Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

KLASSIKER Arbetsområde v 7-11

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "KLASSIKER Arbetsområde v 7-11"— Presentationens avskrift:

1 KLASSIKER Arbetsområde v 7-11
Bok som varit omtyckt under mycket lång tid Har givits ut i nya upplagor och översättningar Har ofta huvudpersoner som känns levande och som utsätts för många problem Är oftast spännande eller gripande böcker Har blivit filmatiserat flera gånger

2 Varför ska du känna till klassiker?
Allmänbildning (viktiga frågor berörs). Bli inspirerad av bra berättelser. Träna läsförståelse (tex budskap) Skriva texter. Diskutera olika ämnen.

3 Vilka mål arbetar vi med?
Mål 1 Lässtrategi Mål 2 Läsförståelse Mål 3 Budskap i texter Mål 4 Sambandet mellan verk - upphovsman Mål 5 Hur påverkar tid och sammanhang Mål 12 Samtala och diskutera ämnen

4

5 UPPLYSNINGSTIDEN Under 1700-talet skulle människan i Europa använda sitt förnuft Människorna skulle använda vetenskapliga metoder istället för t ex Bibeln och bli mer upplysta (=upplysningstiden) Många uppfinningar, t ex teleskopet och mikroskopet, började användas Vetenskapsmän (t ex Isaac Newton, Carl von Linné) studerade omvärlden Författare granskade samhället och debatterade Upplysningens idéer uppstod i England

6 KLASSIKER Daniel Defoe Levde i England år 1660-1731
Robinson Crusoe KLASSIKER Levde i England år Skrev först om politik och hamnade i fängelse Skrev realistiskt med exakta detaljer Kända böcker: Robinson Crusoe(1719) o forts. Robinson var en typisk upplysningsman

7 KLASSIKER Jonathan Swift Levde på Irland år 1667-1745
Var en bitter man som bl a ironiskt skrev att hungersnöden på Irland kunde avhjälpas med att man åt de minsta barnen Kända böcker: Gullivers resor(1726) Var egentligen en vuxenbok som drev med vetenskapsmännen på den här tiden. Gjordes om till barnbok. KLASSIKER

8

9 ROMANTIK OCH REALISM I början av 1800-talet gick författare i Europa ifrån tanken att använda förnuftet till att intressera sig för känslor och fantasi ROMANTIK betydde drömmar, tankar om religion, och det gåtfulla Under 1800-talet senare del hade industrialismen sin höjdpunkt med ångbåtar och ånglok Då opponerade sig författare mot verklighetsflykten (Romantiken) Många författare ville i stället skildra den tidens verklighet med problem som fanns för de vanliga människorna Detta kallades REALISM

10 KLASSIKER Charles Dickens Levde i England år 1812-1870
Oliver Twist Charles Dickens KLASSIKER Trailer Levde i England år Skrev realistiska böcker om 1800-talets industrialism och städernas slum Var förmodligen världens mest lästa författare på sin tid Kända böcker: Oliver Twist (1837) David Copperfield (1849) - delvis en självbiografi

11

12 UNGDOMSKLASSIKER På 1800-talet började fler människor läsa romaner i Europa och Amerika. Trycktekniken förbättrades och läsförmågan ökade bland medelklassens barn och ungdomar . Böcker skrevs därför för barn och ungdomar men uppskattades också av många vuxna.

13 UNGDOMSKLASSIKER Sir Walter Scott Levde i Skottland år 1771-1832
Kallas ”den historiska romanens skapare” Kända böcker: Ivanhoe Leopardriddaren Ivanhoe

14 UNGDOMSKLASSIKER Alexandre Dumas Levde i Frankrike år 1803-1870
Skrev berömda äventyrsromaner Levde sig in i sina romanfigurer så han uppfattade dem som levande Kända böcker: De tre musketörerna(1845) Greven av Monte Cristo(1845) Trailer

15 UNGDOMSKLASSIKER Harriet B Stowe Levde i USA år 1811-1896
Var motståndare till och skrev om slaveriet Kända böcker: Onkel Toms stuga(1852)

16 UNGDOMSKLASSIKER Jules Verne Levde i Frankrike år 1828-1905
Skrev om vilda resor i science fiction-stil Kända böcker: En världsomsegling under havet(1870) Jorden runt på 80 dagar(1872) Den hemlighetsfulla ön(1874) UNGDOMSKLASSIKER Jorden runt på 80 dagar

17 Mark Twain Samuel Clemens
Levde i USA år Skrev om sådant han upplevt som barn Kända böcker: Tom Sawyers äventyr( 1876) Huckleberry Finns äventyr(1884) Huckleberry Finn är både barnslig och erfaren och smart på samma gång Böckerna har en antirasistisk ton UNGDOMSKLASSIKER

18 UNGDOMSKLASSIKER Francis H Burnett
Den hemlighetsfulla trädgården UNGDOMSKLASSIKER Levde i England och USA år Skrev om barn i olika miljöer Kända böcker: Lille lorden(1886) En liten prinsessa(1909) Den hemlighetsfulla trädgården(1911)

19 UNGDOMSKLASSIKER Robert Louis Stevenson
Levde bl a i Skottland år Skrev om att alla människor har en god och en ond sida Kända böcker: Skattkammarön(1883) Dr Jekyll och Mr Hyde(1886)

20 UNGDOMSKLASSIKER Howard Pyle Föddes i USA 1853 och dog i Italien 1911
Skrev om äventyr oftast från det medeltida Europa Kända böcker: Robin Hoods äventyr Kung Arthur och hans riddare Trailer

21 UNGDOMSKLASSIKER Rudyard Kipling
Levde bl a i Indien, Pakistan och England år Skrev om barn som blivit uppfostrade av djur Fick Nobelpriset i litteratur 1907 Kända böcker: Djungelboken 1 o 2 ( ) De skrev han när han bodde i USA och ville skildra sitt älskade Indien

22 UNGDOMSKLASSIKER Lucy Maud Montgomery Levde i Canada år 1874-1942
Trailer Levde i Canada år Skrev många böcker om barnhemsbarnet Annes liv från 11 år tills hon är 50 Kända böcker: Anne på Grönkulla(1908) med fortsättningar

23 UNGDOMSKLASSIKER Jack London Levde i USA år 1876-1916
Skrev bl a om vildmarken och havet Kända böcker: Skriet från Vildmarken Varghunden

24 Sammanfattning Vad var en klassiker?
Vad kan vi lära oss från klassiker? Kan du någon författare/bok som räknas som klassiker?

25 Vad gör vi nu? Arbeta i läroboken s 64-93.
Besvara ”innehållet” frågorna. Se filmen ”Greven av Monte Cristo” Skriver filmanalys. Ev fördjupa dig inom något. Trailer


Ladda ner ppt "KLASSIKER Arbetsområde v 7-11"

Liknande presentationer


Google-annonser