Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

60 Industri +objektet 70 Ergonomi +industri +objektet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "60 Industri +objektet 70 Ergonomi +industri +objektet."— Presentationens avskrift:

1

2

3 60

4 Industri +objektet

5

6 70

7 Ergonomi +industri +objektet

8

9 80

10 Design Management +ergonomi +industri +objektet

11

12 90

13 Varumärket +design management +ergonomi +industri +objektet

14 6

15

16 00

17 Innovation +varumärket +design management +ergonomi +industri +objektet

18

19

20 10

21 Involvering & samskapande +innovation +varumärket +design management +ergonomi +industri +objektet

22

23

24 24 En tågresa är inte alltid bara en tågresa Arne Arne stressar iväg till stationen. Han har problem att hitta rätt sittplats. Han irriterar sig på personen bredvid som pratar i telefonen. Han är uttråkad, och glad att komma av tåget… men har av misstag klivit av i Flemmingsberg. Lisa Lisa är i god tid och njuter av promenaden till stationen. Med hjälp av informationstavlan står hon på rätt plats när tåget kommer. Hon köper kaffe i restaurangvagnen, samtidigt som hon har en intressant diskussion med en medpassagerare. Hon kopplar av en stund och lyssnar på radion i tåget… innan hon utvilad kommer fram till Stockholm Central. Text: Jon Engström, Linköpings universitet

25 25 Grundinsikter om värde för kunden Värdet skapas av kunden i användningen av till exempel varor, tjänster och kunskap (bruksvärde) Värdet för kunden finns inte inbyggt i varorna, tjänsterna eller kunskapen Företaget/organisationen kan bara stödja kundens värdeskapande Källa: Christian Grönros, Svenska handelshögskolan i Finland

26 Förbättringsarbete i utveckling Utan kund Lyssna och tolka Lyssna, tolka och involvera Spetsanvändare 26

27 27

28 28

29 29

30 30 Källa: Danielle Kvammen, Varumärkeskonsult

31 31

32

33

34 Patientnära tjänsteinnovation Patientinvolvering som strategi för innovation 1. Verksamhetsutveckling = Kvalitetsarbete och innovation 2. Värde samskapas av vårdgivare och vårdtagare 3. Patientens bästa väg genom vården, vård är en tjänst 4. Alla användare som deltar samskapande måste tillåtas delta i innovationsarbete på såväl macro, meso som micro nivå. 5. Vi behöver fånga och använda patienter och närståendes berättelser, behov, erfarenheter, upplevelser, idéer, tankar etc, både uttryckta och outryckta samt göra dessa till utgångspunkten för innovationsarbete. 6. Design är vår arbetsprocess för samskapande, personal o patienter tillsammans. 7. Fokus på den värdeskapande processen.

35 35

36 www.institute.nhs.uk | supporting the NHS to transform healthcare Our innovation approach User centered design Service Design Co-production Divergent & convergent thinking Testing to learn – prototyping Diverge Converge Diverge Converge Diverge Converge

37 Design

38

39

40

41 41

42 TACK! Välkommen att kontakta mig. Tomas.Edman@liv.se 070-5766738


Ladda ner ppt "60 Industri +objektet 70 Ergonomi +industri +objektet."

Liknande presentationer


Google-annonser