Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Möjligheternas ö VÄLKOMNA TILL FÖRETAGSARENA TJÖRN.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Möjligheternas ö VÄLKOMNA TILL FÖRETAGSARENA TJÖRN."— Presentationens avskrift:

1 Möjligheternas ö VÄLKOMNA TILL FÖRETAGSARENA TJÖRN

2 Möjligheternas ö Mål och syfte FöretagsArena Tjörn och styrgruppen ska med hjälp av en bredare representation fungera som en mötesplats och ”remissinstans” för kommunen i viktiga utvecklingsfrågor för näringslivet. Tanken är att fyra gånger per år byta erfarenheter och vid behov skapa fokusgrupper inom tex besöksnäring, handel, hantverk etc. Syftet är att få mer dialog och en arena för alla Tjörnföretag. FÖRETAGSARENA TJÖRN

3 Möjligheternas ö Tipslådan Önskemål om framtida föreläsare & workshop kring gott och fördelaktigt ledarskap Samarbete mellan kommunala ridskolor och de hästföretagare som finns i kommuner, gärna inom ramen för en "trygg och säker kommun". Ta bort p ‐ vakter på Tjörn, känns mycket negativt för både boende och turist. Satsa på fler p ‐ platser. I diskussioner kring inflyttning saknas frågor om bristen på barnomsorgs-platser. Detta kan motverka attraktiviteten för barnfamiljer att flytta till Tjörn. Se utförliga svar på FÖRETAGSARENA TJÖRN

4 Möjligheternas ö Tipslådan Det saknas en mötesplats i Kållekärr för boende och företagare. En mötesplats skulle öka attraktiviteten och trivseln i Kållekärrs centrum. Att Tjörns kommun skulle prioritera att se till att Kållekärr blir det centrala nav som mötesplats det en gång varit. Tjörn är en säsongsö och att kommunen måste ta med detta när det är sommar och semester, det måste finnas tillgänglig kunnig effektiv personal som kan hjälpa till/svara på frågor om tillstånd eller regler. Alla vi som jobbar med service jobbar för högtryck hela sommaren och det måste man ta med i planeringen på kommunen med. Se utförliga svar på FÖRETAGSARENA TJÖRN

5 Möjligheternas ö Styrgruppen FÖRETAGSARENA TJÖRN

6 Möjligheternas ö Delta i SamSPELET den 14 /4 Fakta Vilken bransch har högst andel företag som anser att lagar och myndighetsregler är ett stort hinder för företagets utveckling och tillväxt? 1.Hotell – och restaurangverksamhet 2.Tillverkning och utvinning 3.Transport och magasinering FÖRETAGSARENA TJÖRN

7 Möjligheternas ö FÖRETAGSARENA TJÖRN

8 Möjligheternas ö Kommunal service Verktyg, service som förenklar för företag i kontakt med kommunen. Mars 2016 Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

9 Möjligheternas ö Kommunen hjälper dig. Commune te adiuvat. SAOB: sakkunnig hjälp, betjäning av allmänheten NE: uppsättning nödvändiga eller önskvärda tjänster Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

10 Möjligheternas ö ”Handläggningstiden För bygglov måste bli kortare” Halvåret 2015: genomsnittlig handläggningstid för bygglov 12 dagar. Helåret 2015: genomsnittlig handläggningstid 20 dagar. Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

11 Möjligheternas ö ”När man har ett ärenden som berör många förvaltningar vill man ha en kontaktperson”. Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

12 Möjligheternas ö Företagslotsens roll är att förenkla och samordna kommunikation, frågor och ärenden från företagare som berör samhällsförvaltningens olika verksamheter såsom bygglov, plan, miljö och tekniska. Syftet med denna tjänst är att förbättra och utveckla handläggarorganisationen vilket på sikt också ska förkorta handläggningstider och förbättra bemötandet. Företagslots Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

13 Möjligheternas ö Företagslots Christina Olsson Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

14 Möjligheternas ö Lotsgrupp för företagen Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

15 Möjligheternas ö ” Jag behöver hjälp och information ” Näringslivsstrateg Företagslots Kommunens kundcenter, samhällsvägledare Företagsbibliotekarie Handläggare, förvaltningar/avdelningar Webben Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

16 Möjligheternas ö Lokaldatabas

17 Möjligheternas ö Markdatabas

18 Möjligheternas ö Planer, vad planeras?

19 Möjligheternas ö ”Vad gäller egentligen? Tillstånd, regler och tillsyn” Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

20 Möjligheternas ö Tillstånd, regler och tillsyn

21 Möjligheternas ö Tillstånd, regler och tillsyn

22 Möjligheternas ö Tillstånd, regler och tillsyn

23 Möjligheternas ö Tillstånd, regler och tillsyn

24 Möjligheternas ö ”Fiberlots” Per Persson Bredbandssamordnare Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

25 Möjligheternas ö ”Funderar på att starta eget, få hjälp med att söka information om företagande och näringsliv” Företagsbibliotekarie Aslaug Myhrberg Aslaug Myhrberg Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

26 Möjligheternas ö Bibliotekets företagsinformation vänder sig till dig som vill starta eget eller redan driver eget företag. Här finns information, litteratur, tidskrifter och flera databaser: –UC Selekt: Affärsdatabas med utförlig information om Sveriges alla företag och organisationer. Här finns bokslutsuppgifter, nyckeltal, antal anställda, UC riskklass, koncerninformation och beräknad omsättning. Ett verktyg för analys, marknadsbearbetning och försäljning. För att få tillgång till dessa databaser får boka en tid på biblioteket.UC Selekt –Global Grant: Databas som innehåller information om svenska och utländska stiftelser och fonder. Välj Tjörns bibliotek. Logga in med ditt lånekort.Global Grant –Kompass: Information om drygt 2 miljoner företag från hela världen där ett urval kan sökas fritt.Kompass Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

27 Möjligheternas ö ”Hur kan jag se vad kommunen går ut med på upphandling?” Kommunens egna avtalsdatabas Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

28 Möjligheternas ö Kommunens aktuella avtal är samlade i avtalsdatabasen WINST. Använd allmänna inloggningsuppgifter för att se avtalen: Anv ä ndarnamn: L ö sen: upphandling Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

29 Möjligheternas ö Evenemangsguide Projektlista/checklista Säkerhetsfrågor, riskanalys Badgemall Samarbetsavtal Tillstånd Nyttiga länkar Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

30 Möjligheternas ö Företagsakuten Ring för råd och stöd. Företagsakuten erbjuder inte lån eller bidrag. Däremot erbjuder företagsakuten dig upp till fem timmars kostnadsfri rådgivning. Handledning och goda råd, som du sedan på egen hand kan använda för att få ordning på problemen i ditt företag. Självklart har de tystnadsplikt och sekretess. Mål att förhindra en konkurs och se till att dina medarbetare kan arbeta kvar hos dig. Företagsakuten är en verksamhet som drivs av Business Region Göteborg. Medfinansieras av Västra Götalandsregionen. Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

31 Möjligheternas ö ”Krav på snabba svar på ”enkla” frågor” Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

32 Möjligheternas ö En mer välkomnande och kommunicerande kommun – samlingsrubrik för satsningarna på service, bemötande, kommunikation, kundservice och kortare handläggningstider

33 Möjligheternas ö Beslutat av Tjörns politiker sedan 2008 Kortare handläggningstider Total kommunikation E-tjänster Bemötande Kundservice Jämföra kommunala verksamheter Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

34 Möjligheternas ö Ladda ner Tjörnappen! I Tjörnappen får du tillgång till flera av kommunens tjänster. Med appen på fickan har du nära till mycket matnyttigt, vare sig du är Tjörnbo eller om du är här på besök. Nyheter, självservice, öppettider på Heås, webbkameror, protokoll och lite till. Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

35 Möjligheternas ö Bättre för dig E-post och telefon – snabbt och korrekt Fråga & tyck – inga frågor tappas bort Fler kanaler för dig att nå oss och prata med oss Oftast svar på frågan direkt oavsett vilken kanal den ställs i Öppet i Tjörns kundcenter 7 dgr/vecka året om Tjörnapp Och allt annat som vi tidigare nämnt Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

36 Möjligheternas ö Jobbet på insidan för att det ska bli bättre på utsidan Ny politisk vision för Tjörn Ny värdegrund Ny konkret och tydlig styrmodell Vem gör vad, när, var och hur och hur blir det för kunden då? Ärendesystem – grunden till ”Mina sidor” En väg in Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

37 Möjligheternas ö Tjörns kundcenter Start oktober 2011 Första etappen i en fullt utvecklad En väg in till Tjörns kommun Kunder ska kunna uträtta flera ärenden vid samma tillfälle Flera kundtjänster och deras medarbetare samlade på en plats Kundtjänst vatten- avlopp, renhållning, turistbyrå, in- och utlån bibliotek med flera

38 Möjligheternas ö Kundcenters uppdrag Information och vägledning förutom från BoU samt Soc. Renhållning och VA –Fakturor, avläsning, ägarbyte, tömningsintervall, budad tömning Fråga och tyck (synpunkter) Detaljplaner Turism Försäljning och service –Busskort, biljetter, frimärken, kort presentartiklar, kopiering –Hantera förlorade och defekta busskort Boendeparkering öar Sjöbodar –Hyresavtal, kö Tomtkö El-cykelutlåning Bibliotek avgifter – självbetjäning in- och utlåning Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

39 Möjligheternas ö frågor 99,9 % besvarades direkt 54 % besök i kundcenter 36 % telefonsamtal Juli månad toppar Kl mest trafik 38 % information 28 % försäljning 17 % kopiering 14 % rutinmässig handläggning

40 Möjligheternas ö En väg in ‒ 1 jan 2017 Den effekt kommunstyrelsen vill uppnå är bättre service till invånare och besökare och att förvaltningar, bolag och politiker ska förbättra tillgängligheten och bemötandet. Tjörn kundcenter ska utvecklas ytterligare med målet att majoriteten av ärenden och frågor som ställs till kommunen ska klaras av i kundcenter. ”En väg in”. Det innebär att de som vill kontakta kommunen ska ha ett telefonnummer och ett kundcenter att vända sig till där de kan få hjälp eller svar på majoriteten sina frågor. Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

41 Möjligheternas ö En kommuns arbetsuppgifter En kommun har närmare 300 grundtjänster som de erbjuder medborgare, företagare och besökare. Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

42 Möjligheternas ö Tjörn är lik andra kommuner Du kanske inte alltid behöver träffa en läkare? 70 % av de frågor som Tjörnborna har till kommun är enkla frågor eller vägledning/rådgivning i en fråga. Den informationen/vägledningen kan finnas på hemsidan, vara en e-tjänst och/eller ställas till Tjörns kundcenter där specialistkunskapen är service och bemötande. Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

43 Möjligheternas ö Vinster för kunderna Alla enkla tjänster i kundcenter Kvalitetssäkra professionellt bemötande Kvalitetssäkra tjänster Kvalitetssäkra information Rätt IT-stöd Jämställd medborgarservice Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

44 Möjligheternas ö Typ av fråga enkel svår Frågor och kundnytta Kundnytta litenstor Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

45 Möjligheternas ö Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

46 Möjligheternas ö Torsdag 16 juni kl Hotell Bergabo, Rönnäng

47 Möjligheternas ö Tjörn ‒ möjligheternas ö hela året och för hela livet

48 Möjligheternas ö Diskussioner i grupper (grupp 1-10) Diskutera praktiska åtgärder som både kommun företagare kan göra med målet om att underlätta och förbättra den kommunala servicen kring näringslivsfrågor.


Ladda ner ppt "Möjligheternas ö VÄLKOMNA TILL FÖRETAGSARENA TJÖRN."

Liknande presentationer


Google-annonser