Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Läs s. 147-156 Uppgifterna på s. 157 /Låt stå!. Läs inte sidan 58!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Läs s. 147-156 Uppgifterna på s. 157 /Låt stå!. Läs inte sidan 58!"— Presentationens avskrift:

1 Läs s Uppgifterna på s. 157 /Låt stå!

2 Läs inte sidan 58!

3 -Vad är ett under?

4 Ögla Bubbla Skimrande

5 Ulf Stark, Sommar i stora skogen, 2014 ”Då växer det fram den underbaraste bubbla, som gör sig fri från strået och flyger upp mot himlen, skimrande i regnbågens alla färger.”

6 Niklas Rådström; Slas, 2011 ”om något som är värt att älska, men som samtidigt är så skört och flyktigt att varje kärleksbevis riskerar att stryka ut det. Vad litteraturen och konsten handlar om är att med oerhört försiktig hand försöka hålla det vid liv. ”

7 Läsa för gemenskap!

8 Som högläsare blir man själv påverkad och berörd

9 När boken är i centrum lär vi känna varandra genom att samtala om boken.

10 Läs för! Läs med! Läs själv!

11 Vi läser för Vi läser med Vi läser själva

12 Öka dialogen kring läsningen

13 Berätta om din läsning idag? Berätta om något du lyssna till? Kan du läsa? Ges det möjlighet för dig att läsa?

14 Ett barn som inte kan läsa är inte ett problem utan ett uppdrag!

15 Förhållande till boken Peka Känna Visa Lukta Stampa Läsa Lyssna Bläddra

16 Känna struphuvudet Känna hjärtat Känna rösten Känna värmen Känna ljudet Känna närvaron Höra rösten

17 Den mänskliga rösten!

18 ”Jag är en … Jag lyssnar på böcker. Det är väl inte att läsa? ”

19 Hackspetten på axeln! ”Du läser inte som du ska. Du läser inte det du ska!” Körling, Ovan trädtopparna!, 2016

20 Ellen Key ”förse barnet med byggämnen för dess personlighet och sedan låta det bygga själv” Ellen Key, Barnets århundrade, 1912, s. 36

21 Där barn är ska böckerna finnas! Där inget annat anges - ord och bild Anne-Marie Körling c 2016

22 Att hålla för nuet och relationen

23 Vilka rörelser finns det i berättelsen?

24 Vilka dofter finns det i berättelsen?

25 Katarina Gospic, disputerat inom kognitiv neurovetenskap … ”I skolan önskade hon uppslagsböcker när klassen skulle läsa, men fick till svar att de skulle läsa skönlitterärt. Hon försökte låna en kartbok för att hon ville lära sig alla huvudstäder, men inte heller det var okej.”

26 Bokstaven, ordet, berättelsen, boken, upplevelsen, gemenskapen, rösten, läsmiljön, generositeten och att få kunna läsa!


Ladda ner ppt "Läs s. 147-156 Uppgifterna på s. 157 /Låt stå!. Läs inte sidan 58!"

Liknande presentationer


Google-annonser