Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation."— Presentationens avskrift:

1 Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation

2 Rolf Arsenius Ordförande Förbundsstyrelsen rolf.arsenius@criscom.se

3

4 Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation

5 Vad är ”media”?

6 Vad är medias funktion?

7 Vad är en ”kris”?

8 Exempel på kriser

9 Hur får man medias uppmärksamhet?

10 Vad är ”media”?

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30 Är det något på TV ikväll?

31 Är det något på RADIO ikväll?

32 Burlöv/Lomma Närradio Radion i Fyrkanten + några 100 till…

33 ”radio stations webradio”

34 59 900 000 träffar på Google igår 1 september 2012 kl. 14.10

35 Är det något på RADIO ikväll?

36 Annars finns ju Spotify iTunes iPod CD Video VOD

37 …eller… Dagens Nyheter SvD Aftonbladet Expressen Tidningen Ångermanland …de flesta med både radio och TV

38 Alternativ kan vara… …att se varandra i ansiktet och föra ett samtal…

39 Alternativ kan vara… …telefon, sms, mms, sociala medier etc.

40 Vad ska vi då med media till?

41 Media ska Informera Kommentera Granska

42

43

44

45 Media ska Informera Kommentera Granska Roa

46 Media behövs När krisen slår till Kommentera Granska Roa

47 Vad är ”kris?”

48 Några exempel…

49 Några exempel… Efter pausen

50 Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation

51 Mediakommunikation Härnösand 31 augusti-2 september 2012

52 Vad är en kris?

53

54

55 Mycket negativ situation som är mycket svår att lösa, och som innebär många problem eller mycket lidande. Källa: Wictionary

56 Vad är en kris? Händelse som drabbar många människor och stora delar av vårt samhälle. En kris hotar grundläggande funktioner och värden som exempelvis elförsörjning eller vår hälsa och frihet. MSB:s definition

57 Vad är en kris? Händelse som kan leda till katastrof för företag, organisationer, nationer och medborgare. Egen tolkning

58 Naturkatastrofer Stormen Gudrun (8-9 januari 2005)

59 Naturkatastrofer Stormen Per (14 januari 2007)

60 Naturkatastrofer Tsunamin (26 december 2004)

61 Naturkatastrofer Jordbävningen i Chengdu (12 maj 2008)

62 Naturkatastrofer Fukushima, Japan (11 mars 2011)

63 Naturkatastrofer Jordbävningen i San Francisco (18 april 1906)

64 Gemensam nämnare? Händelserna är alla ofattbara.

65 Gemensam nämnare? Händelserna är alla ofattbara Händelserna är alla osannolika

66 Fartygskatastrofer RMS Titanic (15 april 1912)

67 Fartygskatastrofer m/s Estonia (28 september 1994)

68 Flygkatastrofer Luftskeppet Hindenburg (6 maj 1937)

69 Flygkatastrofer PA 103, Lockerbie (21 december 1988)

70 Flygkatastrofer AF 4590, Paris (25 juli 2000)

71 Mord på statsöverhuvud Kronprins Franz Ferdinand av Österrike (29 juni 1914)

72 Mord på statsöverhuvud Olof Palme (28 februari 1986)

73 Mord på statsöverhuvud John F Kennedy (22 november 1963)

74 Terrordåd Oslo och Utöya (22 juli 2011)

75 Frågor?

76 © mediarelations.se Hur får man publicitet? Kan man skapa nyheter? Härnösand 2012

77 © mediarelations.se Vad är en nyhet? ”Något som inte tidigare varit känt och som nu kan förväntas väcka intresse.” Källa: Nationalencyklopedin

78 © mediarelations.se Hur får jag publicitet för min nyhet? Ju fler av följande punkter du kan uppfylla, desto större chans har du att få publicitet!

79 © mediarelations.se Om din nyhet… …är konkret …är aktuell …har närhet …är av allmänintresse …är överraskande/ ovanlig/kuriös …är pågående …är kontroversiell …innehåller en konflikt/orättvisa …får konsekvenser …väcker känslor …är ”mänsklig” …påverkar/är nyttig …är viktig …är visuell

80 © mediarelations.se Sex faktorer som påverkar möjligheterna till publicitet Utgå från medias intressen/behov Försök inte få gratisreklam Underlätta för journalisterna Personliga kontakter – källa #1! Erbjud nyheter exklusivt Timing

81 © mediarelations.se Personliga kontakter Journalisternas informationskälla nummer ett – utan konkurrens! Skicka över organisationens pressmapp Ta kontakt – be att få komma upp på redaktionen och presentera organisationen. Fortsätt hålla en öppen och serviceinriktad kontakt med redaktionen Förvänta dig inga underverk!

82 © mediarelations.se Första kontakten – några tips Ring från en lugn och tyst plats! Be inte någon annan ringa upp åt dig! Fråga om du ringer lägligt! Prata inte om ”nyhetsvinklar”! Förbered dig väl, kom till saken – och var beredd på ett nej! Behåll eventuell kritik för dig själv! Försök inte locka med förmåner! Lär dig innebörden av ”exklusivitet”! För alltid anteckningar!

83 Frågor?


Ladda ner ppt "Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation."

Liknande presentationer


Google-annonser