Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

​ Företagspresentation ​ 2016. Innehåll Orkla Foods Sverige En del av en global koncern Vår anrika historia Två affärsområden: Retail och FoodSolutions.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "​ Företagspresentation ​ 2016. Innehåll Orkla Foods Sverige En del av en global koncern Vår anrika historia Två affärsområden: Retail och FoodSolutions."— Presentationens avskrift:

1 ​ Företagspresentation ​ 2016

2 Innehåll Orkla Foods Sverige En del av en global koncern Vår anrika historia Två affärsområden: Retail och FoodSolutions Vårt ansvar

3

4 Vår filosofi ”Vi vill göra varje dag bättre med lokala och hälsosamma varumärken som skapar glädje för våra kunder och konsumenter. För oss är det viktigt att god mat och dryck tillagas med kärlek och omtanke om människor, hav och land.” Henrik Julin, VD

5 Din vän i vardagen! Vår vision

6 Våra värderingar ModigPålitligInspirerande

7 Sveriges godaste och populäraste varumärken Försäljning och distributionsansvar:

8 Örebro Risifrutti Torra desserter Soppor m.m. Vansbro Pizza Paj Dessertpajer/ kakor m.m. Fågelmara Ketchup Dressing m.m. Eslöv Färdigmat Potatisprodukter Inlagda grön- saker m.m. Tollarp Sylt Marmelad m.m. Frödinge Ostkaka Dessertpajer Bakelser m.m Kumla Drycker Kyld färdigmat Krämer m.m. Från hela Sverige till hela Sverige Orkla Foods Sverige bildades 1 januari 2014 efter en sammanslagning mellan Abba Seafood, Procordia & Frödinge 1 500 anställda 5 miljarder SEK i omsättning Huvudkontor i Malmö Vi tillagar vår mat & dryck på elva olika orter i Sverige (inklusive lager & dotterbolag) Kungshamn & Uddevalla (lager) Sill, Kaviar Fiskbullar m.m. Vadensjö & Simrishamn Vegetariska rätter från Anamma Drivs som dotterbolag

9 En del av en global koncern Ett av Norges största börsnoterade företag 90 anläggningar Omsatte ca 30 mrd NOK 2014 Ca 13 000 medarbetare

10 Orklas fem verksamhets- områden Orkla Foods i Sverige Omsättning : 4800 MSEK Anställda 1500 Orkla Confectionery & Snacks i Sverige Omsättning: 1200 MSEK Anställda: 620 Orkla Home & Personal i Sverige Omsättning: 400 MSEK Anställda 82 Orkla Food Ingredients i Sverige Omsättning: 1300 MSEK Anställda 235 Orkla Investments Hydro Power Financial Investments Real Estate Sapa JV (50%) Jotun (42.5%) Corporate Centre and Group Functions

11 Så här började det 18481903 1939 Henrik Eberhard Ekström utvecklar nya läskedrycker och mineralvatten. Tillverkar mustasch- vax, bläck, stövel- smörja och Sveriges första chokladkaka. Ragnar Wollin tar första steget i Önos historia när han börjar tillverka vin i Tollarp av traktens frukt. Herbert Felix gör den första industriella gurkinläggningen i Eslöv och lägger grunden för Felix. Handlaren Frank-Olof Jansson startar Kumla Fruktindustrier AB (senare BOB)tillsammans med ICAs grundare Hakon Swenson. 1838 Christian Gerhard Ameln börjar handla med fisk och salt i norska Bergen och lägger där med grunden för Abba Seafood 1929 År 1929 bildas Frödinge Mejeriförening av en grupp mjölkbönder. Under 25 år är det ett vanligt mejeri innan den berömda ostkakan föds. 1948

12 1955 Frödinge berömda Ostkaka föds 1974 Dessertpajer börjar tillagas i Frödinge 1976 I Frödinge bakas den första tårtan 1990 Önos börjar marknadsföra och sälja produkter från Den Gamle Fabrik på den svenska marknaden 1992 Varumärket FUN Light lanseras 1993 Varumärket Risifrutti lanseras under BOB Industrier 1993 Ekströms och Önos slås samman till Ekströms Önos AB 1993 Norska Orkla tar över BOB Industrier från ICA 1995 Felix och Ekströms Önos slås samman till Procordia Food AB. Huvudkontor i Eslöv 1995 Procordia Food och Abba Seafood köps upp av Orkla-koncernen. 1996 Bob Industrier förenas med Procordia Food 2003Procordia börjar sälja pizza under varumärket Grandiosa 2005 Abba Seafood förvärvar Hållö Fisk. 2006 Frödinge köps upp av Rieber & Søn 2008 Varumärket Liva Energi lanseras, ett varumärke speciellt framtaget för olika kostbehov. 2009 Procordia tar över ansvaret för försäljningen av produkter under varumärket Paulúns 2013 Varumärket JOKK välkomnas in i vår familj 2013 Abba Seafood och Procordia bildar ett gemensamt matföretag 2013 Frödinge blir en del av Procordia och vårt nya gemensamma matföretag 2014Vi byter namn till Orkla Foods Sverige 2014 Varumärket Krögarklass förvärvas och blir en del av Orkla Foods Sverige. 2015Orkla Foods Sverige börjar sälja och distribuera produkter under varumärket Tropicana. 2015Anamma förvärvas och blir en del av Orkla Foods Sverige. Drivs som ett dotterbolag. 2016Orkla Foods Sveriges huvudkontor flyttar från åkrarna i Eslöv till havet i Malmö Resan fortsätter…

13 Två affärsområden Retail FoodSolutions En av Sveriges ledande organisationer inom dagligvaruhandeln Marknadsledande inom många av våra kategorier Med våra produkter och varumärken vill vi vara konsumenternas absoluta favorit Vi har som mål att skapa långsiktig och lönsam kategoritillväxt för våra kunder

14 kylda och frysta potatis- produkter samt potatismos inlagda grönsaker saft, måltidsdryck och juice desserter, bl.a. pajer, tårtor och ostkaka müsli, flingor och energibars krämer och fruktsoppor sylt och marmelad djupfryst färdigmat, t.ex. pizza, paj, köttbullar kylda färdiga soppor, såser och grytbaser mat från havet, t.ex. sill, makrill, kaviar, fiskbullar kyld färdigmat, bl.a. risgröt och bruna bönor vegetariska och veganska rätter Retail

15 Två affärsområden Retail FoodSolutions En av Sveriges ledande organisationer inom dagligvaruhandeln Marknadsledande inom många av våra kategorier Med våra produkter och varumärken vill vi vara konsumenternas absoluta favorit Vi har som mål att skapa långsiktig och lönsam kategoritillväxt för våra kunder Restaurang och storhushåll (t.ex. skola, vård och äldreomsorg) Fastfood Industriförsäljning Export En av Sveriges ledande aktörer för måltidslösningar och mat som konsumeras utanför hemmet

16 Felix Smart mat med hälso- mervärden mat för våra äldre – Liva färsrätter, pytt-i-panna, paj, soppor, potatisprodukter produkter från havet såsom sill, räkor,ansjovis, kräftstjärtar m.m inlagda grönsaker ketchup, salsa, chilisås, dressing, senap frukt- och bärsoppor, kräm, kompott och desserter saft, fruktdryck, juicekoncentrat, sylt, mos, marmelad serveringssystem vendingprodukter FoodSolutions

17 Vi ska göra skillnad för framtiden! GESÄKRAKÖPAINNOVERA Ge svenskarna ett friskare och godare liv HÄLSAMATSÄKERHET Säkra trygg och säker mat genom hela värdekedjan ANSVARSFULLA INKÖP Köpa för en bättre framtid MILJÖ Innovera och affärsutveckla för hållbar tillväxt. Orkla Foods Sverige ska vara ett företag som gör skillnad för svenska folkhälsan och samhället.

18 18 Hälsa Vi vill ge svenskarna ett friskare och godare liv genom att: Vara ledande på att skapa hälsosam mat och dryck med smaken och förenkling i fokus Inspirera och guida till hälsosamma matvanor och en aktiv livsstil Främja kunskap och forskning inom mat och hälsa Driva konsumtion av fisk och vegetariskt Sponsringspolicy Tydlig märkning Hälsa som fokusområde i våra tillväxt- och lanseringsplaner Stödja forsknings- och utvecklingsprojekt kring näring och hälsa Orklas syn på näring och hälsa på webb och i kommunikation

19 19 Matsäkerhet Vi ska säkra trygg och säker mat genom hela värdekedjan genom att: Ständigt öka kraven på oss själva och våra leverantörer Ha hög beredskap för att snabbt hantera och agera på eventuella kriser och nya forskningsrön. Ha program för matsäkerhet och riskbedömning som ligger i framkant. Högsta betyg på samtliga anläggningar Ökade matsäkerhetskrav på våra leverantörer Aktivt resurssätta samtliga innovationsprojekt Aktivt involvera fabrikernas kvalitetsansvariga med tydligt mandat och ansvar Riskbedömning av samtliga råvaror enligt ny modell Riskbedömningsmodell på samtliga fabriker Systemstöd enligt våra ambitioner

20 Inköp Vi köper för en bättre framtid genom att: Säkerställa omsorg om och respekt för människor, djur och miljö hos våra leverantörer Säkerställa ursprung och spårbarhet på våra råvaror Hållbara förpackningar som gör skillnad MSC- och/eller ASC-certifierade produkter inom sjömat Krav på god djuromsorg Mot säkrad råvaruförsörjning av svenskt kött Ekologiska och IP-certifierade grönsaksodlare Bärplockares villkor Ursprungsäkring på råvaror enligt våra marknaders krav Spårbarhet/ ursprung på alla bär Riskvärdering leverantörer Strävan mot förnyelsebart och/eller återvunnet material FSC-märkta primära pappersförpackningar Bisfenolfria förpackningar

21 Miljö Innovera och affärsutveckla för hållbar tillväxt genom att: Ständigt arbeta för att minska vårt miljöavtryck som företag Integrera hållbarhet i våra affärsprocesser Satsningar och initiativ för hållbar matproduktion och cirkulär ekonomi Tydliga mål för minskad miljöpåverkan Certifierat huvudkontor och fabriker Reviderad tjänstebils- och resepolicy Samarbeten för att minska matsvinn Enbart segregerad RSPO- certifierad palmolja Hållbarhetsaspekter/CSR integrerade i innovations- och utvecklingsprocesser för produkter och förpackningar Initiativ/program för att stödja hållbart fiske, rent hav och jordbruk och initiativ som bidrar till cirkulär ekonomi

22 Uppförandekod Global Compacts tio principer, ILO:s regler Sedex Utbildning i etisk handel Samarbeten och sponsring: - Friends - Vasaloppet - Lokala föreningar på de orter där vi finns Våra medmänniskor

23 Orkla Foods Sverige som arbetsplats Gott och vänligt arbetsklimat Utbildnings- och utvecklingsprogram Karriärutveckling Mentorprogram Traineeprogram Fokus på hälsa, miljö och säkerhet Konkurrenskraftiga förmåner

24 Kontakta oss gärna! Du når konsumentkontakt via orklafoods.se, Facebook eller på telefon: 020-75 00 10 Öppettider Måndag-fredag 09:00-12:00 Övriga tider hänvisar vi till våra formulär på orklafoods.se eller Facebook.se. Du hittar oss även på:

25 Tack!


Ladda ner ppt "​ Företagspresentation ​ 2016. Innehåll Orkla Foods Sverige En del av en global koncern Vår anrika historia Två affärsområden: Retail och FoodSolutions."

Liknande presentationer


Google-annonser