Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nattåg Sundsvall – Stockholm med Jämtlandståget En försummad marknad i ett bra läge 2015-12-101 Version 8 - 2015-12-10 Lars B Johansson.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nattåg Sundsvall – Stockholm med Jämtlandståget En försummad marknad i ett bra läge 2015-12-101 Version 8 - 2015-12-10 Lars B Johansson."— Presentationens avskrift:

1 Nattåg Sundsvall – Stockholm med Jämtlandståget En försummad marknad i ett bra läge Version Lars B Johansson

2 Sundsvall är mera tåg än flyg Mycket mer än Östersund Passagerare flyget – 2012 Sundsvall flygplats hade passagerare. – 2014 Östersund flygplats passagerare Befolkning – Västernorrlands län (1,16 flygresor per inv) Sundsvall + Timrå + Härnösand kommun = – Jämtlands län (3,4 flygresor per inv) Östersund + Krokom + Åre kommun = Tåget verkar ha en betydligt större betydelse för Sundsvall. Men här satsar å andra sidan SJ och med snabbtåg blir restiden 3h35 till Stockholm Till Göteborg finns en direktlinje med flyg. Restid med snabbtåg till Göteborg är 7-7h Flygsiffror Korrigerade

3 Resexempel ur tidtabellen Resa från Sundsvall o hem Sundsvall -> Stockholm – > (kvällen före) – > 8.38 – > 9.38 – > Hemresa Sto -> Sundsv – > – > – > – > Resa från Stockholm o hem Stockholm -> Sundsvall – > (kvällen före) – >9.58 – > (SJ + X-trafik) – > Hemresa Sundsv -> Sto – > – > – >

4 Rimliga reslängder men tuffa morgnar Hanterbart antal timmar Sundsvall -> Stockholm – Men tuffa morgnar för tidiga möten – Ankomst Stockholm 8.38 (förhoppningsvis inga förseningar) Avgång Sundsvall 5.03 ger taxi vid 4.30? Väckarklocka vid 3.50? – Eller avresa kl 18 kvällen innan för en hotellnatt i Stockholm Jämför det med ett nattågsalternativ – Umgås med barnen på kvällen, stryka en skjorta och sen ta en taxi till stationen – Kliv ombord på ett nattåg senast i Sundsvall (23:15-30 rimligt) Idealet vore en vagn som växlas på i Sundsvall och påstigning från 22 – Bli väckt vid i Stockholm (eller ännu bättre vid 07.00) Med tidig ankomst till Stockholm och möjlighet att ligga kvar så får man en buffert mot eventuella förseningar. – Avtal med hotell för frukost och kanske en dusch i relaxavdelningen :0007:45 23:30

5 Folk åker redan tåg Många åker dagtåg från/till Sundsvall så man behöver inte sälja in att man ska åka tåg Tidiga morgnar i Stockholm kräver fakiravgångar eller resa kvällen innan med hotellövernattning. Givet vettiga restider så borde det finnas en marknad för nattåg från Sundsvall -> Stockholm Det borde finnas en marknad för att fylla stora delar av en sovvagn från Sundsvall ner till Stockholm. söndag kväll till torsdag kväll på året-runt basis. För resor till Sundsvall - > Göteborg blir nattåget ett bra alternativ om ankomst Gbg före 9. Norrut är det betydligt svårare eftersom nattåget passerar Sundsvall vid 3-tiden på natten

6 Marknadsfunderingar I Sundsvalls tätort bor personer. I kommunen bor det Känns inte helt orimligt att man skulle kunna attrahera ett nattågsresande som fyller stora delar av en sovvagn söderut. En förutsättning att man kan få vettiga tider för att kliva på i Sundsvall och att man kan ligga kvar i Stockholm till minst För resenärer till Göteborg bör man vara framme före Hemresa med nattåg kräver nog en egen vagn med tanke på dagens ankomstid. Men man behöver ju inte börja där. Men om man kan få en egen vagn så öppnar det upp möjligheten att åka tåg från Göteborg till Sundsvall (och andra orter på vägen mot Stockholm). Från Alvesta, Linköping, Karlstad med flera blir tåget till Sundsvall plötsligt ett möjligt alternativ även efter avslutad arbetsdag

7 Service till de mindre orterna Nattåg södergående till Stockholm Norrtåg – 19:28 från Åre – 20:40 från Östersund till Sundsvall 23:02 – Matar fram resenärer från mindre orter till stationer där SJ stannar – Biljett till nattåget giltig på Norrtåg??? Avtalsfråga? Nattåget – 21:00 från Östersund till Sundsvall 23:15, Stockholm 05:00-07:00 Östersund BräckeÅngeSundsvall Brunflo Pilgrimstad Gällö Stavre Norrtåg Erikslund Ljungaverk Fränsta Torpshammar Stöde Norrtåg

8 Sundsvall -> söderut

9 Från söder -> Sundsvall

10 Egna Sundsvallsvagnar Om nattåg skulle visa sig vara lyckat så skulle man vilja ha egna Sundsvallsvagnar – Erbjuda påstigning från 22 för resa Söderut – Vid ankomst från Göteborg och Stockholm möjlighet att ligga kvar mellan 03 och 07 Idag är hemresa från Göteborg lite besvärligt – från Gbg snabbtåg hela vägen till Sundsv 21:59 – snabbtåg från Gbg, Regionaltåg från Sto, X-trafik från Gävle, ankomst Sundsv 23:28 – nattåget från Gbg ankomst Sundsv

11 Service till de mindre orterna Nattåg till Sundsvall från Stockholm Förutsatt att man kan sova kvar vid perrong i Sundsvall – Fortsätta mot andra orter på morgonen Norrtåg mot Ånge/Östersund – Från Sundsvall 06:20/07:40 – Till Ånge 07:36/09:00 Mot Hudik 05:03/05:37/06:04/07:20 Mot Härnösand 05:51/07:55 Övrig busstrafik Ånge Sundsvall Erikslund Ljungaverk Fränsta Torpshammar Stöde Norrtåg Gnarp Hudiksvall Gnarp Härnösand

12 Perrong i Sundsvall hantera egna Sundsvallsvagnar Ett praktiskt problem är utrymmesbrist i Sundsvall. Det finns idag ingen perrong där nattågsvagnar kan stå hela dagen. Dagens tidtabell har troligen utrymme för att vagnar står vid perrong mellan 03 och 07 men marginalerna minskar vid förseningar. Efter att resenärer klivit av tåget på morgonen måste vagnarna flyttas vilket kräver tillgång till både lokförare och lok. För att prova konceptet finns det troligen plats vid Sundsvall V. – Stickspår norr om dubbelspåret – Börja med temporär perrong i trä typ som i Röjan. – Kanske varmhållning med ett reservlok om det inte finns någon lämplig matningsstolpe – Eventuellt ett bullerplank mot dubbelspåret

13 Framtiden ger förändringar Ostkustbanan förbättras – Dubbelspår hela vägen => restider ner mot 2h – Korta restider ger mindre marknad för nattåget Men det är nog ett antal år innan vi är där. Man pratar nu om prioritering från år 2025 och framåt. – Gynnar längre resor Kortare restider Sundsvall -> Stockholm förbättrar även restider mot Göteborg och andra destinationer med nattåg. – Fler tågavgångar ger kanske behov av mer perrongutrymme. Kan vara bra att fundera över detta redan nu och börja den processen. Kan då bli perrong där nattågsvagnar kan stå över dagen fram till dess trafiken blir för intensiv på dagtågen

14 Kostnad att ligga kvar. Att erbjuda möjlighet att sova kvar i Sundsvall mellan 03 och 07 kostar givetvis Personal ombord – Vad skulle brandvakt skulle kosta för att hantera gäster ombord mellan klockan 3 på natten till klockan 7 på morgonen? – Det är alltså 4,5 timmar och om det skulle kosta säg kr per timme så blir personalkostnaden för 1 ombordpersonal kr Flytt av vagnar på morgon – Eftersom det är trångt om perrongutrymme på Sundsvalls station så måste vagnarna flyttas bort dagtid. – Det kräver att ett lok finns tillgängligt samt en lokförare. Kanske går att köpa den tjänsten från Green Cargo? – Kostnaden här är svårare att räkna på eftersom det beror väldigt mycket på om det går att kombinera med övrigt tjänstgöring. Om vi räknar på 1,5 timmar och att det kostar kr per timme. Summa summarum – Ombordpersonal + lokförare = = 4200kr och då ligger det nog i överkant. – En plats i 3-bädd sov ombokningsbar ex moms kostar 777kr i lågsäsong. – 6 resenärer extra i en 3-bädds sov ger 6*777kr=4662kr ex moms

15 Enkel kalkyl egen sovvagn Sundsvall -> Stockholm Låt oss göra en mycket förenklad kalkyl på egen vagn från Sundsvall Räkna enbart på marginalkostnad – Vi har redan ett lok och personal Antag att vagn växlas på/av i Sundsvall =>40mil enkel resa. Antag vagnskostnad kr milen – Inklusive städning, avgifter etc. Ger marginalkostnad på 6000kr enkel resa (12000 ToR) Pris ex moms 777kr för 3-bädds sovplats ombokningsbar Resultat utan att erbjuda att sova kvar – => break even vid 8 platser av 39 (20,5% beläggning) – Men vagnen går troligen tom tillbaka pga ankomst vid 3 på natten. Detta ger att break even egentligen först vid 16 platser (41% beläggning södergående, 0% norrg). – Sen har fredag kväll inte samma attraktion. Lördag kväll-> sön morgon bör nog inte ha trafik. Med trafik 6 dagar i veckan krävs 93 resenärer (värdet 8 var avrundat uppåt). Fördelat Sön-To ger det knappt 19 personer per dag (49% beläggning söderg, 0% norrg). Resultat med möjlighet att sova kvar – 93 personer per vecka krävs för de två vagnarna (söder + norrgående). – Sen krävs knappt 6 personer per dag för att hantera möjlighet att sova kvar vid ankomst Sundsvall. Över veckan blir det 33 personer – Totalt 126 personer per vecka. Fördelat på Sön-To kräver det drygt 25 personer i bägge tågen per dag. – Det är fler som åker söderut än norrut. Antag 17 söderut och 8 Norrut ger (44% respektive 21% beläggning)

16 Tisdag 3:e nov verkade ha utrymme på perrong

17 Frågor? =>


Ladda ner ppt "Nattåg Sundsvall – Stockholm med Jämtlandståget En försummad marknad i ett bra läge 2015-12-101 Version 8 - 2015-12-10 Lars B Johansson."

Liknande presentationer


Google-annonser