Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

DAGENS LEKTION  Varför har jag den här kursen?  Filosofi  Principer  I klassrummet  Kursinfo  Kontaktuppgifter  Vad innehåller kursen?  Fundera.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "DAGENS LEKTION  Varför har jag den här kursen?  Filosofi  Principer  I klassrummet  Kursinfo  Kontaktuppgifter  Vad innehåller kursen?  Fundera."— Presentationens avskrift:

1

2

3 DAGENS LEKTION  Varför har jag den här kursen?  Filosofi  Principer  I klassrummet  Kursinfo  Kontaktuppgifter  Vad innehåller kursen?  Fundera och diskutera

4 VARFÖR HAR JAG DEN HÄR KURSEN?  Uppsala universitet  Ledarskap och grupprocesser  Lärande och kommunikation  Identitetsformering  Mittuniversitetet  Sociologi: Ledarskap och organisationsteori  Yrkesliv  Lärare  Programlagsledare  Chef, Mjölkbaren  Gruppbefäl 13.Säkbat ledningspluton (lumpen)  Teamchef, Gröna Lund  Servicechef, Gröna Lund  HR-assistent, Gröna Lund

5 FILOSOFI  Höga förväntningar och krav  Kommunikation  Variation i metoder och examinationer  Lektionerna i sig är betygsgrundande  närvaro viktigt!  Tydlighet gällande insats och betyg  Studiebesök och fältstudier  Praktiskt och teoretiskt  Grunderna först!

6 PRINCIPER  Omdömen, betyg etc. i IST Lärande  Skriva – lämna in – revidera – lämna in igen  DEADLINES!

7 I KLASSRUMMET  Ordningsregler + klassrumsguide  Läraren först in i klassrummet  Rätt material = biljett till lektionen  Mobiltelefon i skåpet, fickan eller lådan  Fast placering vid behov  Sena ankomster antecknas och registreras  Stanna i klassrummet hela lektionen, annars frånvaro  Pauser i klassrummet vid behov  Om du är sen: knacka och vänta. Du släpps in när det finns tillfälle i lektionen! Läraren bestämmer när detta är.

8 KURSINFO  Dubbelklass: tisdagar 8.15-9.25  ROS14A: fredagar 8.15-9.25  ROS14B: fredagar 9.35-10.45  Kursgång på hemsidan – var i fas!

9 KONTAKTUPPGIFTER  Mail: mia.jonsson@arlandagymnasiet.semia.jonsson@arlandagymnasiet.se  Inlämningar: mia.jonsson.arlanda@analys.urkund.semia.jonsson.arlanda@analys.urkund.se  Telefon: 073 666 33 87  Facebook: Mia Agy Jönsson  Hemsida: miaagyjonsson.weebly.com  Övrigt

10 VAD INNEHÅLLER KURSEN? ÄMNESPLANEN I EN TANKEKARTA

11 TIDIGARE LÄSÅR  Prova på-ledarskap 20 min  Bergiusprojektet på brandfältet (åk 9)  Friidrottsdag med Eddaskolan (åk 2-5)  Uppsala universitet  Domkyrkan i Uppsala  Stockholms nation, Uppsala  Ambulansenheten Akademiska sjukhuset, Uppsala  Luftstridsskolan, Uppsala  Gröna Lund, Stockholm  Militärpolisövning, Livgardet  Fältstudier i valfri organisation

12 FUNDERA  Brainstorma själv. Tänk på en bra ledare som du har mött. Det kan t.ex. vara en lärare, tränare eller chef. Hur var den personen? Vad gjorde personen som gjorde honom/henne till en bra ledare?  Jämför med en mindre bra ledare som du har mött. Hur var den personen? Vad gjorde personen som gjorde honom/henne till en mindre bra ledare? Skriv upp dina tankar.  Brainstorma i era studiegrupper. Kom överens om de fem viktigaste sakerna för en bra ledare.  Presentera muntligt vid tavlan.

13 DISKUTERA  Hur är en bra ledare?  Varför är det så många olika ord på tavlan?  Är vissa egenskaper viktigare än andra? Varför? Varför inte?  Vad påverkar hur vi uppfattar ledarskapet?  Är det bara ledaren som ansvarar för om en grupp lyckas?  Är det lätt eller svårt att vara ledare?

14 NÄSTA LEKTION  Terminsplanering  Ni får påverka innehåll och examinationer  Uppgift 1 - ”Jag som ledare”


Ladda ner ppt "DAGENS LEKTION  Varför har jag den här kursen?  Filosofi  Principer  I klassrummet  Kursinfo  Kontaktuppgifter  Vad innehåller kursen?  Fundera."

Liknande presentationer


Google-annonser