Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkomna till Partner Marketing Update!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkomna till Partner Marketing Update!"— Presentationens avskrift:

1 Välkomna till Partner Marketing Update!

2 Agenda 9.00 Presentation av Microsofts marknads- kampanjer och aktiviteter mot små och medelstora företag 9.30 Genomgång av Microsofts stöd till partners egna sälj- och marknads- aktiviteter via Marknadsbyrån Diskussionsstund: möjlighet att ge feedback till Microsoft, diskutera idéer etc Avslutning

3 SMB Sverige Susanne Erkenmark Anna Erman MidMarket Marketing Manager
Small Business Marketing Manager

4 Företagsstruktur i Sverige
Enter- Prise 500 ftg Enterprise Ca 500 företag Midmarket 10000 ftg Upper MM 1387 företag Core MM 3347 företag Low MM 5634 företag Small Business ftg Core SB 9125 företag Low SB 15194 företag SOHO företag

5 Microsofts segmentering av företag i Sverige
1 – 50 anställda Small Business (1-24 PCs) 20 – 50 anställda (10 – 24 PC) Core SB 10 – 20 anställda (5-10 PC) Low SB 0 – 10 anställda (1- 5 PC) SOHO Midmarket 50 – 1000 anställda (25 – 499 PCs) Upper MM 500 – 1000 anställda (250 – 499 PCs) Core MM 100 – 500 anställda ( PCs) Lower MM 50 – 100 anställda (25 – 49 PCs) Enterprise över 1000 anställda Djup kunder – 1 till få Bredd kunder – 1 till många

6 Itchefens prioriteringar

7 IT investeringar IT-budget increase 2006 +6,2 % +2,0 % +2,1 %
Total IT-budget per employee 2006 Small Business Medium Business Enterprise Per employee/year SEK SEK SEK Size Less than 500 employees 500–1000 employees More than 1000 employees IT-budget increase 2006 +6,2 % +2,0 % +2,1 % Bransch Manufacturing Services IT, telecom IT-budget increase 2006 +4,5 % +2,0 % +6,2 %

8 Orealiserad potential på SMB
© EXIDO INTERNATIONAL AB  Orealiserad potential på SMB Orealiserad potential på MidMarket 780 Miljoner SEK SIDA 8 ©2006 Microsoft Corporation. All rights reserved. 8

9 Potentiell försäljning Office/Vista
Office – by Value UNADDRESSED 21% 24% REACH 79% 76% Sales 56% 72% Ltd URP 18% 0% URP 26% 28% Unadressed: De som vi inte nått med budskapet kring Windows. Reach: De som känner till Windows och sett/hört vår kommunikation. Sales: De som köpt URP: outnyttjad försäljningspotential URP i SEK; 191 milj för Office URP i SEK: 46 milj för Windows Other IW – by Value UNADDRESSED 25% 24% REACH 75% 76% Sales 39% Ltd URP 1% URP 60% 74%

10 Vår säljmodell Microsoft Kund Partner

11 Kommunikations strategi
Microsoft ser kunden ur ett livscykelperspektiv. Steg 1. Skapa intresse: dvs att vi skapar aktiviteter för att intressera personer/företagare för våra lösningar genom marknadskampanjer Steg 2.Via vår portal Small Business Central erbjuder vi tjänster som ”Fråga experten”, Affärsskolan med 3e parts rådgivare, IT-råd och tips. Här kan man även ladda ner trials och få hjälp att finna en lämplig partner samt få produkt och lösningsinformation. Vi anordnar även seminarier där kunden kan testa och se våra lösningar Steg 3. Utvärdering – genom att koppla kunder till Small Business Specialist – partners som kan lösningar för mindre företag tar vi kunden vidare i besluts-köpprocessen Steg 4. Köp och installation. Många slutkunder maximerar inte nyttan av den produkt de köpt – ex Small Business Server Många har inte kunskapen att till fullo utnyttja dess peotentailö Steg 5. Service och Support – vi arbetar med att ge kunderna råd via vår portal eller telefon. Vi skickar nyhetsbrev och inbjudningar till olika event för att knyta ihop cirkeln.

12 Microsofts marknadskampanjer 2006-2007
MGX 2006 4/6/2017 4:30 AM Microsofts marknadskampanjer Reklam-kampanjer Enable Your Mobile Workforce Build Customer Connections Find, Use, & Share Information Beslutsfattare (BDM) Affärsvärde: Tillväxt Drive Real-World Business Processes Drive Business Performance Teknisk beslutsfattare (TDM) Optimize Your Application Platform Infrastructure Marknadskampanjer Kompetenser i Microsoft Partner Program Optimize Your Business Productivity Infrastructure Affärsvärde: Kostnadskontroll Optimize & Secure Your Core Infrastructure First Server, Right Server Sales and Marketing Security Småföretagare © 2006 Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied, in this summary.

13 Kampanjerna drivs via Executive Circle
Kommunikationsprogrammet mot beslutsfattare byggs ut för att Koordinera budskap Skapa synergier Ge kostnadseffektivitet Syftet är att driva affärer!

14 Kanaler inom ramen för Executive Circle
Webb Magazine Nyhetsbrev Events Summit Lounge Vi behöver dig! - Syftet är att driva affärer!

15 Är du redo för nya utmaningar?
30 november lanserades 2007 Office System, Windows Vista samt Exchange 2007 – 1200 kunder och partners var på plats En enorm potential både inom Midmarket och Small Business för lösningar där man arbetar effektivare och inte minst tillsammans Temat: Redo för en ny dag syftar till att ge företagen verktyg för att utveckla sin affärsverksamhet. Vi erbjuder tre lösningar som är utvecklade för att användas tillsammans skapa en användarvänlig affärsmiljö där varje individ får möjlighet att utvecklas och bidra till verksamhetens framgångar. Tillsammans utgör dessa en pålitlig plattform för effektivt samarbete.

16 30 januari är det dags att säga WOW!
30 januari finns 2007 Office System och Windows Vista även som OEM och box-version Nyhet Vista: Fler versioner att välja mellan Nyhet OEM! Office ready PC innebär att Office redan är installerat och att man som partner kan sälja licensnycklar för att aktivera licensen. Temat för kampanjen är WOW! Vi visar nya lösningar på gamla problem och vi ska få användarna ska säga WOW Bra att veta: Tech Guarantee gäller från 26 oktober både förinstallerat och box-version – för 175 kr inkl moms får man nästa version Windows Genuine Advantage: 20% är fel-licensierade Office Genuine Advantage: Startar på bred front vecka 5

17 WOW! Stödjer försäljning i alla segment
TV-reklam Utomhus Massiv On-line annonsering WOW-hallen – kom och se lösningar för Vista/Office Wow-hallen publikt på Centralstationen Digital WOW-hall på nätet- seminarier, experthjälp etc PR Roadshows Tung partnerannonsering

18

19 Wow-hallen Upplev Office och Vista
WOW-hallen: Under perioden januari i skapar tillsammans med 3e parts leverantörer en scenariobaserad mässa med lösningar för konsument och småföretagare på plan 0 i D-huset. Vi garanterar att man får en riktig WOW-känsla. Boka med er Microsoft kontaktperson WOW på T-centralen: Den 30 januari till 2 februari dominerar vi T-centralen och ger allmänheten möjlighet att klämma&känna på Office och Vista

20 ”WOW-hallen - digitalt”
Den digitala mässan speglar den verkliga WOW-hallen – två delar konsument och B2B Konsumentdelen fokuserar på musik, film och video samt fördelarna med Office Hemma&Student Företagsdelen visar scenarios kring hur Windows/Office kan förenkla de vardagliga sysslorna och ge tid att växa B2B hallen hjälper kunderna att välja volymlicensalternativet Besökarna kan gå på olika seminarier, köpa produkter delta i Live chats etc etc 3e parts leverantörer kan få en monter att visa sina lösningar baserade på Office och Windows

21 Vad skall vi sälja? Open value Glöm inte Sälj SA till OEM
Sälj SA till Reseller Option Kit till servers

22 Fördelar med att sälja Open Value Subscription
Starkare kundrelation - på lång sikt Enkelt för dig, enkelt för kunden Löpande kassatillskott och fler affärer Införsäljning redan är gjord Driver kundnöjdhet & lojalitet Genererar tjänsteförsäljning / implementation Prenumeration är inte svårt att sälja (se nästa bild)

23 Prisjämförelse prenumeration
Open License (utan SA) 1’297 / månad 100% Open Value subscription (utan UTD) 1’409 / månad 109% Open Value subscription (med UTD) 1’292 / månad 100% Vad kunden får med Open Value subscription: Software Assurance Enda sätt att få Windows Vista Enterprise Rätt till nästa version inom avtalstiden Nya och utökade förmåner Delbetalning Rätt att minska antalet licenser Ett avtal = enkelhet och trygghet Exempel: 10 st Office Professional Total kostnad delad med 36 månader Räknat på 6 år Antagande: kunden uppgraderar mer än en gång under 6-årsperioden Tvärtemot vad många tror så är inte Open Value subscription dyrare än att köpa enstaka och versionsbundna licenser. Om kunden uppgraderar mer än en gång under den här sex-årsperioden, kommer Open Value subscription bli ännu billigare än Open License. Huvudargument för Open Value subscription Möjligt att få rabatt för nuvarande licensinnehav Minskad initial kostnad Vet Microsofts licenskostnader tre år framåt Vet vad licenskostnaden är för ytterligare datorer som läggs till under avtalstiden [1] Möjligt att minska sina licenskostnader om antalet datorer minskar på företaget Full koll på företagets licenser. Kunden vet att de är rätt licensierad. Få tillgång till en mängd förmåner genom Software Assurance

24 Partners egna marknadsaktiviteter: Så får du stöd från Microsoft

25 Agenda kommande 30 min Så här vill vi samarbeta med er
Microsoft Partner Program Olika slags marknadsaktiviteter Marknadsbyrån – vårt sätt att stödja era egna aktiviteter Exempel på kampanjer och aktiviteter Så här hittar du lättast på sajten Nyheter Stöd för lanseringsaktiviteter – Office, Vista och Exchange Hasta la Vista IO checks Security Checks Microsoft Club

26 Microsoft Partner Program
Gold Certified Member Certified Member Registered Member Kompetenser Basen i ett fördjupat samarbete mellan oss är partnerprogrammet 3 nivåer: registerred, certified och gold Ny dimension sen ett år tillbaks: kompetenserna Finns ca 14 kompetenser Inom kompetenserna erbjuder vi skräddarsydda erbjudanden utifrån den specielaisering ni har som partner Vi kommer senare till hur vi samarbetar när det gäller marknadsföring och vilka förmåner det ger er. MER INFO (behöver ej nämnas i detta sammanhang): Förmåner i Microsoft Partner Program (MSPP) Möjlighet att använda logotypen (Certified Partner eller Gold Certified Partner) och/eller Small Business logga Fri Tele - Pre Sale Support (T-PTS) Affärskritiska supportincidenter Gratis kundnöjhetsundersökningar Licenser för ert interna behov Möjlighet att publicera referenslösningar och kundreferenser Möjlighet att använda marknadsbyrån för er marknadsföring (bidrag) Möjlighet att gå med i affärsnätverket IAMCP Partner Learning Center (möjlighet att gå gratis online-kurser) Kompetensspecifika förmåner; dvs att t ex delta i Beta-testningar, roadshows aktuella ämnen mm Telestöd, Microsoft Partner Service mm Tillgång till MS Club (Microsoft belönar er försäljning) Förmånerna varierar beroende på partnerstatus (Registed, Certified, Gold Certified)

27 Olika slags marknadsaktiviteter
Microsoft Annonskampanjer Stora evenemang TV-reklam Microsoft + Partners Kundseminarier Telemarketing-aktivitet Mässor Partner Frukostseminarier Kundbesök Marknadsprospektering

28 Microsofts marknadskampanjer 2006-2007
MGX 2006 4/6/2017 4:30 AM Microsofts marknadskampanjer Reklam-kampanjer Enable Your Mobile Workforce Build Customer Connections Find, Use, & Share Information Beslutsfattare (BDM) Affärsvärde: Tillväxt Drive Real-World Business Processes Drive Business Performance Teknisk beslutsfattare (TDM) Optimize Your Application Platform Infrastructure Marknadskampanjer Kompetenser i Microsoft Partner Program Optimize Your Business Productivity Infrastructure Affärsvärde: Kostnadskontroll Optimize & Secure Your Core Infrastructure First Server, Right Server Sales and Marketing Security Småföretagare © 2006 Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied, in this summary.

29 Marknadsbyrån – stöd för partners egna marknadsaktiviteter
Webb-plats fylld med information Telefon/mail-support alla dagar Samlingsplats för att ansöka om ekonomiskt stöd, talare och mycket annat E-post: Tel: 08 –

30 Demo DEMO: Build Customer Connections Besöksbokningspaket
Small Biz - Fler seminarier + uppföljning - nya paket

31 Affärsplan Marknadplan Aktivitetsplan 1 Titta på Marknadsbyrån Väljer aktivitet Ansöker om stöd 2 Godkännande & Bekräftelse Genomför aktivitet Rapporterar resultat Ekonomiskt stöd utbetalas 3 Microsoft Partner Program Launch Training – Train the Trainer Microsoft Confidential October 2005

32 Nyheter Lanseringsaktiviteter Office, Vista och Exchange
Stöd för besöksbokning 5 000kr Stöd för kundseminarier 5 000kr eller talare Presentationsmaterial Broschyrer, filmer mm Mer material kommer inom kort! “Nyheter” - presentera utifrån – ”Så här driver detta din försäljning”

33 Vinn en äventyrsresa med Microsoft till Spanien
Hasta la Vista

34 Nyheter: Hasta La Vista
Utbildning Minst 1 person/partner (eller per kontor) ska ha deltagit på utbildning om 2007 Office System samt Windows Vista Aktivitet Partner genomför minst 1st Seminariepaket med budskap om ”2007 Office System/Windows Vista” före 30 april Allt enligt reglerna på Marknadsbyrån, exempelvis att minst 15 kunder deltog på seminariet och att resultatet är inrapporterat till Marknadsbyrån. Säljtävling Uppnå uppsatta försäljningsmål för nytecknade Open- och OpenValue-avtal (se detaljer på senare slide) med produkterna Microsoft Windows Vista samt 2007 Microsoft Office System ( inklusive tex. Desktop Professional, Microsoft Exchange Server 2007, Microsoft Office SharePoint Server 2007) Deltagande partner mäts på försäljning under perioden 1 jan-30 april 2007 Anmäl intresse till redan idag! “Nyheter” - presentera utifrån – ”Så här driver detta din försäljning” NYHET NR 1: HASTA LA VISTA 3 steg mot vinst – obs beskriv vad de ska göra och rapportera. Utbildning Minst 1 person/partner (eller per kontor) ska ha deltagit på utbildning om 2007 Office System samt Windows Vista Detta ska rapporteras Aktivitet Partner genomför minst 1st Seminariepaket med budskap om ”2007 Office System/Windows Vista” före 30 april Allt enligt reglerna på Marknadsbyrån, exempelvis att minst 15 kunder deltog på seminariet och att resultatet är inrapporterat till Marknadsbyrån. Säljtävling Uppnå uppsatta försäljningsmål för nytecknade Open- och OpenValue-avtal (se detaljer på senare slide) med produkterna Microsoft Windows Vista samt 2007 Microsoft Office System ( inklusive tex. Desktop Professional, Microsoft Exchange Server 2007, Microsoft Office SharePoint Server 2007) Deltagande partner mäts på försäljning under perioden 1 jan-30 april 2007

35 Nyheter IO briefings Stöd för kundbesök för att göra en genomgång av kundens Infrastructure Optimization” Security Checks Stöd för kundbesök hos företag med upp till 75 användare Gör en säkerhetsgenomgång med hjälp av en checklista “Nyheter” - presentera utifrån – ”Så här driver detta din försäljning”

36 Microsoft Club Anna Eliasson

37 Ett medlemskap att dra nytta av – bli belönad för dina köp!
MS Club 2.0 Juli-sept 2006 Marknadsfond Pengafond TOTALT Partner X € 714 € 789 € 1 503 Partner Y € 583 € 1 166 Partner Z € 4 291 € 4 303 € 8 594 När sparar jag ihop till mina fonder? När kan jag utnyttja mina fonder? Hur blir jag belönad? Marknadsfond (Marketing Funds) Pengafond (Cash Rebate) Under juli-september 2006 har svenska partners tillsammans samlat ihop € i MS Club

38 - Är ni ”registered member” i Microsoft Partner Program?
MS Club 2.0 - Är ni ”registered member” i Microsoft Partner Program? - Köper ni era produkter/licenser via Microsoft auktoriserade distributörer och distribuerar dessa vidare mot slutkund? Missa inte chansen att bli belönad – registrera dig redan idag! Bli medlem innan den 29 december och du kan tillgodoräkna dig alla dina köp du gjort mellan juli-december 2006!

39 Tack för oss!

40 Och så fler resurser… Kompetensutveckling
Utbildning: Information och frågor MSPP-nyhetsbrev och web: Partnerservice Tel  27 00, e-post

41 Och ännu fler resurser…
Marknadsföring Microsoft Club: Försäljning Presale Technical Support (engelskspråkig tjänst) Tel e-post Microsoft Action Pack:

42 Mer information om förmåner i Microsoft Partner Program

43 Executive Circle Affärsmagasin
6 gånger per år till beslutsfattare Annonsmöjligheter för partners Läs mer på sajten: partner/ec_annonser.asp 43 43


Ladda ner ppt "Välkomna till Partner Marketing Update!"

Liknande presentationer


Google-annonser