Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skriv för webben Folkuniversitetet den 22 oktober.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skriv för webben Folkuniversitetet den 22 oktober."— Presentationens avskrift:

1 Skriv för webben Folkuniversitetet den 22 oktober

2 Innehåll Så fungerar webbanvändaren Skriv bättre rubriker och ingresser/sammanfattning Skriv begripligt – metoder för att skriva lättförståeligt Skriv sökmotoranpassat – snabba tips för webbskribenter Skriv intresseväckande – verktyg för att nå fram till läsaren Viktigaste tipsen för webben

3

4 Anpassa text för webben Mer än 90 procent av alla användare ”skannar” av sidorna först. Användaren är på jakt efter specifik information.

5 Så läser vi på webben Rubriker, ingresser, mellanrubriker, länkar och bilder är några exempel på sådant som fångar läsarens blick.

6 Svenskarna och internet – vad gör vi? Söka efter fakta Slå upp ord Skaffa sig information om hobby eller intresse Söka efter adresser och tidtabeller

7 Nio av tio har tillgång till internet källa: Svenskarna och interntet 2014

8 Internet i alla åldrar källa: Svenskarna och interntet 2014

9 Den mobila boomen fortsätter Under 2011 tog mobilanvändningen rejäl fart. Idag använder 73 procent smarta mobiler, och 69 procent kopplar upp sig till internet via mobilen, 54 procent gör det dagligen och 31 procent flera gånger dagligen. Källa: Svenskarna och internet 2014

10 Vad och hur använder vi internet? Statistik och rapporter finns hos IIS (Internetstiftelsen i Sverige). iis.se Rapporten Svenskarna och internet publiceras varje år.

11 Tre viktiga grundtips för webb Anpassa texten till mottagaren Anpassa texten för skumläsning Anpassa texten för sökbarhet

12 Vem är mottagaren?

13 Skriv för skumläsare Skriv det viktigaste först. Skriv konkreta, tydliga, lockande rubriker. Formulera en begriplig ingress med klart budskap. Skriv tydliga och konkreta mellanrubriker.

14 Skriv för skumläsare Använd gärna punktlistor (språkligt likformiga). Gör nya stycken ofta. Ett stycke = en tankeenhet. Gör konkreta länkar (inte ”läs mer”).

15 Skriv för ”skumläsare” Använd fetstil om du vill markera något (inte kursiv eller versal). Använd gärna du-tilltal. Lyft fram nytta, resultat och konsekvens.

16 Viktiga frågor innan du börjar skriva Vem är mottagaren? Vad är syftet med texten? Vad ska läsaren tänka, veta eller göra?

17 Rubriker Millenniumbok blir fristående serie Börsras för SSAB Flera tågstopp i landet Så ska nya klimatavtalet gå i hamn Oprah ger sig in i viktväktarna

18 Rubrikens uppgift: Hjälpa läsaren att hitta rätt text – eller välja bort. Ge läsaren förförståelse, dvs en ingång i texten. Göra att texten blir hittad av sökmotorer. Lägg in nyckelord.

19 Rubriker Sanna Konkreta Aktiva

20 Rubrik eller överskrift?

21 Det var en gång

22 Rubriker – gärna du-tilltal eller uppmaning - kursexempel Kom igång med fonder Kom igång med aktier

23 Ingresser/sammanfattningar Ska lyfta fram det viktigaste – för läsaren Ska vara tydligt och rappt skrivna Får gärna ha du-tilltal, eller vara skrivna ur läsarens perspektiv med hjälp av uppmaningsform

24 Exempel- kan det utvecklas? Vi på Folkuniversitetet har lång erfarenhet som utbildningsanordnare. Vi erbjuder kurser i moderna, centralt belägna lokaler. Här finns allt från verkstäder till språklaboratorier.

25 Bra exempel på tilltal och mottagarperspektiv Kom och utveckla din konstnärliga ådra, lär dig ett nytt språk eller gå en matlagningskurs. På Folkuniversitetet i XX har vi kurser inom bland annat språk, konst, data, ekonomi, mat, hälsa och natur. Vilken är din favorit?

26 Ton och tilltal – vad styr? Tja ba, häng me på våran kurs! Dissa oss inte!!! Mot bakgrund av det utbildningsbehov som kan iakttagas inom den aktuella sektorn är en rad kurser framtagna. Modernt, humoristiskt, intressant, formellt, skrämmande eller ….

27 Ton och tilltal – vad styr? Innehåll Disposition Meningsbyggnad Ordval Tilltal (du, ni eller tredje person) Omtal (vi eller Folkuniversitetet)

28 Skriv begripligt ”Skyldigheten för ett tjänstetillhandahållande företag att i förväg informera de lokala myndigheterna om närvaron av en eller flera utstationerade avlönade arbetstagare, den tidsperiod som förutses för denna närvaro och den eller de tjänster som tillhandahålls och som motiverar utstationeringen samt skyldigheten att lämna upplysningar som styrker att situationen för de berörda arbetstagarna, bland annat i fråga om bostadsort, arbetstillstånd och socialförsäkring, är i sin ordning i den medlemsstat där detta företag anlitar arbetstagarna, ger nämligen nämnda myndigheter, på ett sätt som är mindre restriktivt men lika effektivt som de här ifrågavarande kraven, garantier dels för att den nationella sociallagstiftningen efterlevs under den tid som utstationeringen varar, dels för att situationen för de berörda arbetstagarna är korrekt och att dessa utför sitt huvudsakliga arbete i den medlemsstat där det tjänstetillhandahållande företaget är etablerat.” Ds 2011:22 s

29 Skriv begripligt – skriv klarspråk Anpassa texten till mottagaren. Var tydlig med budskapet, skriv gärna det viktigaste först. Skriv lagom långa meningar, och variera meningslängden.

30 Skriv begripligt – skriv klarspråk Undvik vänstertunga/baktunga meningar. Skriv gärna aktiva verb.

31 Skriv begripligt – skriv klarspråk Undvik ovanliga, formella och alltför långa ord. Gör texten lätt att överblicka – korta stycken, punktlistor och mellanrubriker är viktigt.

32 Skriv begripligt – skriv klarspråk Skriv så konkret det går. Se till att texten har en röd tråd. Gör ett urval av fakta – försök inte berätta allt.

33 Baktunga meningar exempel Mot bakgrund av en rad förändringar under en följd av år på arbetsmarknaden, inte minst inom industrisektorn, har nya kurser tagits fram inom området processhantering.

34 Passiva meningar exempel Nya kurser erbjuds under Förändringar diskuteras och dessa kommer att genomföras när utvärderingar har genomförts. Diskussioner förs om en ändrad finansieringsmodell inom utbildningssektorn.

35 Går det att vara mer konkret? Kursen vänder sig till alla som har funderingar eller planer på att starta en egen verksamhet. Men den passar lika bra för de som är anställda och vill eller behöver lära sig grunderna inom exempelvis företagsekonomi. Fokus ligger på praktiska arbetsuppgifter och tekniker inom företagsekonomi, bokföring och affärsjuridik. Källa: fingerat exempel

36 Kanske så här? Vill du starta eget? Den här kursen ger dig en grund att stå på: Företagsekonomi – så fungerar ekonomin i aktiebolag och andra företagsformer. Bokföring – så kan du hantera bokföringen i ditt företag. Affärsjuridik – en introduktion om viktiga avtalsfrågor. Du studerar på distans, alltså med total flexibilitet när det gäller tid och plats. Du får träna alla viktiga moment med hjälp av praktiska och realistiska övningsuppgifter.

37 Sökmotoroptimering Sökmotoroptimering bygger på att sökmotorerna letar efter så relevant innehåll som möjligt. Gör bra webbsidor för ”skumläsare”. Håll innehållet aktuellt, upprepa relevanta nyckelord i texten, döp sidan med nyckelord om möjligt, återupprepa inte samma sak på många ställen.

38 Sökmotoroptimering - grunden Anpassa texterna till hur användarna beter sig. Vilka sökord är populära, till exempel? Den regionala webbredaktören kan hjälpa till.

39 Sökmotoroptimering Använd nyckelord i rubrik, ingress och brödtext för att göra det tydligt vad artikeln handlar om. Särskilt viktigt i rubrik och ingress. Skriv en alternativ-text till bilden, på samma tema som sidans rubrik. Använd inte onödiga synonymer, återupprepa relevanta nyckelord några gånger. Länka vidare internt till annat relevant material hos Folkuniversitetet.

40 Väck intresse – tips från retoriken Skriv konkret (så att läsaren kan ”se” något framför sig) Använd kontraster Använd tretalet

41

42 Rubrikexempel – konkret och kontrast Organisation gjorde åverkan på växtlighet på förskolas gård

43

44 Tretalet - exempel Hitta en studieteknik som passar dig. Bli bättre på att organisera ditt lärande. Vässa ditt resultat på högskoleprovet.

45 Tre viktiga grundtips för webb Anpassa texten till mottagaren – skriv ur läsarens perspektiv. Anpassa texten för skumläsning – lägg mycket tid på rubriker, ingress, mellanrubriker, punktlistor och länkar. Anpassa texten för sökbarhet – ta reda på vilka sökord som är viktigast. Lägg in nyckelorden i rubrik, ingress och mellanrubriker.


Ladda ner ppt "Skriv för webben Folkuniversitetet den 22 oktober."

Liknande presentationer


Google-annonser