Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring"— Presentationens avskrift:

1 Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring
Lars Sörling Vi ska hålla på ca 2, 5 timmar med avbrott för fika. ”ska börja direkt med lite direkt-reklam för BL”

2 Kort om Björn Lundén Information
Kunskapsföretaget för Företagskunskap Allt inom skatt, ekonomi, juridik Böcker, ekonomiprogram, kurser, nyhetstjänster Målgruppen är små och medelstora företag Drygt kunder Skickar ca 5 miljoner DR-försändelser per år 80 anställda Verksamhet i Näsviken, Ljusdal, Göteborg och Gdansk (Polen) 25 år, Drygt kunder. Allt för företagets administration. Allt de där ”tråkiga”

3 Gratistjänster på www.blinfo.se
BL Företagskunskap - Senaste nytt för företagare BL Nyhetsbrev Faktabank Viktiga datum BL Ekonomikoll (app för Android)

4

5 För dig och ditt företag
Vad är Direktreklam? För dig och ditt företag

6 Det här är Direktreklam!
Riktat reklambudskap – direktkommunikation mellan säljare och köpare Budskapet levereras till kundens fysiska eller elektroniska brevlåda Ska ge respons och mätbart resultat En del av DM (Direktmarknadsföring), 1 to 1, Direktadresserat reklambudskap till individ/målgrupp. Se skillnad med t ex tidning, tv

7 Alla läser direktreklam på samma sätt
Vi undrar: Vart kommer den ifrån? (avsändare) Varför har jag fått den? ( målgrupp) Vad får jag om jag svarar? (erbjudande) Med bra svar på mottagarens frågor kan du få mottagaren att tacka ja till erbjudandet

8

9

10

11

12 Fördelar med Direktreklam

13 Rätt målgrupp ända ner på individnivå Ensam med kunden
Kreativa lösningar Både försäljning och marknadsföring 67% av all Google-sökning genereras av ”pappersmedia” Upplevs mindre ”störande” Skalbart – börja i liten skala Tre av fyra (75%) privatpersoner läser ADR i någon form och nästan åtta av tio (80%) som får reklam i postlådan tar del av ODR.

14 Hur man med små medel kan skapa lönsamma direktreklamkampanjer
Våra erfarenheter fr 25 år. Inga mf-teorier typ Kottler. Inled med storyn om ”reklamgurun á :-”

15 En lyckad DR-kampanj Rätt målgrupp Rätt typ av DR
Rätt budskap – utformning Rätt antal Rätt tidpunkt Rätt distribution Rätt uppföljning

16 Rätt målgrupp

17 Identifiera din målgrupp - Privatpersoner (B2C) eller Företag (B2B)
Förklara målgrupp, B2C o B2B

18 Urval B2B B2C Bransch (SNI-kod) Intressen Företagsform Ålder
(sälja till företag) Bransch (SNI-kod) Företagsform Antal anställda Omsättning Befattning Geografi B2C (sälja till privatperson) Intressen Ålder Kön Geografi Nya bilägare Nyblivna föräldrar

19 Adresser – köpta eller egna
SCB Par-Guiden Online (B2B, B2C) Posten (DM-analys, Lilla DR-labbet) Eget kundregister

20 Rätt typ av DR

21 Olika typer av DR ADR – adresserad DR
eDR – elektronisk DR (e-postreklam) ODR – oadresserad DR Fax SMS Undvik fax, hotades med stämming för stöld av papper! Adr fortfarande dubbelt så hög svarsfrekvens, men dyrare

22 Rätt budskap

23 1

24 1 budskap!

25 13, 14, 15

26 Kundnyttan – det viktigaste redan i rubriken
Vad kan du göra för kunden?

27 Du säljer inte en produkt/tjänst….

28 Du säljer en lösning på kundens problem, behov eller önskningar
Min presentation av ftg, värdelös om vi inte kan hjälpa kunden

29 Hot och löften – Problem och lösningar
teknik

30 Avdragsboken 2014 Hot / problem:
”Du betalar väl inte för mycket i skatt?” ”Du missar väl inga avdrag?” Löfte / lösning: ” I vår bok hittar du fler än 750 avdragstips som hjälper dig att sänka skatten!”

31

32 BL eBokföring Ett enkelt bokföringsprogram för alla företagsformer
Hot / problem: ”Det tar tid att lära sig alla konton och hur man bokför olika affärshändelser” Löfte / lösning: ” Med hjälp av konteringsguider i programmet bokför du snabbt och enkelt utan att behöva känna till vare sig kontonummer, debet eller kredit”

33 Svarskupong Enkelt att beställa
Perforerad svarskupong – lätt att riva av Porto betalt Namn och adress förtryckta Kontaktuppgifter - telefon, fax, hemsida Nödutgång QR-kod QR-kod, hämta gratisprogram på internet, t ex hos posten.se

34

35

36 Rätt antal Ekonomi /resurser Provutskick Splitt Tvillingar

37 Tvillingar En kopia på dina bästa kunder
Ta fram den minsta gemensamma nämnaren hos dina kunder Tvillinganalys (Posten)

38 Rätt tidpunkt Följ aktuella trender och händelser
När dina konkurrenter marknadsför sig Undvik negativa / tragiska händelser Diana-effekten, 9-11, Estonia, ”knyck dina konkurrenters reklambudget”

39

40 Rätt distribution Posten Bring CityMail Svensk Direktreklam
Egen utdelning /Skolklasser / Föreningar Svensk Direktreklam endast till privatpersoner, utdelning helg.

41 Rätt uppföljning Snabb orderhantering – snabb leverans
Uppdatera kundregistret Statistik Repetera lönsamma kampanjer Repetera 80%, samma kunder, samma budskap

42 Framgångsfaktorer Tydlig målgrupp Bra och prisvärda produkter/tjänster
Tydligt budskap – enkelt språk Enkelt att beställa Bra logistik, statistik, uppföljning Välskött kundregister Mod

43 Gör dina egna reklamutskick – direkt från din dator!
Reklamfixaren från Posten Välj vilken målgrupp du vill nå Utforma din reklam från mallar Välj utdelningsdag och betala direkt med kort Posten trycker och skickar

44 Missa inte vårt erbjudande Marknadsföringsboken 100:-

45 Välkommen till vår monter!

46 lars.sorling@blinfo.se 070-306 44 41
Lars Sörling


Ladda ner ppt "Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring"

Liknande presentationer


Google-annonser