Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur attraherar jag unga till min verksamhet?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur attraherar jag unga till min verksamhet?"— Presentationens avskrift:

1 Hur attraherar jag unga till min verksamhet?
#teknikcollege14

2 Ulrik Simonsson Ungdomsbarometern

3 Stipendieutdelning på Njudungsgymnasiet
Ewa Blom, rektor

4 Alla elever i åk 1, 2 och 3 Väcka intresse Skapa goda förebilder Visa på möjligheter Festlig avslutning

5 Företagen får ”visa upp sig”
Bra respons i lokaltidningen Företag på ”kö” för att få lämna stipendier

6

7 Ewa Blom Rektor EE- och IN-programmen, Njudungsgymnasiet Vetlanda kommun Telefon: , E-post:

8 Entreprenöriellt lärande som motivationsfaktor
Martin Alkemark, rektor Anette Pallander, lärare Fenix kultur- och kunskapscentrum, Vaggeryd

9 ”…och den ljusnande framtiden är vår”

10 I vilken ände börjar man?
Lärandekulturen skall bygga på erfarenheter och forskning. Alla medarbetare skall vara medskapare till en ny pedagogisk plattform. Vi behöver koppla in en forskningsresurs

11 Pedagogisk utveckling
Medskapare pedagogisk plattform Pedagogisk helhetsidé Processgrupper Förbättringsåtgärder Verksamhetsidé Plattform Tillämpning Den pedagogiska helhetsidén tillämpas i programmens arbetsplaner, medarbetar-och lönesamtal.

12 Föreställningskartor
Hur bidrar vi till ungdomars lärande och utveckling? 66 11 3 1 Vi började med att var och en (66 personer) tänkte till kring frågan: Hur bidrar jag till ungdomars lärande och utveckling? Vi gick ihop i par och lärgrupper och skapade 11 föreställningskartor. Kartorna såg olika ut. Vissa var detaljerade andra var övergripande. Vi samtalade i processgruppen kring kartorna och fokuserade speciellt på likheter och skillnader.

13

14 Entreprenöriellt lärande
Pedagogisk plattform - -Kreativitet -Stimulerande lärmiljö -Samverkan med näringslivet -Lagarbete -Ämnesintegration Entreprenöriellt lärande -Verklighetsanknytning -Medarbetarskap -Ansvar -Kommunikation -Utveckla nyfikenhet -Ta initiativ

15 - För att nå målen måste vi sträva efter att alla känner …
JAG KAN ..och har förstått hur jag kan använda allt jag lärt mig. JAG VILL ..och är motiverad och engagerad i det jag gör JAG VÅGAR ..och har självförtroende och en utvecklad drivkraft JAG ÄR TRYGG ..och har gått på en skola som varit både stabil och trygg.

16 Är det möjligt att gå från en bit plåt till en färdig produkt på en vecka?

17 Dag Moment Måndag Kl Introdag på AQ. Rundvandring i lokalerna. Spåna fram en produkt. 11.00 lunch på Fenix Tankearbete och skissande på Fenix Tisdag Kl på AQ. Produktionsanpassning, konstruktion, CAD-ritning, beredning. Lunch på AQ. Onsdag Dagen D! Produktion på AQ. Ni följer er plåtbit genom alla olika processerna, stans, bockning, lackning mm. Lunch på AQ. Torsdag På AQ. Produktion på förmiddagen. 12.00 lunch på AQ 12.45 kalkylberäkningar. Dokumentation. Förberedelse av PPT till fredagens redovisning Fredag 8.00 AQ. Förberedelse inför redovisning. 11.00 Redovisning inför personal från AQ, media, lärare från Fenix, vår rektor, någon från TC mm.

18 Dag 1 Idéfas

19 Dag 2 Läraren är en i teamet Produktanpassning

20 Dag 2 Ordern läggs

21 Dag 3 Dagen D! Produktion.

22 Dag 4 Sista momentet

23 Dag 4 Ämnesintegration

24 Dag 5 Skarpt läge!

25

26 Tack för att ni lyssnade! Har ni frågor? Mejla gärna.

27 Välkommen till Teknikcollege i Hofors
Börje Andersson, Bäckströms mekaniska

28 2004 Ovako kontakt med Skolans rektor
Mats Berglund

29 2005 start för nya Industriskolan

30 MÅL Anställningsbara ungdomar.

31 Samarbets partner Ovako,Simson,Midroc,SKF,TIM,Lepro, ABB, Bäckströms

32 APL 1+8+8 Sommarpraktik årskurs 1 & 2 4 veckor Körkort Stipendier :- Utbildning på Ovako Travers,Truck,Hydraulik,Heta Arbeten SKF utbildning i mätteknik Ovako-SKF-Bäckströms Arbets miljö

33 2014 fick 10 av 11 Elever stipendiet

34 Hillevi Larsson Agneta Larsson Teknikcollege Skaraborg

35

36

37 Kontakta oss gärna för mer information! Teknikcollege Skaraborg
Marie Hult Anders Breitholtz Hillevi Larsson Agneta Larsson Teknikcollege Skaraborg

38 Få arbetslivserfarenhet och inblick i teknikindustrin
Sommarjobb Få arbetslivserfarenhet och inblick i teknikindustrin Aktivitet för årskurs 8

39 Upplägg: 60 ungdomar/sommar Jämnt antal tjejer och killar Uppdrag från företag Skolmiljön Marknadsföring

40 Har lett till: - Ökat antal elever på industritekniska och teknikprogrammet - Fler tjejer på programmen - Integration mellan skola och näringsliv

41 Martina Batur Teknikcollege Kronoberg 073-987 53 54 martina
Martina Batur Teknikcollege Kronoberg

42 Teknikcollege Arvika/Eda Åsa Barck, Volvo CE Catharina Eriksson, Solbergagymnasiet Gemensam finansiering

43 Teknikcollege Arvika/Eda - certifierade 2009
13 företag 2 kommuner 3 skolor 2 Industritekniska och 1 Tekniskt program

44 Engagerad lokal styrgrupp
Representanter från företag och skolor Tydliga mål varje år Arbetsgrupper för snabbare resultat Alla bidrar till gemensam pott med pengar

45 Gemensam pott Samtliga medlemmar, kommuner och företag, betalar in en summa pengar utifrån antalet anställda Används till alla event under året – vi behöver inte jaga pengar Handhas av den lokala styrgruppen som också tar beslut om hur pengarna skall användas 2013 – :-,bl a inköp av flerop-maskin till en av våra skolor :-, ev. svetsrobot på gång 3d-skrivare, ”truckutbildare”,

46 Årliga och stadigvarande event
Utdelning av verktygslådor samt grafräknare Nian väljer – åk 9 - elever får ansöka om en exklusiv rundtur bland våra teknikföretag Teknikkärran – utrustad med olika teknikprylar och redo att ge sig ut bland våra mellanstadieskolor Mingelkväll - en lyxig kväll för åk 9 och ifjol endast för tjejer vilket resulterade i fler tjejer till teknikprogrammet

47

48

49 Teknikcollege Mälardalen Rinmangymnasiet Kurs: Konstruktion 1
Mekanik och Fantasy Teknikcollege Mälardalen Rinmangymnasiet Kurs: Konstruktion 1

50 Konstruktion 1 © Emma Sedin
Projekt Mekanik Konstruktion 1 © Emma Sedin

51 Välj ett av ”jobben” DreamWorks ska producera en ny storfilm. Vi behöver dig som kan skriva ett avsnitt i storyn. Genre: Fairy tale! From Software/Namco Bandai, Bethesda Softworks ska producera ett nytt spel. Vi behöver dig som kan skriva ett avsnitt i storyn. Genre: Fantasy/Mytologi! Du ska agera rollspelsledare och leda din publik genom ett äventyr, där ni stöter på olika problem/händelser. Tabletop!

52 Taltyper i mekanik… … ska konverteras så att de passar in i din Game story/Fairy tale! Du ska använda dig av 10 olika taltyper som du konverterar (gör om) så att de precis matchar din story och ditt ”jobb”!

53 Ont om idéer? Se trailer på Dark Souls 2 Läs en Fairy Tale… Filmkväll med ”The Hobbit” Brainstorming i projektgruppen..

54 Jämviktslaboration i parken

55 Praktik följs upp med teori
En av de 10 taltyperna ser ut så här:

56 Taltypen skrivs om till Fantasy
Vi är 4 prinsessor. Illasinnade bybor vill avsätta vår Pappa Kungen så vi tränas upp till krigarprinsessor. Vi måste fly och vandrar över en hal stock över en bäck. För att stocken ska funka som bro måste vi hitta jämviktsläget så att stocken stabiliseras och blir fastlås. Då kan vi vandra vidare med våra juvelprydda svärd som vi har till vårt försvar. På andra sidan möter vi vår vän Herr Goblin –en snäll och hjälpsam dvärg. Vi får goda råd inför vår fortsatta flykt… Skriven av: Felicia Hanna Clara Mathilda TE13D

57 Beräkning Vi krigarprinsessor väger: 50, 55, 60, 62 (kg) Vi söker ett jämviktsläge och placerar oss så här på stocken: Var ska vår lättaste prinsessa stå för att vi ska få jämvikt? Uträkning: 500 · x · 1,6 = 550 · 1, · 2,5 x = 2,83 m Svar: Lättaste prinsessan får stå till vänster 2,83 m från momentpunkten! Vi fortsätter vår farofyllda vandring…

58 Emma Sedin Kontaktuppgifter
Legitimerad lärare Konstruktion, Teknik och Produktutveckling Teknikcollege Mälardalen Rinmangymnasiet – –

59 Skugga ingenjör/tekniker
S:t Mikaelsskolan Mora Idén har hämtats från Skalats ned till en dag Anders Skogs Lärare, teknikprogrammet

60 Syftet Öka förståelsen vad det innebär att arbeta som ingenjör i industrin Ge eleverna en bild på några av de arbetsuppgifter som finns inom industrin Skapa kontakter mellan eleverna och de lokala industriföretagen Många elever vet inte vad det innebär att arbeta som ingenjör/tekniker Bra om de kan ha en tydlig målbild med sina studier, vad ska det leda till Lättare att motivera de olika ämnena Öka förståelsen för CDIO. CDIO står för de steg som man menar att ingenjören går igenom vid utveckling av produkter, processer eller system: planering, konstruktion, implementering och drift (conceive, design, implement, operate).

61 Hur har vi gjort Tredje gången det genomförs I årskurs ett
En dag på vt, när de nationella proven ska rättas Inte så lyckat de första gångerna Företagen hade inte avsatt personer med tid Små företag hade inte möjlighet att ta hand om en elev en hel dag Svårt för ett litet ftg. att ha tid en hel dag med att förklarar vad man gör

62 I år gick det bättre, varför?
Vi fick hjälp med att marknadsföra idén Nådde även de mindre företagen De större företagen engagerade fler personer som kunde dela på uppgiften De mindre företagen delade på en eller flera elever Industrins samarbetsorgan MAI-gruppen Mora

63 Problem och lösningar Måste vara tydliga mot företagen vad syftet med dagen är Se till att de verkligen avsätter personer med tid för att genomföra dagen Kan gärna vara flera personer som representerar olika roller Viktigt att få med de olika rollerna som tekniker/ingenjörer kan ha inom industrin Konstruktör, produktion, design

64 Problem och lösningar Motivera även de mindre företagen att vara med, de kan t ex dela på uppgiften Följa upp, låt eleverna sammanfatta sina upplevelser direkt efter Låt även eleverna dela med sig till varandra, de har varit på olika ftg. Ge återkoppling till företagen, vad var bra, vad kan förbättras Tag med tidningarna så att det skrivs om det PR

65 Några reflektioner från eleverna
Jag var ute på xxxxx denna dag med Matilda. Vi fick ett bra mottagande, och vi vart presenterade inför dem som arbetade där på morgonmötet vilket jag tyckte var bra så alla visste varför vi var där. Det var intressant att se verkligen, dock var det lite svårt att förstå allting dem berättade för det kändes som att man kanske skulle ha varit lite mer insatt i det för att förstå allt ordentligt. Men det kändes verkligen som att dem ville visa oss hur det gick till, alltså vi satt inte bara och lät tiden gå utan vi fick hela tiden se någonting nytt och vad olika personer på företaget gjorde vilket jag tyckte var bra.

66 Fler reflektioner från eleverna
Dagen var nyttig och jag tycker alla som ska gå teknikprogrammet ska få denna möjlighet att se hur det kan vara att jobba som ingenjör. Jag tyckte att det var trevligt på xxxxxx. Vi fick följa med fyra stycken olika personer som alla visade oss olika aspekter av vad de gjorde på företaget. Först så visade de oss hur cad processen gick till. Sedan så fick vi se lite hur de tänkte med förpackningar. Som sist så fick vi gå omkring och se själva lokalerna där de producerade knivar. Inemellan det så fick vi gå och äta lunch. Upplägget som de hade gjort för oss var enligt mig väldigt bra. De kunde svara på alla frågor som man hade och förklarade saker.

67 Tack för mig anders.skogs@mora.se
Slut Tack för mig

68 Studiebesök Njudungsgymnasiet
Håkan Karlsson, rektor

69 Studiebesök Alla TC-program EE, IN, TE Även sateliter BA, FT, VF
All pedagogisk personal Studie och yrkesvägledare

70 Varför? Skapa sammanhang Ökad förståelse Vart leder utbildningen
Se industri/ verkstadsförertag

71 Vad har detta gett? GG-lärare och SYV har uppskattat detta jättemycket
Hemmaplan för våra karaktärsämneslärare Spännande för företagen att möta en annan målgrupp Få se elevernas APL och blivande arbetsplatser

72 Några av de företag vi besökt

73 Håkan Karlsson Rektor Teknikprogrammet, Njudungsgymnasiet Vetlanda kommun Telefon: , E-post:

74 FREJA – av tjejer för tjejer
Siddy Johannsdotter

75 Vad är “F”? Fuglesang, Stromme och Zennström
F står för Civilingenjörsprogrammet i Teknisk Fysik Yrkesutbildning Klassisk mekanik till avancerad beräkningsmatematik

76 ”Ska du verkligen läsa Teknisk Fysik, du vet att det är svårt?”
”Men ÄR det verkligen så himla ojämställt? JAG märker ju faktiskt inte av det!” -Företagspamp ”Ska du verkligen läsa Teknisk Fysik, du vet att det är svårt?” -Gymnasielärare ”Lika många killar som tjejer på programmet? Nej lugna er! Är det verkligen nödvändigt?” -Professor på Universitetet, Gammal student på Teknisk Fysik ”Alltså det är ju bara så det är, tjejer HAR ju svårare för teknik än killar!” - Lärare på programmet ”Teknisk Fysik? Tjejer ska hålla på med något mjukt, typ design!” -Taxichaufför i Uppsala ”Finns det ens några snygga tjejer på F?” -Snubbe på krogen ”Alla killar lär ju vara på dig!” - Kompis en utekväll ”Lilla gumman…” -Många, när en ber om hjälp

77 Vad vi får höra… ”Ska du verkligen läsa Teknisk Fysik, du vet att det är svårt?” ”Teknisk Fysik? Tjejer ska hålla på med något mjukt, typ design!” ”Finns det ens några snygga tjejer på F?” ”Alla killar lär ju vara på dig!” ”Lika många killar som tjejer på programmet? Nej lugna er! Är det verkligen nödvändigt?” ”Lilla gumman…” ”Alltså det är ju bara så det är, tjejer HAR ju svårare för teknik än killar!” M.m….

78 Vad gjorde vi? Startade FREJA
Mål: -Knutpunkt för tjejer -Få fler tjejer att intressera sig för teknik -Verka för jämställdhet - Inspirera andra

79 Projekt och samarbeten
För medlemmar: Cokladkväll, Afrodans, Pluggkvällar, Tema-luncher För Andra: Teknikcollege Fyrisskolans besök Fler gymnasiesamarbeten

80 FREJA – Uppsala tekniska fysikers tjejfrening
Siddy Johannsdotter Tel


Ladda ner ppt "Hur attraherar jag unga till min verksamhet?"

Liknande presentationer


Google-annonser