Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Träninglära för längdskidåkande JÄRVAR Peter Riekkola.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Träninglära för längdskidåkande JÄRVAR Peter Riekkola."— Presentationens avskrift:

1 Träninglära för längdskidåkande JÄRVAR Peter Riekkola

2 UTVECKLINGSSTADIERNA Olika träning beroende på vilken ålder man är i: BARN - Lekstadiet 0–10 år UNGDOM - Grundstadiet 11–14 år UNGDOM/JUNIOR - Uppbyggnadsstadiet 15–18 år JUNIOR/SENIOR - Förprestationsstadiet 19–22 år ELIT - Prestationsstadiet 23 ->

3 GRUNDSTADIET år Bästa åldern att lära sig teknik - så mycket teknikövningar Koordination/motorik Snabbhet Spänst Styrkeövningar med egna kroppen som vikt Åka mycket skidor på vintern Sammanhållning och gruppträning

4 Fundering? VAD ÄR DET SOM GÖR ATT NI VILL TRÄNA LÄNGDSKIDÅKNING?

5

6 Måltidsordningen Frukost Lunch Middag Mellanmål (två–tre) Viktigt att få i sig något snabbt efter träning (ex. en banan)

7 Vad händer om ni slarvar med vila och kost? Jobbigare att orka med i skolan Jobbigare att orka med träningen Större risk att ni skadar er Större risk att ni blir sjuka Det tar längre tid för er att återhämta er

8 Superkompensation

9 Träningsplanering Träningsplanering bygger på… Belastning Progressivitet Kontinuitet Pulsering Kompensation

10 Olika slags träning A1 A2 A3 Prat-fart Kapilärtillväxt 1 timme eller längre Mer ansträngd än A1 men kan fortfarande samtala Kapilärer och hjärta/lungor 30 till 60 minuter Strax under tävlingsfart ​ Hjärta/lungor 15 minuter och längre ​​ ​

11 En fundering till? VAD TYCKER NI SKA FINNAS MED PÅ ETT GEMENSAMT TRÄNINGSPASS?

12 Svenska skidförbundets råd till skidåkande 13 åringar 2 A3-pass per vecka Varierad träning och gärna olika idrotter Mycket teknik, snabbhet, balans och koordination Styrketräning i anslutning till träningspassen, mycket bålstabilitet...och framför allt - Ha roligt!

13 Mål och målsättningar Bra att ha målsättningar att jobba mot. Viktigt att tänka på: Målen ska vara dina egna! Målen ska vara något du kan påverka själv! Resultatmål - ex. en viss placering på en tävling Prestationsmål - att förbättra sig själv. Ex. klara fler armhävningar, förbättra sin egen tid runt 2.5:an Vilken typ av mål är bäst att sätta för sig själv??

14 Mål och målsättningar Viktigt att lära sig vara nöjd med sin egen prestation - oavsett vilken placering man har fått, eller hur det gick för kompisen. Har du gjort så bra du har kunnat så ska ni unna er att vara nöjd med er själva.


Ladda ner ppt "Träninglära för längdskidåkande JÄRVAR Peter Riekkola."

Liknande presentationer


Google-annonser