Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Konsultprofil Sveavägen 31 SE-111 34 Stockholm +46-(0)70 443 91 91miakolmodin Mia Kolmodin – Agile, Lean UX & PO Coach Coach och.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Konsultprofil Sveavägen 31 SE-111 34 Stockholm +46-(0)70 443 91 91miakolmodin Mia Kolmodin – Agile, Lean UX & PO Coach Coach och."— Presentationens avskrift:

1 Konsultprofil Sveavägen 31 SE-111 34 Stockholm mia.kolmodin@crisp.se +46-(0)70 443 91 91miakolmodin Mia Kolmodin – Agile, Lean UX & PO Coach Coach och lärare Agil & Lean UX Product Discovery Agila kontrakt Agil kravställning Produktägare UX Lead Chief Product Owner

2 Som person så drivs jag av att ständigt förbättra sättet vi arbetar på och den produkt vi jobbar med. Jag tycker att det är roligt att coacha eller vara del av team i organisationer som delar den strävan i kontinuerlig förbättring. Det är den strävan som har drivit mig till att vilja arbeta agilt sedan 2005, samt även att ta till mig lean UX, konverteringsoptimering och självklart att bli en Crispare. Som coach skapar jag möjlighet för bra kommunikation och samarbeten genom tydliga processer och bred kompetens inom agil och lean UX-metodik. Det är viktigt för mig att använda metodik och processer som ökar möjligheter till bättre samarbete och hjälper oss att prioritera och skapa nytta både för användare och affären/verksamheten så snabbt som möjligt. I mitt arbete i dag inom Agil och Lean UX har jag ofta stor nytta av den bredd som jag har utifrån att jag har jobbat som UX chef, som UX designer i agila team (och även i funktionsteam med bara designers i vattenfallsprojekt... det var länge sen som tur är ;) och som specialist på konverteringsdesign med massor av A/B tester i bagaget, jag har även implementerat Scrum och Kanban i utvecklingsteam, drivit utvecklingsprojekt som projektledare och arbetat som Produktägare samt även coachat produktägarorganisation i rollen som Chief Product Owner. Jag kan både se till hur strategi för tjänster och produkter kan stärkas, hur produkter kan förbättras för att skapa mer värde, vilken metodik som kan användas när, hur processer kan förbättras samt hur individer kan stärkas i sin utveckling. Jag har en inre strävan är att alltid vilja förbättra och utmana mig själv, lära mig att arbeta effektivare, att dela med mig och stärka upp där jag kan för att vi ska ha roligare tillsammans och skapa större effekt. Det är wow-känslan när vi har ett gemensamt flow som i grunden är drivkraften - och att hjälpa andra att hitta vägen dit. Om mig f. 1976 Industry Leader @ Hyper Island Stockholm, sept 2015 - oktober 2015 Industry Leader för UX-modulen på 1,5 årsprogrammet Digital Business med 40 elever. Uppdraget innebär att jag är ansvarig för att planera och skapa utbildningen inom UX som pågår under 5 veckor och är casebaserad. Utbildningen är upplevelsebaserad, med mycket praktik blandat med föreläsningar, handledning och innehåller Lean och Agil UX, grundläggande förståelse för Agil och Lean, user research, idégenerering, prototypande, designprinciper, interaktionsdesign, användningstester och UI. Lean UX Coach @ Expressen, augusti 2015 - pågående Coachning av balanserade team i discoveryprocess och Lean UX. UX chef @ Expressen, februari 2015 - augusti 2915 Ett fantastiskt roligt uppdrag som UX chef på Expressens utvecklingsavdelning med ansvar för att bygga upp och coacha UX-teamet, vilket innebar personalansvar, metod och processansvar och en plats i ledningsrguppen för utvecklingsavdelningen. Jag var delaktig i att bygga upp avdelningen som gick från ca 20 i december, till 65 personer bara ett par månader senare, och 5 UX-designers i januari, till 14 UX-designers i augusti. Min vision var Lean och Agil UX där UXarna sitter i teamen, men samarbetar med andra UXare. Vi träffade användare så ofta som möjligt för att kunna jobba hypotesbaserat och snabbt lära oss vad som var bra lösningar och funktioner. Produktägare @ Ping Pong, oktober 2014 - januari 2015 Uppdrag som Produktägare med ansvar för projektet "Kursadministration". Ping Pong hade gjort en noggrann kravställning under en lång tid med olika kunder. Mitt uppdrag som produkt ägare innebar att snabbt definiera en minsta möjliga produkt att leverera till en första kund för att få feedback, och sedan ett lanseringsplan för resterande kunder inom de olika Landstingen i Sverige som var kunder. Man ville också förbättra kundrelationen, vilket jag gjorde genom att knyta närmare kontakt med en kund som vi bjöd in att delta i planering, användningstester och funktionstester tillsammans med teamet, på sprintdemos bjöds alla kunder in och teamet delade efter riktiga scenarios. Det blev väldigt populärt och enligt VDn hade de aldrig tidigare haft en så bra kundrelation. Lean UX Coach @ Sveriges Radio 2014 (10 tillfällen) Uppdrag som coach med inrikting mot beställare, PO och UX på Digitala Medier. Uppdraget innebar att coacha Sveriges Radios första Lean UX-projekt och sedan skapa förtroende hos ledningsgruppen för DM för att få fortsätta med det arbetssättet. Uppdrag Sid 1

3 Agil UX kravställning @ Stockholms tekniska Institut 2014 Ledning och utförande av användarcentrerad kravställning av ny webb med fokus på att öka antalet sökande genom bättre möjlighet till sökmotoroptimering och bättre information kring skolan och utbildningarna, samt vad tidigare elever tyckte. Chief Product Owner @ Viaplay, 2013 - 2014 (7 månader) Uppdrag som Chief Product Owner och coach till produktägarna. Mitt uppdrag var att coacha de 7 produktägarna att jobba enligt ett Agilt arbetssätt och involvera team och stakeholders snabbt och effektivt för att ta fram lösningar snabbare. Jag var även som CPO ansvarig för Viaplays roadmap och leveranser. Agil UX kravställning@ Kungliga Operan, 2013 Ledning och utförande av användarcentrerad kravställning inför offentlig upphandling av planeringssystem. Konverteringsdesign @ PostkodLotteriet 2012 - 2013 Design för konverteringsoptimering (CRO) samt andra UX-relaterade uppgifter. Agil UX Coach @ Adeprimo 2012 - Coachning av balanserade team. Konverteringsstrategi och design @ Filmnet / TV4 2012 Design för konverteringsoptimering samt kommunikationsstrategi (CRO). Aftonbladet 2012 Ledning och utförande av UX-arbete i ett antal olika interna och externa system/webb och appar, bland annat Tipsa! - projektet med del i alla AB´s appar samt adminsystem. Tipsa! har vunnit flera priser för mest innovativa digitala nyhetsprodukt nationellt och internationellt. Play Along 2012 Redesign för konverterings optimering med nya flöden samt wireframes (ej grafisk design)(CRO). Dito 2012 - Design av köpflöde för konverterings optimering (CRO). Finansförbundet 2012 - UX-arbete för ny extern webbplats. Kristdemokraterna 2011 -2012 - UX-arbete för ny extern webbplats. Svenska Byggnads 2011 - UX-arbete för nytt intranät. FTF 2011 - UX-arbete för ny extern webbplats. Post och telestyrelsen 2011 - Agilt UX-arbete för ny extern webbplats. Rikspolisstyrelsen 2011 - Användarcentrerat UX-arbete för nytt internt webbaserat system för delning av underrättelse. Patent och registreringsverket 2011 - UX-arbete för ny extern webbplats. Micasa 2011 - UX-arbete för ny extern webbplats och intranät. Knivsta Kommun 2011 - UX-arbete för befintlig webbplats samt projektledning. Huddinge Kommun 2011 - Projektledning samt UX-arbete för ny extern webbplats. MamaMia Bingo & Casino 2010 - UX-arbete för ny extern webbplats, teamlead samt PO. "Jag jobbade tillsammans med Mia Kolmodin från Crisp i samband med kravspecificering av Operans planeringssystem ( se kundcase på Crisp webbsida). Ett agilt arbetssätt för detta är både utvecklande, lärorikt och fantastiskt roligt! Speciellt när man får jobba tillsammans med någon som Mia!” / Camilla Högström, Projektledare Kungliga Operan Sid 2

4 Målgruppsworkshop (Veta, Känna och Göra, Identifiera målgrupper och drivkrafter) User Story Mapping (Skapar visuell bild av hela produktens aktiviteter och tasks ur ett användarperspektiv) Intervjuer och användarstudier med användarna (Identifiera flöden, behov och kontextuella problem) Persona (Arketyper för målgrupper) Flöden (Prioriterade användarmål per persona) Kortsortering (Strukturera innehåll och funktioner ( Informationsstruktur) tillsammans med användarna och stakeholders). Skelettskiss (Wireframes) Användbarhetstest (Testar prototyp eller struktur) Effektkartläggning (Visar effekten av lösningen kopplat till organisationens mål och målgrupper) Sökmotoroptimering (Hur man bygger sökmotorvänlig webbsida) Konverteringsformel (Expertutvärdering av gränssnitt. Hur når man konverteringsmål genom design, kommunikation och innehåll?) Projektmetodik (Scrum, Kanban) Designargumentation (Ger ökad förståelse av lösningens koppling till målen) Några metoder och arbetssätt Mina utbildningar & föreläsningar Industry Leader @ Hyper Island Stockholm, Lean och Agil UX, 5 veckors utbildning för 40 personer, sept 2015 - oktober 2015 Workshop för 30 personer på UX-open, "Så får du andra att förstå varför de ska jobba med Agil och Lean UX", 16 oktober. Öppen kurs, Product Discovery med Lean UX, 8-9 septemberProduct Discovery med Lean UX, 8-9 september Öppen kurs, Certifierad Agil Beställare, 2-3 september Certifierad Agil Beställare, 2-3 september Öppen kurs, Certifierad Agil Beställare, 5-6 november Certifierad Agil Beställare, 5-6 november Öppen kurs, Certifierad Agil Beställare, 11-12 decemberCertifierad Agil Beställare, 11-12 december Öppen kurs, Certifierad Agil Beställare, 27-28 aprilCertifierad Agil Beställare, 27-28 april Frukostföreläsning om Agila krav och Agila kontrakt, SKL Kommentus Frukostföreläsning om Agila krav och Agila kontrakt, SLL Frukostföreläsning om Agila krav och Agila kontrakt, Crisp Frukostföreläsning om Agila krav och Agila kontrakt, 16e januari 2015 på Metamatrix Öppen kurs, Product Discovery med Lean UX, 4-5 december 2014 Cap & Design Live, föreläsning på ämnet "Digital design och konvertering" på Grand Hotel Stockholm, 4e december 2014 Frukostföreläsning om Agila krav och Agila kontrakt, 3e december 2014 på Crisp Sid 3

5 Utbildningar Agile Requirements Analysis and Planning for Product Success - Crisp, Ellen Gottesdiener 2013 Lean UX – Cross Functional Collaboration - Crisp, Jeff Gothelf 2013 Online Conversion Manager - Conversionista 2013 Gamification (MOOC) - Coursera 2013 Leading and Coaching People – Crisp, Cristopher Avery 2012 Effektkartläggning - InUse 2012 Certified Product Owner - Scrum Alliance, Jeff Patton 2011 Crisp - Scrum Master-utbildning 2009 Forsbergs - PR och Marknadsföring 2000 Företagskurs på Berghs - Kommunikation, Art Direction och Copy 1999 Capital School of Multimedia - Digital och Multi Media Design 1997 – 1998 New England School of Photography - Boston, USA, Fotografi 1996 – 1997 Mediaprogrammet - Grafisk design, illustration, fotografi, TV och radio 1991 – 1994 Internkurs hos Lantmännen, Effektstyrning och konverteringsoptimering, 1 dag, september 2014 Agil UX och Digital Design 12-13 maj 2014 > Öppen kurs, Agil UX och Digital Design, 4-5 februari 2014 > Lean and User Driven Product Development. Intern föreläsning för Schibstedt i Barcelona, Nov 2013. Öppen kurs, Agil UX och Digital Design 7-8 oktober 2013 > Öppen kurs, Agil UX och Digital Design 4-5 februari 2013 > Conversion Optimisation talk on Agile Evening, 20 maj 2013 > Öppen kurs, Attraktiv Digital Design och User Experience, 13-14 maj 2013 > Öppen kurs, Attraktiv Digital Design och User Experience, 18-19 februari 2012 > Konsultprofil uppdaterad 2015-10-25 Sveavägen 31 SE-111 34 Stockholm mia.kolmodin@crisp.se +46-(0)70 443 91 91miakolmodin Sid 4


Ladda ner ppt "Konsultprofil Sveavägen 31 SE-111 34 Stockholm +46-(0)70 443 91 91miakolmodin Mia Kolmodin – Agile, Lean UX & PO Coach Coach och."

Liknande presentationer


Google-annonser