Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vad är sant? Vem kan man lita på?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vad är sant? Vem kan man lita på?"— Presentationens avskrift:

1 Vad är sant? Vem kan man lita på?
Källkritik Vad är sant? Vem kan man lita på?

2 Källkritiska kriterier
Äkthetskriteriet Samtidighetskriteriet Tendenskriteriet Beroendekriteriet Relevans

3 Äkthetskriteriet För att fastställa källans äkthet kan man kontrollera till exempel bläck, papperskvalitet eller handstil. Stämmer det med den tid källan ska komma ifrån eller den person som ska ha skrivit?

4 Samtidighetskriteriet
För att en källa ska vara tillförlitlig, alltså något att lita på, så ska den vara nedskriven så nära händelsen den berättar om som möjligt. När är källan författad i förhållande till den händelse den berättar om?

5 Tendenskriteriet För att en källa ska vara tillförlitlig så ska den vara författad utan att upphovsmannen (den som skrivit) har haft något att vinna på att skriva på ett visst sätt. Har upphovsmannen haft något att vinna på att förfalska (ljuga eller hitta på) källan?

6 Beroendekriteriet En källa som är beroende av en annan källa och därför inte berättar något nytt är inte en tillförlitlig källa och bidrar inte heller med någon ny kunskap. Är källan beroende av en annan källa? Är den information vi fått ut av källan egentligen en återberättelse av en annan källa?

7 Relevans När vi avgjort om källan är tillförlitlig så kommer vi till den kanske viktigaste frågan att ställa sig. Är den här källan relevant? Finns den information som jag behöver för att kunna svara på min fråga i den här källan?

8 Var källkritisk! Ni kommer att få välja varsin källa att arbeta med, är er källa tillförlitlig? Använd de källkritiska kriterierna för att reda ut om ni kan lita på källan. Ni har resten av veckan på er med den här uppgiften, på måndag 1/12 ska den lämnas in. Förklara utförligt hur ni bedömer de olika kriterierna. Lycka till!


Ladda ner ppt "Vad är sant? Vem kan man lita på?"

Liknande presentationer


Google-annonser