Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Så arbetar kosmetikbranschen - Med målsättning att vara steget före… Peter Jansson/KTF.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Så arbetar kosmetikbranschen - Med målsättning att vara steget före… Peter Jansson/KTF."— Presentationens avskrift:

1 Så arbetar kosmetikbranschen - Med målsättning att vara steget före… Peter Jansson/KTF

2 Vad är KTF? Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet – branschorganisationen för företag som importerar, tillverkar och marknadsför kemisk-tekniska produkter i Sverige C:a 80 medlemsföretag (50 kosmetik, 9 frisörprodukter, övriga ”grovkem” samt råvaru-/legotillverkare) – från små till multinationella ”jättar”

3 Innehåll Vad innebär det att vara medlem i KTF? KTF utbildar Informationsmaterial Egen tillsyn inom KTF Extern nationell dialog Internationellt arbete

4 Vad innebär det att vara medlem i KTF? – ansvar och möjligheter Följa lagstiftningen – självklart! Följa branschens riktlinjer – för ökad säkerhet för konsument och yrkesutövare Branschanslutning - bästa möjliga förutsättning att vara påläst och att agera rätt! Ta sitt ansvar för förpackningsåtervinning – REPA samt, skyndsamt rätta till ev fel – ingen är felfri!

5 KTF utbildar - viktigt att hela branschen är påläst KTF utbildar regelbundet sina medlemmar, andra leverantörer och handeln i lagstiftning och riktlinjer / branschöverenskommelser: - nordisk kosmetiklagstiftning - biverkningshantering - marknadsföringslagstiftning KTF veckovisa nyhetsbrev till medlemmar: - färsk lagstiftningsinformation etc.

6 Informationsmaterial - underlätta för företag, handel och tillsyn Vägledningsbroschyrer Ny lagstiftning i ”lathund-format” Riktlinjer Allt tillgängligt på ktf.se

7 Egen tillsyn inom KTF – om det blir fel… ”Syskonskvaller” – medlemmar ”övervakar” medlemmar (och andra ftg. och handeln) Parallellimporterade felmärkta/felformulerade produkter störst problem för företagen Vanliga märknings- och marknadsföringsfrågor: - regelrätt felmärkning, ”negativa claims”

8 Extern nationell dialog - jobba åt samma håll Återkommande dialog med Läkemedelsverket och andra myndigheter Löpande diskussioner med forskare inom området hälsa, miljö och arbetsmiljö

9 Internationellt arbete - sprida bra lokala/EU-initiativ Colipa – samarbetsforum för nationella branschföreningar inom EU: - Riktlinjer / branschöverenskommelser (förtydligad märkning, testmetoder (tex solskydd), utfasning, biverkningshantering) - Miljöarbete för att möta kraven enligt REACH Globalt arbete för harmonisering – mindre risk att olagliga produkter sätts på den svenska marknaden!

10 Tack! Peter Jansson, KTF och branschen tackar för att vi fick låna din tid


Ladda ner ppt "Så arbetar kosmetikbranschen - Med målsättning att vara steget före… Peter Jansson/KTF."

Liknande presentationer


Google-annonser