Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fotboll, Glädje och Gemenskap Onsala BK Välkomna på föräldramöte F06 7:e april 2016.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fotboll, Glädje och Gemenskap Onsala BK Välkomna på föräldramöte F06 7:e april 2016."— Presentationens avskrift:

1 Fotboll, Glädje och Gemenskap Onsala BK Välkomna på föräldramöte F06 7:e april 2016

2 Vårt härliga gäng i F06 - Vi växer och är just nu imponerande 40 st tjejer i F06. Definitivt Hallands största lag på flicksidan i denna ålderskategori och förmodligen även en av Sveriges största! 2

3 Presentation av ledare och föräldragrupp inkl ansvarsområden Medlems- och träningsavgifter 2016 Träningstider på För- respektive Sommarsäsong Kalender - Våren och försommaren 2016 Poolspel/Seriespel Lägret i Fjärås Ö-bollen sommar med övernattning på Öckerö Administration runt F06: Spelarkonto, sms-grupper, riktlinjer för kommunikation Länkning av F06-kalendern på laget.se Profilkläder, träningskläder mm OBK firar 75 år med bla ett stort lotteri Sponsring eller stöd till F06 Övrigt Agenda 3

4 Victor Isaksson (Selma) – Huvudansvarig F06 Malin Ternebrink (Emma) Fredrik Tallsten (Lovisa) Jonas Yngwe (Emelie) Christian Svensson (Elsa) Sara Lundström (Nellie) Peter Magnusson (Ella) Linus Fallai (Molly) Martin Delersjö (Tea) Ledarna i F06 4

5 Föräldragruppen består av Helene Johansson (Freja), Lars Witting (Elsa), Michael Hylander (Linnea) och Maria Sandsten (Felicia) Vad gör föräldragruppen? -Ansvarar för avslutning på våren/hösten -Schemalägga kioskveckan på Rydet via laget.se. F06 har kioskvecka v Hjälper till vid läger, cuper och andra arrangemang som inkluderar övernattningar. -Hjälper till att anordna kiosk vid specifika tillfällen för att vi ska dra in pengar till lagkassan. Vi önskar 2 föräldrar till som kan vara med i föräldragruppen! Föräldragrupp i F06 5

6 Medlemsavgift Enskild spelare = 600 kr - Familjemedlemskap =1200 kr (2 eller fler spelare/föräldrar) Träningsavgift 7-manna = 1050 kr (Ingår OBK-strumpor och vattenflaska) Mer information finns på OBK’s websida. Maximal Medlems- & Träningsavgift är 4000 kr per familj och år. Avgifterna skall egentligen vara betalda i slutet av mars, men de som just nu provar på får lov att avvakta 3-4 träningar innan betalning. Avgiften måste dock vara betald för att delta i cup- och seriespel pga försäkring. Medlemsskapet ger 15% rabatt på Team Sportia på Inlag. Medlems- och träningsavgift

7 Försäsong (Pågår fram till gräsplanerna blir tillgängliga vilket gissningsvis sker i skiftet april/maj) Måndagar: Kaparevallen kl 17:00-18:15. Torsdagar: Rydets konstgräs kl 17:00-18:30 Sommarsäsong Måndagar: Kaparevallen kl 18:00-19:30 Torsdagar: Rydets konstgräs kl 17:00-18:30 (avslutar på ”Remsan” mellan kl 18:00-18:30) Målvaktsträning för intresserade Måndagar: 18/4, 2/5, 16/5, 30/5, 20/6 kl 17:00-18:00 på Rydet (födda gemensamt) Träningtider 7

8 Övernattningsläger i Fjärås april (Lördag kl 13:30 - Söndag kl 12:00) Träningsmatcher lördag 23 april kl 14:00-16:00 på Kaparevallen (mot Hovås/Billdal samt Näsets SK). Vi kommer ha 4 lag från OBK F06. Önskar många föräldrar och syskon på plats! Serie-/poolspelet startar v18, troligen helgen 7-8 maj. Öbollen sommar 3-5 juni (med matcher 4-5 juni). Eventuellt deltar vi i en cup till (Lerkilscupen 18/6 eller Åsacupen 1-2 juli) Sommarfotbollsskola i midsommarveckan (20-23 juni). Just nu 19 st anmälda från F06. OBK firar 75 år med pompa och ståt på Rydets IP lördag 11:e juni. OBK-lotteri som försäljningsaktivitet under våren inför 75-årsjubileet. Kalender våren/försommaren

9 Tydliga regler vad som gäller? 9

10 Respektera de regler vi sätter upp inför säsongen Nolltolerans (även bland föräldrar). Vad innebär detta? Vara bra kompisar, tänka över hur vi pratar med varandra Peppa och uppmuntra varandra, aldrig negativa ord Visa respekt för varandra, motståndare, domare, föräldrar och ledare Vi är ett lag sponsrade av Dunross Stiftelsen – Vad innebär det? Godisförbud under pågående cup/sammandrag Sista tiden har det varit stökigt på träningarna, vilket gör det svårt att få bra kvalité på övningarna. Vi pratar om detta varje vecka och kommer tillsammans med tjejerna att diskutera detta på lägret. Vi önskar att ni föräldrar pratar med era barn om vikten av att vi får harmoni på träningarna nu när vi är en så stor grupp. Regler för att alla skall trivas 10

11 Komma i tid Kläder efter väder samt boll och vattenflaska Ta ur örhängen och sätta upp håret Se till att barnen har mat i magen dvs. energi att genomföra en träning Vid träning, hålla sig på kanten Vid match, se till att tjejerna har matchtröjan + shorts + blåa strumpor Vid match, föräldrar och anhöriga skall alltid stå på motsatt sida - aldrig bakom mål! Uppträd väl mot domaren! Gäller både barn och föräldrar! Hur pratar vi hemma? Stöttning/peppning! Glädje att spela fotboll! Vårdat språk av alla på/kring planen? Till varandra, till motståndare och till ledarna. Vid förhinder där man redan är anmäld, meddela någon av tränarna Svara på utskick på laget.se oavsett om det är ett ja eller ett nej Föräldrarnas roll vid träning/matcher 11

12 Follow the leader… 12

13 Vi har anmält 4 lag till pool-/seriespelet. 7-mannalag (1 målvakt + 6 utespelare). Som tidigare, kommer alla få testa att spela på olika platser, dvs vi roterar under matchen. Startar v18 (tidigast måndag 2:a maj) där vi kommer att ha ungefär 1 poolspelsmatch i veckan per lag. Matchdagar varierar beroende på motståndarnas matchtider. Totalt 6 omgångar på våren och 6 på hösten. Kommer spela hemma- och bortamatcher. Våra hemmamatcher kommer ligga på lite olika tider varje vecka. Detta ställer höga krav på god samordning och god kommunikation. Kraven ökar på både föräldrar och ledare pga att det innebär resande och att föräldrar behöver återkoppla i god tid samt skjutsa! Separat spelschema utkommer för Pool-/Seriespelet! Uppehåll för Lerkilscupen och Åsacupen så dessa 2 helger är det inget seriespel, däremot kanske vi skall vara med i någon av nämnda cuper. Speltid 2 x 25 minuter. Poolspel/Seriespel 13

14 Kommer vecka för vecka att få en kallelse via laget.se. Extremt viktigt att man svarar i god tid för det kommer vara en administrativ utmaning att få ihop lag och matchschema vecka för vecka. Om man inte vet förrän sent i processen så kontakta ledare och berätta detta istället för att bara avvakta svar! ”Mamma i dusch” i samband med omklädning, vilket är en god erfarenhet från äldre lag. Så vi behöver ha stöd av mammor som är på plats före/efter matcherna! Vi vill undvika listor med ansvariga per match och skall istället försöka få till det genom bokningen på laget.se inför varje match. Alla får sitt eget matchställ och ansvarar för att ha med det till alla matcher! Vi vill betona att vi vill väldigt gärna ha in alla nya tjejer så fort som möjligt i seriespelet då det är där man lär sig allra mest. Poolspel/Seriespel – Forts. 14

15 Vi har delat in tjejerna i 8 st grupper med 5 spelare i varje grupp. Vi plockar ihop grupperna 2 och 2 inför varje seriematch. Vår grundtanke är att få varierande lag under säsongen. Detta pga att det är bra att lära sig att spela med alla. Förhoppningsvis undviker vi på detta sätt till stor del syndromet med grupperingar inom laget även om 5 st då utgör en fast grupp. Grupperna kommer ändras efter sommaruppehållet. Lag-/Gruppindelning för Poolspel 15

16 Lag-/Gruppindelning för Poolspel 16 Grupp 1Grupp 5 Emma TernebrinkLinnea Hylander Ella MagnussonWilma Lorén Kajsa AdebahrEmilia Gustavsson Philippa SwahnViola Engdegård Julia Svensson BodénElsa Witting Grupp 2Grupp 6 Molly Fallai UddenmyrFreja Fallai Emelie YngveMalvina Hessel Vanessa Hamberg St.Saga Roos Celine TorellEmma Andersson Moa GavinElin Heed Grupp 3Grupp 7 Selma IsakssonElla Johannesson Nellie LundströmNora Skoglund Liwa FredrikssonAlice Eriksson Wilda FrimanElsa Dahlström Thea IlicVilma Hansson Grupp 4Grupp 8 Tea DelersjöEbba Grundén Lovisa TallstenKlara Busch Elsa SvenssonAnnika Otel Jasmine LönnrotElicia Dunhäll Felica SandstenLovisa Wolff

17 TiFunny Cup, KBA-leken, Lerkils Cup 17

18 38 tjejer anmälda till lägret i Fjärås i dagsläget. Imponerande! Samling 16:e april kl 13:30 vid Fjärås simhall. Avslutning 17:e april kl 12:00 vid Fjärås simhall. Övernattning i gymnastiksal. Man måste ha med sig sovsäck/täcke/ kudde samt liggunderlag/luftmadrass. Gymnastiksalen kan vara lite kylig enligt tidigare lägerdeltagare så ta med extra varm pyjamas eller dyligt. Ledare + föräldragrupp på plats. Lördagen kommer bestå av diskussion om gemensamma regler inom F06 med tillhörande gruppövning, 2 timmars träning, bad i Fjärås simhall samt samkväm på kvällen med lekar och film. Lägret i Fjärås 18

19 Träningsmatcher 09:30-11:00 mot Fjärås samt HUS (Hällingsjö, Ubbhult och Sätila). Vi vill ha många föräldrar, syskon och släktingar på plats som hejar på våra duktiga tjejer! Vi kommer att bedriva kiosk parallellt med träningsmatcherna. Vi kommer behöva hjälp av föräldrar med städningen av gymnastiksal mm på söndag morgon. Kostnad 300 kr I kostnaden ingår - Mellanmål lördag, middag lördag, kvällsmat lördag - Badentre Fjärås simhall - Frukost söndag - Planavgifter, domararvode samt logi för vistelsen Lägret i Fjärås – Forts. 19

20 Lära sig samarbeta för bästa resultat 20

21 32 tjejer anmälda till Ö-bollen i dagsläget. Planerad avresa fredag 3 juni vid 17-tiden. Kan komma att bli avresa tidigt lördag morgon istället utifrån de erfarenheter vi får från Fjäråslägret. Övernattning i skola/gymnastiksal eller liknande. Man måste ha med sig sovsäck/täcke samt liggunderlag/luftmadrass. Gruppspel på lördag och slutspel på söndag (A- och B-slutspel). Kostnad 900 kr. I denna kostnad ingår: - Anmälningsavgift för våra 7-mannalag (3 st) - Logi - Mat fredag kväll, frukost/lunch/middag för lördag samt frukost och lunch för söndag. Ö-bollen sommar 21

22 En stor spelartrupp ställer krav på god administration och väl fungerande processer där vi alla jobbar tillsammans! Vi vill vara en förebild inom området! Ambitionen att utveckla strukturen och administrationen i F06 så att det skall fungera så smidigt som möjligt för alla inblandade. Detta gör att vi i år tar flera nya grepp som vi nu skall presentera... Administration mm runt vårt lag 22

23 Ett sätt att förenkla administrationen runt pengarflöden inom F06 för både föräldrar, ledare och föräldragrupp. Möjlighet att sätta in en summa pengar för att man inte skall behöva swisha pengar mer eller mindre varje helg. Påbud men inget krav! Hittills har 29 st spelare satt in från några hundra kronor upp till 1500 kr som mest. Pengarna swishas till eller sätts in på konto (SEB). Regler - Man får tillbaka innestående medel om ens dotter slutar. - Man återfår pengarna på aktiviteter där anmälan med sent avhopp inte medför merkostnad för laget, tex vanlig endagarscup. - Man återfår INTE pengarna på aktiviteter där laget har en direkt kostnad för anmälan, tex läger med bokning av mat & logi. Kan hela tiden följa saldot på ens barns Spelarkonto i en EXCEL-fil på laget.se. Spelarkonto 23

24 Spelarkonto - Fortsättning 24

25 Hörnstenarna är som tidigare vår laget.se-sida där vi på känt manér har kommunikationskanalerna med: 1. Nyhetsutskick 2. Inbjudningar till aktiviteter För gamla såväl som för nya inom F06 så vill vi än en gång betona att vi ledare önskar att ALLA svarar på inbjudningar så fort man har möjlighet. Oftast är det över 30% som inte svarar från gång till gång. Med kommande seriespel varje vecka så kommer det inte fungera att 30% avstår att svara så här ber vi att ni verkligen lägger manken till! Riktlinjer för kommunikation 25

26 Vi har i veckan skapat 5 sms-grupper för att underlätta kommunikationen inom F06 enligt: - ”OBK F06: Föräldrar till Ledare” (sms går BARA till ledare) - ”OBK F06: Alla till Alla” (sms går till ALLA 80 föräldrar) - ”OBK F06: Iseråsskolan” - ”OBK F06: Presseskolan” - ”OBK F06: Fjordskolan” Not 1: SMS-gruppen ”OBK F06: Alla till Alla” samt kommentarer på laget.se skall användas mycket sparsamt! Not 2: Önskar att alla lägger in dessa sms-grupper i sin telefonbok vid utskicket så att man har dem när det behövs. Tekniskt får alla ett eget individuellt nummer vilket gör att vi ledare kan aldrig förmedla just ert nummer till er utan ni måste spara undan det i er telefonbok, förslagsvis med ovan givna namn för att kunna hålla reda på vilken grupp som är vilken. Sms-grupper 26

27 1. Er dotter kan inte komma på träning: Ni behöver i grunden inte göra någonting alls då en träning inte styrs av enstaka tjejers närvaro. Om ni ändå vill meddela er så välj sms-gruppen ”OBK F06: Föräldrar till Ledare”. 2. Er dotter kan inte komma på en aktivitet som ni har anmält henne till (tex sjuk inför en match): Skicka ett sms till gruppen ”OBK F06: Föräldrar till Ledare” så får vi ledare reda på detta och kan planera om inför cupen/matchen. 3. Ni som förälder önskar byta tid/dag med någon annan förälder på er tilldelade tid under kioskveckan på Rydet: I detta läge vill ni nå ut till alla föräldrar i F06. Svara då antingen i kommentarsfältet på laget.se’s websida på det aktuella Nyhetsutskicket eller så använder ni sms-gruppen ”OBK F06: Alla till Alla”. Vi önskar sedan att man efter påannonsering så snart som det är möjligt övergår till privat -/sms-konversation då meddelanden som når ut brett till alla föräldrar och ledare bör användas så sparsamt som möjligt! 4. Man har upphittade eller borttappade saker: Börja med att skicka ett sms till ledargruppen, dvs till ”OBK F06: Föräldrar till Ledare” för att se om vi ledare vet något om det borttappade/upphittade föremålet. Om inte detta löser problemet så får vi sedan göra samma sak i den bredare gruppen, dvs skicka ett sms till gruppen ”OBK F06: Alla till Alla”. 5. Ni hinner inte skjutsa till morgondagens träning men er dotter vill väldigt gärna gå på träningen: Skicka ett sms inom den skola (den sms-grupp) som er dotter går på så kanske någon annan förälder kan ta med er dotter från fritids till träningen. Använd sms-grupperna och laget.se med sunt förnuft samt använd kanalerna som når ut till alla föräldrar mer restriktivt än hittills! Hur ska vi kommunicera? Några exempel... 27

28 Man kan länka sin kalender i telefonen och/eller i Outlook i sin dator så att alla saker som händer runt F06 automatiskt läggs in i kalendern! Länkning av kalender 28

29 OBK gör i år ett omtag med sina profilkläder pga att de gamla utgår ur sortimentet. - Både overaller och matchställ. F06 kommer i år inte köpa ny overall då den fortfarande passar till de flesta tjejer. Den befintliga finns dock tyvärr inte att få tag på längre – Vi har gjort ett rejält försök pga alla nya tjejer. Man kan inom några veckor beställa den nya overallen via Team Sportia och på OBK-kansliet. Övrig träningsutrustning så som tröjor, kortbyxor och strumpor finns att köpa på Team Sportia och på OBK-kansliet. Kolla på OBK’s websida men kansliet brukar ha öppet till kl 19:00 åtminstone antingen tisdagar eller torsdagar! Kläder mm 29

30 Onsala BK firar 75 år - Lotteri 30 OBK kommer ha en försäljningsaktivitet under året, ett lotteri där man vinner priser som bygdens företag skänkt. Lottpris 100 kr. Dragning 11:e juni på Rydet vid 75 årsjubileet. OBK’s ”krav” är att vi skall sälja 4 lotter per spelare. Om man säljer mer än 4 lotter per spelare så går 50% direkt till F06 lagkassa – Under 4 lotter per spelare ger ingenting till lagkassan. F06 sålde ifjol överlägset mest lotter per spelare (vi sålde drygt 9 lotter per spelare) bland alla lag och vann 5000 kr till lagkassan. Totalt drog vi in ca 7500 kr till lagkassan. Ersättningsnivåerna är klart högre i år per såld lott men lägre gratifikation. Säljer vi lika många lotter i år som ifjol så skulle det ge ca kr till lagkassan! Förslaget är att alla spelare i laget får ta emot och försöka sälja 10 lotter. - Dock ställer vi inget krav på att alla spelare skall sälja 10 lotter men vi önskar att alla gör så gott de kan och går runt i sitt närområde direkt när lotterna kommer ut för marknaden kommer mättas då det skall säljas 3500 lotter i Onsala! - Man kommer således kunna lämna tillbaka lotter om man inte säljer alla 10 (min 4 dock). - Den som säljer flest lotter i F06 får ett presentkort på 2 biobiljetter, 2:an-5:an får ett presentkort på var sin biobiljett.

31 Välkommet med återkoppling från föräldrar! Vi ledare ser gärna att ni föräldrar återkopplar runt olika saker i F06 för att vi skall kunna förbättra oss: – Tex vad som inte fungerade eller vad som var mindre bra vid tex matcher/cuper. – Admin? 31

32 Om ni är intresserde av att stötta F06 på något sätt så skall ni prata med Martin Delersjö som är ansvarig för detta. Sponsring eller stöd till F06 32

33 OBK´s skönaste gäng! 33


Ladda ner ppt "Fotboll, Glädje och Gemenskap Onsala BK Välkomna på föräldramöte F06 7:e april 2016."

Liknande presentationer


Google-annonser