Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare."— Presentationens avskrift:

1 ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. www.livskompass.se Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare

2 2 Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?

3 3 Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. De fem djuren – En Qi Gong övning 1. Hjorten – luta dig framåt, spana mot bergen långt bort. 2. Björnen – fäll överkroppen, luta framåt, häng ner med huvudet. 3. Apan – händerna mellan benen, skopa upp, lyft nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, ge en gåva, släpp ner. 4. Tranan – sträck armarna uppåt, stå på tå. 5. Örnen – böj armar, huvud och rygg bakåt, cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna, ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

4 Förra veckans tanke ”Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i Underlandet, Lewis Carroll, 1865 4

5 5 Träff 1 – Repetition ➻ Kim 20 år ➻ Bip Boink ➻ De fem djuren ➻ Livskompassen ➻ Gå på 90-årskalas OMVÄG

6 6 Träff 2 - Översikt ➻ De fem djuren ➻ Repetition av Träff 1 ➻ Genomgång av Öva mellan träffarna ➻ Livskompassen Paus ➻ Ljudbollen ➻ Balans och livsutrymme ➻ Ta steg mot det jag tycker är viktigt ➻ Planering av att öva mellan träffarna

7 Veckans tanke ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas.” - Søren Kierkegaard (1813-1855) 7

8 8 1. Medveten närvaroPoäng ? Prova på att lyssna på skivan + vara närvarande i en vardaglig aktivitet. Max 4 poäng (2 p/v) + max 4 poäng (2 p/v) = 8 poäng 2. LivskompassenPoäng ? Fortsätta att fylla i min livskompass. Max 4 poäng (2 p/v) 3. Ta hand om min kroppPoäng ? På det sätt jag har valt att ta hand om min kropp. Max 4 poäng (Vid 4 tillfällen tagit hand om min kropp på det sätt jag har valt) Varje hem får själva bestämma om arbetet mellan träffarna ska ges poäng och belöningar. Hur mycket har du övat?

9 9:1 NamnCD (max 8 p) Livskompass (max 4 p) Ta hand om min kropp (max 4 p) Totalt (max 16 p) Deltagare 1 Övat mellan träffarna

10 9:2 NamnCD (max 8 p) Livskompass (max 4 p) Ta hand om min kropp (max 4 p) Totalt (max 16 p) Håkan53311 Fredrik81413 Övat mellan träffarna

11 10 Ge tjattret i din hjärna ett namn; vad heter din ”tjattrande apa”?

12 11 Övning i vad som är viktigt för mig

13 12 Livskompassen

14 Tips för områden i din Livskompass 13 Vilka är de coola viktiga sakerna för dig? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av dina relationer? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Skriv helst livsriktningar som du alltid kan utvecklas mot och som kan gälla livet ut. Att bli gift kan vara ett mål du har i livet men att vara en kärleksfull, ärlig och älskande partner speglar din livsriktning.

15 Relationer - tips för området Relationer i din Livskompass 14 Intima relationer/nära relationer/parrelationer: Beskriv hur du vill vara i en nära relation. Skriv vilken typ av förhållande du vill ha. Försök fokusera på din roll i relationen. Familjerelationer: Beskriv hur du vill vara som bror/syster, far/mor, son/dotter. Beskriv vilka kvaliteter du vill ha i dessa relationer. Beskriv hur du skulle behandla andra i dessa rela- tioner om du vore ditt perfekta jag. Vänner/socialt liv: Skriv vad det innebär att vara en god vän. Hur skulle du bete dig om du hade möjlighet att vara en perfekt vän? Försök beskriva ett idealiskt vänskaps- förhållande.

16 Fritid - tips för området Fritid i din Livskompass 15 Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av din fritid? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området Fritid kan t ex innehålla: Fritidsaktiviteter: Beskriv den sorts liv du vill leva på din fritid. Ta med intressen, hobbies, sporter och fritidsaktiviteter. Egen tid, andlighet och harmoni: Med detta menas helt enkelt det du tycker att det betyder. Uppleva naturen? Gå i kyrkan? Meditera? Vara ensam en kväll? Samhällsengagemang: Vill du påverka samhället du lever i eller hjälpa andra? I så fall, vad är viktigt för dig?

17 Arbete/Utbildning - tips för området Arbete/Utbildning i din Livskompass 16 Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av arbete eller utbildning? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området Arbete/utbildning kan t ex innehålla: Arbete: Vilken typ av arbete vill du ha? Skriv varför detta perfekta arbete tilltalar dig. Vilken typ av medarbetare vill du vara? Hur vill du att dina arbetsrelationer ska se ut? Utbildning och personlig utveckling: Vad vill du utbilda dig inom? Vad är viktigt i ditt liv? Vad är du nyfiken på? Varför vill du utbilda dig överhuvudtaget?

18 Hälsa - tips för området Hälsa i din Livskompass 17 Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du ta hand om dig själv? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området Hälsa kan t ex innehålla: Sömn, rökning, motion och mat: Skriv ner dina livsriktningar som är kopplade till att bibehålla din fysiska hälsa. Skriv om ämnen som handlar om hälsan, som t ex sömn, rökning, motion och mat.

19 RELATIONER Nära Relationer * Älskande partner * Frihet/utveckling * Närhet tillsammans * Roligt tillsammans Familjerelationer * Rak och ärlig kommunikation * Skapa trygghet * Sammanhållning Vänner/socialt liv * Kontakt, stöd, förtroende * Roligt tillsammans 18 Livskompassen Fritidsaktiviteter * Umgås med vänner * Vara i naturen * Variera mig * Slappa Egen tid, andlighet * Medveten närvaro * Bo där jag trivs * Leva fullt ut, göra roliga saker Samhällsengagemang * Skapa en bättre värld * Vänliga gester * Tycka till om saker ARBETE/UTBILDNING Arbete * Förändra världen * Välbetalt, stimulerande * Kul arbetskompisar, resor * Hela tiden lära mer * Resor, undervisa Utbildning * Lära mer hela tiden * Bli visare * Ha kul med klasskompi- sarna HÄLSA * Bra och varierad mat * Tillräckligt med sömn * Regelbunden träning * Regelbunden närhet * Regelbunden beröring * Hålla mig ren och fräsch

20 Mål och riktning 19 Fixa G i alla ämnen Komma in på utbild- ning Få jobb som förskollärare Ha ett stimulerande och roligt jobb, där jag hjälper andra i deras utveckling.

21 Paus 20

22 Ljudbollen ➻ Skapa en ljudboll. Den har både storlek och ljud. ➻ Skicka i väg ljudbollen, nästa tar emot ljudbollen som den skickades i väg. ➻ Skapa en ny ljudboll och skicka i väg till din granne. ➻ Vad fick du för tankar under övningen? 21

23 Din Livskompass senaste veckan 22 Skaffa en nära relation Hålla kontakt med en vuxen som är viktig för mig Hela tiden lära mer Bidra till något viktigt Se till att ha roligt medan jag är på SiS Regelbunden träning Bra och varierad mat Tillräckligt med sömn Regelbunden närhet Skapa trivsel där jag bor Leva fullt ut, hitta på kul saker Vara ute i naturen Ha roligt tillsammans med vänner 10 0 5

24 Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? Väg in både kvantitet (mängd) & kvalitet (hur vitalt/starkt/ livskraftigt?) 23

25 24 Vem är du när du gör saker? ➻ Närvarande Nina/Nico Gör det hen gör för att hen verkligen vill, för att det är viktigt för henne/honom, även om det kan vara svårt och tråkigt i stunden. ➻ Undvikande Ulrika/Ulrik Gör det hen gör för att slippa ifrån det som är svårt eller tråkigt, även om det egentligen är viktigt för henne/honom. ➻ Presterande Petra/Peter Gör det hen gör för att känna sig duktig inför sig själv eller andra, även om det egentligen inte är viktigt för henne/honom.

26 25 Medveten närvaro gör oss bättre på att veta varför vi gör saker … Övning: ➻ Föreställ dig att du gör något du älskar att göra. Kanske din favoritaktivitet. ➻ Föreställ dig sedan att du gör precis samma sak, men att någon tvingar dig att göra det.

27 26 Vad har vi undersökt idag? Summering

28 27 Hinder ➻ Vi kommer att prata mer om det nästa vecka. ➻ Om olika sätt att hantera hinder.

29 28 Att arbeta med till nästa träff – Öva på att leva livet fullt ut 1. a) Fortsätt lyssna på skivan med medveten närvaro. b) Öva vardagsnärvaro. 2. Ta steg i min livsriktning. 3. Fortsätt arbeta med Livskompassen. 4. Ta hand om min kropp. ~ Vem är jag när jag övar mellan träffarna? ~ - Undvikande Ulrika/Ulrik - Presterande Petra/Peter - Närvarande Nina/Nico

30 Vilka steg i min livsriktning kan jag ta idag? ➻ Ta steg för att det är viktigt för mig. ➻ Vad kan jag göra redan idag? ➻ Är det ett lagom stort steg, inte för enkelt och inte för svårt? ➻ Gör jag det för min egen skull? ➻ Använd Livsriktning-Handlingar-Hinder. ➻ Planera steg att ta under veckan som kommer. 29

31 Planering av att öva mellan träffarna 37

32 32www.livskompass.se Dag?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 1a. CD Medveten närvaro

33 33www.livskompass.se 1b. Medveten närvaro, vardagssyssla Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från matsalen När jag borstar tänderna Vilken vardagssyssla? När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig

34 34www.livskompass.se 2. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra?

35 3. Min Livskompass - Fortsätt fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans Här ska jag lägga Livskompasserna eller ”Bull’s-Eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka.

36 36www.livskompass.se Vad?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 4. Ta hand om min kropp

37 Veckans tanke ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas.” - Søren Kierkegaard (1813-1855) 35

38 Lycka till !!!

39 Livskompassen

40

41

42

43

44 RELATIONER Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Livskompassen Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang ARBETE/UTBILDNING Arbete Utbildning HÄLSA Mat Sömn Träning

45 45www.livskompass.se LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra? Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig?

46 46www.livskompass.se LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra? Arbete/skola Relationer Egen tid Hälsa Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig?

47 47www.livskompass.se LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra? Arbete/skola Lära mig nya saker. Vara delaktig. Göra läxan i 30 minuter. Jobbigt att koncentrera mig. Acceptera att det kommer vara jobbigt. Jag gör det för att det är viktigt för mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra. Ringa en kompis som jag har tappat kontakten med. Tankar om att det är pinsamt och att han/hon inte längre vill vara min kompis. Acceptera att tankarna finns där och ringa i alla fall. Hälsa Träna på gym. Ge mig själv det utrymme jag behöver. Fråga min kontaktperson om vi kan träna på gymmet tillsammans. Att det är svårt att få tillgång till gymmet och tid med kontakt- personen. Acceptera oavsett om svaret blir ja eller nej. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig?

48 Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning HälsaRelationer Fritid


Ladda ner ppt "ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare."

Liknande presentationer


Google-annonser