Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ledarmöte 1 oktober 2012 1.Genomgång av förra mötet 2.Ekonomi 3.Summering av sommaren 2012 4.Vinter 2012 / 13 5.Sommar 2013 6.Gothia Cup 2013.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ledarmöte 1 oktober 2012 1.Genomgång av förra mötet 2.Ekonomi 3.Summering av sommaren 2012 4.Vinter 2012 / 13 5.Sommar 2013 6.Gothia Cup 2013."— Presentationens avskrift:

1 Ledarmöte 1 oktober 2012 1.Genomgång av förra mötet 2.Ekonomi 3.Summering av sommaren 2012 4.Vinter 2012 / 13 5.Sommar 2013 6.Gothia Cup 2013

2 Ledarmöte juni 2012 Nya baslag för hösten (Pero), senast 25 juni för att informera hockeyledarna i god tid - Klart Påminn att spelare ska sms’a Pero eller Micke om de ej kan närvara vid en träning (alla tränare) - Klart Målvaktshandskar, bollinventering (Camilla) –Klart Sommaravslutning och säsongsavslutning (Petra) –Klart EIK1 ledarutbilding senast 31/12 2012 för alla som inte gjort den! (resten av ledarna) – Klart eller ska gå i höst Ytterligare dialog med stff om tematräningar (Susanna) - Klar Anmälan till Stff’s tränarutbildningar (alla tränare) - Klar Gå så snart som möjligt igenom spelarenkäten med spelarna (alla tränare) – Endast en handfull, i samband med utvecklingssamtal Hitta lösning för hösten med hockeyn (Susanna) - Klar Tränarträffar aug och sept (Niclas) – Endast i augusti Individuella utvecklingssamtal (tränare planerar vid tränarträff i augusti) – Endast en handfull Prata med Hjelte om omklädningsrum (Camilla) - Klar I god tid förvarna om spelare ej kan närvara vid en match någon helg (alla påminner föräldrar och spelare) – Påminnelse gjord, förbättring synlig Säkerställ att någon tar ett samtal med spelare och/eller förälder där mycket ojämn träningsnärvaro identifierats (Pero) - Nej Träningsplanering/upplägg före 10 augusti (Pero) - Nej Eventuell heldagsträning med Skå (Micke) – Klar, gick ej att genomföra Eventuell träningsmatch med Västerort (Susanna) – Nej Vi deltar i 9-mannacup 13-14 oktober (Pero) - Klart Planera vintersäsongen (Susanna) – Körs av Patrik och Torbjörn Föreslå cuper / läger etc 2013 till föräldramötet i oktober (Pero) – för tidigt, men budget ska sättas upp Dialog med Thomas Hjelte om utomhussäsongen 2013 (Susanna) – Förslag klart

3 Summering sommar 2012 Cuper o matcher 2 övernattningscuper, 1 träningscup, 1 endags-cup. 13 omgångar spelade i S:t Erikscupen, full matchstatistik tillgänglig i filarkivet. Målsättningen med lika många spelade matcher uppfylldes sisådär, bättre under våren än under hösten. Arbetat med 3 ”bas”-lag (olika under vår och höst), med avsikt att de ska vara så jämna som möjligt. Vi har haft möjlighet att delta i 11-mannamatcher 99-orna. 31 spelare (28 under hösten), lite för tight för tre 7-mannalag, men för många för två lag Träningar 3 träningstider / vecka. Extern tränare 1 gång / vecka. Ojämn träningsstatistik samt tydlig nedgång i september Stff’s tematräning för spelare (13 st) och tränare (alla) genomförd Material Allt material genomgått och uppgraderat där behov fanns. Egna bortatröjor ordnade. Gemensamma aktiviteter Sommaravslutning på Lundhagen, höstavslutning med match och middag på Väringen. Verksamhetsutveckling Genomfört spelarenkät (23 deltog), samt arbetat vidare utifrån svaren. Sammanställningen finns i filarkivet. EIK1 Ledarutbilding. Påbörjat / Fortsatt tränarutbildning. 3 ledarmöten och 3 tränarträffar Vidareutvecklat samarbetet med hockey’n (och påbörjat för innebandyn), speciellt för augusti och september. Verksamhetsplan 2012 (uppdaterad från 2011) Arbetat med planering för vintern samt sommar 2013. 2 tränare, Calle och Robban, har slutat på grund av ändrade arbetsförhållanden. 1 spelarförvärv från Ängby; Hampus Bard. 6 spelare har tagit paus / slutat med fotboll; Alexander Norqvist och André Nyberg (april), Emil Bartsch, Markus Westman, Lukas Odebrand och Bran Mjöberg Quanne (augusti) En mycket rolig, stimulerande och utvecklande säsong!

4 Matcher 2012 De två sista omgångarna ej inräknade Positivt med jämna baslag, spelarna kan spela ihop sig som ett lag. Initial kallelse har därmed ej baserats på närvaro vid träningar. Den ojämna matchstatistiken beror på att man extrainkallat spelare vid nej-svar och en del har spelat 99-matcher. Antalet kallelser är ändå i hyfsat god paritet med träningsnärvaro. Olika baslag vår och höst för att man ska få spela med så många som möjligt. Har jobbat vidare på möjligheten till omklädningsrum på hemmamatcher (viktigt för lagandan). Full statistik återfinns i filarkivet. Bra prestationer, har varit mycket utvecklande. Matchstatistiken mer ojämn än önskat. 13 omgångar totalt i St Erikscupen 4 matcher inställda av motståndare, vi har ej lyckats helt att kompensera för de spelare som då skulle spelat. 21 spelare har aldrig eller endast 1 gång tackat nej till match. 10 spelare har fått delta i 99-matcher 1-5 nej-svar per match, snitt 1,9.Högre på bortamatcher (2,4). Spelaren började 20 aug

5 Cuper 2012 27 av 31 spelare har deltagit i en eller två övernattningscuper (2 lag i varje) 16 spelare deltog i Birkabollen (2 lag), vi fick låna in syskon på plats pga återbud i sista minuten 9 spelare deltog i träningscupen 1 april (krockade med hockeycup) Erfarenheter; –2 lag i en cup (vi tycker det positiva överväger det negativa); +Stärker lagandan i hela truppen +Alla lär känna varandra bättre o har roligt tillsammans. +Alla som vill får åka med, ingen diskussion om hur många cuper man ”fått” vara med på. -Lagen kan möta olika motstånd och det kan uppfattas som att man inte försökt göra jämna lag. -Det kan hända att de båda lagen möts och därmed slår ut varandra. -Stort ansvar på tränarna att säkerställa att lagkänslan byggs mellan lagen. –Ha med spelare från andra lag (Hallstavik-cupen); Det gick jättebra, men självklart bäst att bara egna truppen åker. –Säkerställ att intresseanmälan är bindande, till Hallstavik fick vi 6 återbud, och därmed var vi för få för de 2 lag som var anmälda. –Viktigt att i förväg planera in övriga aktiviteter i tidsschemat. Äventyrsbad var mycket bra! –Bra att förbereda och skicka med ledarmaterial med kontaktuppgifter och administrativ info. –Har föreslagit Thomas Hjelte att EIK på något sätt ska samla erfarenheter från olika cuper, svårt att välja ”rätt”. –Dagscuper; På grund av vårt ”bredd”-upplägg är det osäkert om en dagscup ger värde för pengarna. Kanske hellre ordna träningsmatcher, eller eget träningsläger vid säsongsstart? Cuper kostar en del, både för lagkassan och för deltagarna. Viktigt att för varje år göra en tydlig budget (inkluderande både sommar och vinter) som både ledare och föräldrar är överens om. Mycket bra med övernattningscuper för lagandan! Viktigt att ha en årlig budget!

6 Träningar 2012 3 träningar per vecka Vi har själva ordnat en extern tränare en gång i veckan. Han ställer upp utan ersättning. EIK’s Juniorlagstränare har också varit och tränat grabbarna. Vi har inte tagit hänsyn till spelarnas svar i vintras på ambitionsnivå för fotbollen vid laguttagningar, utan arbetat med fasta baslag. STFF’s tematräning genomförd i september för 12 spelare (alla som ville fick möjlighet) och alla tränare. Mycket bra och lärorikt! Spelarenkäten (23 svar); –PLUS; Extern tränare, MINUS; Vissa tar inte träningarna på allvar (laganda) –Den sammanfattade spelarenkäten har diskuterats i utvecklingssamtalen Kämpar fortfarande med disciplinen att spelaren talar om när de inte kan komma på träningar, och många glömmer ta med vattenflaska till träningarna Mycket ojämn träningsstatistik, se nästa bild, som inte kan förklaras enbart med andra parallella fritidsaktiviteter. Många tränare; –Bra - alla har det svårt att få ihop jobb och tränarroll, nu finns det alltid tränare tillgängliga, och eftermiddagsstressen minskar för tränarna –Utmaning – Ännu viktigare med ett tydligt träningsupplägg som alla är överens om och kan följa träning för träning –Utmaning – ordna tränarschema, så det inte blir för många, eller för få, på en träning Vi har fortsatt arbeta aktivt med kvalitet för både spelare och tränare

7 Träningsnärvaro (3 sista träningarna saknas) Detaljerad statistik finns i filarkivet 3 träningar, > 25 deltagare 7 träningar, 20-24 deltagare 10 träningar, 15-19 deltagare 11 träningar, 10-15 deltagare 4 träning, <10 deltagare Snitt 16,5 deltagare per träning (vår; 19 st, höst; 14 st) 10 spelare har deltagit 2-3 ggr i veckan, 15 spelare 1-2 ggr, 3 spelare mindre än 1 gång i veckan Nivåindelning 2013 kan bidra till jämnare träningsnärvaro över året Vår, 31 spelareHöst, 28 spelare

8 Antal träningar per spelare Detaljerad statistik finns i filarkivet Träningsnärvaron per spelare sjunker under hösten, beror troligen på höstförkylningar, sämre väder och att vintersporterna dragit igång. 2 fotbollsaktiviteter i veckan (träning/match) är minimum för att fortsätta utvecklas 14 st tränar 2-3 ggr i veckan (6 hockey, 2 innebandy) 13 st (varav 2 st slutade efter våren) tränar 1-2 ggr i veckan (9 hockey, 2 innebandy) 4 st (varav 2 st slutade efter våren) tränar 0-1 ggr i veckan (1 hockey, 1 innebandy) 8 st tränar 2-3 ggr i veckan (1 hockey, 1 innebandy) 13 st tränar 1-2 ggr i veckan (8 hockey, 1 innebandy) 7 st (varav en började 20 aug) tränar 0-1 ggr i veckan (4 hockey, 1 innebandy) 8 st tränar 2-3 ggr i veckan (1 hockey, 1 innebandy) 16 st tränar 1-2 ggr i veckan (10 hockey, 1 innebandy) 4 st (varav en började 20 augusti) tränar 0-1 ggr i veckan (2 hockey, 1 innebandy)

9 Material 2012 1 matchväska per lag i S:t Erikscupen (matchtröjor, kaptensbindel etc) 1 sjukvårdsväska per lag Bollar ”uppgraderade” Nya västar ordnade Rosa individuella bortatröjor Nya overaller beställda 3 maj hos SportExtra, utlovad leverans (minus 6 overaller) ankom slutet på augusti trots påminnelser. Vi beslutade att avboka. Vi tittar på hur vi kan förbättra vår hantering av materialförråd Vi behöver en utpekad materialare till nästa säsong. Total inventering och uppgradering av allt material!

10 Utbildningar 2012 EIK1 Ledarutbildning; –Alla har genomgått den, eller kommer gå den under hösten Tränarutbildningar; –Torbjörn, Patrik och Roger ska gå Avspark i höst STFF’s Tematräning – Alla tränare deltog Alla ledare har arbetat med egen kompetensutveckling

11 Ekonomi Resultatet finns i filarkivet Kassörer för P00 Träkvista och United tittar på hur en sammanslagning av lagkassorna bäst genomförs Budget för 2013 ska göras i februari

12 Vinter 2012/13 – översikt (okt-mitten på mars) Spelare; –11 st är med fullt ut på P00 träningar och matcher, av dem är 8 st gärna med på aktiviteter med P99 och P00 –7 st är med max en gång i veckan, och kanske deltar i någon match –11 st kommer helt syssla med andra aktiviteter på vintern Ledare; –Tränare; Torbjörn, Patrik, Ola (delvis; Pero, Roger o Niklas och Micke kan hjälpa till vid akut behov) –Lagledare; Susanna (och Camilla kan hjälpa till vid akut behov) Träningar –Vi arbetar på 2 träningar ute i veckan, och kommer troligen också ha något uppehåll. Håll er uppdaterade via Sportnik! Vi hoppas också fortfarande på att få inomhustider. –Då vi nu ska slås samman med P00 United kommer vi troligen börja med gemensamma träningar någon gång under vintersäsongen. Cuper / Matcher –Vi är anmälda till KB-cup (träningscup 9-manna), 13-15 oktober (bara P00, kanske med några inlånade spelare) – Pero ansvarar –Vi har anmält oss, tillsammans med P01, till Snöbollen, en vinterserie i Sollentuna med 8 matcher (utomhus). P01 ska spela Ersans pokal och ringer oss om de behöver extra spelare. Patrik och Torbjörn ansvarar. –Patrik tittar på inomhuscuper Vi hoppas på att en uppvärmd konstgräsplan är klar att användas snart och att vi får tillgång till den. Plan för sammanslagningen med P00 United klar i oktober

13 Vinter - Planering och ansvar Torbjörn tittar på träningstider på Vallen, och samordnar med P99 och P01. Förslag klart 23 sept. Dröjer något pga sammanslagningen med United –P99 – Efter samtal med Mattias Nyström; 7 killar aktiva på vintern. De kan vara intresserade av samträning utomhus (de har endast 1 tränare aktiv, Martin Ahnstrand.. De kan oxå vara intresserade av gemensam inomhusträning med fotbollsgympa, Martin Ahnstrand kan ev. hålla i det. –P01 – Vi kör Snöbollen med dem, de vet ännu inte hur många som vill träna. De kontaktar oss om de behöver extra spelare till Ersans Pokal. Patrik planerar tränarträff vecka 39 för att diskutera inför ledarmötet den 1 oktober. Nej Torbjörn tittar på inomhusträningar. Förslag klart mitten på oktober; –Mycket svårt att få inomhustider (och hallarna för små för samträning); –P99 kör gärna tillsammans med oss. Martin Ahnstrand kan hålla i inomhusgympa. –Kanske kan vi låna hall av ngn annan klubb och köra en heldagsträning? Pero är samordnare för KB-cup. Susanna är kontaktperson för Snöbollen Cup. Patrik och Torbjörn planerar matcher i Snöbollen Cup med P01. Susanna sätter samman tränarschema med input från tränarna. Klart 1 oktober. Ej klart, avvaktar träningstider. Patrik och Torbjörn ansvarar för träningsupplägg under vintersäsongen. Klart 1 oktober. Ej klart. Patrik föreslår lämplig(a) inomhuscup(er). Samordnas med P00 United? Ansvariga tränare säkerställer att kallelser kommer ut i tid, samt att LOK-rapporter skrivs. Susanna kommunicerar allmänt om verksamheten.

14 Vinter - Diverse Idé; Killarna kanske själva kan hålla i uppvärmningen (då kan de börja litre tidigare). Man utser en spelare varje vecka som leder den, utan närvaro av tränare. Pero står som kontaktperson i Sportnik. Ska vi byta till någon av ledarna som är 100% aktiva? Samträning med 01’or för de som är aktuella för Snöbollen (de som valt samträning med andra årskullar)? Informera om vintercamper för fotboll (t ex AIK under höstlovet) Vi måste tänka på att planera för, och kommunicera kring, när vi tar fotbollspauser (första veckan i oktober, novermberlovet, kring jul....). Vi behöver ju inte köra ända in i väggen ;-)

15 Vinterspelare Informationen återfinns i filarkivet

16 Sommar 2013 - Översikt mer detaljerad information i ”Förslag 2013” Diskussioner för olika alternativ har förts med P00 United och Thomas Hjelte. Viktigt att hitta en lösning där så många som möjligt fortsätter spela fotboll så länge som möjligt, oavsett nivå! Sammanslagning med EIK United -> 43 spelare Förutsättningar för att vi ska kunna bedriva en meningsfull verksamhet för P00 2013; –Extern tränare. Ett villkor för det från EIK är att vi har en genomarbetad och stabil verksamhet och att föräldrarna fortsätter driva den. –Tillräckligt med hjälptränare (=föräldrar) för den stora gruppen! –Att alla spelare och föräldrar är dedikerade truppen perioden mitten på mars – slutet på september S:t Erikscupen börjar med tabell för P13, det är också sista året man får välja nivå att spela i, därefter spelar man sig upp/ner i de olika divisionerna. På våren finns division 3,4 och 5. Vi föreslår 2 lag div 4 och 1 lag div 5. Nivåanpassning påbörjas för P13 (spelarna väljer själva nivå i början av säsongen); –2 träningar för alla (”bredd”), 1 extra träning för de som valt det (”utveckling”) –Val av nivå gäller för hela säsongen, om ej särskilda skäl föreligger –Huvudtränaren är ansvarig för laguttagning till matcher, principen beslutas tillsammans med ledare ur föräldragruppen (lagen är ej nödvändigtvis detsamma som träningsgrupperna) Beslut om övergripande upplägg måste tas före anmälan till St Erikscupen (början av november)

17 Gothia Cup Detaljerad info finns i anteckningar från ledarmötet i juni Varför; –En fantastisk upplevelse, där man umgås, och får spela med fotbollsungdomar från världens alla hörn Utmaningar; –Hur många lag ska anmälas? –Första säsongen efter hopslagning med EIK United –Första säsongen vi spelar 9-manna, Gothia Cup är 11- manna. –Det kommer troligen behövas en separat Gothia Cup- general bland föräldrarna. –Mycket ledig tid mellan matcher, det krävs att deltagarna kan vara självständiga i en lite större stad. Ledarnas förslag; Inte 2013, att överväga vid senare tillfälle


Ladda ner ppt "Ledarmöte 1 oktober 2012 1.Genomgång av förra mötet 2.Ekonomi 3.Summering av sommaren 2012 4.Vinter 2012 / 13 5.Sommar 2013 6.Gothia Cup 2013."

Liknande presentationer


Google-annonser