Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

2016 / 04 / 27 Venture Cup Öst Nina Rabe Tävlingsansvarig.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "2016 / 04 / 27 Venture Cup Öst Nina Rabe Tävlingsansvarig."— Presentationens avskrift:

1

2 2016 / 04 / 27 Venture Cup Öst Nina Rabe Tävlingsansvarig

3 Kvällens agenda Presentation av Venture Cup Inspiration - Vad gör en idé till en vinnande affärsidé? Pitchträning Genomgång av affärsplanen Möjlighet att ställa frågor 3

4 Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé och starta företag

5 Nationell tävling Fyra regioner Ideell organisation Två ggr/år 5

6

7 Slut för denna omgång, åter igen 1 september i nytt format Gå på regionfinalen och inspireras av de nominerade och inspirationstalare den 12 maj venturecup.se/regionfinal/ost Tävlingen

8 Handuppräkning

9 Vilka här inne har nånsin haft en affärsidé?

10 Vilka jobbar på en affärsidé just nu?

11 11

12 12

13 Film om vår alumn ASKET som var med och tävlade med sin idé så sent som Sedan dess har affärsidén blommat ut i ett framgångsrikt företag! https://www.youtube.com/watch?v=n8S0AXD8VSY

14 Prispengar Feedback Kontakt med företag och organisationer Regionala finaler En nationell final per år 14

15

16 FILM från Sverigefinalen 2015 som hölls i Stockholm i juni i fjol https://www.youtube.com/watch?v=W8zaKjZ7-GY

17

18 18

19

20 En AFFÄRSIDÉ är en beskrivning av… VAD du ska sälja Till VEM du ska sälja och HUR du ska sälja det En affärsidé

21 Affärsidé – Din lösning på kundens problem Marknad – Vilken marknad vänder du dig till, vem är din kund? Affär – Hur ska du tjäna pengar på din idé?

22

23

24 Värdeerbjudande

25 ”…att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem.”

26 ”All musik gratis på laglig väg.” ”Vår affärsidé är att sälja gör- det-själv-artiklar till konkurrenskraftiga priser i butiker och via postorder/internet. Vi ska arbeta med god varukvalitet och hög servicenivå.”

27 27 (Elevator)Pitch ”A short, persuasive speech designed to sell something in the length of an elevator ride”

28 28 Pitch I kontexter där du presenterar dig själv till människor På ditt visitkort På din hemsida När du presenterar dig själv på telefon för människor du vill komma i kontakt med På tryckt papper I din signatur

29 29 Extremt viktigt Vem är publiken?

30 30 Vad vill du uppnå med din pitch?

31 Den bästa pitchen avgörs inte av vad du säger, utan vad publiken gör när du är klar

32 32 Bli bra på att pitcha genom att följa PRO-formeln Pitcha Reflektera Observera

33 Film hakuna mat, en av Venture Cups alumner som vann Moment Pitch. https://www.youtube.com/watch?v=iS32eq-HoXc

34

35 1. Krok (”The Hook”) 2. Behov/problem 3. Lösning 4. Nytta 5. Konkurrens/alternativ 6. Nästa steg Pitch i 6 delar

36 Krok Ställ en fråga eller gör ett påstående som får publikens uppmärksamhet Behov/problem Vilka behov eller problem försöker du lösa med din idé? Lösning Vad är din lösning på behovet eller problemet? Nytta Vilken nytta får publiken utav att använda din lösning? (uttryckt i tid, bekvämlighet, pengar, förbättrad kvalité, etc). Ju mer du kan kvantifiera desto bättre. Konkurrens/alternativ Varför är din lösning bättre än konkurrenternas eller alternativen? Nästa steg Vad vill du att publiken ska göra?

37 37 Nu är det din tur!

38 Praktisk övning

39 Uppgift: Skapa 1 min pitch Publik?

40 40 9 min

41 Upplägg Har alla papper och penna? 1 min på varje del. Skriv ca 1-2 meningar.

42 Innan du skapar en pitch… Tänk på slutet – någon slags uppmaning Vad vill du att publiken ska göra? (testa något, läsa, köpa, investera, etc).

43 43 Redo?

44 Krok Fånga publikens uppmärksamhet: Ställ en fråga Gör ett påstående

45 Behov/problem Vilka behov eller problem försöker du lösa med din idé?

46 Lösning Vad är din lösning på behovet eller problemet?

47 Nytta Vilken nytta får publiken utav att använda din lösning? (uttryckt i tid, bekvämlighet, pengar, förbättrad kvalité, etc.) Tips: Ju mer du kan kvantifiera desto bättre

48 Konkurrens/alternativ Varför är din lösning bättre än konkurrenternas eller alternativen?

49 Nästa steg Vad vill du att publiken ska göra?

50 3 min Skriv ihop alla meningar till en pitch

51

52 Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 52

53 Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 53

54 NABC Används för att definiera erbjudandet

55 NABC N – Need (Behov/problem) Vilket problem eller behov löser idén? Vilka är dina kunder och hur stort är problemet/behov för dem?

56 NABC N – Need (Behov/problem) Vilket problem eller behov löser idén? Vilka är dina kunder och hur stort är problemet/behov för dem? A – Approach (din lösning) Vilken är din lösning på problemet/behovet och vad är unikt med den?

57 NABC N – Need (Behov/problem) Vilket problem eller behov löser idén? Vilka är dina kunder och hur stort är problemet/behov för dem? A – Approach (din lösning) Vilken är din lösning på problemet/behovet och vad är unikt med den? B – Benefit (fördelar) Vilka fördelar finns med din lösning för kunderna?

58 NABC N – Need (Behov/problem) Vilket problem eller behov löser idén? Vilka är dina kunder och hur stort är problemet/behov för dem? A – Approach (din lösning) Vilken är din lösning på problemet/behovet och vad är unikt med den? B – Benefit (fördelar) Vilka fördelar finns med din lösning för kunderna? C – Competition (vad finns det för alternativ) Varför är din lösning bättre än konkurrenternas lösningar och andra alternativ?

59 NABC N – Need (Behov/problem) Vilket problem eller behov löser idén? Vilka är dina kunder och hur stort är problemet/behov för dem? A – Approach (din lösning) Vilken är din lösning på problemet/behovet och vad är unikt med den? B – Benefit (fördelar) Vilka fördelar finns med din lösning för kunderna? C – Competition (vad finns det för alternativ) Varför är din lösning bättre än konkurrenternas lösningar och andra alternativ?

60 Exempel Jag förstår att du är hungrig (behovet/problemet). Vi går till hamburgerstället runt hörnet (lösningen). Det är nära, maten är bra och det är rätt lugnt– så vi kan fortsätta snacka där (nyttan). Alternativet är skolmatsalen, och där är det alltid fullsatt och högljutt runt lunchtid (konkurrent och annat alternativ).

61 Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 61

62 Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 62

63 Affärsmodellen

64 ”A business model describes how an organzation creates, delivers, and captures value”

65 ”En affärsmodell beskriver hur företaget tjänar pengar”

66 Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 66

67 Vikten av ett oslagbart team!

68 TeknikEkonomiSäljareLedareITAnnat Stålmannen XXX Skalman XX Einstein XXXX Vilken kompetens behövs?

69 Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 69

70 Riskanalys– vad händer om… Hur hanterar du potentiella risker? En person i teamet slutar? Prototypen blir fel? Pengarna tar slut? En partner avslutar samarbetet?

71 Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 71

72 Genomförandeplan - GANTT 72

73 Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 73

74 PwC Likviditetsbudget Planering av betalningsflöden på kort sikt En budget över ditt företags inbetalningar och utbetalningar Hjälper dig fatta beslut om du ska investera eller söka om lån Håller koll på hur mycket kontanter/bankmedel ditt företag har att röra sig med 74 februari 2016

75 PwC Användningsområden 75 februari 2016

76 PwC Exempel på ekonomiska mål med verksamheten: Överlevnadsmål: intäkterna ska täcka kostnaderna om företaget ska ha ett nollresultat Resultatmål: årets vinst ska uppgå till 5 % av omsättningen Finansieringsmål: verksamheten ska generera visst överskott för att finansiera framtida investeringar. 76 februari 2016 Användningsområden

77 Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 77

78 Resultatbudget Uppställning av ett företags intäkter och kostnader Tydlig översikt av brytpunkten Tar hänsyn till ”klumpsummor”, både när det gäller intäkter och utgifter 78

79 Ett par tips…

80

81

82

83

84

85

86 Varför Venture Cup? Testa din idé Feedback Startup-package Kontakter Entreprenöriellt tänkande/intraprenörskap Inspiration!

87 Inspiration Venture Cup Podcast - 5 säsonger -Konkreta teman och tips -Intervjuer med kända entreprenörer Föreläsningar på hemsidan Guider och bedömningskriterier

88 The End


Ladda ner ppt "2016 / 04 / 27 Venture Cup Öst Nina Rabe Tävlingsansvarig."

Liknande presentationer


Google-annonser