Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avJohannes Svensson
1
INTRODUKTION
2
SPRÅK, KULTUR OCH TANKE En orientering i gränsområdet mellan lingvistik, antropologi och psykologi. Språklig relativism och språklig determinism – styr tanken språket eller språket tanken? Betydelse och språk – vad är vanligt och ovanligt? Metaforer, skriftspråk, språket i hjärnan. Språkinlärning och flerspråkighet
3
KURSLITTERATUR Kursbok: Kramsch, Claire J. 1998. Language and Culture. Inte kapitel 3(!) Kursboken kompletteras med flera artiklar. Alla artiklar går att komma åt digitalt via universitetsbiblioteket. Kurslitteraturen kompletterar föreläsningarna, och används dessutom i referatuppgiften. Frågor på tentan kan gälla både material från föreläsningarna och kurslitteraturen.
4
EXAMINATION Salstenta och referatuppgift Tentan – orientering, fakta- och förståelsefrågor om de olika områden som tagits upp. En övningstenta kommer att finnas (snart). Referatuppgiften – diskussion utifrån en artikel och ett kapitel. Båda måste vara godkända för att bli godkänd på kursen. Båda påverkar betyget.
5
PRESENTATIONER Vem är jag? Emil Perder emil.perder@ling.su.seemil.perder@ling.su.se (tills vidare) Och vilka är ni?
6
Moderna människor utvecklas i Afrika ca 200.000–100.000 år sedan fanns i Europa för 40.000 år sedan men i Australien/Nya Guinea redan för 60.000 år sedan med minst lika komplexa språk – full språkförmåga måste funnits tidigt! SPRÅKETS URSPRUNG – NÅGRA SIFFROR
7
SPRÅKETS URSPRUNG Södra rutten, ca 80 000 år sedan
8
FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SPRÅK En avancerad talapparat innebär bland annat kvävningsrisk (epiglottis / struplocket) stora delar av motor-cortex upptagna med att styra talapparaten ( hänthet=lateralisering?) örat förstärker talfrekvenser + allt annat med själva språkförmågan...
9
SPRÅKETS URSPRUNG Många teorier Bow-wow (imitation) Pooh-pooh (instinktiva ljud) Ding-dong (reaktioner på stimuli) Yo-he-ho (rytmiskt grymtande) La-la (emotionella)
10
SPRÅKETS URSPRUNG – TIDIGA SPEKULATIONER Suspekta experiment Vad pratar barn om de får växa upp utan språklig input? Förutsätter medfött språk som modereras under uppväxten. Bekos !
11
SPRÅKETS URSPRUNG – TIDIGA SPEKULATIONER Farao Psamtik I, enligt Herodotos (!) Två barn, omhändertagna av en herde, men utan tal. ”Bekos” – frygiska för bröd. Så frygiska måste vara det ursprungliga språket.
12
SPRÅKETS URSPRUNG – TIDIGA SPEKULATIONER Akbar den store, mugalhärskare – inga resultat Frederick II, tysk-romersk kejsare – barnen dog! James V av Skottland – hebreiska(!)
13
SPRÅKETS URSPRUNG – TIDIGA SPEKULATIONER Vargbarn Vad händer när man växer upp utan språk? Jämför Helen Keller
14
VAD ÄR SPRÅK? System för mänsklig kommunikation - men vad betyder det?
15
1916 – 2000 Animal ’Languages’ and Human Language The Origin of Speech A Note on Design Features Zoologisk utgångspunkt CHARLES F. HOCKETT
16
HOCKETTS DESIGNDRAG Hockett beskrev 16 drag som kännetecknar mänskligt språk, i kontrast till djurs olika kommunikationssystem.
17
RÖST-HÖRSEL-KANALEN Vocal-Auditory Channel Lämnar händerna fria, kan göras medan man gör något annat Ganska dumt förslag…
18
VID UTSÄNDNING OCH RIKTAD MOTTAGNING Broadcast transmission and directional reception Alla i närheten kan höra Vi vet vem som pratar, och var
19
TILLFÄLLIGHET Rapid fading Signaler försvinner så fort de har uttalats, vi kan inte studera dem senare
20
UTBYTBARHET Interchangeability Vi kan reproducera allt vi kan höra
21
TOTAL ÅTERKOPPLING Total feedback Vi kan höra allt vi själva säger, och reflektera över det
22
SPECIALISERING Specialization Talet är inte en del av någon annan funktion
23
SEMANTICITET Semanticity Stabil koppling mellan signal och betydelse
24
GODTYCKLIGHET Arbitrariness Signalen är inte beroende av det den beskriver Motsats till ikonicitet
25
ÅTSKILDHET Discreteness Tydliga gränser mellan signalens byggstenar – fonemen
26
PRIMATER De här nio dragen menade Hockett var gemensamma för primater De följande fyra dragen menade han var unika för mänskligt språk
27
AVLÄGSENHET Displacement Vi kan prata om sådant som inte finns just här och nu Framtid och det förflutna, fantasi…
28
PRODUKTIVITET Productivity Vi kan prata om vad som helst, är inte begränsade till en viss domän
29
TRADITIONELL ÖVERFÖRING Traditional transmission Vi lär oss språket av den föregående generationen – det är inte medfött
30
Duality of patterning Ett begränsat antal betydelseskiljande enheter sätts samman för att bilda ett obegränsat antal betydelsebärande enheter. DUBBEL ARTIKULATION/TVÅNIVÅSYSTEM
31
NÅGRA TILL… En senare artikel: A Note on Design Features
32
OHEDERLIGHET Prevarication Vi kan använda språket för att ljuga Kräver en högre grad av kontroll
33
REFLEXIVITET Reflexiveness Vi kan använda språket för att tala om språket ”Säg inte så, folk kan tro att du menar…” Lingvistik!
34
LÄRBARHET Learnability Vi kan lära oss andra språk än vårt eget
35
VAD ÄR SPRÅK? Mänskligt språk Språkets medium
36
SPRÅKETS MEDIUM Talat språk Teckenspråk Taktilt teckenspråk Skriftspråk
37
SKRIFTSPRÅK Skriftspråket är en teknologi, i större utsträckning än talat och tecknat språk Mindre av ett direkt uttryck för en mänsklig egenskap Mer styrd av medvetna normer
38
VAD ÄR SPRÅK? Mänskligt språk Språkets medium Språkets funktioner
39
SPRÅKETS FUNKTIONER Kommunikativt Överföra ett budskap Få andra att tänka något som jag tänker Fatiskt Fylla sociala syften Poetiskt Kognitivt Mnemoniskt
40
SPRÅKETS BIOLOGI Talorganen – för talat språk
41
TALORGANEN Lungor Många språkljud är pulmoniska, använder luft från lungorna. Strupe Apor har inget struphuvud av den typ som vi har – och kan inte uttala många av våra språkljud Stämband, larynx och farynx
42
TALORGANEN Munnen Tunga, gom, tandvall (alveoli), tänder, läppar Också munnens form skiljer sig väldigt från apornas, som inte kan uttala många av våra vanligaste språkljud
43
SPRÅKETS BIOLOGI Talorganen
44
SPRÅKETS BIOLOGI För tecknade språk – framför allt händerna, ögonbrynen, läpparna, och ögonen, men egentligen hela överkroppen.
45
SPRÅKETS BIOLOGI Talorganen Hjärnan
46
HJÄRNAN Var sitter språket? På flera ställen Vi vet inte allt
47
Wernicke’s område (vänster) är ett av de områden som framför allt associeras med språkförståelse. Människor som skadat det här området kan höra orden, eller läsa bokstäverna, men har svårt att koppla dem till någon betydelse. Broca’s område (höger) är det område som framför allt associeras med språkproduktion. Människor som skadat det här området kan inte prata ordentligt, utan använder exempelvis ord som inte hänger samman. BROCA & WERNICKE
48
HJÄRNAN Var sitter språket? På flera ställen Vi vet inte allt Mer på föreläsning sju!
49
SPRÅK OCH KULTUR Språket kan inte förstås om vi bara ser det som en biologisk funktion Språket är en del av samhället och kulturen, och kulturen byggs upp genom språket
50
KULTUR Svårdefinierat – det finns bokstavligen hundratals definitioner
51
KULTUR: ETYMOLOGI Etymologi är inte betydelse! Lat. Cultura ’odling’
52
NATURE:CULTURE Franska strukturalister En av de viktigaste betydelserna av ordet ”kultur” kommer från kontrasten med ”natur” Samhälle, mänskligt sammanhang, producerat…
53
KULTUR: EN DEFINITION Culture or Civilization, taken in its widest ethnographic sense, is that complex whole which includes knowledge, belief, art, morals, custom, and any other capabilities and habits acquired by man as a member of society. (Tylor 1871)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.