Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

KULTURUPPLEVELSER SOM LÄROMEDEL

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "KULTURUPPLEVELSER SOM LÄROMEDEL"— Presentationens avskrift:

1 KULTURUPPLEVELSER SOM LÄROMEDEL
Läsåret 14/15 Lisa Eklöv Kärrtorps Gymnasium

2 naturkunskap X, Unga Klara foto: Marguerite Seger

3 min roll kulturombud + förstelärare, utvecklingsuppdrag:
”öka varierade undervisningsformer, sprida på alla program” fokus på kultur, främst scenkonst: Kartlägger alla klassers kulturaktiviteter, statistik Föreslår och bokar aktiviteter Utarbetar didaktiska metoder för kultur integrerat i lärandet Sammanställer informations- och uppföljningsmaterial Arrangerar teaterbesök för personal

4 skilda aspekter producera konsumera
ta del av professionellt producerad konstnärlig verksamhet ex: författarbesök, konstutställningar scenkonst, teater, dans…. Främlingen, Stadsteatern i Skärholmen bild: Niklas Asker eget skapande, kreativt, ofta sinnligt, olika uttryckssätt, ofta tillsammans med professionella kulturaktörer ex: skapande skola estetiska läroprocesser estetiska ämnen (ex. Malin Appeltoft, Ylva Pettersson)

5 Varför konsumera kultur?
”Indirekt”… för livet: möta det främmande, vidga sin värld, öka förståelse för sig själv/omvärlden se olika uttryckssätt, inspireras få helhet och sammanhang: skolinnehåll ”levandegörs” stärka relation mellan tanke och känsla, "mina upplevelser räknas”, jag som person ges rum + uppleva fysiskt tillsammans i realtid! Lolita, Stadsteatern Foto: Petra Hellberg Direkt för skolsituationen: delar i kunskapskraven explicit, vissa kurser (ex Nk2) läroplanen = skall göras

6 ”Bildning är det man har kvar när man glömt allt man lärt sig” /Ellen Key
”jag minns inget av någon av pjäserna vi såg, men den där med rullstolen sitter kvar här inne i bröstet” /kille, åk3 Författarna, Unga Klara Tango på en soptipp, Avart Dans, Reflexen Vårt förakt för svaghet, Stadsteatern, Skärholmen Författarna, Unga Klara Foto: Sara P Borgström

7 lärandekontext ”Ska vi inte ha någon uppgift – det blir så flummigt annars?” ”Ska jag anteckna under pjäsen, för att vara förberedd inför provet?” ”Det är så skönt att slippa prestera en stund” ”Det var när jag skrev inlämningsuppgiften som jag verkligen började tänka på pjäsen” En måltid kan vara god, trevlig och nyttig – samtidigt! Ansvaret är vårt, Stadsteatern foto: Petra Hellberg

8 motstånd "varför ska vi på teater?”
"vad är syftet, vad har det med avsnittet att göra?” "vad har det med naturkunskap att göra?” "alla pjäser jag sett har varit kassa" "är det obligatoriskt, vad händer om man inte kommer?” "kommer det på provet?” "Min kompis har sett pjäsen och sa att den var skitdålig” "eftersom vi kommer sluta senare än vanligt hinner jag inte till jobbet, och jag blir uppsagd om jag inte tar det passet” Vårt förakt för svaghet, Stadsteatern, Skärholmen Foto: Martin Brunn ”Hur ska jag motivera just denna pjäs?” ”Vilket annat stoff måste prioriteras bort?” ”Hur möter jag eventuella suckar och invändningar?” ”Klarar min lite ansträngda relation till klassen ett eventuellt fiasko?” ”Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?” ”Hinner de äta innan?” ”Särskilt upplägg för dem som av religiösa skäl brukar utebli?”

9 vill jag gå på bilmässa? Hur reagerar jag om någon föreslår bilmässa eller fotbollsmatch som personalaktivitet? (för mig främmande, "ointressanta" områden) Vilka invändningar kommer jag med? Varför? Vad krävs för att jag ska finna något meningsfullt? Elever förväntas ta till sig allt. Är vi själva beredda att ta till oss allt? Drottning Kristina , Base 23, Musik på slottet

10 lockas kollegor av ”kulturens egenvärde”?
"Hur ska jag hinna få in det i en redan pressad kursplan?" "Terminens planering är redan fastslagen.” ”Hela denna termin går åt till nationella proven.” ”Flera klasser ska ha gemensamt prov, funkar inte att bryta loss en klass.” "Att ändra i provschemat ger för stor dominoeffekt.” "Eleverna brukar inte uppskatta det tillräckligt.” "För krångligt att styra om schemat.” "Jag är ingen kulturtyp, gillar inte ”Vi har redan missat så mycket” teater o sånt.” "Jag vet inte vad som är bra, eller hur jag ska följa upp det, än mindre använda i bedömning…?” Oscarsteatern

11 viktiga punkter ett bland andra läromedel,
För att jämställas göra avkall på egenvärdet? ”Allas” ansvar blir lätt ingens ansvar. Utse! Prioritera - bygg in i tjänster! Sånger för norden, Turteatern, Kärrtorp Öka kulturens status genom att formalisera och systematisera. Inte när andan faller på utan metodiskt. ”Man kan inte leda någon dit man själv inte vill gå”… Skäm bort personalen med kultur!

12 Artiklar som elever medverkat i utifrån Vårt förakt för svaghet:
En lektion i fascism, Tove Lifvendahl, SvD 14/ Teater tacklar svåra frågor, Maria Sundén Jelmini, SvD 5/ Ingen demokratisk tillväxt utan fri kultur, Maina Arvas, Nöjesguiden, okt2014

13 Artiklar som jag skrivit/medverkat i:
Dags att anpassa resurserna efter läroplanen, Lisa Eklöv, Skolvärlden, 27/ Blogginlägg om kulturarbetet på Kärrtorps Gymnasium, Lisa Eklöv, Nov Kommer teatern på provet, Lisa Eklöv, Pedagogiska Magasinet nr Brev från en lärare till den nya utbildningsministern, Lisa Eklöv, Svd opinion, 8/ När hakkors sprejas på skolan, Katarina Bjärvall, LÄRA nr Skolan speglar samhället, Lisa Eklöv, Pedagogiska Magasinet, 16/9 2011

14 Artiklar med relevans för skolans relation till kultur:
Är kursplanen en tvångströja eller ett arbetsredskap? Anette Jahnke, S.O.S. 25/2 2015 Vårt oändliga behov av bildning, Anders Burman, S.O.S. 12/2 2015 bildning/?utm_source=feedburner&utm_medium= &utm_campaign=Feed%3A%20SkolaOchSamhlle%20%28Skola%20och%20Samh%C3%A4lle%29 Råd till vår nya kulturminister, Enberg, Carlsson, Forsberg - Teaterunionen, SvD 15/9 2014 Skolresultaten sänks av spektakelkulturen, Sverker Lenas, Dn, 9/12014 Konstens betydelse. Om konstarter och litteratur i skola och samhälle. Av Madeleine Hjort, Els-Mari Törnquist, Nordisk Kulturpolitisk Kulturtidskrift 02/2012 Konstens nyttiga onytta, Viktoria Günes, Nordisk kulturpolitisk tidskrift, 01/2012 Teater hjälper oss förstå verkligheten, Om Suzanne Ostens arbete, Forskning.se, 17/ Konsekvent försvar av kulturens egenvärde, Magnus Eriksson, Svd 13/2 2010 Konst för sin egen eller andra ämnens skull, Monica Lindgren, Pedagogiska Magasinet, 17/9 2013 Klättra ner kära vänner vi vill umgås, Lasse, Finlands kulturinstitut i Danmark, 8/5 2013 Internationell spetsforskning om relationen mellan kultur, hjärna, lärande och hälsa, redaktion: Gunnar Bjursell & Henrik Brändén, Karolinska Institute

15 I praktiken - logistik + ekonomi:
1. ser annons, kollar kulan, får mejlutskick 2. mer research 3. I vilken kurs kan det passa bedömning? rättvist fördelat på skolan? 4. ligger i bakhuvudet tills speldatum presenteras 5. speldatum finns - kolla: klassens schema provschema, prov/inlämning samma dag/dagen efter? andra studiebesök dagarna kring? drabbas laboration - klassen blir i otakt? studentfest kvällen innan? möjliggörs lunch? elevernas intresse? -elevinflytande! 6. verkar funka för klassen, kolla med lärarna som har lektion före och efter: hur flytta, ställa in, vem följa med? "Kan de äta lunch på din lektion” 7. avvakta kollegors svar medan ekonomi kollas med rektor 8. om ja, a) biljetterna finns kvar - boka b) fullbokat, börja om från 5 9. information via intranät, kursplanering, bekräftelsemejl till berörda lärare, meddela expeditionen, kolla SL-biljetter 10. påminner lärare, elever igen strax inpå, kolla SL-tider, mötesplats... Vidtala någon om jag skulle bli sjuk

16 Hakar i praktiken: många inblandade: krockar, mejlturer, avvaktan...
Kulans system: ej preliminärboka, allt klart innan, biljetterna kan ta slut. T Agera mycket effektivt parallellt med vanlig Turteatern, Kärrtorp undervisning. Betänketid fungerar sällan. starttid : lunch funkar varken före eller efter och elever måste garanteras lunch (10.00, 11.00, 13.00, är mina favorittider). kvällstid främjar inte likvärdighet: alltför svårt att säga nej till fotbollstränaren m.fl. ges på skolan underlättar enormt, men inte samma upplevelse av utflykt, nya intryck, annan miljö.. alla presentationer låter fantastiska! Hinner inte se själv i förväg, måste köpa grisen i säcken. Funkar med mogna grupper. Med omogna grupper måsta jag satsa på säkra kort. Har inte råd med att de får vatten på sin "kulturdissarkvarn"

17 Minska hindren: Hinder av praktisk art Hinder av ”mental” art
hjälpa till med bokning skicka information, recensioner, länkar, lärarhandledning föreslå schemalösningar göra uppföljningsmaterial göra sig tillgänglig även för triviala frågor: (ex är det bäst att åka tillsammans eller ses vid teatern?) förstå att det är jobbigt att erkänna att man känner sig osäker. följa med /be annan personal följa med ladda med svar på eventuella ifrågasättanden låt två kurser samverka: delat ansvar, synergieffekt, utforma bedömning tillsammans hålla i/vara med i uppföljningsarbetet.

18 Det pedagogiska: Matchar avsnittet vi jobbar med, tydligt sammanhang?
Vilka kopplingar behöver pekas ut för att rama in det hela, visa syftet? Vilket annat stoff måste hoppas över? Förarbeta eller komma blanka? Inte bara nå dem som redan har kulturellt kapital utan verkligen vara pedagog, den som leder vid handen = ger nycklar till alla. Följa upp: lärarhandledning finns, men måste omsättas till görligt med 32 Vilken typ av bedömning kan fungera?


Ladda ner ppt "KULTURUPPLEVELSER SOM LÄROMEDEL"

Liknande presentationer


Google-annonser