Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vägledning för myndigheters SPAM hantering

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vägledning för myndigheters SPAM hantering"— Presentationens avskrift:

1 Vägledning för myndigheters SPAM hantering
Hans Sundström Chefsjurist Statskontoret

2 Den statliga förvaltningen
Totalt cirka 500 myndigheter 55 myndigheter har upp till 9 anställda 100 myndigheter har 10 – 19 anställda 80 myndigheter har 20 – 49 anställda 65 myndigheter har 50 – 99 anställda 85 myndigheter har 100 – 199 anställda 85 myndigheter har mellan 200 – 499 anställda 30 myndigheter har över tusen anställda Många små myndigheter En effektiv nätverks-förvaltning med stort IT-beroende Som alla har problem med SPAM Många specialiserade myndigheter

3 Rapportens framväxt Behov av vägledning för myndigheternas SPAM hantering Konvergens mellan juridik och teknik Kunskaps uppbyggnad

4 Rapportens framväxt Censur förbud Batteri av åtgärder Ny lagstiftning?

5 5 § Förvaltningslagen Tillräckligt att en myndighet har en e-postadress Avgränsat till textmeddelande som sänds med e-postprogram Ej SMS Inget krav på bilagor

6 Myndigheterna Myndigheter skyldig att ta emot e-post
SPAM ”principiellt sett” inkomna handlingar Inkomna och allmänna handlingar skall bevaras Gallring förutsätter gallringsbeslut

7 Juristgruppens bedömning
Allmänna krav på skydds- och kontrollåtgärd Möjliggör att i akuta situationer tillfälligt avvisa e-post från viss server Möjligt att i vissa situationer bestämma myndighetens yttre gräns via SMTP och RFC 281 protokollet och att avvisa SPAM (och virus) skickade via förfalskade adresser

8 Budskap Hantering av e-post och SPAM
Åtgärder för att hindra mottagande avSPAM Myndigheternas hantering av inkommande handlingar

9 Budskap Praktiska åtgärder mot SPAM Angränsande frågor

10 Rekommendation? Vägledningen ger en grund för de bedömningar som varje myndighet har att göra utifrån den egna verksamhetens förutsättningar, Använd de lösningar som bäst tillgodoser den egna verksamhetens krav. Ytterst är det varje myndighet själv avgör hur lagstiftningen i fråga skall tillämpas på den egna myndighetens förhållande. Generell rekommendation Använd funktions-adresser och webb-formulär som officiella kontaktvägar Exponera inte varje enskild tjänsteman


Ladda ner ppt "Vägledning för myndigheters SPAM hantering"

Liknande presentationer


Google-annonser