Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Motorbyten på Airbus 320 och Boeing 737 behövs nu! Anders Lundbladh

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Motorbyten på Airbus 320 och Boeing 737 behövs nu! Anders Lundbladh"— Presentationens avskrift:

1 Motorbyten på Airbus 320 och Boeing 737 behövs nu! Anders Lundbladh
day month year Motorbyten på Airbus 320 och Boeing 737 behövs nu! Anders Lundbladh Volvo Aero Corporation, Anders Lundbladh

2 Världens största flygmarknad
68% av leveranser transportflygplan 17000 flygplan 1200 miljarder dollar/20 år ! ca hälften av buller och utsläpp Boeing 737 Airbus 320-familjen 1968 1988 2007 2003 Motorbyte A320 & B737

3 Marknadssektorer Pax Range km Widebodies Single Aisles Regional Jets
Manufacturer typical seating B747-8I B /ER Widebodies A B B ER B787-3 A350 B787-10 A A R A330 B LR Single Aisles B787 Max range version, still air range for full pax load, no freight Typical routes half range Regional Jets B737/A320 MRJ C-series B737/A319 sleeper Range km Motorbyte A320 & B737

4 Marknadssektorer Pax Range km Reengine Widebodies Single Aisles
Manufacturer typical seating B747-8I B /ER Widebodies A B B ER B787-3 A350 B787-10 A A R A330 B LR Single Aisles B787 Max range version, still air range for full pax load, no freight Typical routes half range Reengine Regional Jets B737/A320 MRJ C-series B737/A319 sleeper Range km Motorbyte A320 & B737

5 Marknadssektorer Pax Range km Reengine OR Widebodies Single Aisles
Manufacturer typical seating B747-8I B /ER Widebodies A B B ER B787-3 A350 B787-10 A A R A330 B LR Single Aisles B787 Max range version, still air range for full pax load, no freight Typical routes half range Reengine Regional Jets OR B737/A320 MRJ C-series B737/A319 sleeper Range km Motorbyte A320 & B737

6 Motoralternativ för ”single aisle”
Vidareutveckling av dagens medeldistansmotorer CFM56 → LEAP56 V2500 → VISTA Nedskalning av långdistansmotorer GENX → LEAP-X TRENT → RB285 Ny teknologi PW motor med växlad fläkt RR boosterlös motor RR mellankyld motor GE-Snecma motrotorerande fläkt Open rotor Motorbyte A320 & B737

7 CFM international - LEAP-X
Stor kolfiberarmerad fläkt Ungefär 50% lättare än en titanfläkt (dagens teknik) Upp till 16% lägre bränsleförbrukning än CFM56 Kväveoxider 50% under lagkrav (CAEP/6) Buller dB under lagkrav (Chapter 4) Motorbyte A320 & B737

8 Pratt&Whitney PW1000G Växellåda mellan turbin och fläkt
Stor (upp till 2 meter) långsam fläkt Lågt buller 7 färre kompressor & turbinsteg 20% lägre UH-kostnad 12-18% lägre bränsleförbrukning än dagens motorer (CFM56) Motorbyte A320 & B737

9 Rolls-Royces alternativ
Avancerad treaxlig motor – bygger på TRENT 15-20% lägre bränsleförbrukning 1,8 meters fläkt - effektivare Effektuttag på mellanspolen – effektivare plané Titan-aluminid i turbin – lättare Avancerad tvåaxlig motor – bygger på RB282 10-15% lägre bränsleförbrukning Mycket högt tryckförhållande BPR ~11 – stor fläkt Motorbyte A320 & B737

10 Bränsleoptimering för turbofläkt
lägsta bränsleförbrukning lägsta driftskostnad 90 $/bbl tryck bränsleförbrukning kg/s Ökande motstånd, vikt lägsta driftskostnad 30 $/bbl flöde kg/s endast illustrerande data 1.5m m m fläkt dia Motorbyte A320 & B737

11 Nytt flygplan eller “bara” nya motorer ?
Historiskt effektivitetsutveckling per 25 år* Motorer 12-22% teknik med syfte 15% är demonstrerad Aerodynamik 7-12% Ca 3% aerodynamiskt förbättring nås med winglets A320 och B737 har meters vingar, vilket är max för ICAO klass C – svårare att utveckla aerodynamiken Struktur 0-10% Kolfiberteknik i B787/A350 ser ut att spara 4% på tomvikten Ger 2-3% på bränsle Tekniken kan bli för dyr för mindre flygplan * Lee et al 2001, Historical and future trends in aircraft performance, cost and emissions. Motorbyte A320 & B737

12 Avancerade flygplan, men när ?
Airbus koncept 2050 Boeing pax “widebody” Airbus ankvinge + propellerfläktar MIT “dubbelbubbla” 2030 Motorbyte A320 & B737

13 Varför behövs ett motorbyte nu ?
medelförbrukning relativt A320/737NG Flygplansflottan säten Fortsatt produktion av redan lanserade flygplan Propellerfläktar 2023 Reengine av A320 & B Reengine Propellerfläktar 2025 Motorbyte A320 & B737

14 Bränsleförbrukning reengine
liter/ säte km -12% -20% Volvo beräkning, tillverkarnas kapacitetsdata säten Motorbyte A320 & B737

15 Vad händer nu ? Flygmarknaden kan inte vänta på nya flygplan
Framstegen på flygplan tar mer tid Resurser (personal!) saknas hos flygplanstillverkarna Motorbyte A320/B737 minskar effekten av konkurrensen från Bombardier, Embraer, Comac och Irkut Boeing negativa, Airbus utreder, beslut under hösten ? Airbus NEO ”New Engine Option” sharklets modifierat landningställ PW GTF (eller LEAP-X) Motorbyte A320 & B737

16 Thank You for your attention and welcome to
Motorbyte A320 & B737

17 Backup-bilder följer Motorbyte A320 & B737

18 Open Rotor 20-25% lägre SFC än dagens motorer
Buller – omgivning, kabin, struktur Lägre flygfart effektiv M≤ ? Kombinerat med ny flygplandesign ännu effektivare i lägre farter Oprövad teknik! Motorbyte A320 & B737

19 Fuel consumption NSA Engine technology impact
Assumptions 180 pax ( pax) 1300 km mission 6000 km range at M=0.8 unless noted Motorbyte A320 & B737


Ladda ner ppt "Motorbyten på Airbus 320 och Boeing 737 behövs nu! Anders Lundbladh"

Liknande presentationer


Google-annonser