Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Immateriella rättigheter

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Immateriella rättigheter"— Presentationens avskrift:

1 Immateriella rättigheter
UPPHOVSRÄTT Egentlig upphovsrätt Närstående rättigheter INDUSTRIELLT RÄTTSSKYDD Patent Mönsterskydd Varumärkesskydd Skydd för firma Eva Jönsson

2 Att skydda sin affärsidé i ett tjänsteföretag
1.Avtal 2.Lagen om företagshemligheter 3. Känneteckensrätt 4. Upphovsrätt/mönsterskydd 5. Marknadsföring Eva Jönsson

3 Varumärkesrätt Varumärken kan 1.registreras
Varumärken och andra varukännetecken kan 2.inarbetas Eva Jönsson

4 Skyddsförutsättningar
Kan beskrivas grafiskt ( vid registrering) Inga registreringshinder föreligger, 7-11§§ VmL Särskiljningsförmåga Eva Jönsson

5 Särskiljningsförmåga?
Supèkort (presentkort för restaurangbesök) KOSTA LINNEVÄFWERI Kalles kaviar ORREFORS JERNVERK KEXCHOKLAD Universal music Knäckis Eva Jönsson

6 Registreringshinder absoluta hinder 2:7 VmL skyddad beteckning
vilseledande förargelseväckande relativa hinder 2:8-10§§ VmL Förväxlingsbar eller identiskt lika med annat varukännetecken i samma varuslag identiskt med varukännetecken som är särskilt känt om 1. renommésnyltning eller nedsvärtning annans egenartade efternamn förväxlingsbart med kännetecken som används om sökanden var i ond tro annans firma eller egenartade efternamn kränker upphovsrätt + användningstvång 3:2 VmL Eva Jönsson

7 Registreringshinder Sofie Propp och Soff-i-Propp
ARTISTKATALOGEN och STAGEPOOLS ARTISTKATALOGEN ZENIT och ZENITH Love Hjo MissMatch och Match Eva Jönsson

8 Förstärkt skydd 2:8 st1 p3 VmL

9 Varumärkesskyddets innehåll
Skydd mot förväxlingsbara varukännetecken Skydd mot annans användning i näringsverksamhet Eva Jönsson

10 Förväxlingsbarhet TERRA och TERRAPLAY ALGOL och ALLGON UIG och AIG OPTINIUM och OXINIUM BONAVITA och BONAVIA FOR LIFE ESSEN och ESSENS Multitotal och Mivitotal Eva Jönsson

11 EU-rätt Marknadsföringsreglerna gentemot konsument är gemensamma för EU:s medlemsstater Tolkning av EU-rätten görs av EU-domstolen Eva Jönsson

12 Civilrätt – offentlig rätt?
Marknadsföringsrätt Civilrätt – offentlig rätt? Eva Jönsson

13 Föreläggande/åläggande vid vite Marknadsstörningsavgift
Sanktioner Föreläggande/åläggande vid vite Marknadsstörningsavgift Eva Jönsson

14 Marknadsföringslagen som övergripande regelverk
Radio- och TV-lagen Alkohollagen Konsumentkreditlagen Paketreselagen MFL Prisinformationslagen Distansavtalslagen + lagstridighetsprincipen Eva Jönsson

15 Vad är förbjudet? 1.Marknadsföring som bryter mot god marknadsföringssed 5,6§§ och som har en ekonomisk effekt Föreläggande/åläggande + vite Eva Jönsson

16 Vad är förbjudet? 2.Aggressiv marknadsföring, 7§ som har en ekonomisk effekt 3. Vilseledande marknadsföring, 8§ 4. Marknadsföring som bryter mot de åtgärder som är uppräknade i bilagan Marknadsstörningsavgift , 29§ Eva Jönsson

17 Vederhäftighetskravet
ord och bild bedöms tillsammans reklam läses flyktigt omvänd bevisbörda halvsanningar antydningar Eva Jönsson

18 Vilseledande marknadsföring
Bristande reklamidentifiering, 9§ Vilseledande marknadsföring, 10§ Köperbjudanden, 12§ Vilseledande förpackningsstorlek, 13§ Vilseledande efterbildning,14§ Konkursutförsäljning, 15§ Utförsäljning,16§ Realisation, 17§ Eva Jönsson

19 Vad är förbjudet? 5. Otillbörliga jämförelser,18§
Marknadsstörningsavgift 6. Obeställd reklam, 19§ Föreläggande + vite 7. Bristande information vid garantier, 20§ Eva Jönsson

20 Lagen om namn och bild i reklam
Eva Jönsson

21

22

23

24 Eva Jönsson

25 Eva Jönsson

26 Eva Jönsson

27 Eva Jönsson

28 Eva Jönsson

29 Eva Jönsson

30 Eva Jönsson

31 Eva Jönsson

32 Eva Jönsson

33 Eva Jönsson


Ladda ner ppt "Immateriella rättigheter"

Liknande presentationer


Google-annonser