Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,"— Presentationens avskrift:

1 Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper, visitkort, annonser, trycksaker skyltar bilar, kläder etc  Presentationer både digitalt och i tryckt form  Webbplats m.m.... Varumärke - Grafisk profil FALKÖPING Garamond Arial

2 Varumärke - Grafisk profil Begrepp: Varumärke – Logotyp – Profil – Image – Identitet Basvärden – Kärnvärden – Visionsvärden Några exempel

3 I åratal trodde vi att vi var ett företag som sålde sportskor, nu förstår vi att det är en livsstil vi saluför. Nikes Vd Phil Knight Varumärke - Grafisk profil Vad är ett varumärke?

4 Varumärke - Grafisk profil Vad är ett varumärke?

5 Varumärke - Grafisk profil Vad är ett varumärke?

6 Varumärke - Grafisk profil Vad är ett varumärke?

7 Varumärke - Grafisk profil

8 Enbart en känsla, en emotionell upplevelse, det som först dyker upp i hjärnan/hjärtat Vad är ett varumärke?

9 Varumärke - Grafisk profil Identitet Vem är du? Profil Vem vill du vara? Image Hur uppfattas du? Bas- värden Kärn- värden Visions- värden

10 Att bygga ett varumärke  Analys  Identitet  Strategi  Byggande  Vård och uppföljning Varumärke - Grafisk profil

11 Helhetstänkande, ett ansikte utåt (Alla måste spela samma melodi) Attityder, bygg inifrån Bygg på kärnvärdena (säljbara skillnad) Lita på dig själv (inte på konsulter, reklambyråer) Att bygga ett varumärke Undvik att Jämföra med andra Göra som andra Använda epitet eller slogans ”Varumärkestänket” ett framgångskriterium Kairos future

12 Varumärke - Grafisk profil Helhetstänkande Koncern- eller divisionstänkande Ekonomiavdelningen Personalenheten Utvecklingskontoret

13 Varumärke - Grafisk profil Hur laddar man sitt varumärke?

14 Varumärke - Grafisk profil Hur har Falköpings kommun vårdat sitt varumärke?

15 Varumärke - Grafisk profil

16

17

18 Exemplet Skåne En identitet Ett varumärke 33 kommuner Skånes kärnvärden Olagom

19 ”Bollen ger bygden självkänslan åter” Varumärke - Grafisk profil Exemplet Degerfors

20 Exemplet Karlstad  Ett tydligt och enhetligt ansikte utåt  Karlstad som är avsändare, inte en enskild förvaltning  Tillsammans är vi starka Varumärke - Grafisk profil

21 Exemplet Hudiksvall

22 En stad – En profil – Ett budskap Mångfald. Möten. Möjligheter. Huvudregel är att endast Malmö stad ska profileras. Malmö stad är avsändaren och garanten. Skälet är att Malmö stad är en enda enhet som på många olika sätt betjänar och stödjer sina medborgare och företag. Varumärke - Grafisk profil Exemplet Malmö

23 Varumärke - Grafisk profil Hur bygger vi varumärket Falköpings kommun? Hur laddar vi varumärket Falköpings kommun? Konkreta åtgärder Starta en arbetsgrupp Analys Identitet Strategi Byggande Vård och uppföljning Identifiera Falköpings kärnvärden (vår säljbara skillnad) Studiebesök i andra kommuner Ta hit goda exempel Förankringsprocess Ur detta växer en identitet och en grafisk profil

24 Varumärke - Grafisk profil Vad är Falköpings kärnvärden, våra säljbara skillnader? Kulturarvet Matkulturen Platålandskapet Termikvinden Kommunikationerna Hur bygger vi varumärket Falköpings kommun? Med vad laddar vi varumärket?

25 Varumärke - Grafisk profil FALKÖPING Garamond Arial


Ladda ner ppt "Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,"

Liknande presentationer


Google-annonser