Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn 2009-10-21 Stockholm.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn 2009-10-21 Stockholm."— Presentationens avskrift:

1 ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Stockholm

2 Deltagare Hans-Jørgen Larsen Lars-Olov Lissel 20/10 Peter Wessel Gunilla Freij 21/10 Frode Wiggen 20/10 Maria Jernbäcker 20/10 Helene Olofsson

3 Metod - kunskapsutbyte Under höstmötet har vi fokuserat på att diskutera kring sociala medier. Hur sprider man myndighetsinformation med sociala medier t.ex Facebook, Youtube, Bloggar mm. Hur kan man kommunicera med resenärer, trafikanter, medborgare etc…

4 Om sociala media Hans-Jørgen berättar om erfarenheter av sociala medier i Vejdiroktaret. Se gärna för en undersökning om sociala medier och hur vi använder dem.www.burson-marsteller.dk På vejdirektoratet har de testat olika lösningar som t.ex. ”vem är vem” och ett socialt nätverk (yammer.com) till att etablera en anslagstavla.yammer.com –Erfarenheten är att det har varit svårt att få engagemang för att ge information i olika system. Det var ett motstånd i att använda IT-stödet och man var tvungen att logga in på flera ställen. Finns ett vejwiki (se –Lösningen ska utvärderas i Vejdirktoratet Sociala medier kommer att användas i framtiden. Se Hans-Jørgens presentation. Se issuu.com – exempel på ett mycket smart verktyg. issuu.com

5 Filmer och twitter Tittar på en film på youtube från Banverket om Citybanan. –Diskussion om ”Är det bra att myndigheterna använder youtube och andra sociala medier för att sprida information?” Tittat på film om reseplaneraren i Stockholm –Bra diskussion om hur man får många att titta på det som läggs ut. Tittat på film om trafikant som driver med Vägverket –Hur svarar man på detta? Tittar på film om Twitter – är det för alla? Se –Kan myndigheter använda twitter? –Idag är det den första twitter-konferensen i Sverige. –Twitter som opinonsbildare? –Ska tjänstemännen föra dialogen med medborgarna? …och/eller är det politikerna som ska föra den dialogen.

6 Politikerna vill se mer användande av sociala medier Odell vill renodla e-legitimationer Publicerad: 19 oktober 2009, Senast ändrad: 19 oktober 2009, Sverige ska i framtiden bli världsledande på e-förvaltning och myndigheter ska i större utsträckning erbjuda tjänster på nätet. Idag tar kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell emot en utredning som bland annat föreslår ett nytt system för e- legitimation. … Tanken är att myndigheterna i framtiden ska erbjuda fler tjänster på nätet och i större utsträckning använda sig av sociala medier som Facebook och Twitter. Dessutom hoppas man att privata företag ska utnyttja offentlig information för att ta fram nya tjänster. –Vi vill skapa bättre möjligheter för medborgare och företag att delta i utvecklingen av förvaltningen, säger Mats Odell.

7

8 Till sommarmötet 2010 Tema: Hur gör myndigheter/företag för att vara uppdaterade på vad som gäller för att nå ut. Sammanhållande: Gunilla Freij Reserv: Peter Wessel Förberedelser: –Analysera hur medborgarkommunikation ser ut i respektive land? Ex. / Inspiration och –Att finnas där användarna/brukarna finns. T.ex att få ut trafikantinformation på twitter, facebook eller andra mobila tjänster.


Ladda ner ppt "ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn 2009-10-21 Stockholm."

Liknande presentationer


Google-annonser