralitet och medkännande Kan du lyssna utan att döma? Kan du hitta båda sidor i dig själv? Kan du känna med båda? Kan du sätta dig i bådas skor?

15 Lyssna utan att döma En kort övning

16 Triggern i dig När du är i ett svårt samtal vilka är dina kroppsliga eller tanke/känslomässiga symptom? Hur kan vetskap av detta hjälpa dig att bli en bättre samtalsledare?

17 Verktyg # 1 Leta upp nejet ✗ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ?

18 Verktyg # 2 Sprida nejet ✗ ✗

19 ✗ ✗ ✗ ✗

20 Verktyg # 3 Integrera nejet Vad behöver du för att följa med?

21 Sex steg mot en mer konstruktiv dialog 1.Var närvarande 2.Låt den som talar tala till punkt 3.Undvik ”radiosändning” 4.Tala i direkt form – Utgå från ”jag – Undvik generaliseringar – Se upp för ”Änglavingar” 5.Var uppmärksam när dialogen ”glider vidare” 6.Gör påståenden istället för att ställa frågor 21 Utgångspunkter för dialog i konfliktpräglade situationer Källa: Myrna Lewis

22 Lawrence Susskind i boken ” Dealing with an Angry Public” föreslår följande steg: Erkänn den andra sidans bekymmer Uppmuntra gemensam inventering av fakta Erbjud en plan om det som befaras inträffar mot förmodan Acceptera ansvar, erkänn misstag och dela makt Agera alltid på ett trovärdigt sätt Fokusera på att bygga långvariga relationer

23 När det blir för svårt att hantera… Samtala med en kollega Sök stöd: coachning, handledning En oberoende facilitator eller medlare - någon med erfarenhet av konflikter

24 En inställning som påverkar praktiken Neutralitet och empati Öppenhet och transparens – när det gäller fakta och information Ödmjukhet – erkänn fel, brister, ovishet En vilja att testa ovanliga lösningar – att prototypa Aktiva steg för att skapa förtroende – lyssnande, inkludering i beslutsprocesser Synliggör perspektiv – känslor, idéer, tankar, åsikter – för alla i gruppen

25 Utcheckning Vad var det som skavar och kittlar efter dagens workshop?

26 Tack! Martin Sande Bernard le Roux


Ladda ner ppt "Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015."

Liknande presentationer


Google-annonser