Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

IFK STRÖMSTAD 06:OR SÄSONGEN 2016 Välkomna. IFK STRÖMSTAD AGENDA FÖRÄLDRAMÖTE 06:OR 1: Målsättning  2: Spelarutbildning  3: Matcher, säsongen 2016 

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "IFK STRÖMSTAD 06:OR SÄSONGEN 2016 Välkomna. IFK STRÖMSTAD AGENDA FÖRÄLDRAMÖTE 06:OR 1: Målsättning  2: Spelarutbildning  3: Matcher, säsongen 2016 "— Presentationens avskrift:

1 IFK STRÖMSTAD 06:OR SÄSONGEN 2016 Välkomna

2 IFK STRÖMSTAD AGENDA FÖRÄLDRAMÖTE 06:OR 1: Målsättning  2: Spelarutbildning  3: Matcher, säsongen 2016  4: Träningstider  5: Hemsida  6: Fotbollsförälder

3 1: MÅLSÄTTNING (ÅTERKOMMANDE) * Att erbjuda spelarna som vill, en rolig och kvalitativ fotboll och på så vis skapa möjlighet till en aktiv fritid som kan bidra till ökad fysisk och psykisk utveckling, och ett socialt samspel mellan barn. *Att utveckla spelarna till empatiska och ansvarskännande lagspelare. De skall lära sig att respektera normer och regler, domare, ledare och funktionärer samt medspelare och motståndare. * Att stimulera spelaren och se till att denna får en lärorik, utvecklande, rolig och allsidig träning.

4 2: SPELARUTBILDNINGSPLAN * Svff har en spelarutbildningsplan (som vi i IFK kollar på): Den är indelad i 4 st nivåer, från 6-19 år, där varje nivå har en egen målbild. Det som spelaren lär sig på en nivå finns med, förstärks och utökas på nästa nivå upp tills dess att målbilden är fullt utbyggd vid 19 års ålder. Sedan fortsätter vi även samarbetet med Fotboll2000 och jobbar med deras koncept och tänk under träningar, upplägg och innehåll. ”Bolltrixet”, Egen träning: ”Bolltrixet”, främja egenträning och spontanträning tillsammans med andra. Extra träning för de som vill, efter skolan.

5 2:1 ARBETSMETOD  Arbetsmetod : Speluppfattning  Spelform 1-1, 2-2 till 7-7, med fokus på bollinnehav och omställningar  Taktiskt: Förbättra anfallsprinciper och försvarsprinciper  Fysiskt: Förbättra snabbhet, koordination och smidighet  Tekniskt: Noggrannhet och fart för individen och laget  Psykosocialt: Arbeta med samarbetsförmågan individuellt och kollektivt

6 2:2 MÅL FÖR SPELARE PÅ PLANEN:  Mål för spelare att:  Att spelarna skall klara funktionell teknik i matchsituation  Taktiska grunder i kollektivet  Bemästra koordination, rörelse och smidighet i fart  Tekniskt:  Passning och mottag 5, Driva boll 4, Dribbla 4, Avslut(göra mål) 5, 1-1 offensivt 5, Vändningar 5, Bollkontroll 5, Skydda bollen 3, Vändningar i medtag 2, Inlägg och avslut 2, 1-1 defensivt  Fysisk:  Koordination och balans 4, Agility 5, Basmotoriska rörelser 4, Kropps och rumsuppfattning 5, Reaktion 4, acceleration 5, Explosiv styrka 2, Aerobt 2,  Psykosocialt:  Motivation 5, Självförtroende 4,Respekt och disciplin 5, Samarbete 3, Tävlingsmoment 3, Inställning 3, Kommunikation 3  Taktiskt:  Principer i anfallsspel 4, Bollinnehav 4, Spel nerifrån 4, Försvarsprinciper 4, Zonmarkering 3, återerövring 2, Omställningar 3, kombinationsspel 4, Spel i sista 3-delen med avslut 3, Press 3, Lågt försvarsspel (återhämtning) 3

7 2:3 TRÄNINGSORGANISATION/STRUKTUR  Organisation  Träning per vecka 3 a 90 min. Antal spelare ca 14 Antal minuter för spel 50  Träningens struktur:  Uppvärmning med integrerad fys(krs) + snabbhet samt teknik/passningsövningar 30 min  Olika spelmoment 50 min  Nedvarvning och sammanfattning 10 min = totalt (90 min)

8

9 2:4 SÅ HÄR SPELAR VI  Så här spelar vi fotboll: (hur bedriver vi fotbollsutbildning?)  Jobba med att fostra kompetenta och smarta spelare. Vägen dit går via en kombination av breddlagets inkluderande värderingar (plats för alla och att alla är kompisar), plats för olika nivåer, samtidigt som vi vill ha träning av god kvalitet i en sammanhållen modell för träning och match.

10 2:5 SPELSTIL  Spelstil: En spelstil är det som kännetecknar ett lag och dess spelare, sättet att göra mål på, hur och när laget vill vinna bollen, sättet laget tränar på o s v. Om våra lag får en tydlig spelstil så betyder det att utomstående kan titta på en match och se att vi har en tydlig plan, en rytm och en metod för hur vi anfaller och försvarar. Inte helt enkelt att beskriva en spelstil så att den direkt framstår som tydlig och tillämpbar på alla sätt. Kan vara bra att visualisera hur vi tänker att den färdiga spelaren ska bli (som a- lagspelare). Skapa en bild av målet och slutmålet för enskild spelare och för lag.

11 2:6 7-MANNASPEL  Så här spelar vi 7-manna:   När vi spelar 7-manna använder vi spelsystemet Snarare än att prata positioner så talar vi om att vi har en ”målvakt”, en ”bakre spelare”, två ”kantspelare”, en ”central spelare”, en ”offensiv spelare” och en ”främre spelare”.   Vi beskriver rollerna på detta sätt för att komma ifrån ”positionstänk” och att istället utgå ifrån att det finns ytor på planen som vi ska anfalla och försvara på. Spelarna i den här åldern har fortfarande inte utvecklat abstrakt tänkande som vuxna och fastnar lätt i ”Jag är vänsterback, så jag står här”. Det måste vi fortsätta motverka med både hur vi beskriver spelet och hur vi coachar.

12 2:7 INSTRUKTION OCH TAKTIK  Från och med 7-manna ökar möjligheten till mer utvecklande spelkombinationer, då planen (ytan) blir större och spelarna fler. Däremot är det fortfarande mycket viktigt att inte låsa spelarna vi exakta instruktioner om var de till exempel ska löpa eller passa (falsk spelförståelse). Coachningen ska handla mycket om att visa på olika spelmöjligheter och att påvisa orsak och verkan så att spelaren själv kan få aha-upplevelsen ( äkta spelförståelse ). Till exempel: ”Såg du när lagkompisen sprang på den fria ytan bakom motståndarbacken, om du hade slagit passen på ytan hade din kompis varit fri med målvakten” eller ” Mycket bra att du tittade upp och såg att motståndaren just skulle ta bollen av dig, så att du kunde passa den vidare innan det var för sent”.   När laget spelar blir konsekvensen att det naturligt uppstår många bra vinklar, bredd och djup mellan spelarna. I speluppbyggnadsfasen samarbetar målvakten, den bakre spelaren, kantspelarna och den centrala spelaren för att komma igång med bollen ur motståndarens press. När laget tagit sig ur motståndarnas första press på egen planhalva finns det möjligheter till många djupledslöpningar framåt, både centralt och på kanterna. Dessutom har den offensive centrala spelaren möjlighet att tillsammans med den centrala spelaren länka samman laget på flera olika sätt. Det finns många möjliga passningskombinationer både på kanten och centralt. Det uppstår många 1 mot 1-situationer där man kan finta och dribbla.

13 2:8 SPELPRINCIPER  En viktig princip i coachningen är att hela tiden upprepa att ”alla spelare hela tiden har en uppgift och är aktiva”. Det innebär att den inte finns någon situation på planen där spelaren till exempel konstaterar att ”nu är spelet på andra sidan, så jag har inget att göra”. Uppmana och uppmuntra spelarna att de oavbrutet ska följa spelet på planen och hela tiden korrigera sitt eget spel i förhållande till vad som händer. Frågan de ska ställa sig är ”Vart ska jag röra mig nu för att kunna ta emot en pass eller göra det jobbigt för motståndarna att försvara sig?”. 

14 2:9 UTVECKLINGSFOKUS/INDIVIDUELLA SAMTAL  År för år i sin helhet: Utvecklingsfokus;   10 år: * Kunna bli effektiva i 1 mot 1. * Kunna grunderna i anfallsspelet. * Kunna bemästra koordination, rörelse och smidighet i fart.  Ta fram utvecklingszoner för varje spelare: 2 st (utvecklingszoner) Ex; Stina behöver träna på att driva boll med tempo och kontroll (1) och titta upp när hon driver (2). Uppdateras och ändras efter behov. (genom individuella samtal) 

15 3. MATCHER 2016 Förutsättningar för 06:or: 2 st serier DIV 7 & , grön/röd 7-manna, seriespel, man spelar i båda serierna. Indelade i 11 st grupper (3-4 i varje). 3 grupper el 12st spelare tas ut till varje match (som det ser ut just nu). Totalt: 12 spelare ( 2 målvakter + 10 utespelare)

16 3:1 SPELSCHEMA Se över schemat:)

17 3:2 UTTAGNINGAR  Laguttagningar grundar sig i första hand på träningsmängd, oavsett talang och utvecklingsnivå. Har man bestämt sig för att vara med och spela fotboll i IFK denna säsong, då får man tänka på detta, hur man prioriterar om förväntar sig att spela matcher.

18 3:3 CUPER OCH ÖVRIGA MATCHER  Cuper och andra matcher under säsong: BK Häcken Cup 9/4  Sarpsborg cup 12/3 BK Häcken Cup 9/4 Sommarcupen i Ed 5/5 Stora Höga cup 6/6  DNB Sarpsborg Cup 5-7/8 bendit cup  Mini Ängeln Cup 

19 4. TRÄNINGSTIDER 06:OR Vårsäsongen 2016: Tisdag 17:30–19:30 ( ) Strömsvallen Fredag 16:30-18:00 (16:20-18:15) Strömsvallen Söndag 18:00–19:30 ( ) Strömsvallen Målsättning: Att alla byter om samt att man gärna duschar efter träningen. Kom därför gärna 15 min innan träningen startar. Genom detta förstärks lagandan och vi-känslan ytterligare. Mål: minst en ledare/vuxen i omklädningsrummet.

20 5. SPORTSADMIN  Match/träning Säsong 2016, Sportadmin

21 5.1 HEMSIDA  Klubbens hemsida: ifkstromstad.se/start/?ID=60838 Där finns många flikar, bl a under ”Laginformation” hittar ni sida:  Kalendern för laget:  Hem, Nyheter, Kalender, Truppen, Gästbok, Bildgalleri, HemNyheterKalenderTruppenGästbokBildgalleri  Dokument, Kontakt, Matcher och Verksamhetsberättelser DokumentKontaktMatcherVerksamhetsberättelser Under ”Dokument” hittar ni viktig info som rör dig som förälder och info gällande årets matcher (med spelschema etc)

22 6. FÖRÄLDRAINFO En förälders ansvar: Se till att ditt/dina barn kommer i rätt tid, till rätt plats och med rätt utrustning. Se till att ditt/dina barn kommer i rätt tid, till rätt plats och med rätt utrustning. Se till att ditt barn kommer förberedd till träningen. Är koncentrerad och fokuserad och vet vad vi tränare förväntar oss under träning. Följer de riktlinjer som vi gemensamt satt upp (Den som inte klarar att lyssna eller behandla andra på rätt sätt får en varning och sedan om det upprepas får han vila vid sidan några minuter. Bra om ni föräldrar också talar om att det här är viktigt). Se till att ditt barn kommer förberedd till träningen. Är koncentrerad och fokuserad och vet vad vi tränare förväntar oss under träning. Följer de riktlinjer som vi gemensamt satt upp (Den som inte klarar att lyssna eller behandla andra på rätt sätt får en varning och sedan om det upprepas får han vila vid sidan några minuter. Bra om ni föräldrar också talar om att det här är viktigt).. * Se till att ditt/dina barn har ätit samt i övrigt är redo för fysisk aktivitet. Vid feber, halsont och huvudvärk avstår barnet alltid från träning/match. * Att utföra de uppgifter du tilldelas, exempelvis hjälpa till i kiosken, transport till och från matcher, lotteriförsäljning och andra föreningsaktiviteter. * Ta aktivt del av information via hemsida, e-post, dokument, lappar och möten. * Se till att medlems- och träningsavgiften är betald i rätt tid och gärna stödja IFK Strömstad i övrigt med familjemedlemskap. * Låta tränare/ledare coacha laget vid match, men gärna heja på med positiva kommentarer. * Hjälp ditt/dina barn att visa lojalitet med sitt lag genom att de deltar på träningar, matcher samt övriga lagsammankomster så ofta som möjligt. * Hjälp ditt/dina barn att i så god tid som möjligt meddela förhinder till träning, match eller annan aktivitet.

23 6.1 FÖRÄLDRAGRUPP Uppgifter för föräldragrupp kan vara att: * uppdatera lagets hemsida, * ansvara för kioskschema då laget har hand om kiosken, baka inför och sälja vid match, ha igång en grill som vi säljer ifrån. Hälsa lagen välkomna och se till allt finns som de kan tänkas behöva. * ansvara för körschema till bortamatcher * hålla i insamlingsaktiviteter till lagkassan. * Ta hand om lottförsäljning (ansvariga?) Göra i ordning en tel- och maillista över föräldrar så att vi alla lättare kan nå varandra, kanske sammanställa ”kontaktuppgifterna” från resp föräldrar. Göra i ordning en tel- och maillista över föräldrar så att vi alla lättare kan nå varandra, kanske sammanställa ”kontaktuppgifterna” från resp föräldrar.


Ladda ner ppt "IFK STRÖMSTAD 06:OR SÄSONGEN 2016 Välkomna. IFK STRÖMSTAD AGENDA FÖRÄLDRAMÖTE 06:OR 1: Målsättning  2: Spelarutbildning  3: Matcher, säsongen 2016 "

Liknande presentationer


Google-annonser