Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SVENSKT TRÄ Trädagen 9 april 2014. Strategin – inriktning ”Ligga i framkant” – förflytta resurser framåt (nya marknader) Ökad kunskap om marknaden – fördjupade.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SVENSKT TRÄ Trädagen 9 april 2014. Strategin – inriktning ”Ligga i framkant” – förflytta resurser framåt (nya marknader) Ökad kunskap om marknaden – fördjupade."— Presentationens avskrift:

1 SVENSKT TRÄ Trädagen 9 april 2014

2 Strategin – inriktning ”Ligga i framkant” – förflytta resurser framåt (nya marknader) Ökad kunskap om marknaden – fördjupade analyser En fortsatt stark hemmamarknad basen Träbyggnadssatsningen (Träbyggnadskansliet) en spjutspets Forskning och kunskapsspridning en förutsättning – process, egenskap och produkt Produktifiering Ännu vassare kommunikation Aktiva i ”Europaarbetet”

3 Source: SCB/Skogsindustrierna Marknader 2013. Andel av total produktion (16,1 milj. m3) Basen ! Svag tillväxt Tillväxt

4 Ledord för marknad Sverige Öka medlemsföretagens konkurrenskraft Hög synlighet och starkt inflytande hos beslutsfattare och opinionsbildare Produktifiering Kunskapsspridning 4

5 Kina

6 Europe, other Germany Sweden Finland Austria Exportutveckling från Europa

7 Shanghai september 2013

8 Shanghai december 2013

9 Kina 2014  Toppmöte med politiker och representanter från Sverige och Kina under trämassan i Guangzhou, slutet av mars. Dryga tio av våra medlemmar ställer ut på mässan  Designtävling där de tre främsta förslagen ställs ut i samband med mässan  Marknadsundersökning avseende synen på Svenskt trä i inredning  Masterplan för det fortsatta arbetet  Mål att på sikt kunna bygga upp några starka segment för att marknaden skall kunna bli en av ”top 5” av exportmarknaderna med en försäljning > 1 Milj m3

10 Varför Sverige?  Uthålligt skogsbruk = strategisk försörjning  Tekniskt som biologiskt god kvalitet  Affärskulturen  Väl fungerande och rationella logistikkedjor Jämför den resa som vi gjort med Japan! 10

11 MENA Egypt Algeria Saudi Libya Tunisia Yemen Morocco

12 Några ögonblicksbilder 2013

13 Produktion av sågade trävaror i Sverige Källa: Lars Kardell/Skogsindustrierna

14 MENA  2013 innebar 7 olika utredningar i regionen för att skaffa information och analysunderlag  En Masterplan är upprättad  För 2014 är:  Dubai Wood Show 2014  Snickeri/fönsterprojekt Algeriet  Träpromotion i Marocko med lokala intressenter, importörsföreningen m.fl

15 Polen, Poznan mars 2014  Swedish Wood Day  Kombinerat möte med politiker och företag  Statsekreteraren i Landsbygds- departementet deltog  B2B möten  Träbyggande i fokus

16 Tre huvudvärdekedjor Konstruktion”Building with Wood” Inredning och möbler”Living with Wood” Transport”Wood in Transport and Packaging”

17 Prisindex för trävaror vs andra material. Uppdaterat t.o.m. juli 2013

18 Tre tydliga projekt för synligt trä 2014  Återta - UK Furusortiment i bygghandeln  Försvara- AlgerietFönsterindustrin  Nya marknader- KinaTrä i möbel och inredning

19


Ladda ner ppt "SVENSKT TRÄ Trädagen 9 april 2014. Strategin – inriktning ”Ligga i framkant” – förflytta resurser framåt (nya marknader) Ökad kunskap om marknaden – fördjupade."

Liknande presentationer


Google-annonser