Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadsplan Gymbolaget

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadsplan Gymbolaget"— Presentationens avskrift:

1 Marknadsplan Gymbolaget
Grupp A2 Andrija Andrijevic Oscar Donnerin Samuel Fernmo Jacob Hellman Adham Mouafi

2 Disposition Nuvarande situation Metod & Material Nyckeltal
Marknadsmixmodellen 7p SWOT Marketing Objectives – Ansoff Matrix Marknadsstategi – STP Åtgärdsförslag Budget Uppföljning

3 Nuvarande situation Startades 2003 Tre anställda 900 medlemmar
Två lokaler ”Källargym” Fokus på styrketräning Öppet alla dagar dygnet runt

4 Metod & Material Empirisk data Sekundära källor Teori Artiklar
Intervju – Susan Rydmyr Sekundära källor gymbolaget.se affärsdata.se Teori Kursbok Artiklar

5 Nyckeltal Nyckeltal: Datum: 2012-04012-04 Antal anställda 3
Nettoomsättning per anställd (TKR) 734 Personalkostnader per anställd (TKR) 172 Vinstmarginal -0,36 % Årets resultat (TKR) - 9

6 Marknadsmixmodellen: 7P
Produkt Lokalt, gym, PT, butik Pris Lägsta pris i Linköping, upp till 40 % billigare mot konkurrenterna Plats 2 gym Skäggetorp/Tannefors, öppet dygnet runt, e-handelswebbplats Påverkan Sociala medier, Team Gymbolaget Personal Kunnig & erfaren personal (3 st) Fysiska bevis (Physical evidence) Verksamhets image speglar priset Processer Självbetjäning (passerkort + kod), PT & kostrådgivning

7 SWOT Styrkor Svagheter Möjligheter Hot Öppet 24/7 Privatägt
Smalt utbud Placering av gym Möjligheter Träningstrend Hot Konkurrenter Motionscentrum

8 Marknadsstategi - STP Segmentering Urval (Targeting)
Geografisk variabel: Endast Linköping Demografisk variabel: Unga män Psykografisk variabel: Träningstrend Beteendemässig variabel: Öppet dygnet runt Urval (Targeting) Odifferentierad marknadsföring – Samma strategi för olika segment

9 Positionering Styrketräning – Mindre fördelar för högre pris
Pass – Fler fördelar för högre pris

10 Åtgärdsförslag Begränsade resurser Reklamutskick (Flygblad)
Fokusera på styrkor Pris Öppettider Sociala medier Kundinteraktion Tydligare skyltning Nya kampanjer Värva en kompis (2 mån grattis alt. Presentkort) Erbjudande för nya kunder

11 Budget Extremt begränsade resurser Åtgärdsförslag Antal Pris Kostnad
Skyltar inkl. tryck 2 996: - 1 992: - Flygblad 10 000 0,12: - 1172: - Utdelning av flygblad 1 5 000: - Total åtgärdskostnad 8 164: -

12 Uppföljning Antal medlemmar Enkäter
Försäljning via e-handelswebbplatsen Aktivitet på hemsidan och Facebook-sidan Intäkter

13 FRÅGOR? Tack!


Ladda ner ppt "Marknadsplan Gymbolaget"

Liknande presentationer


Google-annonser