Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

2015-03-26 Personalmöte februari 2015 Bibliotek, framtid, organisation och kompetens.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "2015-03-26 Personalmöte februari 2015 Bibliotek, framtid, organisation och kompetens."— Presentationens avskrift:

1 Personalmöte februari 2015 Bibliotek, framtid, organisation och kompetens

2 Dagordning 1. Vårt bibliotek och framtid 2. Grupparbete 3. Kompetensmatrisen 1. Vilket bibliotek vill vi ha Framtiden – Horizon rapport Arbetssätt 2. Publicering – grupparbete 3. Kompetensmatrisen – intresse och erfarenhet 1. Vilket bibliotek vill vi ha Framtiden – Horizon rapport Arbetssätt 2. Publicering – grupparbete 3. Kompetensmatrisen – intresse och erfarenhet Dagordning: 1. Vilket bibliotek vill vi ha Framtiden – Horizon rapport Arbetssätt 2. Publicering – grupparbete 3. Kompetensmatrisen – intresse och erfarenhet. Dagordning: 1. Vilket bibliotek vill vi ha Framtiden – Horizon rapport Arbetssätt 2. Publicering – grupparbete 3. Kompetensmatrisen – intresse och erfarenhet. Dagordning: 1. Vilket bibliotek vill vi ha Framtiden – Horizon rapport Arbetssätt 2. Publicering – grupparbete 3. Kompetensmatrisen – intresse och erfarenhet. Dagordning: 1. Vilket bibliotek vill vi ha Framtiden – Horizon rapport Arbetssätt 2. Publicering – grupparbete 3. Kompetensmatrisen – intresse och erfarenhet. Dagordning: 1. Vilket bibliotek vill vi ha Framtiden – Horizon rapport Arbetssätt 2. Publicering – grupparbete 3. Kompetensmatrisen – intresse och erfarenhet.

3 ✤ Förändringsbenägen organisation som är relevant för hela organisationen. ✤ Ledarskap, beteende och arbetssätt som gynnar innovation och förändring ✤ Utveckla vårt arbetssätt till ett som stöder förändring och tillhandahåller efterfrågade tjänster. ✤ Utveckla alla delar av vår verksamhet - att bli mer rationell, effektivare och med större nytta och värde för våra användare.

4 Horizon Report 2015 Higher Education Edition

5 Lagrosen, Y: Om man får göra något intressant så ger det positiv stimulans och då upplevs arbetsbelastningen inte som så hög. Samtidigt får utmaningen inte vara för stor, det måste finnas en balans mellan krav och egen kontroll av arbetssituationen. Vad den här forskningen visar är att för attbehålla vår hälsa, behöver vi ständigt lära och utvecklas, både i vårt yrke och som människor. Om vi trivs på vårt arbete i så hög grad att vi blir totalt uppslukade av det, på samma sätt som i ett tillstånd av flow, då har vi de bästa förutsättningarna för ett hälsosamt inflytande från vårt arbete. Så hitta ett jobb som du verkligen gillar och se till att du lär dig och utvecklas i det

6 ✤ Media och metadata - kvalitetssäkring, tillgängliggörande/tillgänglighet, systemkontakt, metadata, utveckling, bildning. Böcker, databaser, tidskrifter. Övriga informationsresurser. ✤ Lokal och kommunikation - bemötande, lärmiljöer, öppenhet, tillgänglighet, studieplatser, marknadsföring, inflytande, lokal, neutrala parten. Information om verksamheten. Ansvar för lokal. Schema. Kontakt campus support ✤ Undervisning - progression, integrering, samläsning, OER, 15 min föreläsningar, stödverksamhet, MIK. I sal och webb och bibliotek. Pedagogiska kunskaper, tekniska kunskaper

7 ✤ System och stöd - kommunikation mellan system, användarundersökningar, åtkomst till media, good enough ✤ Forskarstöd och publicering – Förenkla och stödja tillvaron för forskaren. publicering, val av tidskrifter, forskningsdata, projektstöd, indikatorer ledning och miljöer, systemstöd, tillgängliggörande av forskning. ✤ Ledning med 3 personer. Samverkan, integrering, övergripande. Budget, personal- och verksamhetsansvar ligger kvar på bibliotekschefen men drift och utvecklingsidéer kommer även från grupperna.

8 Grupparbete

9 Kompetens- matris


Ladda ner ppt "2015-03-26 Personalmöte februari 2015 Bibliotek, framtid, organisation och kompetens."

Liknande presentationer


Google-annonser