Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Invånartjänster Januari 2016. Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Invånartjänster Januari 2016. Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade."— Presentationens avskrift:

1 Invånartjänster Januari 2016

2 Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden (Aktuell status i tjänster Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden Aktuell status i tjänster Kontaktvägar support – Felanmälan Felanmälan Rosor 2

3 Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till: lisa.adolphsson@sll.se Rapporten publiceras på inera.se och meddelande skickas också ut per mejl till: Förvaltningsgrupperna Informationsdirektörerna Landstingens kommunikatörer Verksamhetschefer 1177 Vårdguiden på telefon 3

4 Statistik nyttjande av tjänster Nationellt Januari 2016 Excelfil finns på https://ehealthstats.inera.se/https://ehealthstats.inera.se/

5

6

7

8

9

10 1177 Vårdguiden på webben Månad Sessioner per invånare och år i snittSessioner Sessioner på regionaliserade sidor Sessioner på hitta och jämför vård% Mobiltrafik Besvarade frågor i frågetjänsten Totalt 9,37 628 7906 121 225820 20470%719 jan9,37 628 7906 121 225820 20470%719 feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec

11 1177 Vårdguiden på telefon Inkomna invånarsamtal per invånare och år i snitt Inkomna invånarsamtal Besvarade invånarsamtal % Andel besvarade invånarsamtal Totalt 0,6508 450409 04680% jan 0,6508 450409 04680% feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec

12 1177 Vårdguidens e-tjänster Månad Inloggningar per invånare och år i snitt % Andel invånare med konto Invånar- konton Vårdpersonal- konton Vårdenheter anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster Vårdenheter i 1177 Vårdguidens e-tjänster som erbjuder webb- tidbokning Invånar- inloggningar Totalt antal ärenden (avslutade) Webbtidbok - nybokningar Webbtidbok - ombokningar Webbtidbok - avbokningar Totalt 1,328,3%2 782 968101 3387 9912 0541 029 060202 48620 10913 4277 587 jan1,328,3%2 782 968101 3387 9912 0541 029 060202 48620 10913 4277 587 feb 000000000 mar 000000000 apr 000000000 maj 000000000 jun 000000000 jul 000000000 aug 000000000 sep 000000000 okt 000000000 nov 000000000 dec 000000000

13 20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben Sidor med flest sidvisningar Mest använda sökorden i hitta vård-söket Mest lästa frågorna och svaren på 1177.se20-i-topp frågekategorierna i frågetjänsten 1 Sök VårdcentralVarför har jag så kalla händer och fötter?Mage och tarm 2 Startsidan (1177.se)(inget sökord) Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet?Hud och hår 3 E-tjänster TandvårdVilka biverkningar har kortison?Infektioner 4 Fakta och råd vårdcentralHjälper vitpepparkorn mot vinterkräksjuka?Övriga behandlingar 5 Magsjuka – diarré och kräkningar BarnmorskemottagningKan man träna fast man är lite sjuk?Övrig administration 6 Influensa HälsocentralVad kan man göra åt segt slem i halsen?Övriga undersökningar 7 Ont i magen PsykiatriVad visar egentligen sänkan?Leder, muskler och skelett 8 Feber AkutmottagningVarför måste jag kissa så ofta?Läkemedel 9 Lunginflammation barnmorskemottagning Varför får jag lock för öronen? Hur spolar man öron?Graviditeten 10 Urinvägsinfektion Vårdcentral Nära migVad är snabbsänka?Öron, näsa, hals 11 Feber hos barn NärakutVarför får man nervryckningar?Kvinnors könsorgan 12 Halsfluss Sjukhus Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling?Hjärna och nervsysten 13 Förkylning BarnavårdscentralHur ärvs blodgrupper?Njurar och urinvägar 14 Hitta vård - Hitta vårdcentral, tandvård, akutmottagning - hela Sverige KBTkortVad gör man åt lågt blodsocker?Skador och olycksfall 15 Så loggar du in i e-tjänsterna GynekologimottagningHur högt kan blodvärdet vara?Mun och tänder 16 Hitta vård - Hitta vårdcentral, tandvård, akutmottagning - Stockholms läns landsting Nära migVarför sticker det och pirrar i händer och fötter?Psykiska sjukdomar och besvär 17 Ont i bröstet gynekologimottagningVilken mat är bra när man har magkatarr?Hjärta och blodkärl 18 Vattkoppor vaccination säsongsinfluensaVad kan man göra åt snarkning?Mäns könsorgan 19 Hemorrojder tandvårdVad är proppar och hål på halsmandlarna?Cancer 20 Kontakta din mottagning via nätet förlossningsmottagning När kan jag börja träna efter en TWAR infektion?Journal

14 20-i-topp 1177 Vårdguiden på telefon Kontaktorsaker 1 Feber - barn 2 Buksmärta - vuxen 3 Läkemedelsfråga 4 Administrativ åtgärd 5 Halsont 6 Allmän medicinsk information 7 Hosta - vuxen 8 Hosta - barn 9 Feber - vuxen 10 Andningsbesvär - vuxen 11 Ryggbesvär - vuxen 12 Utslag - barn 13 Urinvägsbesvär - kvinna 14 Bröstsmärta 15 Öronbesvär - barn 16 Buksmärta - barn 17 Kräkning eller illamående - barn 18 Huvudvärk - vuxen 19 Yrsel 20 Öronbesvär - vuxen Gäller ej Stockholm, Sörmland, Värmland och Norrbotten.

15 UMO.se Månad Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt Sessioner 2015 Mobiltrafik % inklusive surfplattor UMO.se Besvarade frågor i fråga UMO 1 5,8735 39275%822 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

16 20-i-topp på UMO.se Sidor med flest sidvisningarMest lästa frågorna och svaren på UMO.se20-i-topp frågekategorier i fråga UMO 1 UMO.seKan man ha mens nar man ar gravidSkydd mot graviditet 2 SexKan jag gora min penis storreTjejers underliv 3 KroppenVisst ar det liten risk att bli gravid under mensenMens 4 P-pillerVarfor kliar det pa penisenGraviditet 5 - SökresultatVarfor kliar det pa mina brostKillars underliv 6 KlamydiaJag har klada i underlivet ar det svampKönssjukdomar 7 Mitt underliv luktar illa vad ska jag goraKärlek 8 JagFar jag storre penis med en pumpAtt ha sex 9 Hitta din mottagningVarfor har jag omma brostÖvrigt 10 Kärlek & vänskapHur pullar manen tjejHud 11 Sex första gångenGlomde ta p piller vad borde jag goraOnani 12 MellanblödningarHur far jag igang en konversationBröst 13 Flytningar Det svider nar jag kissat och jag har flytningar kan det vara klamydiaPuberteten 14 Herpes i underlivetJag vill skjuta pa mensen med p piller hur gor jagÅngest 15 Aspergers syndrom Jag far inte orgasm nar vi har samlag vad ar det for felUngdomsmottagning 16 KondylomHur visar man att man ar karNedstämdhet 17 Mens Torr pa snoppen finns det nagon hudlotion som passarSexlust 18 Tjejers underlivKan man bli gravid av forsatsenSexuella övergrepp 19 Svamp i underlivetNar borjar p pillren verkaFöräldrar 20 Fråga UMOp bSlutade med p piller och fick ingen mensbpSkolan

17 Pågående och avslutade projekt Januari 2016 17

18 Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson ESS: System för händelsebaserad övervakning Ett nationellt system för bevakning och bedömning av utbrottsrisker baserat på s.k. händelsebaserad information med utgångspunkt i samtal till 1177 Vårdguiden på telefon samt sökningar på 1177 Vårdguiden på webben. 20132016-02Pär Bjelkmar Förstudie nationell samverkan Förstudie för att ta fram förslag på plan framåt för nationell samverkan 2015 Q12016-06Sofie Bäck Berglund Förstudie nationell språktjänst 2015 påbörjades ett projekt som levererat ett projektdirektiv och en plan för minimerad omfattning av arbetet. Projektet blev därefter nedprioriterat till förmån för arbetet med teknik och verksamhetsstöd för nationell samverkan enligt önskemål från Nätverket för 1177 Vårdguiden på telefon. Eventuell fortsättning in i 2016 om finansieringsfrågan kan lösas. Påbörjat arbete med att hitta extern finansiering, i övrigt har inget gjorts inom leveransen under 2015. 2015 Q12015-12 (Ev. fortsättning 2016) Irene Ferm Videostöd för ökad kvalitet i sjukvårdsrådgivning Projektet videostöd för ökad kvalitet och tillgänglighet syftar i ett första steg till att utvärdera användning av flerpartsvideo vid rådgivningssamtal mellan teckenspråkstalande, teckenspråkstolk och sjuksköterskan. 2014-092016-03Anni Axelsson/

19 Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Hitta och jämför vård: Valfrihetsinformation Skåne (specialiserade vårdval) Förbättra valfrihets- och jämförelseinformationen för invånarna i Regions Skåne genom att göra specialiserade vårdval sökbara via 1177 samt att visa väntetider till specialistvården. 2015-022016-05Anna Dahlström Hitta och jämför vård: HJV Genomförande av strategi (SLL finansierar en liten del av projektet) Genomförande av koncept och strategi framtaget i projektet ”HJV koncept och utvecklingsstrategi” med avseende på förbättrad informationsstruktur, guide till vården och utökad valfrihetsinformation. 2015-092016-10Agneta Östlund Stöd och behandling, integration av visuell kommunikation och vårdsystem Utveckla ett gränssnitt för integration av visuell kommunikation ( t ex video) och vårdsystem (t ex journal) 2015-102016-12Marie Frosteman

20 Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Virtuell portal 2.0 Mina vårdkontakter Ett sammanhållande projekt som innefattar uppgraderingar av gränssnitt, funktionalitet och verksamhetsprocesser inom MVK för att svara upp mot behov av anslutande virtuella portaltjänster såsom Vårdhändelser och Behandlingsplattformen, såväl som interna och landstingsgemensamma användbarhets- och förvaltningsaspekter, samt anpassning till 1177 Vårdguiden som varumärke. 2014 Q32016 Q2 Löpande delleveranser Gabriel von Euler (Delöverlämningar till förvaltning pågår) Tjänstedatabas/ Tjänsteutdelning Projektet syftar till en mer dynamisk tjänsteutdelning och minskade administrativa kostnader jämfört med dagens system. För att uppnå detta behövs en grundläggande funktionalitet i databas-hanteringen av tjänster oavsett om dessa är knutna till mottagningar eller ej, och projektet avser utreda och om möjligt genomföra erforderliga förändringar. 2015-022016 Q2Gabriel von Euler Vidareutveckling webbtidbokens gränssnitt Landstingen önskar få bättre funktionalitet när det gäller flödet i invånargränssnittet för webbtidbokning. Ett gemensamt arbete pågår inom nätverksgruppen för Mina vårdkontakter kring detaljering och prioritering av krav. Utifrån estimat av de mest prioriterade förslagen av förbättringar genomförs vidareutveckling av webbtidboken. 2015 022016 Q4Gabriel von Euler

21 Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden Januari 2016 21

22 InförandenKort syfteStartKlart närKontaktperson Stöd och behandlingInförandeprogram för Stöd och behandling. Workshop 3(4) genomförd för 20 lt/regioner. Planering av workshop 4 för samtliga lt/regioner pågår. Uppföljningsmöten och webbinarier genomförs kontinuerlig kring olika kunskapsområden. December 2014 april 2016Kristina Stener, Eva Lindholm Rådgivningsstödet webb införs i utbildning – Högskolan i Skövde. (pilot) 20132016Eva Lindholm Införande RGS WEBB Statens institutionsstyrelse SiS. November 2015Juni 2016Annelie Amigelius Pågående införanden – nationellt 22

23 InförandenKort syfteStartKlart närKontaktperson Utbildning 1177 Sjukvårds- rådgivning Språktolktjänsten Uppdaterat utbildningsmaterial efter kvalitetsutvärdering 2015. Nytt utbildningsmaterial och talmanus Januari 2016April 2016Elisabeth Almgren Eriksson Pågående införanden/utbildningar – Nationellt 23

24 Aktuell status i våra tjänster Januari 2016 24

25 1177 Vårdguiden på webben Ny funktionalitet: Möjlighet för en redaktör att kunna välja och visa en Youtube-film överst på en artikelsida (på samma sätt som det fungerar via Arkena/Qbrick) 25

26 1177 Vårdguiden på telefon 26 Nationell samverkan Tillsammans med arbetsgruppen med verksamhetschefer arbetar projektet vidare med förberedelser för nationell samverkan. Nu pågår ett intensivt arbete med bland annat utveckling och testning samt förberedelser inför utvärdering av pilot. Utbildning inför pilot, riktad till utbildare och katalogansvariga, kommer äga rum i Stockholm den 9 mars. Piloten är beslutad och innebär att två varianter av samtalsstyrning testas för att se hur väntetiden påverkas. Datum för piloten är 11/4-22/4 och 9/5-20/5.

27 1177 Vårdguidens e-tjänster Förändringsstoppet tog slut den 11 januari och därefter pågick arbetet med planering, utveckling och testning inför release 7.12 under resten av månaden. Release 7.12 genomfördes 2 februari. Den innehöll bland annat förbättringar i webbtidbokningsflödena och i den manuella klamydiaprovtagningstjänsten samt andra mindre förbättrings- och buggrättningsärenden. Supporten för 1177 Vårdguidens e-tjänster fick en ny e- postadress: e-tjanster@1177.se. Den gamla adressen kommer att fortsätta fungera parallellt men stängs ned efter ett tag.

28 UMO 28 Fråga varandra Sedan december finns det möjlighet för unga att ställa frågor och få svar från andra unga på UMO via ingången Fråga varandra. Hittills har vi fått in ett 60-tal frågor varav 25 är publicerade på sajten. De flesta frågorna handlar om kärlek och relationer, till exempel om hur man visar att man är kär i någon. Men vi får också frågor om skolan, kroppen och kompisrelationer. Sedan starten i mitten på december har Fråga varandra haft 2200 besök (enskilda sidvisningar), att jämföra med Egna berättelsers 150 000 besökare under samma period. Fråga varandra är ett försök att möta användarnas önskemål om ett forum där de kan diskutera med varandra. Fråga varandra nås via UMO:s startsida eller på adressen: www.umo.se/fraga-andra-unga/

29 29 Nyligen reviderat innehåll på UMO: Att vara kär Hur man sätter på en kondom Nytt innehåll: Texterna om Ungdomsmottagning och Vård för dig som är asylsökande eller papperslös har översatts till fyra språk, arabiska, persiska, somaliska och engelska (alla inte ännu publicerade).UngdomsmottagningVård för dig som är asylsökande eller papperslös Enkät med unga: UMO frågade: Vem pratar du med när du behöver stöd? UMO frågade: Vem är du?

30 30 Fimpaaa! kampanj i januari Många avger nyårslöften som handlar om att sluta röka. Därför lämpar sig januari väl för att göra kampanjer för rökavvänjning. UMO gjorde en kampanj som riktade sig till unga mellan 15 och 22 år på Instagram. Vi fick goda resultat med en exponeringsräckvidd på närmare 650.000 individer (IG- konton)Om vi totalt räknar med att populationens storlek är ca 1.1 milj så ser vi har en teknisk räckvidd på 60% av målgruppen. Utifrån från totalräckvidd genererades ca 230.000 filmvisningar dvs där filmen rullat minst 3 sek. ca 170.000 visningar av 25% av filmen och lite drygt 23.000 kompletta visningar. Vi fick också 4000 gillningar av inlägget på instagram och 166 kommentarer. 1200 klickade på länken (där man kunde ladda ner appen) Jämfört med tidigare kampanjer så har detta fungerat mkt bra när det gäller att visa filmen men sämre när det gäller klick/actions. Statistiken visar dock en tydlig ökning av antalet nedladdade appar under kampanjperioden.

31 31 Nytt projekt: Information till nyanlända ensamkommande UMO har tillsammans med FSUM (föreningen för Sveriges Ungdomsmottagningar) tagit fram en gemensam idébeskrivning om vad som behöver göras för unga nyanlända (med fokus på ensamkommande och killar). Idébeskrivningen innehåller förslag på att utreda behoven av information till unga om kroppen, sexualitet, rättigheter och skyldigheter och psykisk hälsa. Behovsanalysen innefattar utredning kring vad som är mest prioriterat, språkfrågan, vad som redan finns framtaget, hur man bäst konceptualiserar och paketerar informationen, utbildningsbehovet till personal på boenden samt informationsspridning. Utifrån den kunskap som vi har om nuläget och hypoteser finns också förslag på hur den konkreta produktionen och spridningen skulle kunna se ut. SKL har beviljat medel för detta och finansierar behovsanalysen som ska vara färdig 31 mars.

32 Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se Reviderade svarsbankssvar UMO.se Hur vet jag om jag har vaginism? Är det farligt att mensen uteblir när man har p-stav? Är det farligt att mensen uteblir när man har p-stav? Kan jag ta penicillin och p-piller?

33 Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se Reviderade svarsbankssvar 1177 Vårdguiden Är det sant att urin och avföring kan bli röda om man äter rödbetor? Jag ser små svarta prickar i synfältet. Vad kan det vara? Varför smakar allt jag äter salt ? Hur ska jag äta för att slippa giktanfall? Vad är myositis ossificans för något? Min naprapat säger att jag har en låsning i SI-lederna. Vad innebär det? Vad gör man åt skador på fettkudden under hälen? Kan man kontrollera hur stor risken är för hjärtdöd hos unga idrottare? Hur smittar resistenta bakterier av typen ESBL? Vad kan jag göra åt mina hälseneproblem? Måste tidigare sexpartners få reda på vem som har lämnat deras namn vid smittspårning? Jag blir knäpp på mina knäppande leder. Vad beror knäppandet på?

34 Införande Stöd och behandling Workshop 3 har genomförts för båda grupperna. En sista workshop 4 kommer att genomföras 10 mars och 13 april. Vi planerar även en uppföljande kick off senare i höst, där projekten i landstingen får möjlighet att bjuda in beslutsfattare och andra intressenter från sitt landsting. Införandet är i full gång: Ett antal landsting är har nu pågående behandlingar i plattformen och i slutet av februari hade 133 enheter aktiverat Stöd och behandling i 1177 Vårdguidens e-tjänster!

35 Nya funktioner i Stöd och behandling Det kom en ny release den 3 februari. I samband med detta uppdaterades bruksanvisning, checklistor och manualer. Nu finns funktioner för förbättrad flagghantering samt möjlighet att kunna kopiera moment. Inför kommande releaser under året utvecklar vi bland annat förbättrad statistikfunktionalitet samt möjlighet att tillgängliggöra moment på gruppnivå (för anmälan/screening), möjlighet att koppla ihop moment samt förbättrad funktionalitet i formulär samt för beräkningar och resultat.

36 Grupper Stöd och behandling Nätverksgrupp Nätverksgruppen för Stöd och behandling har haft ett första webbinarium med 46 deltagare den 25 nov. Representanterna i nätverksgruppen, som är två från varje landsting, ska vara språkrör mellan användarna av Stöd och behandling i respektive landsting och den nationella förvaltningen, båda vägar. Det gäller till exempel vidarebefordran av önskemål och synpunkter från verksamheter samt förankring av beslut och information från nationella förvaltningen till verksamheterna i respektive landsting. Nästa möte sker på workshop 4 den 10 mars respektive 13 april. Efter att införandet är avslutat kommer nätverksträffar ske ca 2 ggr per termin vid separata tillfällen med början hösten 2016. Förvaltningsgrupp Anette Aronsson, Landstinget i Kalmar Län (NY!) Mats Bäckarslöf, Landstinget i Sörmland Ulla Forsbeck-Olsson, SLL Marcus Persson, Mälardalens Högskola Mats Rundkvist, Västerås Stad Anneli Uusitalo, Region Jönköpings Län Jennie Österberg, Landstinget Gävleborg

37 Kontaktvägar support 1177 Vårdguiden på telefon Driftsstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt.nationellkundservice@inera.se Användarstöd, synpunkter och frågor: 1177svr@1177.se 1177svr@1177.se 1177 Vårdguiden på webben Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt.nationellkundservice@inera.se Synpunkter och frågor kan även skickas via kontaktformulären på 1177.se. Hitta och jämför vård Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt. nationellkundservice@inera.se

38 Kontaktvägar support UMO.se Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runtnationellkundservice@inera.se Mina vårdkontakter Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: e-tjanster@1177.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22e-tjanster@1177.se Stöd och behandling Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: e-tjanster@1177.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22e-tjanster@1177.se

39 Viktig info i en felanmälan För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Om ni mailar i ert ärende - skicka gärna med skärmdump i er felanmälan på ev felmeddelande mm Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.

40 Beröm - Rosor Jag tycker att det är fantastiskt att 1177 finns. Jag tar ofta hjälp utav er sida och får alltid svaren jag behöver. Det är väl skrivet vilket gör det lätt för en icke-kunnig som jag att förstå allt. Det är så skönt att kunna ringa nån för besömning och hjälp. Det är otroligt smidigt och har fungerat så bra för mej i alla lägen. Tack för att ni finns. Varit säkert 20 gånger i Thailand, och allt stämmer så bra det ni skriver! Läkarna helt suveräna om man behöver dom! Lev som vanligt men mycket vätska o myggmedel. Jättebra information Besökt sida: http://www.1177.se/Skane/Tema/Vaccinationer/V arldsdelar/Varldsdelar-Asien/Thailand/ Bra och saklig information. Även om jag fått bra information på sjukhuset är det bra att läsa om detta som en upprepning av informationen. Tack Besökt sida: http://www.1177.se/Skane/Te ma/Cancer/Cancerformer-och- fakta/Cancerformer/Njurcance r/?ar=True


Ladda ner ppt "Invånartjänster Januari 2016. Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade."

Liknande presentationer


Google-annonser