Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bordsplacering Grupp 1Grupp 2Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6 Inhoppare Sara Lintunen praktikant.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bordsplacering Grupp 1Grupp 2Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6 Inhoppare Sara Lintunen praktikant."— Presentationens avskrift:

1 Bordsplacering Grupp 1Grupp 2Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6 Inhoppare Sara Lintunen praktikant

2 YIS Ledarkonferens 27 februari 2016 Fars hatt, Kungälv

3 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

4 Ytterby IS verksamhet 1000 Medlemmar, 4000 berörda familjemedlemmar 710 Spelare, varav 320 tjejer och 390 killar 130 Ledare / funktionärer 50 Deltagare i Motionsgruppen 40 Lag fördelat på 22 träningsgrupper 1 Föreningskanslist 0,5 Föreningsutvecklare Yttern Upptagningsområde: –Primärt: Ytterby, Hålta, Marstrand –Även: Kungälv, Munkegärde, Kareby

5 Värdegrund Engagemang och delaktighet Ytterby IS verksamhet skapar engagemang som väcker känlsan hos ALLA att vara med och bidra till verksamhetens utveckling Glädje och Gemenskap Vi hälsar ALLA välkomna till en kamratskap som präglas av glädje och delaktighet i en utvecklande miljö Ansvar och Respekt Vi uppträder ansvarsfullt mot ALLA, oavsett bakgrund, kön, sexuell läggning genom Fair play och nolltolerans mot kränkningar, mobbing och fusk V V V – Värdegrund – Verksamhetside – Vision Verksamhetside Ytterby IS verksamhet bedrivs för ALLA på ett roligt och kreativt sätt, för att skapa ett livslångt fotbolls- och motionsintresse. Alla ges möjilghet att idrotta efter sina egna förutsättningar Vision Ytterby IS skall vara en självklar och levande mötesplats, där alla genom glädje och gemenskap når ökad livskvalitet och idrottsliga framgångar Formulerat och förankrat på ledarkonferenser 2014 och 2015

6 Ytterby IS målsättningar Målsättning Antal aktiva Aktivitetstillfällen Egna produkter D 58 / H 48 65% Position Nr 1nr 1 i kommunen. ( Dam div 1-2, Herr div 2-3) Komentarer: Aktiva medlemmar: Komplett med ålderslag från 6 år till sista året innan junior. Aktivitetstillfällen: Ökning med ökande medlemsantal samt intensiteten i verksamheten Egna produkter: Skall ha spelat i Ytterby IS ungdomslag minst 2 år innan man fyllt 19 år Position: Drivande inom fotbollen i kommunen: Marknadsvärde, attraktionskraft - OK-nivå: Dam div 2,Herr div 3, ambitions-nivå: Dam div 1, Herr div 2

7 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

8 2015 – Vad hände ? Vi byggde en fotbollshall !!! Finansiering, byggnation Fördelning träningstider Utbildningar, extern uthyrning 4/12 – 2015 Belysning/konstgräs klart 5/12 – 2015: Invigning - F08

9 2015 – Vad hände mer ? Vad vi gjorde nytt: Föreningsutveckling –Spelformsmöten –Spelformsansvariga Ny hemsida –Föreningshemsida –Laghemsidor Klubbstugan –Nytt kök Vad vi inte gjorde/fullföljde: Ungdomsråd Ungdomsavslutning Höstuppstart Dam/Herrsektioner F00/P99: tidigare uppflyttning junior Lokalunderhåll

10 Aktivitetsstöd (Statligt) Statligt/kommunalt stöd: 24 kr per sammankomst 8 kr per deltagare Våren Hösten Totalt förändring- 4%-2%+ 20%=+ 11% kommentar Uppgång hela året Fångar vi alla aktiviteter: –Träningar, matcher, cuper, övriga samlingar, YIS-dag, funktionärsuppdrag ? Även kommunalt bidrag tillkommer: 2015 = ca 220 tkr En utredning pågår för att se över det komunala stödet

11 2015 – Arrangemang Cuper (senior/juniorcup + marscup + augusticup ) lag = Minskning lag Augusti: framförallt 5-manna Viktig inkomstkälla: ca 250 tkr per år netto Trimma organisation: bemanning – funktionärer – domare: Utveckla arrangemangen: arrangemangsgrupp etablerad Tjejgåing Kungälvssteget: Få deltagare men bra organisation. Ej planerad för 2016 City Gross dagar Marknadsdagar utanför CG i maj YIS-dagen Samma koncept som tidigare år –Vi behöver se över arrangemanget, tänka nytt

12 2015 – Arrangemang Påsklovsfotboll (01-05) 2 dagar - ca 40 deltagare Sommarfotbollsskola / Sommarcamp IFK Göteborg 2 x 4 dagar, totalt 234 deltagare ( ), 30 stycken bägge veckorna 72 stycken med på IFK sommar-Camp. Ledarutbildning / utbildningsveckan Genomfördes i hela november, utspritt för att få högre deltagande Balans mellan olika tema/målgrupper ? Fundera kring upplägg 2016 Ledarutbildningar löpande under vintern

13 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

14 Richard Cander SISU Idrottsutbildarna & Västsvenska Idrottsförbundet

15 Idrottsrörelsens organisation Idrotten berör ca 4,5 miljoner människor i Sverige SISU Idrottsutbildarna Svensk Idrotts Studie- och Utbildningsorganisation, bildat 1986 Idrottsföreningar ca st med ca 2,4 miljoner medlemsskap Specialdistriktsförbund (SDF) SF:s regionala organ Distriktsförbund (DF) RF:s regionala organ, 21 st Specialförbund (SF) 71 st Riksidrottsförbundet (RF) Paraplyorgan för SF Svenska Olympiska Kommittén (SOK) 35 st SF representerade

16 Vad vi kan hjälpa till med: Ekonomisk resurs i utbildningsfrågor t.ex. Studiematerial, föreläsare, kost och logi, deltagaravgifter Föreningsutveckling Nulägesanalyser Rekrytering av ungdomar Skolsamverkan Arrangemangsutveckling Idrotten Vill - värdegrundsfrågor Integration Idrottslyft Anläggningsstöd Bollplank Löne/ekonomiservice och arbetsgivarstöd Jämställdhet, mångfald, mobbing, doping etc.

17 SISU listor… timmar ca kr i utbildningskostnader Idrottslyft kr utbildningsmånaden, rekryteringsprojekt, ledarkonferensen och föreningsutvecklingsprojektet. Anläggningsstöd vid bygget av hall kr?

18 Richard Cander SISU Idrottsutbildarna & Västsvenska Idrottsförbundet

19 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

20 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

21 Sara Lintunen Vem är jag? Fotbollsspelare - Div.1 Stenungsunds IF Tränare för F04 Student vid Göteborgs Universitet, Sports Coaching Vad är Sports Coaching? Vad är min plan med utbildningen?

22 Mitt uppdrag i Ytterby IS Praktikperiod mellan V.8-17 Handledare är HP och Linnéa Sammandrag för 3-manna, påsklovsfotboll samt övriga arrangemang Vara med Annika & team kring damlaget

23 Varför praktik? Ge en ökad förståelse vad som sker inom en förening Kunna vara med och utveckla projekt Få se hur kunskap fungerar i verkligheten, samt att testa min kunskap

24 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

25 Sponsring ”Sponsor kallas den juridiska person eller privatperson som ekonomiskt stöder eller tillhandahåller tjänst för en annan verksamhet i utbyte mot annan tjänst.” Wikipedia

26 Sponsring Cirka 80 olika företag stöder Ytterby IS kr Bosses trafikskola - Gratis personbilsteori Kungälvs Hårteam - 10% rabatt Allhyr Kärna – Bänkar och tält ungdomscuper

27 Vad räcker pengarna till? 2015: kr 1171 bollar 625 ledaroveraller 7145 träningsvästar 0,9 st kanslist

28 Vad får de tillbaka? Exponering Arena Utskick via medlemsregister Utskick via sociala kanaler Utställarplats ungdomscup Hemsida, logga med mera…

29 Försäljningssponsorer Wes Wear, Salve Vitae, Säkra Larm Varför? - Ekonomiskt stöd förening - Föreningens inställning till varor - Kontaktpersoner närmare - Kickback lag, ej förening.

30 Kontaktpersoner Wes Wear Mikael Olausson Säkra Larm Christer Andersson Salve Vitae eller Stefan Andreasson

31 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

32 Bikupor Föreningsutveckling Målsättning: Få er medverkan till att utveckla föreningen inom ett antal områden, där vi vill se en förändring framåt Ämnen Ytterhallen: Hur kan vi optimera återbetalning av investeringen ? Spelformsutveckling: Hur använder vi dessa möten på bästa sätt ? Dubbel-idrottare: Hur får vi fler att fortsätta längre med två sporter ? Vad saknar vi i föreningen ? Vad gör andra som vi kan lära av ? 15 minuter per ämne, skriv ner era ideer, synpunkter, kort redovisning, lämna in er anteckningar BI-KUPA

33 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

34 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

35 Ytterhallen Frågeställning: Hur kan vi optimera återbetalning av investeringen ? Fundera på följande: Hur får vi mer fotboll/aktivitet för våra spelare genom hallen ? Vilka andra egna arrangemang kan den användas till ? Hur kan vi skapa mer intäkter via hallen (uthyrning, reklam, externa arrangemang ? Hur kan vi optimera återbetalning av investeringen ?. BI-KUPA

36 Spelformsutveckling Frågeställning: Hur utvecklar vi spelformskonceptet: Vilka punkter behöver vi ha med på spelformsmöten ? Hur kan vi förstärka överföring av erfarenheter mellan lag ? Är det lagom frekvens/tid för spelformsmöten ? Behövs andra ledarmöten under året ? Hur utvecklar vi spelformskonceptet ? BI-KUPA

37 Dubbel-idrottare Frågeställning: Hur får vi fler att fortsätta längre med två sporter ? Vi ser många exempel idag på spelare som slutar hos oss eller i annan idrott för att de inte tycker att det fungerar att kombinera två sporter, som har olika huvudsäsong (vinter,sommar) Ifall ambitionen är att ingen skall behöva välja idrott innan 16 år, vad kan vi som föreningar göra för att underlätta det ? (policy, riktlinjer, säsongsplanering, kravställning, dialog etc.) Hur får vi fler att fortsätta längre med två sporter ? BI-KUPA

38 Vad kan vi göra mer/bättre ? Frågeställning: Vad saknar vi i föreningen ? Vad gör andra som vi kan lära av ? Många av er har erfarenhet från andra föreningar och idrotter. Vad ser ni där som vi kan lära av för att skapa en bättre verksamhet i Ytterby IS Vad saknar ni på Yttern som kan hjälpa till att förbättra verksamheten? Vad saknar vi i föreningen ? Vad gör andra som vi kan lära av ? BI-KUPA

39 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

40 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

41 Föreningslyftet år 1-2 Föreningslyftet har pågått under Följande saker har arbetat med: Vision, värdegrund, Verksamhetside Målsättningar förening, sektioner Börja rätt: uppstart nya lag Ledarutveckling; utbildningsmatris, planering/genomförande utbildningar Spelarutveckling; riktlinjer för spelformer Spelformskoncept: möten + ansvariga SISU-rapportering Samarbete med andra föreningar (IKK, SKIBK, Kode etc..) XUngdomsråd Xungdomsavslutning

42 Föreningslyftet år Fokusområden: Ledar- och spelar utbildning 3-manna sammandrag bli en del av vår verksamhet Bollplank till alla lag – träning/planering Föreningsdomare integration

43 Ledar- spelarutbildning Tiki Taka, 3 tillfällen med innehåll: -Träningsuppbyggnad -Stärka spelarnas motivation -Web verktyg, filmmaterial -Hur får vi in nytt tänk i vår planering Intresse?

44 Tillslagsträning Under året kommer ni erbjudas möjligheten att få prova. Ni ledare tar med 4 spelare var Datum kommer

45 Föreningsdomare https://www.youtube.com/watch?v=7oALAaqc8wM

46 Föreningsdomare Domargrupp: Ullis, Jimmy, Julia och HP Föreningsdomare Utbildning 9-manna: 3/3 kl Ersättning föreningsdomare: – 5-manna:75 kr, 7-manna:125 kr, 9-manna:250 kr ( 125 x 2) Ledare En domaransvarig i varje lag, på hemsidan. Matchvärd – våra tankar – era synpunkter! Imorgon kl P 04 - domargruppen

47 Integration Ansvarig: Linnea Samarbete med FC Komarken Första aktivitet: Öppna träningar för killar år Fortsatt dialog om hur utveckla samarbete

48 Extra Information !!! Spelarförsäkring Tränarportalen

49 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

50 verksamhetsåret Ytterby IS aktivitetskalender Ytterby IS Ekonomi Fotbollshallen – sista rycket ! Försäljning Bemanning aktiviteter Försäsongen Material Ungdomscupen Mars Seniorlagen Prove/ friends-vakna Multiarenan

51 kalender JanFebMarAprilMaj Juni JuliAugSepOktNov dec 6-9 jan Sen/Jun-cup 27 feb Ledarkonferens 17 mars Årsmöte 9-10 april Ungdomscup mars påsklovfotboll Vecka 17 Uppstart -10 Vecka Sommarfotboll IFK SommarCamp Aug Ungdomscup 1 maj Kungälvshäfte Reselotteri 1 nov Kungälvshäfte November Utbildningsmånad 2 dec Sponsorlunch maj City-gross dagar 22 maj YIS-dagen

52 Ekonomi Ekonomi 2015 Omsättning: ca 3,4 Mkr (resultat tkr Mer sponsorintäkter (hallen) Ökning Bingo, Bingolotto, Gräsroten Mer aktivitetsstöd Högre Kostnader Material Lägre intäkter arrangemang Investeringar Kök100 tkr Larm 34 tkr Värmepump 10 tkr Budget 2016 Omsättning: ca 3,0 Mkr. (resultat + 50 tkr) Intäkter Ökning Bingolotto Mindre sponsorintäkter Lägre Intäkter arrangemang Mindre gåvor, bidrag kostnader Lägre materialkostnader Lägre kostnader Herr / Högre Dam Högre reparation/underhåll Högre Föreningsutveckling (HP) Hallens påverkan Arende: + 25 tkr El:+ 35 tkr Underhåll+ 15 tkr Avskrivning + 25 tkr Uthyrning- 25 tkr Kostnadsökning 75 tkr ca 600 tkr i investering - avskr. 25 år

53 Finansiering hallen Kostnaden för projektet är på ca 2,1 mkr Finansiering av projektet gör vi på följande sätt: Konstgräs (450 tkr) –Andelsförsäljning (880 andelar x 500 kr = 440 tkr) 313 tkr –Egen finansiering / ytterligare andelsförsäljning 127 tkr Hall-byggnation (1650 tkr) –Bidrag från förbund, fonder, stiftelser : Västsvenska Idrottsförbundet :300 tkr Thorden fonden:100 tkr Svenska fotbollsförbundet:270 tkr Göteborgs Barnhus200 tkr –Hallsponsorer 500 tkr –Egen finansiering / ytterligare stöd280 tkr Inköp hall, ventilation och uppsättning1 250 tkr Anläggningsarbete, El/belysning, bygglov, övrigt400 tkr Konstgräs450 tkr TOTALT2100 tkr YIS egen insats I dagsläget: 407 tkr 1370 tkr Två företag har vilkorat bidrag på totalt 50 tkr ifall föreningen kan lösa ytterligare 100 tkr från andra partners Tillsammans med överskott 2015, så har vi löst stora delar av finansieringen ifall vi lyckas med detta ! Vi behöver hjälp att hitta dessa företag !

54 Försäljning Kungälvshäftet / Reselotteriet Maj: 1-2 st Kungälvshäften reselott November: 1-2 st. Kungälvshäften Kiosken: Drabbad av flera inbrott 2015 Vi ser över hur i skall hantera detta. Ambitionen är att köra som tidigare; schema för lag när de har matcher Netto-intäkt tillbaka till lagen

55 Bemanningsplan 2016 Ledare ? 3-manna sammandrag ?

56 Försäsongen (till v.16) Träningstider Meddela kansliet om ni inte skall använda tider ! Ha alltid kalendern på hemsidan uppdaterad Konstgräs: 15 min överlapp mellan tiderna lämna plats för uppvärning ! Hallen: Inget överlapp, avsluta i tid så nästa lag kan starta igång Att tänka på: Rulla alltid av målen från plan efter träning Ställ ner målen på ramen ( så de inte blåser iväg! ) Ställ i ordning sarger (Hallen) Kolla av omklädningsrum, släck och lås !

57 Material Ledarkläder Overall, pike/shorts till alla ledare Vinterjacka vid regelbunden träning November till mars Träningsmaterial Stor kostnad i föreningen Viktigt att alla tar ansvar för sitt material. Inventering: behov måste meddelas för gemensamt inköp ”östra” containern” skall fixas för gemensamt material Möjligheter till materialpooler kommer att utvärderas

58 Ungdomscup 9-10 april Spelform Gruppspel med slutspel: A, B, C, D Minst 4 matcher per lag Spel på konstgräs (4 planer) och i hallen LördagSöndag P0412 lag F05 16 lag (1 saknas) F04 8 lag (2 saknas)P0616 lag P05 24 lag F06 12 lag (5 saknas) TOTALT: 88 lag (80 anmälda nu) Funktionärer Alla grupper (fr. F/P-06) med och hjälper till med olika uppdrag Viktigt att tidigt komunicera med lagen ; föräldrar Senior-03; ledare/spelare

59 Senior/juniorlagen Herrlaget: Ny tränare: Anders Tornberg Bygga nytt lag i div 3 Inget B-lag 12 spelare lämnar Många juniorer flyttas upp Några nyförvärv, trupp ej klar Herrjunior Uppflyttning P99 flera nya utifrån Seriespel i –U19 Södra Götaland –Klass 2 Göteborg Damlaget: Ny tränare: Annika Åberg Darell Ambition utmana toppen i Div 2 B-lag i Div 3 Ca 28 spelare i truppen Behåller de flesta spelare från 2015 Uppflyttning 5 juniorer Damjunior flera dubbelsportande Uppflytting F00 Seriespel i Klass 2 Göteborg

60 Prove – Friends/Vakna samarbete Enkätundersökning Genomförs i april För spelare från 11 år Vi behöver öka svarsfrekvensen: samla laget i klubbstugan med datorer, gör det gemensamt Föreläsning Droger Obligatoriskt för alla aktuella lag! Kvarnkullen Föreläsare: Per Lifvergren 19 april kl – inför spelare år (+ ledare) 21 april kl – inför spelare från 16 år med ledare och föräldrar

61 Multiarenan Dialog med kommunen kring påverkan på Ytterby IS. –parkering på D-ytan –ersätts med nytt konstgräs, uppvämt med spillvärme från kylanläggning –Diskussion om nyttjande av yttern, kommer andra föreningar att vara där ifall vi får mer konstgräs; vad innebär det för YIS? –Nästa möte 1 mars Dialog med IFK kungälv om samarbete kring socialt projekt –Eftermiddagsverksamhet –Samarbeten mellan föreninga r Tidsplan –Mars: Detaljplan klar, investeringsramar för beslutas –Hösten: beslut om allokering av investeringsbudget = beslut om Multi arena

62 Agenda Introduktion / Agenda09.30 – Återblick – SISU information10.00 – Bensträckare10.30 – Presentation Sara10.45 – Sponsring11.00 – Intro eftermiddagens bikupor11.45 – Lunch12.00 – Bikupor13.00 – Bensträckare14.30 – Föreningsutveckling15.15 – Verksamhetsåret – Middag ??

63 TACK OCH HEJ !!! och glöm inte…. Ytterby IS årsmöte 17/3 kl Vi ses på Yttern……..

64 Anläggningsutveckling Frågeställning: Hur får vi Yttern att fungera bättre för verksamheten? Vad behöver vi tillföra/förbättra för att: –Det skall bli enklare att vara ledare (material, planer, utrustning etc) –För att spelarna skall trivas bättre på Yttern, välja Yttern som ”lekplats” –Det skall bli fler som besöker Yttern och stannar längre Hur får vi Yttern att fungera bättre för verksamheten? BI-KUPA


Ladda ner ppt "Bordsplacering Grupp 1Grupp 2Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6 Inhoppare Sara Lintunen praktikant."

Liknande presentationer


Google-annonser