Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadskrafter.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadskrafter."— Presentationens avskrift:

1 Marknadskrafter

2 Marknadskrafter omvärldsanalys
Löneprocess Marknadskrafter omvärldsanalys

3 Innehåll Marknadslön – tillgång/efterfrågan
Rekrytera – behålla – kompetensförsörjning Ingångslön – löneutveckling Lönespann – fördelning Marknadskrafter – när ”marknaden” svänger/dör

4 Marknadsperspektiv Marknadskrafter – tillgång och efterfrågan
Historia och kultur Olika bedömningsunderlag i organisationen Utbytbarhet och risk för att lämna Alternativt Löneläge Förhandlingsvana Yrkesgruppens storlek

5 Hur hanterar vi marknadskrafterna i samband med rekrytering, lönerevision samt avslut?

6 Organisationens behov av ny/framtida kompetens i relation till marknadslön
Alternativkostnader Långsiktig, strategisk kompetensinventering/planering Omvärldsbevakning Krav/förväntningar/utveckling Våga att ibland säga nej – ha lite ”is” i magen

7 Ingångslöner Vad/vem bestämmer?
Konsekvenser av för låg respektive för hög ingångslön? Enhetlighet eller konkurrens inom en kommun/organisation

8 Lön är EN motivationsfaktor
Meningsfulla arbetsuppgifter – eget ansvar Social kontakter – gemenskap Företagskulturen – god arbetsmiljö Delaktighet – möjlighet att påverka Personlig och yrkesmässig utveckling En tydlig och öppen dialog Uppskattning - att bli sedd och bekräftad Andra förmåner t.ex. friskvård, bil, frukt, mm

9 Summering Förklaringar till olika lön Ingångslöner
Lönespridning samt Lönespann Marknadslöner i relation till framtida kompetensbehov

10 Sysarbs budskap Var uppdaterad och ha egen kunskap om marknadslöner/krafter. Lönen är en motivationsfaktor så tydliggör därför hela lön/belöningsstrukturen!


Ladda ner ppt "Marknadskrafter."

Liknande presentationer


Google-annonser