Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

En kommunikationssatsning för att främja kunskap om migrationen till Sverige.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "En kommunikationssatsning för att främja kunskap om migrationen till Sverige."— Presentationens avskrift:

1 En kommunikationssatsning för att främja kunskap om migrationen till Sverige

2 Om MIG Talks MIG Talks – en kommunikationssatsning för att främja kunskap om migrationen till Sverige. Utbyte av information, erfarenheter och perspektiv mellan nya invånare och olika samhällsaktörer. Målet är att bidra till ett nyanserat och inkluderande offentligt samtal.

3 Genomförande MIG Talks genomförs i form av: 1) Tematisk samtalsserie 2) Kunskapsspridning via olika digitala kanaler / / #MIGTalkswww.migtalks.sewww.facebook.com/migtalks / 3) Ett Öppet Migrationshus och olika sidoaktiviteter som genomförs tillsammans med samarbetsparterna

4 Samarbetsaktörer

5 Bakgrund Ökad efterfrågan på information och fakta om migration Stärkta insatser för att bidra till allsidig informationsspridning Främja kunskap om all migration till Sverige

6 Migrationen till Sverige Varför flyttar människor hit?

7 Ursprungsregioner Statistik: Nya folkbokförda personer Alla grunder för bosättning (skyddsbehov, anknytning, studier, arbete, EU/EES, återinvandring. SCB

8 Andel av sökande och antal personer som fick skydd i Sverige

9 Grunden för MIG Talks Fakta och statistik om migrationen till Sverige; Drivkrafterna och skälen Berättelser och perspektiv från människor som flyttat hit Migrationsfrågornas plats i det offentliga samtalet Att både gamla och nya invånare deltar i det offentliga samtalet och diskussioner om det fortsatta samhällsbygget i spåren av den ökade migrationen till Sverige är en central fråga ur ett kunskaps- och demokratiperspektiv.

10

11 100 röster – migration handlar om mig Totalt 100 invånare som är inflyttade till Sverige under den senaste femårsperioden involveras.

12 Tematisk samtalsserie Fyra tematiska samtal med utgångspunkt i migrationens fyra huvudsakliga skäl/drivkrafter: Skyddsbehov – 14 mars Anknytning – 23 maj Arbete – 9 september Studier – 4 november

13 Samtalsfokus Utbyte av perspektiv och diskussion Vad dominerar det offentliga samtalet och samhällsdebatten på temat asylinvandring och flyktingskap? Vem och vad är det vi ser och hör? Vems bilder, berättelser och perspektiv kommer till uttryck? Vad hamnar i skuggan? Vem var man innan flykten, vem är man i dag?

14 Samtalsfokus Framåtblick Vem/vad/vilka perspektiv, röster och frågeställningar borde få större utrymme att synas och höras? Hur kan de olika samhällsaktörerna bidra till ett nyanserat och inkluderande offentligt samtal?

15 Kunskapsspridning via olika digitala kanaler

16 https://www.facebook.com/migtalks Twitter: #MIGTalks

17 Vad är det verkliga problemet i Sverige? Det är ingen som pratar om det, men nästan allt här utgår ifrån materialistiska värden och värderingar. Det pratas om vad etableringsplanen kostar, inte vad jag som människa tillför och bidrar till det här landet. Jihad Eshmawi, Syrien Man måste ge plats för förebilder: personer som kan inspirera och motivera andra. Alireza Ahmadi, Afghanistan

18 ”Viska inte i mitt öra. Ta upp mikrofonen och prata med mig om du har något att säga.” Navid, Afghanistan Vi behöver förstå och lyfta betydelsen av alla barn som kommer till Sverige och som är nyfikna och vill lära sig allt. Det är barn och inte den äldre generationen som bygger vidare ett land. ” Khaled Harare, Jemen, uppväxt i Gaza

19 #MIGTalks Lisa Söderlindh, ansvarig MIG Talks, Migrationsverket


Ladda ner ppt "En kommunikationssatsning för att främja kunskap om migrationen till Sverige."

Liknande presentationer


Google-annonser