Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKarolina Månsson
1
| Bonnier Utbildning: Grundskola F-6 Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj 2008 Bonnier Utbildning: Grundskola F-6 Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj 2008
2
Mål för dagen Du ska ha: skapat mappar laddat in olika sorters filer kopplat ihop innehåll skapat en/flera innehållskategorier –text –interaktiv uppgift publicerat innehållet Idéer Möjligheter Inspiration
3
Agenda TidTemaUppgifter 08.30–08.45Cappelens webbplatser 08.45–09.55Design Inloggning Navigering Struktur Import av filer 1.1. / 1.2 2.1. / 2.2. / 2.3. 09.55-10.10Paus
4
Agenda TidTemaUppgifter 10.10–11.45 Innehållskategori Del 1 Sammanfattning Presentation Innehållskategori Del 2 Flervalsfråga - ett svar Para ihop Hänga gubbe Flashuppgiftssamling Lång lucktext 3.1. 3.5. 3.2. / 3.3. 3.4. 11.45–12.00Innehållsstatus4.
5
Cappelen strategi – ny reform En webbplats till varje läromedel! Webbplatsen är: uppbyggd som läromedlet ett komplement redaktionellt förankrad kopplad till läroboken när det gäller design gratis
6
Uppstart Informationsmöten/kurser innan innehållsproduktion Avtal med illustratörer och bildbyråer Förhandsbestämd innehållsproduktion
7
Design / maler Avtal med illustratörer och bildbyråer
8
Färger Placering Storlek på typsnitt
9
Innehållsproduktion Ger extraarbete för redaktörer och författare Författare/konsulter producerar innehållet –Direkt in i Corax –I Word Redaktörerna ansvarar för kontroll/godkännande Innehållet skapas efter det att läroboken är klar Motivation, motivation och motivation!
10
Exempel Uppgifter –Exempel 1Exempel 1 –Exempel 2Exempel 2 –Exempel 3Exempel 3 –Exempel 4Exempel 4 Vedlegg / Eksterne lenker –Exempel 1Exempel 1 –Exempel 2Exempel 2 –Exempel 3Exempel 3 Annet –KalenderKalender –PresentationPresentation –Ljud och bildLjud och bild
11
Översikt över Cappelen-webbplatser Norska –http://abc.cappelen.nohttp://abc.cappelen.no –http://ordforalt.cappelen.nohttp://ordforalt.cappelen.no –http://panorsk.cappelen.nohttp://panorsk.cappelen.no Matematik –http://tusenmillioner.cappelen.nohttp://tusenmillioner.cappelen.no –http://faktor.cappelen.nohttp://faktor.cappelen.no Engelska –http://stairs.cappelen.nohttp://stairs.cappelen.no –http://newflight.cappelen.nohttp://newflight.cappelen.no –http://newflightextra.cappelen.nohttp://newflightextra.cappelen.no Religionskunskap –http://viiverden.cappelen.nohttp://viiverden.cappelen.no –http://undersammehimmel.cappelen.nohttp://undersammehimmel.cappelen.no Natur- och samhällsorienterade ämnen –http://regnbuen.cappelen.nohttp://regnbuen.cappelen.no –http://globus.cappelen.nohttp://globus.cappelen.no –http://naturogunivers.cappelen.nohttp://naturogunivers.cappelen.no –http://naturfag.tema.cappelen.nohttp://naturfag.tema.cappelen.no Atlas –http://atlas.cappelen.nohttp://atlas.cappelen.no Tyska –http://nocheinmal.cappelen.nohttp://nocheinmal.cappelen.no Franska –http://allezhop.cappelen.nohttp://allezhop.cappelen.no Spanska –http://vale.cappelen.nohttp://vale.cappelen.no
12
| Bonnier Utbildning: Ma/No Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj 2008 Bonnier Utbildning: Ma/No Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj 2008
13
Mål för dagen Du ska ha: skapat mappar laddat in olika sorters filer kopplat ihop innehåll skapat en/flera innehållskategorier –text –interaktiv uppgift publicerat innehållet Idéer Möjligheter Inspiration
14
Agenda TidTemaUppgifter 13.00–13.15Cappelens webbplatser 13.15-14.25Design Inloggning Navigering Struktur Import av filer 1.1. / 1.2 2.1. / 2.2. / 2.3. 14.25-14.40Paus
15
Agenda TidTemaUppgifter 14.40-16.15Innehållskategori Del 1 Sammanfattning Faktaruta Textuppgift - Editor: MathML, Tabell - Externa länkar - Koppla Innehållskategori Del 2 Uppgiftssamling Flerval 3.1. 3.2. 3.3. 3.4. / 3.5. 16.15-16.30Innehållsstatus4.
16
Cappelen strategi – ny reform En webbplats till varje läromedel! Webbplatsen är: uppbyggd som läromedlet ett komplement redaktionellt förankrad gratis
17
Arbetsformer Webbplatsen utvecklas parallellt med läroboken innehållsproduktion –Författare –Redaktörer Redaktörens andel av nedlagd tid –Varierar mellan 10-100% Illustrationer/bilder –Några från böckerna (avtal med bildbyrå) –”Gratis”-bildbank som Getty Images (Cappelen Damm har avtal, jmf BU:s bildarkiv hos Printing)
18
I förväg Bestäm ett ”minimum” under varje kapitel/avsnitt innan du påbörjar arbetet
19
Exempel på innehåll Fördjupande artiklar Textuppgifter Animationer Interaktiva uppgifter Lärarmaterial Facit Prov/Tester
20
Exempel Innehåll –I ett kapitelI ett kapitel Uppgifter –Exempel 1Exempel 1 –Exempel 2Exempel 2 –Exempel 3Exempel 3 Annet –VideoVideo –AnimationerAnimationer –Tillägg (Bifogade filer)Tillägg (Bifogade filer)
21
Översikt över Cappelen-webbplatser Översikt över alla webbplatser
22
| Bonnier Utbildning: So/Ek + Näringsliv/Högskola Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 21 maj 2008 Bonnier Utbildning: So/Ek + Näringsliv/Högskola Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 21 maj 2008
23
Mål för dagen Du ska ha: skapat mappar laddat in olika sorters filer kopplat ihop innehåll skapat en/flera innehållskategorier –text –interaktiv uppgift publicerat innehållet Idéer Möjligheter Inspiration
24
Agenda TidTemaUppgifter 08.30–09.00Cappelens webbplatser 09.00–09.55Design Inloggning Navigering Struktur Import av filer 1.1. / 1.2 2.1. / 2.2. / 2.3. 09.55–10.10Paus
25
Agenda TidTemaUppgifter 10.10–11.45Innehållskategori Del 1 Sammanfattning Faktaruta Textuppgift - Externa länkar - Koppla Innehållskategori Del 2 Uppgiftssamling - Flervalsfråga 3.1. 3.2. 3.3. 3.4. / 3.5. 11.45–12.00Innehållsstatus4.
26
| Bonnier Utbildning: Sv/Sas/Sfi + Språk Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 21 maj 2008 Bonnier Utbildning: Sv/Sas/Sfi + Språk Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 21 maj 2008
27
Mål för dagen Du ska ha: skapat mappar laddat in olika sorters filer kopplat ihop innehåll skapat en/flera innehållskategorier –text –interaktiv uppgift publicerat innehållet Idéer Möjligheter Inspiration
28
Agenda TidTemaUppgifter 13.00–13.30Cappelens webbplatser 13.30–14.25Design Inloggning Navigering Struktur Import av filer 1.1. / 1.2 2.1. / 2.2. / 2.3. 14.25–14.40Paus
29
Agenda TidTemaUppgifter 14.40–16.15Innehållskategori Del 1 Sammanfatning Artikel Ljudillustration Innehållskategori Del 2 Flervalsfråga - ett svar Para i hop Hänga gubbe Flash-uppgiftssamling Lång lucktext 3.1. 3.2. 3.3. 3.3. / 3.4. 3.5. 16.15–16.30Innehållsstatus4.
30
| Bonnier Utbildning: Marknad/kundtjäns Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 22 maj 2008 Bonnier Utbildning: Marknad/kundtjäns Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 22 maj 2008
31
Strategi – ny reform En webbplats till varje läromedel! Webbplatsen är: indelad efter läromedlet ett komplement redaktionellt förankrad kopplad till läroboken när det gäller design inte metodstyrande, men öppen gratis 250 webbplatser
32
Konkurrenter: Olika strategier AschehougCappelen Boken är bara en komponentBoken är utgångspunkten Utveckla marknadenFölja marknaden, inte utveckla Kunderna ska betala för innehållet Marknaden fungerar inte kommersiellt, gratisprodukter Går in i lärprocessen, tillhandahåller en lärplattform Tydlig skillnad mellan produkt och process «Paket»-produkterRelativt oberoende komponenter Signalerar långsiktighetAd-hoc strategi
33
Varför Corax? Redaktionellt förankrad Förutsägbart och kostnadskontroll Effektivt arbetsflöde
34
Vad är Corax? Ett webbadministrationssystem Webbaserat Enkelt att använda för –Redaktörer –Författare –Konsulter Utveckling: 80/20
35
Marknadsföring av webbplatser Fokus på komplement – gratis Förklara principen bakom webbplatserna Ingen bokpresentation utan webbplatsreferens: –På kurs ca 15 min genomgång –Annonser –Kataloger/flyers –Giveaways –Affisher –http://cappelendamm.nohttp://cappelendamm.no
36
Färger Placering Navigation Typsnitt
37
Färger Placering Navigation Typsnitt
38
Exempel på innehåll Fördjupande artiklar Textuppgifter Animationer Interaktiva uppgifter Lärarmaterial Facit Prov/Tester
39
Exempel på innehåll Nyheter Uppgifter 1 Uppgifter 2 ”Spel” Fördjupande artikler Inläst innehåll Ljud och bild (interaktiv whiteboard)Ljud och bild Presentation (interaktiv whiteboard)Presentation Kalender
40
Statistikk Hur kan du använda statistiken till att förbättra din webbplats? Hur många besök får du per dag, månad eller år? Se vilka sidor på webbplatsen som har mest/ minst trafik. Vad är det som besökarna tycker är intressant? Vad är mindre intressant och kan förbättras? Se ”resultat” av en marknadsföringskampanjer
41
Lärplattformar (LMS) Innehållspaket Metadata Läroplaner/kursplaner
43
Frågor från lärare/elever? Svarsmeddelande vid fel Nödvändig programvara Ämnesspecifika frågor Önskemål om ny funktionalitet Förslag till innehåll Lösenord Ansvarsfördelning
44
Viktiga moment ”Pusha” för webbadressen i alla sammanhang Användarkurs är viktigt vid betalningswebbplatser Gratis webbplatser – här får man förklara principen som ligger till grund för webbplatsen Responsmöjliget (allezhop@cappelen.no)allezhop@cappelen.no Lättfattliga/konsekventa adresser
45
| Frågor?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.