Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt."— Presentationens avskrift:

1 Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt

2 Vad består en produkt av?
Service För- packning Installation Leverans & betalnings- villkor Kärn- produkt Funktion Varumärkes namn Kvalitet Utseende Garanti

3 Kärnprodukt Kärnprodukten är den primära orsaken till att en kund är köp-intresserad.

4 Påtaglig produkt Förpackning Utseende Funktion Kvalitet Varumärkesnamn

5 Ett varumärkes innebörd
Påminner om egenskaper Påminner om fördelar Representerar kultur Personlighet – Säger något om användaren

6 Utvidgad produkt Service Installation Leverans & betalningsvillkor
Garanti

7 Beslut angående marknadsföring och utveckling av produkter
Produktattribut Branding Paketering Märkning Support och service

8 Produktklassificering
Producentvara Konsumentvara Konsumentmarknaden: Dagligvaror Kapitalvaror …en annan indelning: Högengagerande Lågengagerande

9 Produktvalproblem Utveckling av nya produkter
Prioritering mellan existerande produkter Avveckling av föråldrade produkter

10 Prioritering mellan existerande produkter
Söt Icke söt Stark Svag

11 Modeller Produktlivcykel Bostonmatrisen Produkt/marknadsmatris

12 Plats Hur företaget når ut till kund Hur kunden når företaget

13 Distributionskanalen
Funktioner: Lagerhållning, Sortiment, Transport Informationshantering, risktagande, Optimering går mot strategi Ingår i företagets marknadskommunikation Kommunicerar varumärket Dyr lagerhållning

14 Forts. distributionskanaler
Sugande (Pull)/tryckande (Push) system Lönsammare för företag att satsa på kärnverksamheten (istället för investera i distribution) Grossistens betydelse minskar inom många branscher

15 Distributionsstrategier
Exklusiv distribution Selektiv distribution Intensiv distribution

16 Fem sätt att Påverka Annonsering Säljkampanjer (SP)
Public Relations (PR) (sponsring,prodplacering ) Personlig försäljning Direktmarknadsföring ( mm till utvalda kunder)

17 Integrerad marknads-kommunikation
Ett företags strävan att koordinera olika marknadskanaler så att budskapet om företaget och dess produkter blir tydligt, samstämmigt och attraktivt. Annonsering Personlig försäljning PR Kampanjer Direkt- marknadsföring

18 Faktorer som påverkar promotionmixen
Hur ser produkten/marknaden ut? Push eller pullstrategi Buyer readiness stage Var i produktlivcykeln man befinner sig

19 Annonsering Bestäm målet med annonseringen: Budget Bestäm strategin
Informera Övertyga Påminna Budget Bestäm strategin Budskap Media Utvärdera annonseringen

20 SP:Exempel på säljkampanjer
Fria prover Rabattkuponger Ersättning om kupong från köpt vara postas Ekonomipaket Premieprodukter Reklamartiklar Trohetsrabatter POP Vinstchanser

21 PR - Public Relations På ett billigare sätt än annonsering marknads-föra företaget eller produkterna. Företaget betalar inte för utrymmet i media utan snarare för arbetet med att komma dit.

22 PR - Public Relations Avanza utmanar storbankerna
Privatspararnas återkomst till börsen gör att det ser bättre ut än på länge för O-listenoterade nätmäklaren Avanza. För att stärka varumärket Omfattar olika aktiviteter: Produktpublicitet Relationer med media Extern och intern info Lobbying Syftet med PR: Skapa intresse kring produkten Influera målgrupper Repositionera produkter i mognadsstadiet                

23 Personlig försäljning - Hur den kan genomföras
Identifiera prospekts Läs på om dem Kontakt Presentation Hantera invändningar Avsluta affären Följ upp

24 Direktmarknadsföring
Markandsföring direkt till konsumen t.ex Telemarketing Direct-mail marketing Catalouge marketing Direct respons television marketing DRTV Integrerad direkt mf

25 Hur sätts priset? Kostnadsbaserad Värdebaserad Konkurrentbaserad

26 Pris - Interna och Externa faktorer
Interna faktorer marknadsmål marknadsmix-mål kostnader organisatoriska Externa faktorer marknad o efterfrågan konkurrenter konjunkturen

27 Priset är alltid ett viktigt konkurrensmedel
Normalt ger ett lägre pris en ökad efter-frågan Pris Undantaget är lyxvaror: Efterfrågan

28 Läget i produktlivcykeln påverkar prisstrategin
Introduktionsstadiet: skumma eller penetrera Tillväxtstadiet: konkurrensen tilltar strategi => penetration Mognadsstadiet: konkurrensen stabiliseras strategi => låga kostnader Nedgångsstadiet: Försäljningen minskar strategi => bidragskalkyl


Ladda ner ppt "Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt."

Liknande presentationer


Google-annonser