Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal?"— Presentationens avskrift:

1 Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal?
Bakelit Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal? Applikationer och tjänster Prissättning Leverantörer Fortsättningen

2 Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal?
Bakelit Agenda Dagens programfokus - fakta och nulägesbeskrivning - mindre analys - diskussion Vad är en terminal? Applikationer och tjänster Prissättning Leverantörer Fortsättningen

3 Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal?
Bakelit Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal? Applikationer och tjänster Prissättning Leverantörer Fortsättningen

4 Vad är en terminal? Vilka komponenter ingår?
Bakelit Vad är en terminal? Vilka komponenter ingår? Vad begränsar terminalerna?

5 Komponenter i terminaler
Bakelit Komponenter i terminaler Processor Vanlig Risc CPU DSP Minne SRAM DRAM Flash Batteri Litiumjon Nickelmetallhydrid Radiogränssnitt WCDMA CDMA2000 Bluetooth GSM WLAN Operativsystem Pocket PC Epoc Palm OS

6 Komponenter forts. Display I/O gränssnitt Användaregränssnitt Bakelit
TFT LCD Microdisplayer I/O gränssnitt Seriellt Irda Pc card Dockningsstationer Användaregränssnitt Pekskärm Röststyrning, text to speech Tangentbord Skrivigenkännig Audio in/ut Video, rörliga eller stillbilder

7 Kritiska komponenter Durlacher Research Professor Gerald Maguire, KTH
Bakelit Kritiska komponenter Durlacher Research Minne CPU Batterikapacitet Professor Gerald Maguire, KTH Mekanik Mjukvara UMTS-Forum Skärmstorlek Batterikapacitet

8 Exempel CPU Bakelit OMAP, TI StrongArm, Intel Xscale, Intel Risc DSP
Effektförbrukning Produktion Stödjer ARM9T 175 MHz StrongArm 206 MHz C55x 200 Mhz Upp till ca 250 mW Upp till ca 400 mW mW Q Nu 2001 LCD QVGA LCD QVGA Bluetooth 3.0V I/O 1.8/3.0 V I/O Windows CE Memory Stick Epoc, Windows CE, Java2 Micro Edition Xscale MHz (utveckl. ur StrongArm)

9 Exempel minne Samsung UT-RAM Infineon M-RAM Micron BATRAM
Bakelit Exempel minne Samsung UT-RAM 0,2 mA 32 Mbit Infineon M-RAM Upp till 128 Mbit 1,8V & 2,5V Micron BATRAM Upp till 64 Mbit 2,5V & 3,3V Intel Wireless Flash 1,8V standard 5 μA standby ström 32 & 64 Mbit 70 ns accesstid Samsung Flash 512 Mbit 3,3V standard

10 Display Bakelit Sharp Vitrium G8, Seiko eMagin Färg/svartvit
Teknik Storlek Upplösning Effektförbrukning Färg Svartvit Färg LCD LCD OLED 9.8 cm 7 x 5 cm mm 320 x x x 600 92 mW 10 mW < 300 mW

11 Batterikapacitet Bakelit Långsam utveckling
Strömförbrukningen beror på radiokommunikationen Proportionell mot datahastigheten och mot kvadraten av avståndet till basstationen. WCDMA tal förbrukar lika mycket eller något mindre än GSM Idag runt 1000 mAh och Li-jon teknik Prestanda 45 40 35 30 25 20 15 10 5 Tid CPU/minne batteri Begränsar terminalernas möjligheter kraftigt

12 Exempel terminal Bakelit Audio centrerad Internet/PDA terminal Modem
Processor StrongArm Arbetsminne 32 MB Lagringsminne Display ¼ VGA, färg Radio WCDMA, GSM, Bluetooth Batteri 1500 mAh Li-jon Användargränssnitt Pekskärm, skrivigenkänning, handsfree Källa: Bakelit (2001)

13 Slutsatser & fortsättning
Bakelit Slutsatser & fortsättning ! Tekniken i terminalerna är ingen flaskhals! Problemen är snarare: Användarupplevelse Produktion Mjukvara Europolitan: Hur ska man se till att terminaler och tjänster passar ihop?

14 Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal?
Bakelit Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal? Applikationer och tjänster Prissättning Leverantörer Fortsättningen

15 Varför ska man använda en mobil terminal?
Bakelit Varför ska man använda en mobil terminal?                          

16 3G - Inneboende möjligheter
Bakelit 3G - Inneboende möjligheter Interaktivitet Mobilitet Bredband Positionering

17 Nyckelelement Innehåll Tillgång till terminaler Interoperabilitet
Bakelit Nyckelelement Innehåll Tillgång till terminaler Interoperabilitet

18 Nedladdningstider begränsar möjligheterna i näten
Bakelit Nedladdningstider begränsar möjligheterna i näten E-post meddelande, 10 kbyte Web sida, 9 kbyte Textfil, 40 kbyte Stor rapport, 2 Mbyte Videoklipp, 4 Mbyte Film med TV-kvalitet 2G PSTN ISDN 2G+ UMTS/3G 8 sek 3 sek 1 sek 0.7 sek 0.04 sek 9 sek 3 sek 1 sek 0.8 sek 0.04 sek 33 sek 11 sek 5 sek 3 sek 0.2 sek 28 min 9 min 4 min 2 min 7 sek 48 min 18 min 8 min 4 min 14 sek 1100 tim 350 tim 104 tim 52 tim > 5 tim Källa: UMTS Forum Begränsningar Nätet Kostnaden

19 Skillnaden mellan applikationer och tjänster
Bakelit Skillnaden mellan applikationer och tjänster Edutainment & Infotainment Lokaliserings- baserade B2C Tjänster Kontors- förlängning Telematik/ Telemetri Tjänster Applikationer Multimedia m-Commerce Unified Messaging VoIP Interaktiv Broadcasting IP Access Positionering Liten betydelse Medium betydelse Hög betydelse. Källa: UMTS Forum

20 M-commerce Teleoperatörens roll
Bakelit M-commerce Teleoperatörens roll M-commerce involverar köp av produkter, tjänster eller innehåll, eller för att göra finansiella transaktioner direkt från terminalen. Kommer teleoperatörerna att vara tvungna att ompröva sin position i värdekedjan? Kommunikationsvanor Idag använder användarna tjänster som är enkla att använda, fokuserade och kräver lite tid att navigera. Dagens korta sessionslängder tyder på att mobila användare kopplar upp sig för att genomföra specifika uppgifter på så kort tid som möjligt. Källa: Bakelit (2001)

21 Icke transaktionsrelaterade tjänster
Bakelit Icke transaktionsrelaterade tjänster 27 % 28 % 31 % 36 % 41 % 43 % 47 % 49 % 50 % 74 % 83 % 100 80 60 40 20 Spel Lokaliseringstjänster Prisjämförelser Chat & nyhetsgrupper Finansiell information Personaliserade tjänster Reseinformation Surfning Regional information Ringtoner & skärmsläckare Nyheter, väder & sport E-post & SMS Procent av alla m-commerce användare Källa: BCG proprietary consumer database.

22 Icke transaktionsrelaterade tjänster
Bakelit Icke transaktionsrelaterade tjänster & SMS Nyheter, väder och sport Ringtoner och skärmsläckare Surfning Finansiell information Reseinformation Peronaliserade tjänster Regional information Chat och nyhetsgrupper Spel Prisjämförelser Lokaliseringsberoende tjänster Frankrike Tyskland Sverige Japan USA Källa: BCG proprietary consumer database.

23 Transaktionsrelaterade tjänster
Bakelit Transaktionsrelaterade tjänster 7 % 8 % 9 % 10 % 13 % 14 % 15 % 16 % 17 % 28 % 30 20 10 Heminredningsartiklar Apoteksvaror FastFood & mat Elektronik Presenter Datahårdvara & mjukvara Auktioner Mäklartjänster Reseprodukter Böcker och CDs Banktjänster Procent av alla m-commerce användare Källa: BCG proprietary consumer database.

24 Transaktionsrelaterade tjänster
Bakelit Transaktionsrelaterade tjänster Banktjänster Mäklartjänster Böcker och CD:s Reseprodukter Presenter Auktioner Fast Food och mat Datahårdvara och mjukvara Apoteksvaror Heminredningsartiklar Elektronik Frankrike Tyskland Sverige Japan USA Källa: BCG proprietary consumer database.

25 Segmentering Bakelit Erfarna användare Nya användare
Segmentering Erfarna användare Nya användare Yngre privata Äldre professionella användare användare Spel Ringtoner och skärmsläckare Chat E-post Nyheter, väder och sport Surfning Shopping & prisjämförelser Personliga tjänster Banktjänster Unified messaging Reseinformation Finansiell information Källa: BCG analysis. Varje segment i den övre delen av matrisen fortsätter att använda de applikationer som finns listade i den nedre delen.

26 - Enligt undersökning av BCG -
Bakelit Förväntningar - Enligt undersökning av BCG - Mobil tillgång till banktjänster Lokaliseringsbaserade tjänster Regional information

27 Vad bör man tänka på vid utvecklingen av applikationer och tjänster?
Bakelit Vad bör man tänka på vid utvecklingen av applikationer och tjänster?

28 Kritiska faktorer för en lyckad implementation
Bakelit Kritiska faktorer för en lyckad implementation Format Produktutbud 3G skall inte förväxlas med Internet Säkerhet Integritet Balans mellan lokalisering och personalisering Kommunikationsvanor Standardisering Bakåtkompabilitet Innehåll Källa: Bakelit (2001)

29 Bakelit Vad är bra innehåll? Kundorienterat synsätt vs Teknikorienterat synsätt Frågeställningar Vem är användaren? Hur kan användaren erhålla det största värdet när man tar hänsyn till både restriktioner och möjligheter? Varför skulle användaren vilja ha tillgång till och använda detta innehåll? Vilka behov tillfredsställer det? Källa: Bakelit (2001)

30 Varför misslyckas vissa lanseringar?
Bakelit Varför misslyckas vissa lanseringar? Produkt Pris Promotion Distribution Målmarknad Timing av marknadsentré WAP-tjänster SMS-tjänster 3G-tjänster Icke komplett produkt Brist på innehåll Alla utlovade attribut inte tillgängliga Utlovade attribut levde inte upp till vad man utlovat Teknologin möte inte kundernas behov Ett högt pris är i konflikt med en massmarknadsansats Dåligt jobb i att utbilda konsumenter om produktens natur Informationen inte objektiv Dåliga produktrecensioner avslöjade brister Distributionen av terminaler, tjänster och innehåll ofullständig Adresserade inte tidiga anammare; fokus var på massmarknaden Produkten lanserades innan mjukvaran fanns tillgänglig för att leverera vad som utlovats Intensiv brådska för att komma ut snabbt medförde att produkten var inkapabel att utföra en stor andel av tjänsterna Enkel produkt Enkel teknologi som inte utlovade mer än vad den kunde leverera Teknologin möte ett behov hos kunderna Fast pris. Billigare än ett telefonsamtal. Kunderna väl medvetna om produktens begränsningar Initialt sparsam marknadsföring. Lovade inte för mycket En enkel tjänst som var anpassad efter de befintliga terminalerna Enkel, komplementär tjänst riktad till ett brett befintligt marknadssegment Produkten var funktionell när den levererades ? ? ? ? ? ? Källa: Bakelit (2001)

31 Slutsatser & fortsättning
! Tjänster och applikationer måste hålla vad de lovar när de lanseras Framgången beror på många faktorer, som t.ex. geografisk marknad och terminalernas beskaffenhet. Europolitan: Hur kan Europolitan skapa en bra kombination av terminaler och tjänster? Hur kan tjänster och applikationer planeras och lanseras i en befintlig terminalpark, befintliga förväntningar och kundbeteende som beror av den geografiska marknaden? !

32 Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal?
Bakelit Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal? Applikationer och tjänster Prissättning - av terminaler - av tjänster Leverantörer Fortsättningen

33 Hur sätts priset för terminalen?
Bakelit Hur sätts priset för terminalen? 1. Efterfrågan ”Priset sätts efter efterfrågan” 1 - tillverkningskostnaden inte avgörande 2. Substitutspriser ”Priset kan inte vara högre än vad betalar för att få samma sak på annat sätt” 2 - om GPRS existerar som alternativ kan inte priset för en 3G-terminal bli stiga mer än vad som motiveras av ett fåtal nya applikationer som görs möjliga med 3G ”Priset kommer att ligga över dagens high-end telefoner, men under summan av båda enheterna [PDA och telefon] i dagens priser” 3 - priset på en integrerad PDA/telefon är begränsat av vad en motsvarande PDA och telefon skulle kosta tillsammans 3. Priset är fallande ”Priset på 2G-terminaler faller kontinuerligt för en given prestanda 4 ett rimligt antagande är att priset för en 3G-terminal kommer att utsättas för liknande prisutveckling Källor: 1) Lars Lundberg, TietoEnator, 2) Gerald Maguire, KTH, Inst. för teleinformatik, 3) Jonas Tulldahl, Accenture, 4) Bakelit 2001

34 Prisuppskattningen är beroende av många antaganden
Bakelit Prisuppskattningen är beroende av många antaganden Terminalernas utformning vid starten för 3G-näten är osäker Terminalerna utvecklas kontinuerligt, varför det är svårt att finna en typprodukt att följa över en lång tidsperiod Konkurrenssituationen på 3G-marknaden är okänd

35 - Integrerad PDA/telefon -
Bakelit Exempelterminal - Integrerad PDA/telefon - Telefoner och PDA's blir allt vanligare som personliga hjälpmedel. Integrerat tal och data tar tillvara 3G-nätens möjligheter Passar det initialt viktiga affärssegmentet Utgör en dominerande sinnebild för 3G-terminalen

36 Antaganden för prisuppskattning
Bakelit Antaganden för prisuppskattning Display Radio RAM, MB ROM, MB Kortplats Portar 240 x 320 UMTS, GSM 900/1800, Bluetooth 32 CF USB Exempelkonfiguration integrerad PDA/telefon PDA, kr Smartphone, kr Summa Exkl moms 25 % Allt-i-ett rabatt Bluetoothpremie Riktpris Prisminskning/kvartal Lägstapris konsument, februari 2001 Leverantörs- pris Minsta marginal 5400 5310 10710 8568 10 % 500 8211 5 % 6000 5900 Mellansegmentet inom handdatorer har ca 32MB RAM, 32MB ROM, färgdisplay 240x320. Lägsta priser ca 6000 kr. Smartphones med litet minne kostar strax under 6000 kr Liten överlappning innehållsmässigt = pris något under summan av produkterna

37 - Leverantörens pris för små volymer exklusive moms -
Bakelit Prisuppskattning - Leverantörens pris för små volymer exklusive moms - 3, 4, 5, 2, Smartphone 2, PDA 1, Uppskattningar: 1, Lars Lundberg, TietoEnator 2, Ovum (Maj 1999) – här betyder Smartphone en telefon med microbrowser. 3, Trium Mondo 4, Sagem WA3050 5, Motorola Accompli08 (Prisuppgifter enl. tidningen Connect)

38 Uppskattat pris för en integrerad PDA/telefon
Bakelit Uppskattat pris för en integrerad PDA/telefon Källa: Bakelit (2001)

39 Intäkter från tjänster
Bakelit Intäkter från tjänster - två olika skolor - ”Tjänster på mobilt Internet kommer att omsätta 76 miljarder Euro i Europa år 2005” 1 - detta kommer att utgöra cirka hälften av de totala intäkterna för mobiltelefoni ”82 % av företagen säger sig vilja använda mobila tjänster, men bara 24 % vill betala mer för det” 2 - största gruppen användare av tjänster förväntas bli 18- till 24-åringar. CAGR 72 % 80 70 60 50 40 30 20 10 Källor: UMTS Report, Durlacher mfl www4.gartner.com, , ”European CIOs are Bullish About M-Commerce but Will Not Pay Extra for 3G”

40 Svårt hitta given killer application
Bakelit Primär målgrupp Total inkomstpotential Tidshorisont Intresse för användare Betalnings- kapacitet Svårt hitta given killer application Meddelandetjänster Positioneringstjänster Speltjänster Företagstjänster Telematik Kort Unga Låg Hög Låg Kort Alla Hög Hög Hög Medel Företag Låg Hög Låg Medel Företag Medel Hög Medel Källor: Tunebro: ”UMTS – operatörernas undergång?” International Data Group: ”Underhållning ska få fart på gprs-försäljningen”,”Spel och dobbel sätter fart på 3G”, ”Ungdomar målgrupp för positioneringstjänster”,”Ungdomar målgrupp för positioneringstjänster” Gartner Group: ”European CIOs are Bullish About M-Commerce but Will Not Pay Extra for3G”

41 Svenska operatörers strategi
Bakelit Svenska operatörers strategi - en anpassning till återbetalningskraven Strategi sent oktober 2000 Europolitan Tele2 Telia Företag på dagen, privatperson på kvällen Konsumentmarknaden, positioneringstjänster Företag (uthyrning av program). Tror ej på spel Källor: Jon Risfelt, Europolitan, Fredrik Berglund, Tele2, Östen Mäkitalo, Telia, intervjuer i Computer Sweden Europolitan ändrar utbudsstrategin ICA Pipebeach Glocalnet Sense Communications BlueFactory Mobyson

42 Dystra intäktsprognoser för år 2003
Bakelit Dystra intäktsprognoser för år 2003 Prognoser Mobilt data omsätter drygt 100 kr/användare 5,5 miljoner 3G-terminaler i Europa Sverige har 1/40 av terminalerna i Europa Europolitans marknadsandel max 50 % i Sverige Durlacher Ovum (maj 2000) Bakelit (mars 2001) (100 x 5,5M x 1/40 x 0,5 x 12) cirka 83 miljoner kronor i årlig omsättning för Europolitan (2004: 150 x 16,5M x 1/40 x 0,5 x 12 = 370M SEK)

43 Beteendemönster måste ändras
Bakelit Beteendemönster måste ändras -skapa behov som kunden inte visste om SMS lanserades i det dolda, men växte snart till ett behov Alcatel: stegvis utveckling för att vänja användarna vid nya tjänster Fallstudie ”Tunebro” 1800 1600 1400 1200 1000 800 600 400 200 Faktiska utlägg Betalningsvilja

44 Slutsatser & fortsättning
! Vi kan göra rimliga uppskattningar av terminalpriset Stor utmaning att finna tjänster och applikationer som har tillräcklig intäktspotential. Europolitan: Hur ska frågan om subventionering av terminaler hanteras? Hur kan man med rätt prissättning skapa bra erbjudanden till olika kundsegment? Vilka är de mest intressanta 1) kundsegmenten 2) terminaltyperna 3) affärsmodellerna 4) tjänsterna? !

45 Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal?
Bakelit Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal? Applikationer och tjänster Prissättning Leverantörer - en översikt - samarbeten och allianser Fortsättningen

46 Intressanta terminaltillverkare
Handspring Mitsubishi Panasonic Samsung Ericsson Toshiba Siemens Motorola Alcatel Philips Sagem Sony Nokia NEC Palm Bakelit Intressanta terminaltillverkare GPRS-närvaro CDMA-närvaro 3g-närvaro Infrastrukturleverantör PDA-närvaro Innovationer Produktionskapacitet Summa Källor: Goldman Sachs & Bakelit

47 Trium Mitsubishi Electric Telecom
Bakelit Trium Mitsubishi Electric Telecom Strategi: Gör bara terminaler. Vill vara med på 3G-marknaden, först i Asien, senare i Europa. Fokuserat på Europa och på ny teknik, inte på marknadsandelar inom GSM.Satsar på segmentet affärsanvändare initialt för 3G.Allianser med Microsoft, Sony och Analog Devices. På marknaden: Två GPRS telefoner, ett antal GSM telefoner. Ursprung: Japan, HK Frankrike Omsättning: USD 15 mdr (MET) Anställda: N/A R&D: 4,6% av oms. (ME) Inför lansering: WCDMA telefon i Japan, GPRS/GSM telefoner i Europa. Visioner: Flera okonventionella prototyper med delbar telefonlur och display. Bild ovan till vänster, även handleds och halsbands-modeller. Profil: Nytt bolag som satsar på designen med fokus på Europa. W-CDMA Japan GPRS Lansering 2001 2002 2004 2003

48 Bakelit Panasonic Strategi: Vill vara med bland de första på 3G-marknaderna: Japan med NTT DoCoMo i maj 2001, Europa våren 2002. På marknaden: Bl.a. PHS- och GSM-telefoner, varav en WAP-telefon. Inför lansering: GPRS-telefon i juni 2001, multimediaorienterad telefon med video, MPEG4, GPS, SD Memory Card samt PC-kort för 3G i Japan i maj. Ursprung: Japan, Matsushita koncernen Omsättning: USD 64 Mdr Anställda: R&D: % Prototyper: GPRS/UMTS multimedia telefon med kamera, färg LCD, trial mode, K-Java, radio mm för den europeiska marknaden. Tretalet multimediaorienterade telefoner, PC-kort och basstationer för den japanska marknaden. Profil:. Multimediatelefoner i både asiatisk och europeisk design. W-CDMA Europa W-CDMA Japan Lansering 2001 2002 2004 2003

49 Bakelit Sony Strategi: Avtal med TI och Symbian om utveckling av 3G terminaler. På marknaden: GSM/WAP telefoner. Inför lansering: Telefon med MP3-spelare. Ursprung: Japan Omsättning: USD 64 mdr Anställda: R&D: N/A Prototyper: Olika sorters prototyper inspirerade av Sony’s design på andra konsumentprodukter. Tycks segmentera marknaden i ljudtelefoner (musik + tal) samt multimediatelefoner. Talar om funktionalitet, ej teknik. Profil: Traditionella telefoner, samma design på flera telefoner med olika funktionalitet. Lansering 2001 2002 2004 2003

50 Bakelit NEC Strategi: Vill vara med först med 3G teknologi och kommersiella produkter.Lanserar först i Japan , senare Europa. F.n. starkt fokuserat på Asien. Satsar på att erbjuda både nät och telefoner. På marknaden: Flera GSM och PDC telefoner. Inför lansering: WCDMA telefon i Japan, GPRS/GSM telefon i Europa. WCDMA telefon för Europa tidigast 2002 Ursprung: Japan Omsättning: USD 48 mdr Anställda: R&D: N/A (1 600 anst.) Prototyper: Många vikbara telefoner. De flesta prototyperna tycks vara profilerade för affärssegmentet, blandning av europeisk och asiatisk stil. Profil: Många modeller. Stor skillnad i design mellan olika geografiska marknader. GPRS W-CDMA Japan Lansering 2001 2002 2004 2003

51 Bakelit Toshiba Strategi: Hittills fokuserat på Japan. Mängder av produkter åt de stora operatörerna. Saknar i princip eget varumärke. Visar mycket stort intresse för 3G både på hemmamarknaden och i Europa. På marknaden: Ett flertal terminaler för mobil webaccess. Snar lansering: 3G-terminal för Japan m. konventionell knappsats och liten högupplöst display, videokapacitet och ev. kamera. PDA med Bluetooth (ej telefon). Ursprung: Japan Omsättning: USD 54 mdr (1999) Anställda: FoU: 5,8% av oms. (1999) Visioner: Ett flertal okonventionella prototyper för 3G med stort multimediafokus, ingen PDA-liknande telefon. Profil: Asiatisk design på samtliga telefoner, även kommande modeller. Små displayer med färgskärmar. Lansering 2001 2002 2004 2003 3G i Europa 3G i Japan

52 Bakelit Samsung Strategi: Vill vara med på 3G-marknaden, först Asien&Oceanien, senare Europa. F.n. starkt CDMA2000 fokuserat, men uppger att man vill leverera W-CDMA i telefonerna senare i Europa. På marknaden: Minst 4 stycken CDMA2000-telefoner i Korea. Snar lansering: Smartphone, GPRS-produkter Ursprung: Korea Omsättning: USD 30 mdr Anställda: FoU: 5,6% av oms. Visioner: Kompakta, ungdomliga/asiatiska prototyper med tydliga användningsområden och målgrupper. Profil: Små, multimediaorienterade, tydligt profilerade telefoner. Exempel: MP3-telefon, TV-telefon, kameratelefon, handledstelefon, telefon för kvinnor. Små, högupplösta displayer. CDMA2000 Lansering 2001 2002 2004 2003

53 Bakelit Ericsson Strategi: Vill vara en föregångare inom utveckling av terminaler. Försöker stärka sin position inom lågpristelefoner och behålla sina höga marknadsandelar. På marknaden: Endast GSM. Snar lansering: GPRS-produkter, första telefonen med färgskärm. Ursprung: Sverige Omsättning: USD 29 mdr Anställda: FoU: % av oms. Visioner: Integrerad PDA/telefon med stöd för diverse 3G-tjänster. De oftast förekommande prototyperna är data- och PDA- orienterade. Profil: Konventionellt designade telefoner med något otydlig profil. Tycks segmentera marknaden framför allt i affärsmänniskor och ungdomar. GPRS Lansering 2001 2002 2004 2003

54 Bakelit Nokia Strategi: Avvaktar med lansering av 3G-terminaler. Satsar i första hand på befintliga marknader. Levererar stort antal produktvarianter på likartade plattformar. På marknaden: GSM produkter, samt PDA-telefon med tangentbord. Snar lansering: GPRS-produkter, MP3-telefon, Bluetooth-produkter. PDA-telefon med tangentbord. Ursprung: Finland Omsättning: USD 29 mdr Anställda: FoU: 8,5% av oms. Visioner: Bolaget presenterar inga visioner för 3G-terminaler f.n. men har tidigare visat prototyper som segmenterar marknaden i tre delar – bilder/spel/underhållning, business, samt ett bredare mellansegment. Profil: Ungdomlig och kompakt design. Mängder av färgkombinationer, många produktvarianter med liknande tekniskt innehåll. GPRS W-CDMA Lansering 2001 2002 2004 2003

55 Bakelit Siemens Strategi: Strävar efter 15% marknadsandel genom att vara aktiv inom flertalet terminalsegment. På 3G marknaden satsar man initialt på affärssegmentet. Ser konkurrenter framför allt i japanska företag, men även i Nokia och Ericsson. På marknaden: Endast GSM Snar lansering: Smartphone m. QVGA-display, Windows och GPRS. Ursprung: Tyskland Omsättning: USD 70 mdr Anställda: FoU: 7,1% av oms. Visioner: Varierande teman med små, högupplösta displayer, runda former. Handledstelefon, löstagbara knappsatser, dataspel mm. Profil: Europeisk design. Går från relativt ordinära telefoner med likartad design till ett produktutbud med större bredd. Har bl.a. en allväderstelefon och en MP3-telefon. W-CDMA GPRS Lansering 2001 2002 2004 2003

56 Bakelit Motorola Strategi: Ligger lågt vad gäller lanseringsdatum, vill koordinera terminaler med nät och tjänster och inte upprepa misstagen från WAP. Samarbetar med nyckeloperatörer. Jobbar mycket med helt nya koncept för hur 3G-telefoni praktiskt skall gå till. På marknaden: GPRS-telefoner; Timeport260, Accompli008. I-mode telefon sedan ett år. Snar lansering: 3G-telefon lanseras i år (ej i Europa). Ursprung: USA Omsättning: USD 31 Mdr Anställda: R&D: % av oms. Samtliga uppgifter från 1999 Prototyper: Arbetar mycket med ”new life forms”: telefoner integrerade i kläder, handskar, smycken, etc. En 5x20 cm pekskärm. Ligger mellan tre och fem år fram i tiden. Profil: Många vikbara telefoner med konventionell design. UMTS GPRS Lansering 2001 2002 2004 2003

57 Bakelit Alcatel Strategi: Stegvis lansering av GPRS- och 3G-produkter skall dels vänja användarna vid nya produkter och tjänster, dels hålla tjänsterna kompatibla med nätverkskapaciteten. På marknaden: Fyra WAP-telefoner Snar lansering: GPRS-terminal lanseras i slutet av Första 3G-terminalen i slutet av nästa år, röststyrda enheter år 2005. Ursprung: Frankrike Omsättning: USD 28 Mdr (1999) Anställda: 130,000 R&D: % av oms.                                    Prototyper: Företaget är mycket konceptdrivet, och arbetar med ett antal designskolor. Man har koncepttelefoner som skall vara integrerade i kläder, smycket, etcetera. Profil: Går från färgglada telefoner med lågpriskänsla till något mer exklusiv design. UMTS GPRS Lansering 2001 2002 2004 2003

58 Bakelit Philips Strategi: Nämner ingen lanseringstid för sin första 3g-telefon. Man har i stället nischat sig mer mot ungdomstelefoner; rigsignaler, ikoner och spel. Frågetecken om telefonerna får tillräcklig uppmärksamhet från ledningen. På marknaden: Ett dussintal GSM-telefoner, flera med WAP Inför lansering: Släpper två GPRS-telefoner i september; fisio610 och Xenium9660. Ursprung: Holland Omsättning: USD 34 Mdr Anställda: R&D: N/A Prototyper: Visar inte upp några koncepttelefoner. Profil: Ungdomliga telefoner; färgade skal, massor med ikoner och ringsignaler, spel, etc. Tidigare varit svaga inom telefondesign. GPRS Lansering 2001 2002 2004 2003

59 Bakelit Sagem Ursprung: Frankrike Omsättning: USD 2,4 Mdr (Communications) Anställda: (koncern) R&D: N/A (3900 anst. koncern) Strategi: Fokuserade på GSM DCS hittills. Innovationer inom GSM/GPRS och WAP. Tror inte på UMTS i Europa före 2003. På marknaden: 3 GPRS telefoner varav en PDA modell. Inför lansering: GPRS-produkter Visioner: Diverse okonventionella, fjärrkontrollsliknande prototyper i metallic-design. Profil: Traditionella telefoner, samma design på flera telefoner med olika funktionalitet. ? W-CDMA GPRS Lansering 2001 2002 2004 2003

60 Bakelit Handspring Strategi: Fortsatt utveckling av PDA’s, och moduler för kommunikation. I övrigt inga ambitioner inom telefoni. Vill inte gå ut med löften, exempelvis om GPRS/3G- moduler, utan släpper nya tekniker när de finns för marknaden. På marknaden: GSM-modul till VisorPhone, samt GPS-modul. Inför lansering: En GPRS-modul är under utveckling. Ursprung: USA Omsättning: USD 0.1 Mdr Anställda: ca 300 R&D: % av oms.                                                    Prototyper: Väljer att inte visa prototyper, utan att lansera när färdig produkt finns. Profil: Terminaler för Internetaccess, rena talterminaler ointressant. ? GPRS Lansering 2001 2002 2004 2003

61 Bakelit Palm Strategi: Mobilt Internet nyckelstrategi men tills vidare förlitar man sig på tillbehörsleverantörer och partners för radiofunktionalitet. Avvaktar med lansering av 3G produkter tills det finns en tillfredsställande infrastruktur. På marknaden: Mjukvara för mobilt Internet samt tillbehör för mobil data. Snar lansering: Tillbehör – s.k. släde - för full GSM & GPRS funktionalitet. Ursprung: USA Omsättning: ca USD 2 mdr Anställda: FoU: 8,2% av oms. (1999) Visioner: Ska presentera integrerad terminal senare under 2001 men vill avvakta med lansering tills priser sjunker för mobil data och roamingavtal finns. Profil: Inga telefoner. Kundorienterade PDA’s för affärsmän och privata konsumenter. Lansering 2001 2002 2004 2003

62 Strategiska allianser
Bakelit Strategiska allianser Utbyte av resurser Kunskap viktigaste resursen Vår undersökning Pressmeddelanden, huvudsakligen under år 2000 Allianser som berör utveckling av 3G-terminaler Undersökningen är ej uttömmande eller rättvisande med avseende på enstaka terminalleverantörer utan ska betraktas som en stickprovsundersökning

63 Leverantörernas allianser
Bakelit Flextronics Nippon Natural Microsystem Tillverkning C Tech Mitsubishi Pioneer Digital View Solectron AT&T Toshiba Hårdvaruutveckling Motorola Philips Intel NEC Lucent Dialogic RF Microdevices Casio Companycare COM One Solectron Nokia Ericsson Marknadsföring Panasonic Alcatel Terminal leverantörer Marubeni HP SONY Nortel SAGEM Sharp Samsung Accenture Yahoo! SONY Ubinetics Sega Innehåll & tjänster Telital AFP MasterCard Nuvomedia UIEvolution ORBCOMM Telstra Omnitel Cervervision EMI Music Mannesmann Microcell British Telecom Symbol Tech. Operatörer Psion VeriSign TiVo TIM M1 Tivoli Sybase Corel Tality Orange AvantGo IBM Apple Sprint PCS MIC Interstar Tech. Caldera sys. NOB Mjukvaror & applikationer Webmethods France Telecom SUN SAP Microsoft Kerridge MacroMedia Picturetel Security dyn. LutrisTeam Anite Telecoms iPlanet McHugh Cognicase Logility HP TT Soft Conversay ORACLE Silicon Grap. McHugh Symbian RealNetworks Källa: Bakelit (2001)

64 Mjukvaror & applikationer
Bakelit Tillverkning Marknadsföring Hårdvaruutveckling Innehåll & tjänster Operatörer Terminal leverantörer Mjukvaror & applikationer

65 Bakelit 3G-marknadens krav ligger till stora delar utanför 2G-terminalleverantörernas kärnkompetenser Leverantörerna inser sina begränsningar inom mjukvaruutveckling och innehåll Leverantörerna söker i hög grad partners för utveckling av enskilda hårdvarukomponenter Innovativa affärslösningar inom marknadsföring förtjänar större uppmärksamhet

66 Slutsatser & fortsättning
! Leverantörsmarknaden består av intressanta företag. Leverantörerna utsätts för nya kompetenskrav vid skiftet till 3G. Att hantera övergången är en kritisk framgångsfaktor. Europolitan: Vilka leverantörer är mest intressanta? Vilka typer av samarbeten med leverantörer är tänkbara? !

67 Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal?
Bakelit Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal? Applikationer och tjänster Prissättning Leverantörer Fortsättningen projektets inriktning datum för slutpresentation

68 Slutsatser ! ! ! ! ! 3G är teknikdrivet
Mjukvara och applikationer är flaskhalsar Höga förväntningar på tjänsterna – igen Terminalpris efter värdering av innehåll Många terminaltillverkare satsar på 3G ! ! ! !

69 3G – Integratören Operatörer Design Produktion Produktionsvänlighet
Bakelit 3G – Integratören Design Produktion Produktionsvänlighet Kostnad Unik teknik Unik kvalitet Användarvänlighet Värde Egenskaper Konsumtion Kunder Tillverkare Operatörer innehåll Tjänster

70 Hur går vi vidare? Bakelit 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Allianser för tillverkare Strategier tillverkare Intervjuunderlag Intervjuer artikelsök Urval Lista terminal-tillverkare Intervjuer artikelsök Viktigaste tillverkare Konsumentpriser terminaler 2003 Europolitans strategi för 3g-terminaler Utvärdering pris/prestanda Kritiska komponenter & kompetenser Lista komponenter Terminal-recept-scenarier Affärs-modeller Tjänster Applikationer Konsument-utlägg tjänster 2003

71 Diskussion Hur går vi vidare?
Bakelit Diskussion Hur går vi vidare? Ska vi justera projektplanen eller målet? Ska vi lägga till någonting? Vilka förväntningar kommer vi att möta vid slutpresentationen? Datum för slutpresentationen? Andra förslag

72 Återkoppling Vad tycker Ni om… …presentationen? …arbetet hittills?
Bakelit Återkoppling Vad tycker Ni om… …presentationen? …arbetet hittills? …samarbetet?

73 Bakelit Forecast & Analysis
Imagine a World... ... where all you need, to freely communicate with the entire planet, is just your favourite terminal. 

74 Bakelit Kontakt Presentationen finns på: E-post: Daniel Andersson Peter Bergenwald Peter Ericsson Erik Pers Berglund Niclas Tunebro


Ladda ner ppt "Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal?"

Liknande presentationer


Google-annonser