Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION"— Presentationens avskrift:

1 BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
I SOCIALA MEDIER LINDA HÖRNFELDT lindahornfeldt lalinda betterbloggers.se

2 lindahornfeldt lalinda

3 DAGENS SNACKISAR Content & innehållsstrategi – vad vill vi säga?
lindahornfeldt lalinda DAGENS SNACKISAR Content & innehållsstrategi – vad vill vi säga? Sociala medier – var ska vi säga det och till vem? Influencer marketing – hur får vi andra att säga det åt oss?

4 PERSONLIG I SOCIALA MEDIER
lindahornfeldt lalinda PERSONLIG I SOCIALA MEDIER – VAD KAN DU VINNA PÅ DET? Relation bygger förtroende Få fler att sprida ditt budskap Öka din trovärdighet

5 lindahornfeldt lalinda
PRESTATION VS RELATION

6 lindahornfeldt lalinda
B2P B2B B2C

7 B2P B2B B2C BUSINESS TO PERSON Relationsbaserad kommunikation –
lindahornfeldt lalinda B2P B2B B2C BUSINESS TO PERSON Relationsbaserad kommunikation – Prata till en person, inte ett företag.

8 lindahornfeldt lalinda

9 lindahornfeldt lalinda

10 lindahornfeldt lalinda
HUR PASSAR DET IN?

11 Företagets vision Affärsmål Avdelningsmål SoMe-mål SoMe-strategi
lindahornfeldt lalinda Företagets vision Affärsmål Avdelningsmål SoMe-mål SoMe-strategi Content Creation Action Analys BÖRJA HÄR! INTE HÄR!

12 lindahornfeldt lalinda
SOCIALA MEDIER

13 VAD ÄR BRA CONTENT I SoMe?
lindahornfeldt lalinda VAD ÄR BRA CONTENT I SoMe? Artiklar Blogg Video Podcast Zine/kundtidning Nyhetsbrev

14 lindahornfeldt lalinda

15 lindahornfeldt lalinda

16 lindahornfeldt lalinda

17 UNDERHÅLLNINGS- VÄRDE RELATIONS- VÄRDE KUNSKAPS- VÄRDE INFORMATIONS-
lindahornfeldt lalinda UNDERHÅLLNINGS- VÄRDE RELATIONS- VÄRDE KUNSKAPS- VÄRDE INFORMATIONS- VÄRDE

18 lindahornfeldt lalinda
UNDERHÅLLNINGSVÄRDE

19 lindahornfeldt lalinda
RELATIONSVÄRDE #NELLYHOLIC

20 lindahornfeldt lalinda
KUNSKAPSVÄRDE

21 lindahornfeldt lalinda
INFORMATIONSVÄRDE

22 lindahornfeldt lalinda
VAR DÄR DIN PUBLIK ÄR

23 KANALSTRATEGI Vilka vill du nå med kanalen och varför?
lindahornfeldt lalinda KANALSTRATEGI Vilka vill du nå med kanalen och varför? Hur ofta ska du posta? Best practice (tonalitet, innehåll etc) KPI:er

24 KANALSTRATEGI lindahornfeldt lalinda KANAL BLOGG FACEBOOK INSTAGRAM
YOUTUBE 1) Syfte Bygga SEO, personlighet och kunskapsinnehåll 2) Målgrupp Kvinnor 25-40 3) Primära KPI:er Likes, följare 4) Frekvens 1 gång I veckan 5) Tonalitet Kunnig, förtroendeingivande 6) Innehållsstrategi Högkvalitativa bilder. Innehåll som utbildar kunden kring produktens användningsområden.

25 lindahornfeldt lalinda
TONALITET TJENA! HALLÅ! YO!

26 lindahornfeldt lalinda
INNEHÅLLSVÄRDE KUNSKAP INSPIRATION KÄNSLA

27 VEM SKÖTER? MARKNAD? COMMUNITY MANAGER? KONSULT?
lindahornfeldt lalinda VEM SKÖTER? MARKNAD? COMMUNITY MANAGER? KONSULT?

28 KRITIK TA ALDRIG BORT! SVARA INOM 24 H TYDLIGT ANSVAR
lindahornfeldt lalinda KRITIK TA ALDRIG BORT! SVARA INOM 24 H TYDLIGT ANSVAR

29 lindahornfeldt lalinda
VÅRDA RELATIONEN

30 TÄNK PÅ! Dialog, inte monolog - aktivera och engagera
lindahornfeldt lalinda TÄNK PÅ! Dialog, inte monolog - aktivera och engagera Var tillgänglig och transparent Kontinuitet & variation Svara alltid på kritik i flödet och ta aldrig bort – vänd till ngt positivt!

31 lindahornfeldt lalinda
INFLUENCER MARKETING

32 VAD ÄR INFLUENCER MARKETING?
lindahornfeldt lalinda VAD ÄR INFLUENCER MARKETING? Att använda sig av inflytelserika personer med egna och oberoende (positiva) åsikter om varumärket.

33 lindahornfeldt lalinda
VARFÖR INFLUENCERS? RELEVANS. Placera din produkt hos rätt bloggare för att nå högst relevanta potentiella kunder.

34 lindahornfeldt lalinda
VARFÖR INFLUENCERS? RELEVANS. Placera din produkt hos rätt bloggare för att nå högst relevanta potentiella kunder. RELATION. Bloggläsare har ett förtroende till bloggaren som kan jämföras med det för dem i ens närmsta bekantskapskrets.

35 lindahornfeldt lalinda
VARFÖR INFLUENCERS? RELEVANS. Placera din produkt hos rätt bloggare för att nå högst relevanta potentiella kunder. RELATION. Bloggläsare har ett förtroende till bloggaren som kan jämföras med det för dem i ens närmsta bekantskapskrets. RÄCKVIDD. Bloggare når, i sina samlade sociala kanaler, i många fall fler än de flesta månadsmagasin.

36 lindahornfeldt lalinda
PR ANNONSERING AFFILIATE

37 AFFILIATEMARKNADSFÖRING
lindahornfeldt lalinda AFFILIATEMARKNADSFÖRING E-HANDEL AFFILIATE INFLUENCER

38 PR REKLAM + * Organiskt * Trovärdigt * Kan ta fart - * Osäkert
lindahornfeldt lalinda PR REKLAM + * Organiskt * Trovärdigt * Kan ta fart - * Osäkert * Kan ej planeras * Tidskrävande + * Kostnadseffektivt * Kan planeras * Kräver mindre bearbetningstid - * Kan kännas ”köpt” * Dyrt

39 SPONSRADE INLÄGG - EXEMPEL
lindahornfeldt lalinda SPONSRADE INLÄGG - EXEMPEL VIKTIGT! Märk ut som ”samarbete” för att inte bryta mot MF-lagen!

40 lindahornfeldt lalinda
HUR GÖR MAN? Vilka skriver om oss? Kanske är era bloggambassadörer redan fans?

41 lindahornfeldt lalinda
HUR GÖR MAN? Vilka skriver om oss? Kanske är era bloggambassadörer redan fans? Gör din research! Bloggarna vill känna sig speciella. Välj ut ett fåtal som ni verkligen vill jobba med, skjut inte brett. Inga massutskick!!

42 lindahornfeldt lalinda
HUR GÖR MAN? Vilka skriver om oss? Kanske är era bloggambassadörer redan fans? Gör din research! Bloggarna vill känna sig speciella. Välj ut ett fåtal som ni verkligen vill jobba med, skjut inte brett. Inga massutskick!! Bygg relation. Följ bloggaren på sociala medier, kommentera på bloggen och bygg relationen. Viktigt vid PR-strategi!

43 lindahornfeldt lalinda
WHAT NOT TO DO Massutskick

44 lindahornfeldt lalinda
WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud

45 WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud
lindahornfeldt lalinda WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud Inte ha koll på marknadsföringslagen

46 WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud
lindahornfeldt lalinda WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud Inte ha koll på marknadsföringslagen Inte vara påläst

47 lindahornfeldt lalinda
HITTA RÄTT BLOGGARE

48 lindahornfeldt lalinda
SAMMANFATTNING B2P – Kom alltid ihåg att vi är människor som kommunicerar med varandra.

49 lindahornfeldt lalinda
SAMMANFATTNING B2P – Kom alltid ihåg att vi är människor som kommunicerar med varandra. Allt bottnar i story – Vilket värde kan ert företag producera kring ert varumärke?

50 lindahornfeldt lalinda
SAMMANFATTNING B2P – Kom alltid ihåg att vi är människor som kommunicerar med varandra. Allt bottnar i story – Vilket värde kan ert företag producera kring ert varumärke? Bygg relation. Transparens, intresse och klassisk vänlighet kommer man långt på!

51 ”Vi måste våga släppa taget. Våga mixa ihop jobb och
jag och liv och tro på att eftersom vi alla är människor så är det ändå i slutändan där som vi kommer att Knyta an till varandra.” - Linda Hörnfeldt LINDA HÖRNFELDT lindahornfeldt lalinda betterbloggers.se


Ladda ner ppt "BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION"

Liknande presentationer


Google-annonser