Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

| Bonnier Utbildning: Grundskola F-6 Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj 2008 Bonnier Utbildning: Grundskola F-6 Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "| Bonnier Utbildning: Grundskola F-6 Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj 2008 Bonnier Utbildning: Grundskola F-6 Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj."— Presentationens avskrift:

1 | Bonnier Utbildning: Grundskola F-6 Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj 2008 Bonnier Utbildning: Grundskola F-6 Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj 2008

2 Mål för dagen Du ska ha: skapat mappar laddat in olika sorters filer kopplat ihop innehåll skapat en/flera innehållskategorier –text –interaktiv uppgift publicerat innehållet Idéer Möjligheter Inspiration

3 Agenda TidTemaUppgifter 08.30–08.45Cappelens webbplatser 08.45–09.55Design Inloggning Navigering Struktur Import av filer 1.1. / 1.2 2.1. / 2.2. / 2.3. 09.55-10.10Paus

4 Agenda TidTemaUppgifter 10.10–11.45 Innehållskategori Del 1 Sammanfattning Presentation Innehållskategori Del 2 Flervalsfråga - ett svar Para ihop Hänga gubbe Flashuppgiftssamling Lång lucktext 3.1. 3.5. 3.2. / 3.3. 3.4. 11.45–12.00Innehållsstatus4.

5 Cappelen strategi – ny reform  En webbplats till varje läromedel! Webbplatsen är: uppbyggd som läromedlet ett komplement redaktionellt förankrad kopplad till läroboken när det gäller design gratis

6 Uppstart Informationsmöten/kurser innan innehållsproduktion Avtal med illustratörer och bildbyråer Förhandsbestämd innehållsproduktion

7 Design / maler Avtal med illustratörer och bildbyråer

8 Färger Placering Storlek på typsnitt

9 Innehållsproduktion Ger extraarbete för redaktörer och författare Författare/konsulter producerar innehållet –Direkt in i Corax –I Word Redaktörerna ansvarar för kontroll/godkännande Innehållet skapas efter det att läroboken är klar  Motivation, motivation och motivation!

10 Exempel Uppgifter –Exempel 1Exempel 1 –Exempel 2Exempel 2 –Exempel 3Exempel 3 –Exempel 4Exempel 4 Vedlegg / Eksterne lenker –Exempel 1Exempel 1 –Exempel 2Exempel 2 –Exempel 3Exempel 3 Annet –KalenderKalender –PresentationPresentation –Ljud och bildLjud och bild

11 Översikt över Cappelen-webbplatser Norska –http://abc.cappelen.nohttp://abc.cappelen.no –http://ordforalt.cappelen.nohttp://ordforalt.cappelen.no –http://panorsk.cappelen.nohttp://panorsk.cappelen.no Matematik –http://tusenmillioner.cappelen.nohttp://tusenmillioner.cappelen.no –http://faktor.cappelen.nohttp://faktor.cappelen.no Engelska –http://stairs.cappelen.nohttp://stairs.cappelen.no –http://newflight.cappelen.nohttp://newflight.cappelen.no –http://newflightextra.cappelen.nohttp://newflightextra.cappelen.no Religionskunskap –http://viiverden.cappelen.nohttp://viiverden.cappelen.no –http://undersammehimmel.cappelen.nohttp://undersammehimmel.cappelen.no Natur- och samhällsorienterade ämnen –http://regnbuen.cappelen.nohttp://regnbuen.cappelen.no –http://globus.cappelen.nohttp://globus.cappelen.no –http://naturogunivers.cappelen.nohttp://naturogunivers.cappelen.no –http://naturfag.tema.cappelen.nohttp://naturfag.tema.cappelen.no Atlas –http://atlas.cappelen.nohttp://atlas.cappelen.no Tyska –http://nocheinmal.cappelen.nohttp://nocheinmal.cappelen.no Franska –http://allezhop.cappelen.nohttp://allezhop.cappelen.no Spanska –http://vale.cappelen.nohttp://vale.cappelen.no

12 | Bonnier Utbildning: Ma/No Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj 2008 Bonnier Utbildning: Ma/No Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj 2008

13 Mål för dagen Du ska ha: skapat mappar laddat in olika sorters filer kopplat ihop innehåll skapat en/flera innehållskategorier –text –interaktiv uppgift publicerat innehållet Idéer Möjligheter Inspiration

14 Agenda TidTemaUppgifter 13.00–13.15Cappelens webbplatser 13.15-14.25Design Inloggning Navigering Struktur Import av filer 1.1. / 1.2 2.1. / 2.2. / 2.3. 14.25-14.40Paus

15 Agenda TidTemaUppgifter 14.40-16.15Innehållskategori Del 1 Sammanfattning Faktaruta Textuppgift - Editor: MathML, Tabell - Externa länkar - Koppla Innehållskategori Del 2 Uppgiftssamling Flerval 3.1. 3.2. 3.3. 3.4. / 3.5. 16.15-16.30Innehållsstatus4.

16 Cappelen strategi – ny reform  En webbplats till varje läromedel! Webbplatsen är: uppbyggd som läromedlet ett komplement redaktionellt förankrad gratis

17 Arbetsformer Webbplatsen utvecklas parallellt med läroboken innehållsproduktion –Författare –Redaktörer Redaktörens andel av nedlagd tid –Varierar mellan 10-100% Illustrationer/bilder –Några från böckerna (avtal med bildbyrå) –”Gratis”-bildbank som Getty Images (Cappelen Damm har avtal, jmf BU:s bildarkiv hos Printing)

18 I förväg  Bestäm ett ”minimum” under varje kapitel/avsnitt innan du påbörjar arbetet

19 Exempel på innehåll Fördjupande artiklar Textuppgifter Animationer Interaktiva uppgifter Lärarmaterial Facit Prov/Tester

20 Exempel Innehåll –I ett kapitelI ett kapitel Uppgifter –Exempel 1Exempel 1 –Exempel 2Exempel 2 –Exempel 3Exempel 3 Annet –VideoVideo –AnimationerAnimationer –Tillägg (Bifogade filer)Tillägg (Bifogade filer)

21 Översikt över Cappelen-webbplatser Översikt över alla webbplatser

22 | Bonnier Utbildning: So/Ek + Näringsliv/Högskola Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 21 maj 2008 Bonnier Utbildning: So/Ek + Näringsliv/Högskola Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 21 maj 2008

23 Mål för dagen Du ska ha: skapat mappar laddat in olika sorters filer kopplat ihop innehåll skapat en/flera innehållskategorier –text –interaktiv uppgift publicerat innehållet Idéer Möjligheter Inspiration

24 Agenda TidTemaUppgifter 08.30–09.00Cappelens webbplatser 09.00–09.55Design Inloggning Navigering Struktur Import av filer 1.1. / 1.2 2.1. / 2.2. / 2.3. 09.55–10.10Paus

25 Agenda TidTemaUppgifter 10.10–11.45Innehållskategori Del 1 Sammanfattning Faktaruta Textuppgift - Externa länkar - Koppla Innehållskategori Del 2 Uppgiftssamling - Flervalsfråga 3.1. 3.2. 3.3. 3.4. / 3.5. 11.45–12.00Innehållsstatus4.

26 | Bonnier Utbildning: Sv/Sas/Sfi + Språk Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 21 maj 2008 Bonnier Utbildning: Sv/Sas/Sfi + Språk Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 21 maj 2008

27 Mål för dagen Du ska ha: skapat mappar laddat in olika sorters filer kopplat ihop innehåll skapat en/flera innehållskategorier –text –interaktiv uppgift publicerat innehållet Idéer Möjligheter Inspiration

28 Agenda TidTemaUppgifter 13.00–13.30Cappelens webbplatser 13.30–14.25Design Inloggning Navigering Struktur Import av filer 1.1. / 1.2 2.1. / 2.2. / 2.3. 14.25–14.40Paus

29 Agenda TidTemaUppgifter 14.40–16.15Innehållskategori Del 1 Sammanfatning Artikel Ljudillustration Innehållskategori Del 2 Flervalsfråga - ett svar Para i hop Hänga gubbe Flash-uppgiftssamling Lång lucktext 3.1. 3.2. 3.3. 3.3. / 3.4. 3.5. 16.15–16.30Innehållsstatus4.

30 | Bonnier Utbildning: Marknad/kundtjäns Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 22 maj 2008 Bonnier Utbildning: Marknad/kundtjäns Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 22 maj 2008

31 Strategi – ny reform  En webbplats till varje läromedel! Webbplatsen är: indelad efter läromedlet ett komplement redaktionellt förankrad kopplad till läroboken när det gäller design inte metodstyrande, men öppen gratis 250 webbplatser

32 Konkurrenter: Olika strategier AschehougCappelen Boken är bara en komponentBoken är utgångspunkten Utveckla marknadenFölja marknaden, inte utveckla Kunderna ska betala för innehållet Marknaden fungerar inte kommersiellt, gratisprodukter Går in i lärprocessen, tillhandahåller en lärplattform Tydlig skillnad mellan produkt och process «Paket»-produkterRelativt oberoende komponenter Signalerar långsiktighetAd-hoc strategi

33 Varför Corax? Redaktionellt förankrad Förutsägbart och kostnadskontroll Effektivt arbetsflöde

34 Vad är Corax? Ett webbadministrationssystem Webbaserat Enkelt att använda för –Redaktörer –Författare –Konsulter Utveckling: 80/20

35 Marknadsföring av webbplatser Fokus på komplement – gratis Förklara principen bakom webbplatserna Ingen bokpresentation utan webbplatsreferens: –På kurs ca 15 min genomgång –Annonser –Kataloger/flyers –Giveaways –Affisher –http://cappelendamm.nohttp://cappelendamm.no

36 Färger Placering Navigation Typsnitt

37 Färger Placering Navigation Typsnitt

38 Exempel på innehåll Fördjupande artiklar Textuppgifter Animationer Interaktiva uppgifter Lärarmaterial Facit Prov/Tester

39 Exempel på innehåll Nyheter Uppgifter 1 Uppgifter 2 ”Spel” Fördjupande artikler Inläst innehåll Ljud och bild (interaktiv whiteboard)Ljud och bild Presentation (interaktiv whiteboard)Presentation Kalender

40 Statistikk Hur kan du använda statistiken till att förbättra din webbplats? Hur många besök får du per dag, månad eller år? Se vilka sidor på webbplatsen som har mest/ minst trafik. Vad är det som besökarna tycker är intressant? Vad är mindre intressant och kan förbättras? Se ”resultat” av en marknadsföringskampanjer

41 Lärplattformar (LMS) Innehållspaket Metadata Läroplaner/kursplaner

42

43 Frågor från lärare/elever? Svarsmeddelande vid fel Nödvändig programvara Ämnesspecifika frågor Önskemål om ny funktionalitet Förslag till innehåll Lösenord  Ansvarsfördelning

44 Viktiga moment  ”Pusha” för webbadressen i alla sammanhang  Användarkurs är viktigt vid betalningswebbplatser  Gratis webbplatser – här får man förklara principen som ligger till grund för webbplatsen  Responsmöjliget (allezhop@cappelen.no)allezhop@cappelen.no  Lättfattliga/konsekventa adresser

45 | Frågor?


Ladda ner ppt "| Bonnier Utbildning: Grundskola F-6 Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj 2008 Bonnier Utbildning: Grundskola F-6 Kristin Schjødt-Osmo Stockholm 20 maj."

Liknande presentationer


Google-annonser