Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Förslag på långsiktig organisering och turistisk utveckling

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Förslag på långsiktig organisering och turistisk utveckling"— Presentationens avskrift:

1 Förslag på långsiktig organisering och turistisk utveckling
av hälsingegårdar. Lena Hisved, Långhed i Ovanåkers kommun Sedan augusti 2014 ”Hälsingegårdar mer än ett världsarv” samt Hälsingegårdsföretagarna Rapport – organisation, besökscentren och hälsingegårdsföretagandet

2 Ett världsarv Förvaltning Utveckling/tillväxt UNESCO
Länsstyrelsen & Region Gävleborg Utveckling/tillväxt Kommuner Företag & Föreningar Förpliktigar; Världsarvet bevaras för eftervärlden. Valfritt; fullt av möjligheter Utvecklingsplan – fokus tillväxt Förvaltningsplan – fokus förvaltning Världsarvsråd, världsarvssamordnare Uttalat ansvarig organisation för utveckling saknas Initiativen bör skapas lokalt och stöttas regionalt.

3 Utvecklingsplanens inriktningsmål
Tillväxtfrämjande förhållningssätt Hållbar turism Underifrån perspektiv Utvecklingsmöjligheter för byggnadsvård och hälsingegårdsprodukter Gemensam kommunikation av en attraktiv livsmiljö

4 Ett världsarv förtjänar att vara den främsta och mest kvalitativa reseanledningen i vårt län.

5 Samverkansplattformen ”Plattan”
Hälsingland Turism Besökscenter Ljusdal Länsstyrelsen Hudiksvall/Nordanstig Besökscenter Söderhamn Besökscenter Ovanåker Samverkansplattformen ”Plattan” Besökscenter Bollnäs Gästrike/Hälsinge hembygdsförbund ”Hälsingegårdar mer än ett världsarv” Hälsingegårds-företagarna Turismansvariga Bollnäs, Ljusdal, Söderhamn

6 www.halsingegardar.se Tillhör förvaltandet av ett världsarv
Ägs av Region Gävleborg Upplev Hälsingegårdarna Som besökare finns mycket att upptäcka…. Lockande text att uppleva gårdarna…

7 www.halsingland.se Tillhör utvecklingen av ett världsarv
Ägs sommaren 2015 av Hälsingland turism

8 Vilka steg går en gäst igenom?
Hur säkerställer vi att hela kedjan håller?

9 Blir medveten om Hälsingegårdar
Går in på nätet Söker mer info Beställer mer info Bokar Anländer Övernattar Upplever Kommer hem halsingegardar.se halsingegardar.se tematisk webb Sälj halsingegardar.se tematisk webb Sälj Marknadsföring Sälj, Nätet mässor, tidningar Värdskap Tillgänglighet Hållbarhet Kundnöjdhet Erbjudanden Längtar tillbaka

10 Vilka moment måste säkerställas på kort & lång sikt?
.

11 Marknadsföring av vårt län – bo, leva, verka
Efterfrågan finns! Besökscenter Hälsingland turism Region Gävleborg - Internationell marknadsföring Marknadsföring av vårt län – bo, leva, verka Bussresor, kompisgäng, privatpersoner, företag

12 Vad bör vi utveckla?

13 Produktutveckling generellt
Hållbarhetsperspektivet Innovativa upplevelser Kvalitet på de turistiska produkterna Utvärderingar och uppföljning Produktutveckling fokus internationella gäster (Exportmogna företagare) Hur säkerställer vi kulturvärdet i produkterna? Tillgänglighet för alla sinnen Guidning Storytelling Utveckling av turistiska koncept kring fäbodar Utveckling och tydliggörande av den kulturhistoriska maten Digital tillgänglighet Turismstrategi för Hälsingegårdar Utveckling/förvaltande av det turistiska varumärket Hälsingegårdar

14 Produktutveckling/sälj
Samordning

15 Besökscenter Hälsingegårdar
Sammankallande: Organisation: Funktion: Finansiering: Landshövdingen Hälsinge-/Världsarvsrådet? Operativt besluts-fattande Samordnare Strategi/ledningsgrupp Strategisk Besökscenter Hälsingegårdar Utvecklings projekt, turism, byggnadsvård, kompetens, kulturarv mm Tjänster och uppdrag från Länsstyrelsen Region Gävleborg Kommuner m fl? Operativ Samordnare Världsarvs-samordnare Länsstyrelsen Produktutveckling Sälj Tematisk webb Offentliga parter Gästrike-Hälsinge Hembygdsförbund Hälsingegårdsföretagarna 7 VA-Gårdar Museum Intresse-organisationer Hembygds föreningar Övriga hälsingegårdar Fäbodar Högskolor

16 Hudiksvall/Nordanstig
Hälsingland Turism 30/6 Länsstyrelsen Besökscenter Ljusdal Hudiksvall/Nordanstig Besökscenter Ovanåker Besökscenter Söderhamn Besökscenter Bollnäs 31/5 30/6 Gästrike/Hälsinge hembygdsförbund 31/5 ”Hälsingegårdar mer än ett världsarv” Hälsingegårds-företagarna Turismansvariga Bollnäs, Ljusdal, Söderhamn

17 Förslag på helhet och funktionalitet för besökscentren, företagandet och organisation; Rapport ”Hälsingegårdar – mycket mer än ett världsarv. Hållbar turism ” Funktioner i den turistiska kedjan, Excel fil ”Flödesschema turism”.

18 Tack.

19 Följande personer har, i olika utsträckning, varit involverade i arbetet: Charlotta Netsman, Besökscenteransvarig Stenegård i Järvsö Per Forsell, Besökscenteransvarig och världsarvsgård Erik-Anders Annika Röstberg Hagelin, Besökscenteransvarig Ol-Anders i Alfta Melanie Platzgummer, Världsarvskoordinator Bollnäs kommun Elisabeth Eriksson, Hembygdskonsulent Gästrike- Hälsinge Hembygdsförbund Evelina Envall, ordförande Hälsingegårdsföretagarna, Världsarvsgård Bommars Maria Owén, Marknadsföring och sälj Hälsingland Turism, Jessica Dorf, Turismutvecklare Söderhamns kommun Jenny Norberg, Turismansvarig Ljusdals kommun Lisa Hartelius, Turismutvecklare Bollnäs kommun Åsemi Byström, Hudiksvalls och Nordanstigs Turistbyrå. Lena Landström, världsarvskoordinator, Länsstyrelsen Hälsingegårdar mer än ett världsarv, Projektledare Olle Wängsäter Region Gävleborg Hälsingegårdar mer än ett världsarv, Delprojektledare Lena Hisved Region Gävleborg


Ladda ner ppt "Förslag på långsiktig organisering och turistisk utveckling"

Liknande presentationer


Google-annonser