Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,"— Presentationens avskrift:

1 BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla

2 VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco, FN’s organ för utbildning, vetenskap och kultur. Vad är ett biosfärområde? Ett biosfärområde är ett område där vi människor skall satsa på att främja naturvård, samhällsutveckling och utveckling av forskning och utbildning.

3 Det är lätt att leva hållbart….eller? VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE Enkelt sagt så skall vi som bor i biosfärområdet arbeta aktivt för att vårt sätt att leva skall bli mer och mer hållbart i framtiden. Det finns över 600 liknande områden i världen.

4 LEVA HÅLLBART VI som lever på jorden i dag måste dela på mat och annat som vi behöver för att leva bra. Järn, trä, vatten och mycket annat måste delas jämt mellan ALLA för att vi skall kunna bo och leva bra. ALLA VI som lever på jorden i dag måste även tänka på att våra BARN och BARNBARN behöver mat, vatten och en ren jord för att leva bra.

5 BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Vår utmaning är att vi skall skapa en ny lek som är så rolig att alla vill leka den.

6 STARTAR VI MED FRÅGAN: Varför skall vi skapa en ny lek? Kan det hjälpa oss att leva mer hållbart? Fundera någon minut och jämför era tankar i klassen.

7 KOM NI FRAM TILL NÅGOT?

8 LEKEN ÄR VIKTIG FÖR DEN GÖR ATT VI RÖR OSS! Om vi är vana att röra oss så är det lättare att ta cykeln till skolan eller jobbet i framtiden. Min kropp mår bra av att röra sig!

9 OM VI RÖR OSS MER OCH INTE TAR BILEN ÖVER ALLT SÅ ÄR DET INTE BARA BRA FÖR OSS SJÄLVA – DET ÄR RIKTIGT BRA FÖR VÅRT JORDKLOT.

10 VI HAR BARA ETT JORDKLOT VI HAR ETT JORDKLOT DÄR ALLA MÄNNISKOR SKA SAMSAS – OCH VI ÄR INTE ENSAMMA. EN MÄNGD DJUR OCH VÄXTER LEVER HÄR MED OSS.

11 DÅ KAN VI MÄNNISKOR INTE FORTSÄTTA SKITA NER JORDKLOTET NEJ DET FÅR NI INTE!!! VI ÄR JU MÅNGA SOM BOR HÄR. BÅDE I DAG OCH I FRAMTIDEN.

12 Lekens regler funkar på samma sätt som regler i ett land. Vi bestämmer vilka regler som gäller och sedan följer vi dem. Det är bra för din kropp och miljön att vi rör oss men leken är bra på många andra sätt….

13 DET KALLAS FÖR DEMOKRATI När ni bestämmer vilken lek som ni skall leka och vilka regler som gäller så är det viktigt att alla är med och beslutar. När ni röstar så har ALLAS RÖST LIKA MYCKET VÄRDE.

14 NI ÄR INTE ENSAMMA! FLERA ANDRA KLASSER I BIOSFÄROMRÅDEN GÖR SAMMA SAK Tillsammans skapar vi en mängd nya lekar som gör rasterna roligare. Alla lekar delas på så att ni kan testa andras lekar

15 Lärande för hållbar utveckling -naturskyddsföreningen: Fysisk aktivitet, hälsa och hållbar utveckling: Svensk idrottsforskning 4/2012, halsa-hallbar-utveckling.pdf halsa-hallbar-utveckling.pdf Skola på Hållbar väg – WWF: df Sidan df Mer om Biosfärområden: sciences/man-and-biosphere-programme/ sciences/man-and-biosphere-programme/ TIPS PÅ FÖRDJUPNING TILL LÄRARE

16 För er som vill FINNS ETT TÄVLINGSMOMENT! Ni som är anmälda till tävlingen leker varandras lekar. Ni röstar på den klass som ni tycker har genomfört biosfärutmaningen bäst. TÄVLING

17 ROLIGAST VINNER? Det är klart att det är viktigt att en lek är rolig MEN det finns andra viktiga delar som gör att en lek vinner biosfärutmaningen. TÄVLING

18 KAN ALLA I KLASSEN KAN VARA MED OCH RÖRA SIG I LEKEN? 5p (JA, det är jättelätt för alla att vara med) 4p, 3p, 2p eller 1p (NEJ, det var ganska svårt alla att vara med i leken) VI KAN LÄTT LEKA LEKEN UTOMHUS! 5p (JA, det är jättelätt) 4p, 3p, 2p eller 1p (NEJ, det är ganska svårt) HUR KUL LEKEN VAR ATT LEKA 5p (JA, jätterolig) 4p, 3p, 2p eller 1p (NEJ, den funkar inte för oss) HJÄLPFRÅGOR FÖR ER SOM VILL TÄVLA

19 När ni har lekt alla lekarna röstar ni fram vilken lek som er klass tycker är vinnaren. Ni kan rösta på lappar inom klassen eller räcka upp händerna. Det viktiga är att ni TILLSAMMANS BESTÄMMER VILKEN LEK SOM FUNKAR BÄST. TÄVLINGSREGLER - RÖSTA

20 När klassen har röstat och ni har en vinnare meddelar er lärare resultatet till Johanna Olsson på biosfärkontoret Allas röster räknas ihop och vi har en vinnare i årets biosfärutmaning! TÄVLINGSREGLER - RÖSTA

21 Den klass som utses till vinnare får ett besök med familjen på Vänermuseet. TÄVLING 2 ENTRÈBILJETTER DELAS UT TILL VARJE ELEV i DEN VINNANDE KLASSEN. Barn under 18 år går som vanligt in gratis

22 Tillsammans skapar vi en mängd nya lekar som gör rasterna roligare. Självklart får ni tillgång till alla lekar så ni kan testa dem. P.S KOM IHÅG ATT ALLA KAN DELTA I UTMANINGEN ÄVEN OM NI INTE VILL TÄVLA


Ladda ner ppt "BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,"

Liknande presentationer


Google-annonser