Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”Att skapa en utvecklande ledarkultur” Fagersta Södra IK.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”Att skapa en utvecklande ledarkultur” Fagersta Södra IK."— Presentationens avskrift:

1 ”Att skapa en utvecklande ledarkultur” Fagersta Södra IK

2 ”Att skapa en kultur bland tränarna i Fagersta Södra IK som bygger på utveckling och utbildning där man målmedvetet sätter spelaren i centrum.”

3 ”Att vinna för att utvecklas eller att utvecklas för att vinna”

4 Vad är en vinnare?

5  ” Någon som vinner en tävling..”

6  ”Person som lyckas vinna något värdefullt..”  England snöfattigt, ej hoppbackar eller tradition  Överviktig  Nästan blind  ”Hopplöst talanglös” Han gjorde det omöjliga och överlevde! Han deltog i OS!!! Eddie the Eagle ”Kungen av blåbär” 1988 Calgary

7 Vinnare Resultatfokus Prestationsfokus

8 Resultat Vinst i matchen det som gäller oavsett hur bra man spelat eller vilket motstånd man spelat mot. Jämförelse med andra Är de bättre än vi? Är jag bättre än honom? Undvika misstag Misstag leder till dåliga resultat. Göra färre misstag än motståndaren. Du saknar egen kontroll !!

9 1. När allt kretsar kring att vinna är risken stor att man använder sin energi till att oroa sig över om man ska förlora. 2. Den nervösa känslan innebär att man begår fler misstag. 3. Rädslan över att begå fler misstag gör att man blir tveksam och försiktig. 4. Denna rädsla påverkar och försämrar ditt självförtroende vilket i sin tur ger en sämre prestation. 5. Sämre prestation gör det mindre roligt att spela fotboll. Risken finns att man slutar spela fotboll.

10 ALM  A nsträngning  L ärande och förbättring  M isstag – att hantera misstag Du har egen kontroll ! Du kan själv påverka !

11 Ansträngning  Försökte jag så gott jag kunde?  Gav jag allt jag hade?  Kan vara positiv även vid en förlust!

12 Lärande och Förbättring  Att vilja lära sig – lärande attityd  Sin egen utveckling – sin egen prestation utifrån sina egna förutsättningar  Förbättringar gör att självförtroendet växer Varför ej jämföra sig med andra?  Fysisk, social och psykisk utveckling  Född på året  Antal träningstimmar

13 Misstag  Se misstag som en naturlig del i lärandet  Lär av vad du gjorde – se möjligheter/lösningar och gå vidare.  Lärandet ska vara engagerande och aktivt – det som gör oss passiva är rädsla för att misslyckas.

14 Fördelar…  Minskar oron och ger ökat självförtroende  Ökad ansträngning och uthållighet ger snabbare utveckling  Din energi går till positiva beteenden och tankar

15 Miljön runt spelaren hjälper honom att tänka på resultatet på egen hand utan någon hjälp från sin tränare. Spelaren och tränaren ska vilja vinna – en vinnarkultur där man kan hantera situationen. Tränaren ska hjälpa spelaren att fokusera på prestationen och spelarens utveckling.

16 Vad menas med en talang ?

17  Zlatan spelade i 2:a laget i Malmö FF som 16 åring.  Frank Andersson förlorade sina 40 första matcher!  Michael Jordan petad ur collagelaget som 17 åring.  Henrik Larsson var ej med på Elitlägret i Halmstad.

18 Definition  ”En ovanligt god förmåga, kapacitet, prestations- förmåga eller expertis inom ett särskilt område” Benjamin Bloom  ”Ett uttryck för en övergenomsnittlig fallenhet eller förmåga för någon verksamhet, i intellektuell, fysisk eller annan mening”. Wikipedia  ”Talang är inget man är utan något man förvärvar” Okänd  ”Med talang menar vi aktiva som är förberedda för en fullvärdig elitsatsning och som med uthålligt stöd bedöms kunna nå den yppersta världstoppen” SOK - Svenska Olympiska Kommittén

19  Svenska studier  ” Man kan inte med utgångspunkt från resultat presterat i tidiga ungdomsår ställa en säker prognos om senare framgång som stjärna”.  ”Minsta gemensamma nämnare för stjärnor är kärleken till sporten och de oerhört positiva erfarenheter de haft av samverkan med sina kamrater, föräldrar och tränare”. Rolf Carlsson, prof. GIH  Internationella studier  ” Talang är svårt, om inte omöjligt, att förutspå”.  ”I yngre ålder misstas ofta storleken, styrkan och tidig fysisk utveckling för att vara talang”.  ”Talanger som blivit för styrda för tidigt riskerar att sluta innan de nått sin fulla potential”. 100 elitcoacher

20  Olika former av talang! Talangidentifikation.. ”Det kan vara att men endast talar om genetik och fysiska förutsättningar. Visst har de betydelse, i synnerhet i vissa idrotter, men att verkligen vara en idrottstalang innebär så mycket mer än det.” Olle Anfelt, SOK Teknisk förmågaTaktisk förmågaFysisk förmågaPsykisk förmågaSocial förmågaOrganisationsförmåga

21 FörmågaAnsträngningTroBestämdhet Kontext Miljö Determination = Beslutsamhet

22  Alla har medfödda talanger! - men har man viljan att utveckla dessa??  Hur vet man att man valt rätt idrott?? Australien – Talangidentifiering “Matching the right athlete at the right time to the right sport with the right coach” ◦ 10 000 ungdomar/år ◦ Tester för att se vilka som har potential och vilken idrott som är lämpligast. Ian Thorpe – ”the thorpedo”

23 ”Hårt arbete kan besegra talang, när talangen inte arbetar hårt”

24 ”Sluta leta efter talanger – skapa istället gynnsamma miljöer så att talang kan utvecklas”  God prestationsmiljö kvantitet kvalitet se individen  Konstruktiv feedback  Utmanande träning för individen  Reflektion

25  Fysik - Intermittent träning – fotbollsspecifik ex. spel - Balanserad styrka/koordination  Teknik - Många bolltouch under träning - Tempoväxling  Taktik - Arbeta med beslutsfattande – sätta spelare i situationer de måste ta ställning till - Spel 1-1 / 2-2, många touch och beslut  Mental styrka - Se egen utveckling - Vinnare i varje situation / tävla  ”Så länge som möjligt, så mycket som möjligt, så många som möjligt” ”Ledande” i Sverige?? IF Brommapojkarna ”Fotboll för alla” 260 lag Elit och bredd

26 Vad är individens potential? Träna 10 000 timmar  3 timmar/dag  5 dagar/vecka  11 månader = 48 veckor/år  14 år ex. 6-19 år John Guidetti

27 ”Att vinna för att utvecklas eller att utvecklas för att vinna”

28 1. Introducera ALM-trädet Ansträngning Lärande ”Alltid göra sitt bästa” ”Lära oss något och förbättra oss varje vecka” Misstag ”Det är OK att göra misstag” 3.Utveckla misstagsritual 2.Belöna resultatlös ansträngning

29


Ladda ner ppt "”Att skapa en utvecklande ledarkultur” Fagersta Södra IK."

Liknande presentationer


Google-annonser