Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd."— Presentationens avskrift:

1 PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd

2 LIBER AB OH 9 Konsumentköplagen Gäller för köp av varor (”lösa saker”): Ansvar för varan Fel på varan Reklamera felet Garanti Rättsligt fel Rättelse av fel Ångra ett köp Dröjsmål :1

3 LIBER AB OH 9

4 LIBER AB OH 9 Rättelse av fel 1. vänta med att betala (gäller kreditköp) 2. kräva att få en ny, felfri vara eller att felet avhjälps 3. kräva prisavdrag 4. kräva ersättning för reparation 5. häva köpet och få pengarna tillbaka 6. kräva skadestånd :2.1

5 LIBER AB OH 9 Rättelse av fel Exempel 3: Torgny har köpt en ny cykel till sin son. Redan efter några dagar har två ekrar gått sönder. Torgny tar med sig cykeln till butiken och kräver att få en ny cykel. Säljaren meddelar dock att han tänker byta ut ekrarna och att jobbet tar en kvart. Han säger till Torgny att det skulle medföra oskäliga kostnader för honom att lämna ut en ny cykel och sedan behöva sälja den använda cykeln som begagnad. Torgny accepterar detta skäl. :2.2

6 LIBER AB OH 9 Rättelse av fel Exempel 4: Victoria har köpt ett par byxor i en boutique för 795 kr. Efter första tvätten har byxorna krympt så mycket att hon inte får dem på sig. I tvättrådet står inget om att byxorna kan krympa. Victoria går tillbaka till affären och säljaren jämför byxorna med ett par nya av samma storlek. Byxorna har krympt och Victoria kan inte använda dem. Detta är av väsentlig betydelse, och därför kan hon häva köpet. :2.3

7 LIBER AB OH 9

8 LIBER AB OH 9 Hur man löser konflikter Åtgärder för att lösa konflikt med en näringsidkare. :3

9 LIBER AB OH 9

10 LIBER AB OH 9 Distans- och hemförsäljningslagen Gäller när en konsument köper varor eller tjänster av en näringsidkare på distans (telefon, internet, postorder) och i hemmet (hembesök, säljutflykt, köparens arbetsplats) Köparen har enligt lagen rätt till två ångerveckor. Ångerrätt gäller ej köp livsmedel eller andra varor för löpande förbrukning. Vid distansavtal gäller inte ångerrätt för inkvartering, transport, kulturevenemang, idrottsevenemang och liknande fritidsaktivitet Säljaren är skyldig att skriftligt informera om distans- och hemförsäljningslagens regler samt vid hemförsäljning lämna en ångerblankett. Om säljaren inte har gjort detta är köparen inte alls bunden av avtalet. Om köparen ångrar sig ska återbetalning ske inom 30 dagar. :4.1

11 LIBER AB OH 9 Distans- och hemförsäljningslagen Exempel 6: Saga har köpt en bärbar dator av en internetbutik. Redan när datorn levereras ångrar hon köpet. Hon har bestämt sig för att använda pengarna till en semesterresa i stället. Saga meddelar säljaren skriftligt efter några dagar att hon ångrar köpet och vill lämna tillbaka datorn. Internetbutiken ber henne skicka tillbaka datorn och meddelar att hon ska få sina pengar inom en månad. :4.2

12 LIBER AB OH 9

13 LIBER AB OH 9 Konsumenttjänstlagen Gäller för köp av tjänster, dock inte behandling av personer eller levande djur, transporter eller konsultuppdrag. Tjänstens utförande Tilläggsarbete Pris (om ej avtalat) Felaktig tjänst och reklamation Garanti Avbeställning :5.1

14 LIBER AB OH 9 Konsumenttjänstlagen Exempel 7: Sverker har lämnat in sin rakapparat för byte av kontakt, vilket skulle kosta 200 kr. När han hämtar apparaten är räkningen på 380 kr, eftersom reparatören även har bytt skärbladen som han tyckte var slöa. Sverker är dock inte tvungen att betala för detta tilläggsarbete, eftersom han inte har beställt det och det innebär en kraftig fördyring. Företaget skulle ha ringt till Sverker innan det gjorde tilläggsarbetet. :5.2

15 LIBER AB OH 9

16 LIBER AB OH 9 Oskäliga avtalsvillkor Ett avtalsvillkor är oskäligt: när det strider mot tvingande konsument- skyddande lagstiftning, t ex konsument- köplagen om det leder till en stor nackdel för konsumenten om det är vilseledande eller oklart presenterat :6

17 LIBER AB OH 9

18 LIBER AB OH 9 Att tänka på vid köp Läs noga igenom förtrycka köpekontrakt före underskrift – är villkoren skäliga? Ta reda på vad som ingår i köpet – be att få skriftlig specifikation Betala aldrig i förskott! Betala aldrig extra för lagstadgad reklamationsrätt Undersök varan eller tjänsten före betalning Vid fel – gör skriftlig reklamation Om du inte får rätt – gå till kommunens konsumentvägledare Om inte det hjälper – vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden I sista hand – stäm säljaren till tingsrätten :7

19 LIBER AB OH 9

20 LIBER AB OH 9 Webbplatser Konsumentverket (www.konsumentverket.se), konsumenträtt, fakta, tips och guider för konsumentenwww.konsumentverket.se Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se), referat av beslutwww.arn.se Tidningen Råd & Rön (www.radron.net), produkttester och artiklar om konsumentfrågorwww.radron.net Sveriges Konsumentråd (www.konsument.a.se), bevakning av konsumentens rättigheter inom aktuella områdenwww.konsument.a.se Sveriges konsumenter i Samverkan (www.konsumentsamverkan.se), konsumentorganisation för konsumentinflytandewww.konsumentsamverkan.se Resegarantinämnden (www.kammarkollegiet.se/resenamnd/omresn.html), lagstiftning, ansökan om ersättning enligt resegarantilagenwww.kammarkollegiet.se/resenamnd/omresn.html Konsument Europa (www.konsumenteuropa.se), konsumentregler i Europa, fakta och råd för handel över gränsernawww.konsumenteuropa.se : X


Ladda ner ppt "PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd."

Liknande presentationer


Google-annonser