Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ARRANGERAD AV IF HALLBY FOTBOLL. VIDEO FRÅN YOUTUBE (SÖK PÅ ”HALLBY FOTBOLLSSKOLA”)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ARRANGERAD AV IF HALLBY FOTBOLL. VIDEO FRÅN YOUTUBE (SÖK PÅ ”HALLBY FOTBOLLSSKOLA”)"— Presentationens avskrift:

1 ARRANGERAD AV IF HALLBY FOTBOLL

2 VIDEO FRÅN YOUTUBE (SÖK PÅ ”HALLBY FOTBOLLSSKOLA”)

3 FAKTA ▪ Alltid måndag-torsdag midsommarveckan ▪ Runt deltagare varje år (ålder 6-13 år) ▪ Uppdelade i ca 30 lag ▪ ledare ▪ 14 år = hjälpledare ▪ år = ledare ▪ Ledarutbildning för alla hjälpledare och ledare ▪ Lite över 10 vuxna som stöd varje dag

4 LAGUPPDRAG ▪ Marknadsföring (dela ut lappar på skolor och dagis) ▪ Pojkar/Flickor 6år (Boll-i-bompa) ▪ Deltagare, Föräldrauppdrag, Registreringen ▪ Pojkar/Flickor 7år och 8år ▪ Aktivitetsplanering (inkl ljud, släp, uppvärmning, avslutning, leda arbetet med att sätta upp allt inför fotollsskolan) ▪ Pojkar/Flickor 9år ▪ Tält (upp/ner) ▪ Pojkar/Flickor 10 (+ Sjöö) ▪ Mat (lunch och mellanmål samt fika till besökare) ▪ Pojkar/Flickor 11år och 12år ▪ Rektorer/Mentorer, Schemat/planeringen, Sponsorer ▪ Pojkar/Flickor 13år ▪ Ledare administration med kansliet ▪ Pojkar/Flickor 14år

5 6 ÅRINGAR (BOLL-I-BOMPA) MARKNADSFÖRING

6 SKOLOR OCH FÖRSKOLOR ▪ Mallar för informationsblad finns från tidigare år ▪ ändra uppgifter och tryck upp nya ▪ Kansliet kan hjälpa till med att ladda ner marknadsföringsmaterial från Svenska Fotbollsförbundet ▪ Kräver speciell inloggning ▪ Dela ut lappar till skolor och förskolor i närområdet (upptagningsområde: Dalviks-, Hisingstorps-, Vätterslunds- och Talavidskolan) ▪ Förskolor: En inbjudan till varje 6-åring ▪ Årskurs 0 och 1: en inbjudan/elev (läggs i elevens fack eller motsvarande) ▪ Årskurs 2 till 6 på anslagstavlor

7 BANDEROLLER PÅ SKANDIAMÄKLARNA IP ▪ Det finns stora banderoller från tidigare år ▪ Det går att beställa nya från Svenska Fotbollsförbundet ▪ kansliet kan hjälpa till med det, kräver speciell inloggning ▪ Sätts, om möjligt, upp på balkongen ner mot parkering och på staketet ▪ Obs! Inga reklamskyltar får täckas över ▪ Framtaget informationsblad kan med fördel delas ut till de yngre lagen ▪ Kom gärna på eget förslag som kan marknadsföra fotbollsskolan,

8 7 OCH 8 ÅRINGAR DELTAGARE, FÖRÄLDRAUPPDRAG, REGISTRERINGEN

9 DELTAGARE ▪ Kansliet hjälper till att ladda ner deltagarförteckning ▪ Förslagsvis laddas den in i Excell och fördelning görs efter kön, ålder och med i möjligaste mån önskemål om att vara med kompis ▪ Det finns exempel från tidigare år ▪ Lagom stora grupper (yngre lag färre deltagare), kan till viss del kompenseras med utökat antal ledare men rekommendationen är 6-8år ca 10 deltagare/lag, 9-11år ca 13 deltagare/lag och för 12 och 13 år kan lagen vara större, upp till 18 deltagare. ▪ Får max vara 31 lag – planering av ytor att vara på klarar inte mer ▪ Alla deltagare med allergier/diabetes eller annat av intresse för sjukstugan behöver markeras så att dessa går att filtrera ut. ▪ Alla deltagare med matallergier och/eller specialkost behöver markeras, så de som ansvarar för maten har kontroll på beställning och servering (av erfarenhet vet vi att ett och annat barn själva ”glömmer bort detta”). Dessa deltagare har alltid även markering ovan (sjukstugan). ▪ Det kommer att bli ändringar ▪ så arbetet behöver justeras fram till någon dag före start men materialet behövs i tid för t.ex beställning av mat. Men glöm inte att informera om det blir ändringar (sen anmälan, avanmälan)

10

11 FÖRÄLDRAUPPDRAG ▪ Det finns mall från tidigare år ▪ Av mallen framgår rekommenderat antal föräldrar per dag och pass ▪ Vi har tidigare med framgång delat ut pass som extra laguppdrag men därutöver behöver tar vi tacksamt emot hjälp från andra deltagares föräldrar. ▪ Det finns möjlighet att via kansliet skicka ut information till alla deltagare där vi uppmanar intresserade föräldrar, morföräldrar och farföräldrar etc att skickat ett mail till kansliet om de kan hjälpa till. ▪ Ett schema behöver upprättas så vi vet vem som förväntas komma vilket pass ▪ Ett speciellt schema behöver upprättas för sjukstugan ▪ fråga runt i lagen om det finns sjukvårdspersonal som kan hjälpa till (finns lite förslag från tidigare år). Vi har tidigare lyckats bemanna sjukstugan med sjukvårdspersonal hela dagarna. ▪ Kräver även att någon av dessa tar på sig att se över, och vid behov komplettera, förrådet av sjukvårdsmaterial

12 REGISTRERINGEN ▪ Det finns rutiner från tidigare år för hur bord och skyltar kan placeras för att optimera registreringen ▪ Efter ett antal olika försök har det visat sig vara smidigast att vara i kafeterian ▪ Inskrivningslappar ska med hjälp av kansliet vara framtagna för varje inskrivningsplats för avprickning (kan inte göras fören någon dag före inskrivning) ▪ Ev ej uthämtat spelarmaterial från Intersport levereras på morgonen och delas ut till de deltagare som missat att hämta ut.

13 9 ÅRINGAR AKTIVITETSPLANERING Inkluderar ljud, släp, uppvärmning, avslutningsaktivitet samt leda arbetet när ledarna placerar ut utrustning inför och efter fotbollsskolan

14 AKTIVITETSPLANERING ▪ Vi har ett antal områden att vara på, några av dessa har speciella aktiviteter ▪ Ex från tidigare år: ▪ Målvaktsstation (återkommande flera år): agerande både som målvakt och spelare med målvakt ▪ Speed shooting (återkommande flera år): hur hårt skjuter jag, vad händer om jag skjuter på olika sätt (utrustning tidigare lånad av Permeklev) ▪ Bjudit in annan förening: Hallby handboll, Habo bolleyboll. Har tidigare lagt dessa aktiviteter på Hisingstorp. ▪ Fotbollsgolf: Ludde har veckan före klippt upp en ”6-håls bana” ▪ Samverkan med Fjällstugan: De har pratat om Moldavienprojektet och ”vara en bra medspelare/kompis” ▪ Domarstation (återkommande): En eller två ledare med domarutbildning leder stationen och går igenom regler utefter deltagarnas nivå/ålder. Förbereds genom att Ludde klipper av en miniplan med linjer norr om norra 7-manna (bredvid tennisplan). ▪ Bollbingar (2 st, återkommande, bokas för kommande år samtidigt som kontroll görs av årets bokning) ▪ Aktivitetsområde med ramper, uppblåsbart ”poängmål” från Intersport, slalomkäppar, stege mm ▪ Kan finnas viss möjlighet till inköp av ny utrustning, gärna med stöd av sponsor som tar hela/del av kostnaden.

15 UPPVÄRMNING ▪ Bokning av någon som håller i uppvärmningen ▪ Ca 10minuter varje morgon vid södra 7-manna planerna ▪ Har tidigare genomförts av Hammarstöm och F&S, någon behöver bokas in ▪ Behöver ljudanläggning, denna används även vid samlingar. Det finns lösningar från tidigare år som ev kan återanvändas ▪ Brukar prata med Statoil Kortebovägen om att låna släp (låsbart skåp) där utrustningen kan förvaras. ▪ Någon form av ”scen”. ▪ Tidigare har vi genomfört det genom att använda ett släp som pallas upp alternativt att ledarna av uppvärmningen står ovanför slänten till området. ▪ Verifiera med rektor att det finns någon som håller i uppstart och avslut ▪ Se till att rektor är informerad om hanteringen av ljudutrustningen

16 AVSLUTANDE AKTIVITET ▪ Brukar avsluta med någon form av avslutningsaktivitet ▪ Ex: ▪ Bjuder in polisen för uppvisning med hundpatrull ▪ Bjuder in brandkåren för uppvisning (senast kombinerat med godisregn från stegbil där godispåsar från sponsor slängdes ut, en/deltagare) ▪ Bolltrixare, kontaktperson och kostnad har kansliet. Deltog i en station under sista dagen och avslutade med uppvisning (2 personer) ▪ Kul om man kan komma på något nytt!

17 UTRUSTNING INFÖR OCH EFTER ▪ Dagen före fotbollsskolan finns ledarna på plats för avslutande utbildning och iordningställande ▪ Leda arbetet med att ledarna placerar ut utrustning och flyttar målen till ”rätt ställen” enligt planen för fotbollsskolan som rektorn har. ▪ Leder arbetet med att ledarna samlar ihop ”lös utrustning”, som inte ska vara ute över natten, så att detta är enkelt att plocka ut kommande dag. De som ansvarar för ledarna fördelar ut ansvar till de olika grupperingarna av ledare ▪ Efter avslutningen leder man arbetet med att ledarna: ▪ städar av alla områden ▪ Plockar in bollbingarna ▪ Viks enligt instruktion och packas på backarna. Vi har tidigare fått backning då arbetet inte varit väl genomfört (får åka upp till leverantören och göra om). Är det regnigt och utrustningen är skitig är det inget vi kan göra något ut, levereras tillbaka i så gott skick som möjligt. ▪ Plockar in all lös utrustning på rätt plats ▪ Flyttar tillbaka mål till sina respektive ordinarie platser ▪ Kontrollerar området en gång till för att försäkra sig om att allt är inplockat och skräp borttaget ▪ Kvarglömd utrustning och kläder förvaras på ett bord i kafeterian.

18 10 ÅRINGAR TÄLT (UPP/NER) SAMT SPONSORSTÖD

19 TÄLT ▪ Följande tält finns att tillgå ▪ 2 st 4*8 ▪ Inventera antalet 3*3 ▪ Soltak/vindskydd ▪ 2 st husvagnstält som sätts samman till en enhet ▪ Tag hjälp av någon som har husvagn, tidigare år har Sjöö hjälpt till, kan vara värt att fråga. ▪ Vid behov införskaffa nya tält och/eller delar(normalt minst ett nytt tält/år) ▪ Planera för hur tält ska placeras samt vilka lag som ska vara vilka tält. ▪ Sätta upp tälten, ta hjälp av någon med husvagn till förtälten. ▪ Plocka ner tält i god ordning inför nästa år ▪ Vid behov se till att tältdukar är torra innan de packas ner.

20 SPONSORER ▪ Till egna gruppen -hitta sponsorer som kan låna ut tält (ex Jönköpings Energi) ▪ Generellt ansvara för sponsorfrågor ▪ Olika grupper har olika behov som de i första hand ska lösa själva, men denna grupp ska samordna och övervaka arbetet kring sponsring genom att aktivt kontakta respektive grupp, stämma av behov, följa upp arbetet och vid behov stödja och hjälpa till i arbetet.

21 11 OCH 12 ÅRINGAR MAT LUNCH OCH MELLANMÅL SAMT FIKA TILL BESÖKARE

22 LUNCH OCH MELLANMÅL… och lite fika ▪ Arbetet mer omfattande och kommer första året att tas fram inför kommande år under arbetets gång. ▪ Genomförs genom möten med tidigare planeringsgrupp och tidigare ansvariga för lunch/mellanmål.

23 13 ÅRINGAR REKTORER/MENTORER SCHEMAT/PLANERINGEN, SPONSORER

24 REKTOR ▪ Har huvudansvaret för fotbollsskolan ▪ Starta igång arbetet och kallar till introduktionsmöten för varje grupp ▪ Håller samman all planering och ser till att alla grupper fungerar ▪ Arbetet mer omfattande och kommer första året att tas fram inför kommande år under arbetets gång. ▪ Genomförs med stöd av tidigare planeringsgrupp.

25 14 ÅRINGAR LEDARE ADMINISTRATION MED KANSLIET

26 LEDARE ▪ Arbetet mer omfattande och kommer första året att tas fram inför kommande år under arbetets gång. ▪ Genomförs med stöd av tidigare planeringsgrupp och tidigare ansvariga.

27 KONTAKTUPPGI FTER Lagen i respektive grupp samordnar sig (flickor/pojkar samt i vissa fall flera årskullar) och kontaktar den som är sammanhållande och kontaktperson för Fotbollsskolan: Anders Permeklev Det går även att kontakta kansliet

28 LEDARE ▪ Arbetet mer omfattande och kommer första året att tas fram inför kommande år under arbetets gång. ▪ Genomförs med stöd av tidigare planeringsgrupp och tidigare ansvariga.


Ladda ner ppt "ARRANGERAD AV IF HALLBY FOTBOLL. VIDEO FRÅN YOUTUBE (SÖK PÅ ”HALLBY FOTBOLLSSKOLA”)"

Liknande presentationer


Google-annonser