Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Populärkultur på förskolan/skola Med utgångspunkt i Carina Fasts(2008) studier, ger vi en kort beskrivning av den populärkultur barnen på våra förskolor/skolor.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Populärkultur på förskolan/skola Med utgångspunkt i Carina Fasts(2008) studier, ger vi en kort beskrivning av den populärkultur barnen på våra förskolor/skolor."— Presentationens avskrift:

1 Populärkultur på förskolan/skola Med utgångspunkt i Carina Fasts(2008) studier, ger vi en kort beskrivning av den populärkultur barnen på våra förskolor/skolor möter. Vi börjar med att redovisa frågorna och därefter kommer intervjuer som vi gjort enskilt. Vårt fokus är barnens tankar och funderingar kring sin kultur och de figurer som finns där. Vi avslutar med reflekterande tankar Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa. Lpfö-98/10 s10 Av Ann-Christin Ahlberg, Sara Alm, Imelda Askfors och Marie Ambecker

2 Intervju frågor Har du någon favorit sagofigur? Har du några kläder med din figur på, eller kanske en leksak ? Är det din favorit figur? Varför? När började du tycka om..... ? Kan pojkar/flickor tycka om..... ? Kan vuxna tycka om..... ? Vi ställde följdfrågor och försökte följa barnen dit de ville ta oss. Samtalen fördes både enskilt och i grupp.

3 Det här är Pelle 7,2 år han går i årskurs 1, Han är en glad och pratig kille som tycker om att leka med dinosaurier, och bilbanan brukar han sätta ihop i stort sätt varje dag. 1- Har du någon favorit sago figur eller från en film? Pelle: -Många men jag tycker mest om Mario 2- Är Mario din favorit figur? Pelle: - Ja! Här är han (och visar Super Mario i katalogen, en av Nintendos spel figurer)‏ 3- Men vem är Mario? kan du berätta? Pelle: -En gubbe som har röda kläder och kan besegra alla onda i det spelet Jag har hemma, den får jag spela varje dag, jätte kul!! 3-Har du några kläder med Mario bilder på? Pelle: -En tröja jag fick av pappa i julklapp 4- Varför tycker du så mycket om Mario? Pelle: - Det är ett jätte roligt spel, Mario är jätte bra på att springa och hoppa och jag får massa poäng! 5- När började du tycka om Mario och varför? Pelle: - Jag fick spela Mario hos Andreas min kompis sen köpte pappa en till mig när jag fyllde år. 6- Tror du tjejer kan spela Mario också? Pelle: ja, mamma har spelat med mig men hon klarar bara till bana två, jag är bäst för jag klarat bana åtta! Bild från

4 Det här är Emma 6,5 år, hon går i förskoleklass hon är en glad och sprallig liten tjej som tycker om att gå efter mig i stort sätt hela tiden. Jag har observerat att hon ofta bär kläder med Hello Kitty figuren på så jag valde att intervjua henne, svaren på frågorna var inte det jag hade förväntat mig. 1- Har du någon favorit sago figur eller från en film? Emma: Jaaa…Zhu Zhu pets, jag älskar dem. 2- Är det din favorit? Emma: - Ja jag älskar de! 3- Men vad är Zhu Zhu pets, kan du berätta? Emma: -Det är som pet shops men större, jätte söta hamstrar och håriga, ska jag ta med en imon så du får se? - Ja, gärna det vill jag! 3-Har du några kläder med shu shu pets bilder på? Emma: - Nej, jag vet inte om det finns men jag vill att mamma ska köpa om det finns 4- Varför tycker du så mycket om Zhu Zhu pets? Emma: - Vet inte… ju, för att de är jätte söta och kan gå och har päls 5- När började du tycka om Zhu Zhu pets? Emma: - När jag fick dem, Jag fick två i julklapp av min moster och blev jätte glad, min bästa julklapp! Bilder,

5 Arvid 4 år Har du någon favorit sagofigur eller figur från en film? Scooby doo Har du några kläder med Scooby doo på? Nej, men jag har en häxdräkt. Är det häxor med i Scooby doo också? Ja. Har du någon leksak från Scooby doo? Ja, monster och två scooby dooer. Är Scooby doo din favorit figur? Ja Varför är han det? För att det är spöken med. Är det spännande med spöken? Mmm Kan vuxna tycka om Scooby doo? Ja, så klart dom kan det! Kan flickor tycka om Scooby doo? Jag vet inte. Men Erik tycker om Scooby doo. Judaik.se

6 Judit 5 år. Har du någon favorit sagofigur eller figur från en film? Ja, sjunga med Barbie. Har du några kläder med Barbie på? Ja, en har rosa klänning på sig med sånt där … (sedan blir det ohörbart)‏ Är det en klänning som du kan ha? Ja Har du någon leksak som är med Barbie? Den är till min stora docka. Jaha, hon har också en sån klänning? Jaha. Är det din favoritfigur, Barbien? Ja Varför är den det? För att den är lång, nästan lika lång som mig och så kan man öppna hennes mun så man kan mata henne. När börja de du tycka om den? När jag fyllde fyra år. Kan vuxna tycka om Barbie? Ja Kan pojkar tycka om Barbie? Nej, inte så himla mycket. Jaså, varför inte? För jag tror inte de gillar Barbiedockor. De gillar mest killar. Hundennalle.blogspot.com

7 Vanja 4,3 år berättar om Askungen och Kiss Jag börjar med att fråga om hon har någon favorit figur och då börjar vi prata om hennes kompisars katter. För de är hennes ”Favoriter”. Men när jag frågar om figurer på hennes kläder så börjar hon berätta om Kiss en grupp som hon har på tröjor och en ryggsäck. ”Dom sjunger. Jag har kollat på datorn hela dan”, svarar hon när jag undrar vad de gör och hur hon vet vilka de är. Vanja berättar att hon brukar titta på ´Crazy nights´ eller `på tokig natt`som hon översätter det till. Att det är engelska hon pratar det vet hon, hon säger ”Jag har lärt mig det på Askungenspelet, fast KISS var inte på törnrosa spelet. När man syr klänningen, så gör man det. Jag kan lite av engelska... men kommer inte ihåg vad det är nu dom pratar om” Jag undrar var hon hittar den. ”Man bara skriver på bokstäver och sen trycker man på en Kiss som man vill höra på”. Mamma eller pappa hjälper henne in på ”min Youtube” Vanja vet hur hon skall välja film och se dem om och om igen. Vuxna är inte så intresserade av Kiss utan de ”för de tittar på såna där läskiga filmer” KISS och Youtube ser hon som sitt, hennes egna intresse svenska.yle.fi

8 Nellie 4,5 år berättar om Bolibompas spelhus Nellie är det enda barn som jag inte kan komma ihåg haft en känd figur på sina kläder eller verkat intresserad av de andras figurer. Därför var det både lärorikt och intressant att ta reda på vad hon gillar. Tillsammans med hennes storasyster, som går i förskoleklass, sitter Nellie ofta vid datorn och spelar på Bolibompas spelhus. Hon berättar om den gröna draken och när vi sitter vid datorn visar hon mig vilket spel hon spelar. ”Jag brukar spela den hära, gubben”. Hon visar ”Fem myror..”, vet vart hon skall klicka med musen. ”Spela nio” säger hon och klickar på siffrorna. På de flesta frågor får jag ett ”Vet inte” tills vi sätter oss vid datorn och hon får visa mig. Hon pekar ut ett spel till och säger ”Jag har det spelet hemma, det är en tomte. Slå med tärningen”. Hon verkar känna sig hemma på Bolibompas spelsida screenshot sweetsugarcakes.bloggspot.com Carl 4,4 år berättar om Blixten McQueen Carl har massor att berätta om Blixten McQueen, hur alla bilarna ser ut, vad de heter och vilka som är elaka eller snälla. Han svarar på frågorna efter han funderat lite. ”En grön bil som är med i blixten,”Chick”. En annan bil, den, den heter blåa kungen. Den är blå. Blixen är röd, han åker jätte snabbt. Och han drömmer ofta att bilar går sönder. Det är bara i drömmen, då är de såna där lyftkranar som gör sönder hus. Men det är inga människor där i.” Att vuxna eller flickor skulle tycka om Blixten svarar han snabbt ja på, men de måste se filmen först så att de inte blandar ihop vem som är snäll med vem som är elak. Vi går till datorn för Carl vill visa att bilspelet finns på Bolibompa sidan. Han skriver in Bolibompa själv med hjälp av att jag ljudar vissa bokstäver. Vi hittar inte spelet, utan bestämmer en bild på blixten som han tycker att jag skall ha med i detta arbete.

9 Hello Kitty och Nalle Puh Barnen 1,6 - 2,8 år Hello Kitty förknippas med färgen, -rosa och Nalle Puh –nalle Elsa 2:6 vill ha rosa haklapp, upptäcker att det är en nalle på den och inte Kitty som hon trott. Mia 1:7 –Kitty katt Karl 2:8 –Nalle Pu, nalle ser du. Okej?

10 Pippi Långstrump ”Pippi” är den som barnen vet mest om. Hon finns på barnens kläder, vi läser och sjunger om henne. Vid måltiderna ber barnen om ”Pippi”frågor.Ex –Vad heter Pippis apa? Vi hjälps åt med svaret och får en ost-skiva eller gurk-bit. I dessa situationerna ser vi hur barnen utvecklas och vi har roligt tillsammans.

11 Avslutande reflektioner Vi har sett att datorn har en stor betydelse i barnens utveckling. De kan hantera den med olika mycket stöd och hjälp av föräldrar och syskon. De verkarspendera mycket tid vid datorn hemma och där ser vi att det finna stora möjligheter till läs och skriv inlärning. De ska få tillfälle och uppmuntran att använda datorn även i våra verksamheter. Speciellt de barn som inte har någon hemma. Detta är ett av våra uppdrag i Lpfö98/10, att ha tillgång till dator och börja förstå alla dess användningsområden. Läsandet behöver inte vara något vi gör enbart i böcker och text, utan sker även vid datorn där de möter många symboler. Här lär de sig att navigera genom att känna igen symboler, något Fast (2008) skriver om. När vuxna visar ett intresse och låter barnen berätta kan vi se en ny glöd hos dem. Det är något speciellt att få prata om det man gillar och kan mycket om, att få dela det med oss. Vi har sett ett skifte i hur pedagoger ser på leksaker och figurer. Det börjar bli ok att använda sig av dessa i verksamheten som ett sätt att nå barnen. Många har förstått att om barn skall läsa på ett lustfyllt sätt måste vi använda oss av deras intressen och låta dem vara delaktiga.

12 Vi bygger broar genom att låta barnens textvärldar möta våra (Fast, 2008). Enligt Lpfö98/10 skall vi använda oss av barnens intressen och bygga vidare på dessa för att väcka deras nyfikenhet kring den skriftspråkliga världen. Dragningskraften som populärkulturen har är lika stor oavsett hur barnens sociala, kulturella och ekonomiska situation ser ut. Om vi engagerar oss i deras populärkultur kan vi ge alla barn möjlighet att i verksamheten få ta del av det som de inte kan få hemma. Samlandet verkar vara en stor del i deras kultur. Saker och grejer visar att de hör ihop med en viss grupp, de känner samhörighet med andra. Status kommer också in i samlandet, den som inte har den rätta leksaken får då inte vara med i gruppen, motsatsen till samhörighet. Att möta barns livsvärldar är att möta deras textvärldar med respekt och ett genuint intresse. Detta borde vara grunden i allt vi vill göra i vår verksamhet, att försöka förstå och möta barnet där det befinner sig just nu.

13 Litteraturlista Fast, Carina (2008). Literacy: i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. Skolverket, Läroplan för förskolan. Lpfö98. Reviderad 2010 Stockholm: Frizes.


Ladda ner ppt "Populärkultur på förskolan/skola Med utgångspunkt i Carina Fasts(2008) studier, ger vi en kort beskrivning av den populärkultur barnen på våra förskolor/skolor."

Liknande presentationer


Google-annonser